درمان سریع جای جوش

درمان سریع جای جوش با راهکارهای خانگی

نویسنده: دکتر گیتا مجیدزاده

آذر 13, 1396
بازدید: 120201

نویسنده: دکتر گیتا مجیدزاده

آذر 13, 1396
بازدید: 120201

فهرست مطالب

معمولا شیوع جوش در دوران بلوغ رخ می دهد، اما به نظر می رسد که درمان آن در تمامی سنین با مشکل مواجه است. همانطور که همگی می دانیم از بین بردن جوش و درمان سریع جای جوش کار بسیار دشواری است، در حالی که هر کسی می تواند با استفاده از روش های طبیعی این کار را انجام دهد.

بدن به طور طبیعی آسیب های وارده به پوست و بافت های زیرین آن را ترمیم می کند و در طول این فرایند، بدن شما کلاژن (ماده ای که وظیفه ی آن حفاطت از بافت هاست) تولید می کند. کاهش تولید کلاژن می تواند باعث ایجاد اسکار و یا گسترش آن گردد. در ادامه به درمان خانگی جای جوش و روش از بین بردن جای جوش در یک روز میپردازیم.

۹ راه برای درمان سریع جای جوش

برای از بین بردن جای جوش در کمترین زمان چه باید کرد ؟ سریعترین روش از بین بردن جای جوش کدام است ؟

۱- آلوئه ورا

مردم قرن هاست که از آلوئه ورا برای بهره بردن از ویژگی های ضد باکتریایی، ضد میکروبی، ضد ویروسی و ضد عفونی کننده قوی آن به ویژه در بازسازی سلول های سالم در سطح سلولی استفاده می کنند.

استفاده ی موضعی از آلوئه ورا می تواند پوست را مرطوب و بافت های آسیب دیده را بهبود بخشد، که همین امر باعث می شود آن را به یک ضد عفونی کننده ی ضروری و لازم تبدیل کند.

از برگ های آلوئه ورا، پوسته ی سبز را جدا کرده و ژل سفید داخل آن را بر روی جای جوش بمالید و اجازه دهید که حدود نیم ساعت بر روی پوستتان بماند تا درون پوست نفوذ کند. سپس با استفاده از آب گرم (نه داغ)، آن را شست و شو دهید. پوست خود را با یک حوله ی نرم خشک کنید.

برای حصول نتیجه ی مطلوب، این کار را دو بار در روز (یک بار در صبح و یک بار در شب، قبل از رفتن به رختخواب) استفاده کنید. شما می توانید کرم مرطوب کننده ی خود را با ژل آلوئه ورا مخلوط کرده و آن را به پوست بمالید و اجازه دهید یک شب بماند. صورت شما صبح نرم تر شده و همچنین جوش ها محو خواهند شد.

درمان سریع جای جوش

۲- جوش شیرین

جوش شیرین دارای ده ها ویژگی است اما مهم ترین آن، توانایی تحریک پوست به دلیل خواص مختلفی است که دارد. ذرات جوش شیرین شما را از شر سلول های مرده خلاص می کند.

چند قاشق غذا خوری جوش شیرین را با مقدار کافی آب مخلوط کرده و سپس آن را بر روی پوست خود به ویژه نواحی دارای جوش به مدت ٣ دقیقه ماساژ دهید. اجازه دهید این مخلوط روی پوستتان تا چند دقیقه بماند و آن را با آب گرم بشوید. در نهایت از یک کرم مرطوب کننده معمولی استفاده کنید.

جوش شیرین می تواند پوست را بسیار خشک کند بنابراین از این روش درمان فقط یک یا دو بار در هفته و قبل از خواب استفاده کنید.

٣-ماسک صورت لیمو

همانطور که قبلا ذکر شد، اسکار جوش زمانی ایجاد می شود که بدن قادر به تولید کلاژن کافی برای کمک به ترمیم آسیب ناشی از آکنه نباشد. حال یک ماسک خانگی برای جای جوش را تهیه میکنیم.

ویتامین C یک محرک طبیعی برای ساخت کلاژن است. استفاده از این ماسک مخصوصاً اگر با عسل و روغن بادام تهیه شود می تواند به درمان سریع جای جوش کمک کند.

۱ قاشق غذاخوری آب لیمو، ۱ قاشق غذاخوری عسل، ۱ قاشق غذاخوری روغن بادام و ۱ قاشق غذاخوری شیر را ترکیب و خوب مخلوط کنید و آن را هر روز و به مدت ۱۰ روز مصرف کنید.

