بیماری پوست مرغی

درمان پوست مرغی و علت پوست مرغی شدن بدن

نویسنده: دکتر گیتا مجیدزاده

بهمن 7, 1396
بازدید: 170583

نویسنده: دکتر گیتا مجیدزاده

بهمن 7, 1396
بازدید: 170583

فهرست مطالب

عارضه پوست مرغی یا کراتوزیس پیلاریس یک بیماری بسیار شایع پوستی بوده که افراد را در همه ی رده های سنی درگیر می کند. کراتوزیس پیلاریس ممکن است از نظر زیبایی ناخوشایند باشد، اما برای سلامتی کاملا بی ضرر است.

پوست مرغی چیست ؟ عارضه پوست مرغی (دون دون شدن پوست) یک بیماری خوش خیم بوده که با تعداد زیادی زائده ی کوچک و قرمز یا در درجه ی نخست لکه های تیره ی اطراف فولیکول های مو در قسمت فوقانی بازو، پاها، باسن و گاهی اوقات گونه ها خود را نشان می دهد. کراتوزیس پیلاریس باعث ایجاد حالتی شبیه پوست مرغ و دون دون می شود.  این بیماری حتی در افراد کاملا سالم نیز شایع است.

 چه کسی ممکن است به بیماری پوست مرغی مبتلا شود؟

همه ی افراد می توانند به کراتوزیس پیلاریس یا بیماری پوست مرغی مبتلا شوند. اگرچه این بیماری پوستی بیشتر در کودکان و نوجوانان شایع است، اما به فراونی در بالغین نیز مشاهده می شود. خانم ها در مقایسه با آقایان بیشتر به این بیماری مبتلا می شوند. هرچند عارضه پوست مرغی ممکن است در هر سنی بروز یابد، سن بروز بیماری معمولا ده سال اول زندگی بوده و ممکن است در طی بلوغ بدتر شود.

[irp posts=”1518″ name=”10 خاصیت فوق العاده چای سبز برای پوست و مو”]

به نظر می رسد این بیماری ارثی باشد و معمولا در افراد دوقلو به طور همسان دیده می شود. این بیماری همچنین در کسانی که بیماری پوستی درماتیت آتوپیک (نوعی التهاب پوستی ارثی) و یا افرادی که پوست خشک دارند مشاهده می شود. در ادامه به علت پوست مرغی شدن بدن ز( دلیل دون دون شدن پوست) میپردازیم. آیا پماد ترتینوئین برای پوست مرغی مفید است؟

عکس پوست مرغی

علت پوست مرغی شدن بدن چیست؟

علت دون دون شدن پوست چیست ؟ علت اصلی این بیماری ناشناخته است. به نظر میرسد این بیماری با اشکال در ساخت بیش از حد کراتین در پوست مرتبط باشد. افراد مبتلا به کراتوزیس پیلاریس یک نقص ژنتیکی مستعد کننده داشته و بقیه اعضای خانواده ی آن ها نیز تحت تاثیر قرار می گیرند. کراتوزیس پیلاریس میتواند به همراه ایکتیوزیس ولگاریس، پوست خشک، آلرژی تنفسی فصلی (تب یونجه)، رینیت (التهاب مخاط بینی)، آسم، اگزما و درماتیت آتوپیک خود را نشان دهد. خواص روغن بادام برای دور چشم را بخوانید.

 برآمدگی های کراتوزیس پیلاریس به نظر می رسد که در اثر تجمع مقادیر اضافی کراتین که از لایه ی سطحی پوست در فولیکول های موی فرد منشا می گیرند به وجود آمده باشند. اگر پوست زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار بگیرد، یک ضخیم شدگی خفیف و سوراخ هایی در فولیکول مو مشاهده می شود. لایه ی فوقانی پوست ممکن است دارای گشاد شدگی عروق سطحی باشد که سبب ایجاد پوستی قرمز و یا ظاهر گُر گرفته می شود.

علائم بیماری پوست مرغی چیست؟

معمولا بیماران کراتوزیس پیلاریس با بثورات پراکنده و خفیف خیلی کوچک قرمز یا برآمدگی های تیره مشخص می شوند. ناحیه  درگیر ممکن است ظاهری طبیعی یا کاغذ مانند داشته باشد. بعضی از برآمدگی ها ممکن است کمی قرمز باشند، حتی ممکن است هاله ای قرمز داشته باشند که به معنی التهاب است.