همچنین می توانید از آب لیموی ساده برای درمان سریع جای جوش استفاده کنید. از نصف یک لیمو آب آن را گرفته و با نوک انگشت به جوش های خود بمالید. اگر پوست شما حساس و مستعد خشک شدن است، آب لیمو را با گلاب رقیق کرده و سپس استفاده کنید.

برای افزودن آنتی اکسیدان ها و سایر مواد مغذی که ساختار پوست را بهبود می بخشند، می توانید یک قاشق چای خوری آب لیمو را با ۱یا ۲ قاشق چای خوری روغن ویتامین E مخلوط کنید.

از بین بردن جای جوش در کمترین زمان

۴- عسل برای درمان سریع جای جوش

عسل می تواند برای درمان سریع جای جوش موثر باشد. مطالعات نشان داده اند که استفاده مداوم و منظم از عسل می تواند موجب بهبود ظاهر پوست شود. ۲ قاشق غذاخوری عسل با ۱/۴ فنجان بلغور جو دوسر را مخلوط کرده و آن را در قسمت هایی که جوش دارد بمالید و اجازه دهید حدود ۱۵-۲۰ دقیقه بر روی پوست بماند و سپس با آب گرم آن را بشویید. این روش برای از بین بردن سریع جای جوش کارامد است.

همچنین می توانید با استفاده از یک قاشق غذاخوری عسل و نصف قاشق چای خوری دارچین ماسک موثر دیگری تهیه کنید. اگرچه توصیه می شود که این ماسک را فقط یک ساعت روی پوست بگذارید، اما می توانید کل طول شب نیز از آن استفاده کنید، زیرا دارچین باعث تسریع بازسازی سلول و بهبود جوش ها خواهد شد.

مخلوط عسل و آسپرین را امتحان کنید. اسید سالیسیلیک موجود در آسپرین معمولاً در درمان بسیاری از بیماری های پوستی استفاده می شود و محققان نشان داده اند که بافت پوست و ظاهر آن با مصرف این ماسک بهبود می یابد. این یک ماسک برای جای جوش اشت.

۵– مخلوط آب خیار و ماست

ماست حاوی اسید لاکتیک، که غنی از اسیدهای هیدروکسی آلفا است، می باشد. این ماده پوست شما را زنده می کند. از سوی دیگر، خیار منبع غنی از ویتامین های A، B1 و C است که می تواند التهاب، قرمزی، تورم را کاهش داده و ظاهر پوست شما را بهبود بخشد و در درمان سریع جای جوش موثر واقع شود.

خیار را در مخلوط کن ریخته و آن را پوره کنید. ماست را به آن اضافه کرده و به هم بزنید. این ماسک را روی پوستی که آسیب دیده است برای ۱۵-۲۰ دقیقه قرار دهید و سپس آن را با آب گرم بشویید. اگر هر دو را در دسترس ندارید از یکی به صورت جداگانه استفاده کنید. در نهایت با استفاده از یک حوله تمیز پوست خود را خشک کنید.  یک ماسک برای از بین بردن جای جوش در کمترین زمان خانگی است.

۶- پوست پرتقال برای درمان سریع جای جوش

پوست پرتقال نه تنها بوی خوبی دارد، بلکه با تحریک تولید کلاژن می تواند به ترمیم پوست کمک کند . علاوه بر این، پوست پرتقال منبع رتینول است، ماده ای که باعث تخریب پوست طبیعی شده و سلول های مرده را از سطح آن پاک می کند و برای از بین بردن جوش در یک شب مناسب است.

پوست پرتقال را زیر نور خورشید یا در دستگاه خشک کن قرار دهید تا خشک شود. توجه کنید که پوست پرتقال به اندازه ای خشک شود که بتوان آن را پودر کرد. گلاب را به میزان کافی به آن اضافه کنید تا خمیر به دست بیاید و سپس از آن استفاده کنید. بعد از گذشت چند دقیقه آن را شسته و از مقداری کرم مرطوب کننده استفاده کنید تا به نتیجه مطلوب در درمان سریع جای جوش برسید.

از بین بردن جای جوش در یک روز

۷- اسیدهای چرب امگا ۳

ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی خود برای داشتن پوستی سالم و عاری از جوش ، ضروری است. علاوه بر این، داشتن عادت های خاص در زندگی سبب پیشگیری از بروز جوش در آینده و حفظ روشنایی و شفافیت پوست خواهد شد. به گفته ی کارشناسان، اسید های چرب دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند که التهاب را کاسته و در عین حال پوست را بسیار انعطاف پذیر می کنند.

غذا های زیادی وجود دارند که حاوی مقدار زیادی اسیدهای چرب امگا ۳ می باشند، سالم ترین این غذا ها عبارتند از:

  • ماهی تن
  • ماهی سالمون
  • شاه ماهی
  • ساردین

با این حال، ماهی ها تنها منبع اسید های چرب نبوده و غذاهای دیگری از جمله گردو، بادام، دانه ها و پسته نیز می توانند مورد استفاده قرار بگیرند. جو، گندم کامل، جودوسر، سبوس جو، برنج قهوه ای، سبوس گندم و کوینوآ نیز حاوی امگا ۳ هستند.

۸- ویتامین A

به گفته ی کارشناسان NIH، روی و ویتامین A از دیگر مواد مغذی مهم هستند که می توانند به عنوان آنتی اکسیدان عمل کرده و برای داشتن پوست سالم باید در رژیم غذایی لحاظ شوند.

به طور کلی، ویتامین A را می توان در گوشت قرمز، تخم مرغ و محصولات لبنی به وفور یافت، اما به دلیل وجود مقادیر زیاد چربی بد (LDL) و چربی های اشباع شده در این غذاها نباید در مصرف آن ها از حد بگذرید.

منابع گیاهی ویتامین A در ارجحیت اند، زیرا حاوی چربی نبوده و در نتیجه سالم تر هستند. این منابع شامل زردآلو، گریپ فروت، طالبی، هویج، کدو تنبل، کلم بروکلی، سیب زمینی شیرین، اسفناج و دیگر سبزیجات با برگ سبز تیره می شوند. دیگر روش های رفع جای جوش صورت را مطالعه نمایید.

سریعترین روش از بین بردن جای جوش

۹- کاهش مصرف کافئین

مطالعات نشان داده اند که کافئین می تواند بدن را دچار بی آبی (خشکی یا دهیدراته) کرده و پوست شما را در معرض اسکار جوش قرار دهد و بنابراین بهبودی آن را با مشکل مواجه کند.

از نوشیدن بیش از ۲ فنجان کوچک قهوه در روز اجتناب کنید. برخی از انواع چای نیز ممکن است حاوی کافئین باشند مثل چای سیاه، سبز و سفید . نوشیدین بیش از یک فنجان در روز مجاز نیست به خصوص اگر در حال حاضر روزی ۲ فنجان قهوه می نوشید. روش های رفع گودی زیر چشم را مطالعه کنید.

در پایان در نظر داشته باشید، تمام توصیه های دارویی و یا طبیعی ذکر شده در مقاله فوق در تمام افراد موثر نیست و یا ممکن است در بعضی از افراد با حساسیت های پوستی، ایجاد واکنش یا عارضه نماید، به همین منظور خواهشمند است حتما جهت درمان تحت نظر پزشک باشید، جهت مشاوره حضوری رایگان با پزشک با شماره های ذکر شده در پایان همین مقاله تماس حاصل فرمایید.

برای مشاوره و رزرو وقت فرم زیر را پر کنید:

پیشنهاد ما:

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مریم سه شنبه ۲ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 161 مشاهده پرسش
    سلام من برای درمان جوش و لکهای ایجاد شده بر اثر جوش در قسمت باسن را چطور درمان کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده سه شنبه ۲ آذر ۰( 2 سال پیش)
      سلام وقت بخیر معمولا برای درمان جای جوش باید به صورت حضوری تشریف بیارین و ویزیت انجام بشه براتون تا کرم های ترکیبی مناسب براتون تجویز بشه لیف نکشید و در اسرع وقت برای ویزیت اقدام کنید
    2. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده سه شنبه ۲ آذر ۰( 2 سال پیش)
      شما میتونی همه روزه از ساعت 8 تا 10 شب با همکارانم در بخش روابط عمومی تماس بگیرین تا نزدیک ترین وقت روبراتون رزرو کنند
    3. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده سه شنبه ۲ آذر ۰( 2 سال پیش)
      02126806595
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر nina دوشنبه ۱۰ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 360 مشاهده پرسش
    جواب تست دموتكس مثبت بوده.من ساكن رشت هستم.
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده دوشنبه ۱۰ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام عزیزم آزمایشی که فرستادید آزمایش خون هستش و آزمایش دمودکس نیست

      از طرف دیگه امکان ارسال آزمایش از طریق این سیستم نیست، این سیستم صرفا یک سیستم پرسش و پاسخ برای اطلاعات درمانی هستش و به هیچ عنوان این سیستم برای درمان و ویزیت نیست

      برای ویزیت پوستی تلفنی تعیین نوبت بفر مایید آقای دکتر ریاحی شما رو ویزیت می کنند:
      02126806057

      02126806049

      02126806045

  • تصویر کاربر اسرا یکشنبه ۱۵ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 267 مشاهده پرسش
    من جطور میتونم از خود جوش ها و لکه هاش خلاص شم من نوجوانم خیلی ابرو ریزیه
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده یکشنبه ۱۵ تیر ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام عزیزم

      شما در حال حاضر جوش فعال دارید، ابتدا باید از نزدیک معاینه شوید تا با درمان دارویی تمام جوش های فعال رو از بین ببریم، پس از آن با روش های عملی جای جوش ها را درمان خواهیم کرد.