 گاهی اوقات امکان دارد موهای کوچک در زیر برآمدگی ها وجود داشته باشند. بیماران ممکن است از پوست زبر و ظاهر نامرتب و بد پوستشان در اثر عوارض بیماری ناراضی باشند. گونه ها ممکن است صورتی، قرمز، گرگرفته و حتی ظاهری با پوست پوست های کوچک داشته باشند.

درمان پوست مرغی

چه پزشکی بیماری پوست مرغی را درمان می کند؟

خیلی از متخصص های عمومی و متخصصان اطفال می توانند این بیماری را تشخیص داده و آن را درمان کنند. گاهی اوقات ممکن است نیاز به ارجاع به متخصص پوست باشد.

پزشکان چگونه بیماری پوست مرغی را تشخیص می دهند؟

تشخیص این بیماری بسیار ساده بوده و بر پایه ی شواهد پوستی معمول آن روی نواحی مشخصی مانند قسمت فوقانی بازو می باشد. سابقه ی خانوادگی کراتوزیس پیلاریس بسیار کمک کننده و مهم است، زیرا این بیماری با مسائل ژنتیکی ارتباط قوی ای دارد. تشخیص با معاینه ی بالینی پزشک تایید میشود.

آیا آزمایشاتی برای کمک به تشخیص بیماری پوست مرغی وجود دارند؟

از آن جا که وجود کراتوزیس پیلاریس به راحتی قابل تشخیص است، تست آزمایشگاهی خاصی برای تشخیص آن نیاز نیست. نمونه برداری پوست ممکن است برای بیماران غیر معمول یا افرادی با درگیری گسترده کمک کننده باشد.

آیا رژیم غذایی با بیماری پوست مرغی ارتباط دارد؟

رژیم غذایی روی کراتوزیس پیلاریس تاثیری ندارد. کمبود ویتامین آ ممکن است باعث بروز علائمی شبیه به کراتوزیس پیلاریس شود، اما این شرایط باعث ایجاد بیماری پوست مرغی نمیشود. مقاله ما در مورد برداشتن خال را مطالعه نمایید.
علت دون دون شدن پوست

آیا کراتوزیس پیلاریس قابل درمان است؟

می توان گفت درمان شناخته شده ای برای این بیماری وجود ندارد. این بیماری بعضی اوقات خود به خود و بدون درمان از بین میرود. آیا برای کراتوزیس پیلاریس داروهای خانگی ای وجود دارد؟

[irp posts=”1362″ name=”استفاده از درمارولر برای رفع جای جوش و ترک پوستی”]

برای بهبود آن موارد زیر را انجام دهید:

۱- از خشک شدن پوستتان با انجام اقدامات لازم جلوگیری کنید، به خصوص در ماه های سرد سال
۲- از صابون های ملایم استفاده کنید.
۳- برای لکه های پوستی از لوسیون های مخصوص آن استفاده کنید.
۴- روزی دو بار ناحیه ی مربوطه را با لوسیون ماساژ دهید.
برای بهبود آن موارد زیر را انجام ندهید:
۱- از صابون ها و پاک کننده های تند استفاده نکنید.
۲- سعی نکنید ناحیه مربوطه را خراش دهید تا از بین برود.
۳- بعد از استفاده از کرم های موضعی انتظار بهبودی فوری نداشته باشید.

۴- هیچ وقت نا امید نشوید.

پماد برای رفع پوست مرغی

برای درمان پوست مرغی چه کنیم؟

برای از بین بردن پوست مرغی چه کنیم ؟ برای کنترل کراتوزیس پیلاریس و بهبود پوست درمان های مختلف و متنوعی وجود دارد. اغلب بعد از یک مدت چرب کردن پوست بهبودی موقت خوبی حاصل می شود. به عنوان یک قانون کلی، نیاز است درمان ادامه داشته باشد. با این وجود که درمان قطعی کاملی برای کراتوزیس پیلاریس وجود ندارد، برای بهبود علائم آن لوسیون ها و کرم های پوستی مختلفی وجود دارند. باید این موضوع را در نظر بگیرید که درمان های مختلف، در همه ی افراد یکسان نبوده و پاسخ دهی متفاوتی دارند. از بین بردن کامل بیماری احتمالا ممکن نیست. در خیلی افراد ممکن است کراتوزیس پیلاریس خود به خود و بدون هیچ درمانی بهبود یابد. جه کرم برای پوست مرغی مفید است ؟

پماد برای رفع پوست مرغی

لایه بردار قوی برای پوست مرغی چیست ؟ برای جلوگیری از خشک شدن پوست اقدامات لازم مانند استفاده از صابون پاک کننده ی ملایم را انجام دهید. چرب کردن پوست در بیشتر موارد اصلی ترین درمان در اکثر افراد است. افرادی که به بیماری خفیف مبتلا شده اند ممکن است با استفاده از مرطوب کننده های بدون نسخه مانند کتافیل یا لوسیون لوبریدرم بهبود یابند. به علاوه برای افرادی که بیماری جدی تری دارند لوسیون هایی مانند لوسیون لاکتیک اسید، لوسیون آلفا هیدروکسی اسید، کرو اوره، سالیسیلیک اسید و کرم های موضعی استروئیدی ممکن است مفید باشند.