  • تصویر کاربر اسرا شنبه ۳۱ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 247 مشاهده پرسش
    من جطور میتونم از خود جوش ها و لکه هاش خلاص شم من نوجوانم خیلی ابرو ریزیه
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۳۱ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام عزیزم

      شما در حال حاضر جوش فعال دارید، ابتدا باید از نزدیک معاینه شوید تا با درمان دارویی تمام جوش های فعال رو از بین ببریم، پس از آن با روش های عملی جای جوش ها را درمان خواهیم کرد.

  • تصویر کاربر قاصدک دوشنبه ۹ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 244 مشاهده پرسش
    سلام من 5 جلسه میکرو نیدلینگ انجام دادم 3جلسه پیلینگ و یک جلسه سابسیژن.. اما دیگه نمیخوام لیزر رو ادامه بدم.. با این روش های طبیعی ک شما گفتین چقدر زمان میبره ک جای جوش های من کامل بره؟
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده دوشنبه ۹ تیر ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام عزیزم

      برای اظهار نظر تخصصی که چه راه درمانی برایتان مناسب است لازم هست از نزدیک معاینه شوید.

  • تصویر کاربر Eli یکشنبه ۱ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 233 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر من پوستم یه مقدار کم جای جوش مونده که میخواستم خیلی سریع بدون مراجعه به دکتر با روش خونگی درمان کنم کدوم روشو پیشنهاد میدید
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده یکشنبه ۱ تیر ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام عزیزم

      جای جوش معمولا با روشهای عملی مانند میکرونیدلینگ، سابسیژ، پانچ، لیزر درمانی و .... از بین میرود برای اظهار نظر تخصصی که چه روشی برای شما مناسب است باید از نزدیک معانه شوید.

  • تصویر کاربر maryam سه شنبه ۱۴ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 240 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید من ۱۶ سالمه و تقریبا یک ماه پیش به پزشک مراجعه کردم برای جوش صورتم که بهم قرص داکسی سایکلین و چندتا کرم و پماد دادن
    میخواستم بدونم قرص داکسی سایکلین روی پریود اثر میذاره یا خیر؟ الان دو هفته از موعود پریودم گذشته دیگه نباید قرص مصرف کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده سه شنبه ۱۴ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام خیر هیچ ارتباطی ندارد

  • تصویر کاربر آزاده یکشنبه ۱۵ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 232 مشاهده پرسش
    دچار جوش فعال و زير پوستي شدم قبلا درمان كردم با راكوتان اما جديدا دوباره همون جور شده سنم ٣5 سال دارم و تيروييد پر كار قرص مصرف ميكنم
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده یکشنبه ۱۵ تیر ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام عزیزم

      برای اظهار نظر تخصصی که چه راه درمانی برای شما مناسب است لازم هست از نزدیک معاینه شوید.

  • تصویر کاربر نیلوفر جمعه ۱۶ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 246 مشاهده پرسش
    سلام، من صورتم جوش زیادی میزد اما الان فقط لکه قهوه ای و جای جوش ان باقی مانده باید برای رفع جای جوش چیکارکنم، باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده جمعه ۱۶ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام عزیزم

      روشهای زیادی برای رفع جای جوش وجود دارد مثل میکرونیدلینگ، سابسیژن، پانچ و.... که برای اظهار نظر درمورد اینکه چه روشی برای شما مناسبه باید از نزدیک معاینه شوید.

  • تصویر کاربر Maed جمعه ۱۶ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 236 مشاهده پرسش
    سلام من حدود یک هفته است که روی شکم و سینه و کمرم لک های قرمز به وجود اومده و دو روز هم هست که خارش دار شده میشه راهنماییم کنین
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده جمعه ۱۶ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام عزیزم

      برای اظهار نظر تخصصی باید از نزدیک معاینه شوید تا شخیص صحیح داده شود.

درحال دریافت اطلاعات

با ربات تلگرام دکتر گیتا مجید زاده

جواب پرسش های خود را سریع تر دریافت کنید!

برای مشاوره و رزرو وقت فرم زیر را پر کنید:

پرسش از دکتر