ناحیه ی مربوطه باید روزی یک یا دو بار با پاک کننده هایی که نام برده شد ششسته شود. لوسیون ها باید روزی یک تا دو بار در ناحیه مربوطه ماساژ داده شوند. پوست خشک و تحریک شده را باید فقط با مرطوب کننده های ملایم درمان کرد تا التهاب آن کاملا برطرف شود.

ندرتا ممکن است پزشکان کرم های موضعی استروئیدی را برای پوست هایی که خارش داشته و قرمز شده اند، برای ۷ تا ۱۰ روز تجویز کنند. در مورد رفع سریع ترک های پوستی بیشتر بدانید.

[irp posts=”4076″ name=”استفاده از سرکه سیب برای جوانسازی پوست”]

درمان پوست مرغی با لیزر

خیلی از درمان ها مانند لیزر کربن دیا اکسید برای کراتوزیس پیلاریس امتحان شده اند و نتایج مختلفی داشته اند. به این دلیل که هیچ درمان قطعی شناخته شده ای برای کراتوزیس پیلاریس وجود ندارد، مهم است که در برخورد با آن احتیاط بیشتری داشته و انتظار بهبود سریع نداشته باشید.

به این دلیل که این بیماری یک بیماری مزمن بوده و نیاز به نگهداری طولانی مدت دارد، ممکن است خیلی از درمان ها نیاز به تکرار داشته یا نیاز باشد تا طولانی مدت استفاده شوند.

برای مشاوره و رزرو وقت فرم زیر را پر کنید:

پیشنهاد ما:

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سمیرا سه شنبه ۱۴ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 280 مشاهده پرسش
    با سلام
    31 سال سن دارم علاوه بر جوش صورت در رابطه با خال روی بینی ام ازتون مشاوره میخواستم...
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده سه شنبه ۱۴ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام عزیزم شما در حال حاضر جوش فعال دارید، ابتدا باید از نزدیک معاینه شوید تا با درمان دارویی تمام جوش های فعال رو از بین ببریم، پس از آن با روش های عملی جای جوش ها را درمان خواهیم کرد
      روزهای شنبه دوشنبه سه شنبه بعدازظهر ها برای درمان جوش تعیین نوبت فرمایید
      برای خال هم حتما باید از نزدیک معاینه شوید
  • تصویر کاربر روزبه چهارشنبه ۸ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 191 مشاهده پرسش
    حدود یه یال ریبش مو گرفتم 7 ما مینوکسیدل قرص زینک فاینستراید و چهار جلسه مزو سر انجام دادم ریزش موهام رفع نشد مو ریزش مو
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده چهارشنبه ۸ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام برای ریزش مو حتما باید از نزدیک معاینه شوید، ریزش موها ده ها علت دارد و یک نسخه ثابت برای تمام افراد دنیا موجود نیست
  • تصویر کاربر مرجان شنبه ۴ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 167 مشاهده پرسش
    میتوان سیاهی دور چشم ارثی را با لیزر از بین برد؟ اگر روشی هست لطفا معرفی کنید و هزینه اش چقدر است
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۴ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام عزیزم برای درمان گودی زیرچشم، درمان های متفاوتی مثل تزریق فیلر مخصوص این ناحیه، مزوتراپی و کربوکسی تراپی وجود دارد برای اظهار نظر باید از نزدیک معاینه شوید
  • تصویر کاربر الهام چهارشنبه ۸ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 162 مشاهده پرسش
    ایا بی حسی موضعی برای عمل پانچ برای زنان باردار مشکل داره?
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده چهارشنبه ۸ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام منعی ندارد
  • تصویر کاربر شبنم سه شنبه ۱۶ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 290 مشاهده پرسش
    سلام
    وقت بخیر
    من دوماه صورتمو جراحی پلاستیک کرد و الان زخمی ندارم رو پوستم و فقط جای بخیه ها خیلی مونده و قرمزه خواستم راهنماییم کنید 1- من لیزر رو از کی شروع کنم و 2-در کل چه درمان هایی شما پیشنهاد میدین ؟
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده سه شنبه ۱۶ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام عزیزم برای اظهار نظر باید از نزدیک معاینه شوید، تصاویر شما را دیدم، اما بهتر است از نزدیک معاینه شوید
  • تصویر کاربر Bb دوشنبه ۲۷ شهریور ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 206 مشاهده پرسش
    برای رفع کک و مک فرمودید باید از کرم ها و داروها استفاده بشه میتونم بپرسم چه کرم هایی رو پیشنهاد میکنید؟لایه بردار ها و ضد لک ها مناسب هستند؟
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده دوشنبه ۲۷ شهریور ۹۶( 6 سال پیش)
      درمان دارویی برای تمام افراد دنیا ثابت نیستند، باید از نزدیک معاینه شوید
  • تصویر کاربر محمدبیک شنبه ۲۸ مرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 176 مشاهده پرسش
    سلام دکتر خسته نباشید راستش من محمدم 18 سالمه یه سال و خورده ایه ریزش مو دارم همه میگن ی چیز عادیه اولا هم اینو میگفتن ک مو هروز باید بریزه اما الان ی ساله ک ب حرفاشون گوش دادم موهام کم پشت تر شده و میترسم ک کچل شم جنس موهام هم ب طرف بابام نرفته ب طرف داییام رفته داییام هم پر پشته موهاشون چون موهای بابام فره بعد اینکه پارسال هم دوبار دکتر رفتم دارو داره ی قطزه ک باید بریزم رو سرم و یک قرص زینک پلاس اما هیچ نتیجه ای نگرفتممم خاهش میکنمم اگه واقعا راه حل رو میدونید راه نماییم کنیددد??????????ممنون میشممم???????? ????
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۲۸ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام برای اظهار نظر در خصوص ریزش مو، حتما باید از نزدیک معاینه شوید و در صورت نیاز، نتایج آزمایشات بررسی شود
  • تصویر کاربر مهسا شنبه ۲۱ مرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 229 مشاهده پرسش
    سلام خانوم دكتر. من آخرين باري كه اومدم پيش شما يك سال پيش بود. شما براي جوش هاي صورتم به من قرص minocyclin دادين. من از پارسال مصرف اين قرص و ادامه دادم چون موقع استفاده هم خيلي جواب ميگرفتم ازش و هم از هر دكتري مي پرسيدم ميگفتن ضرري نداره. ولي به محضه اينكه ول ميكردم به فاصله چند روز بعد صورتم ميريخت بيرون. الان مدتيه كه ديگه اين قرص روي صورتم تاثير آنچناني نداره. احساس ميكنم بدنم بهش عادت كرده. همه جاي بدنمم جوش ميزنه. ممنون ميشم بهم بگين كه من بايد چيكار كنم ??
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۲۱ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام عزیزم، برای معاینه تشریف بیارید، روزهای فرد تعیین نوبت کنید که آقای دکتر کربلاییان هم هستند، انشالا که به طور کامل درمان می شوند
  • تصویر کاربر نسترن چهارشنبه ۱۸ مرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 201 مشاهده پرسش
    سلام .خسته نباشید ببخشید ایا لیزری برای روشن شدن پوست بدن هست؟وبرای درمان پوست مرغی چه راهکاری دارید؟من در قسمت بازوهام جای موهام مشخصه یعنی نقطه نقطه هست وقتی موهامو میزنم بدتر میشن????
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده چهارشنبه ۱۸ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام عزیزم
      اصلی ترین ایجاد تیرگی پوست، استفاده از روش های سنتی حذف موهای زائد است، با شروع لیزر و ترک روش های سنتی پوست مقداری روشن تر خواهد شد، همچنین موازی با لیزر درمان دارویی هم میتوان انجام داد که تاثیر بیشتر خواهد داشت
      همچنین پوست مرغی هم از عوارض روش های سنتی (اپیلاسیون) است، و برای درمان آن باید لیزر موهای زائد انجام داد تا تمام موها از ریشه از بین بروند
      اطلاعات بیشتر در لینک زیر:
      https://drmajidzadeh.com/178
  • تصویر کاربر امبرزل یکشنبه ۱۵ مرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 279 مشاهده پرسش
    برای مشاوره وقت میخواستم
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده یکشنبه ۱۵ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام همکارانم تلفنی در خدمتتون هستند
      اطلاعات تماس:
      https://drmajidzadeh.com/contact-us/
درحال دریافت اطلاعات

با ربات تلگرام دکتر گیتا مجید زاده

جواب پرسش های خود را سریع تر دریافت کنید!

برای مشاوره و رزرو وقت فرم زیر را پر کنید:

پرسش از دکتر