لایه برداری پوست صورت

انواع، مزایا و خطرات لایه برداری پوست صورت

نویسنده: دکتر گیتا مجیدزاده

اسفند 21, 1396
بازدید: 44742

نویسنده: دکتر گیتا مجیدزاده

اسفند 21, 1396
بازدید: 44742

فهرست مطالب

لایه برداری پوست صورت درمانی است که در طی آن یک محلول برای از بین بردن لایه های آسیب دیده خارجی پوست استفاده می شود. امروزه، لایه برداری پوست صورت به این علت محبوب است که نتایج تقریبا سریع داشته و می تواند به صورت سرپایی و بدون بستری شدن به انجام برسد.

در لایه برداری شیمیایی پوست، پزشکان از اسیدهای آلفا هیدروکسی (AHA)، تریکلورواستیک اسید (TCA) یا فنول بر روی پوست استفاده می کنند.

لایه برداری شیمیایی که به طور معمول بر روی پوست صورت انجام می شود، بافت پوست را نرم می کند. این فرآیند یک درمان موثر برای لکه ها و چروک های صورت و یا حتی رنگدانه هایی که به طور ناگهانی بر روی پوست ایجاد شده اند می باشد. این روش لایه های خارجی مرده پوست را کم کرده، لایه جدیدی که رنگ، بافت و کیفیت آن بهبود یافته است را ایجاد می کند. علاوه بر جوان سازی کامل صورت، انواع خاصی از لایه برداری پوست صورت نیز می تواند برای درمان لکه ها استفاده شده و بعنوان راهی برای از بین بردن اثر زخم و یا جوان سازی پوست در سایر نواحی بدن نیز به کار رود.

لایه برداری پوست یکی از قدیمی ترین روش های آرایشی بوده و در مصر باستان، یونان و رم برای به دست آوردن پوست لطیف تر و زیباتر استفاده می شده است. امروزه، لایه برداری شیمیایی پوست به این علت محبوب است که نتایج تقریبا سریع داشته و می تواند به صورت سرپایی و بدون بستری شدن به انجام برسد.

داوطلبان مناسب لایه برداری

به طور معمول، بیمارانی که دارای پوست نازک و موهای روشن هستند، بهترین گزینه برای لایه برداری پوست صورت می باشند. با اینحال، بیمارانی با سایر رنگ پوست و موها نیز می توانند نتایج مناسبی از این روش به دست آورند. داوطلبان ایده آل برای انجام این کار افرادی هستند که از ظاهر پوست خود ناراضی بوده، از نتایج عمل انتظارات واقع بینانه دارند و سیگار نمیکشند.

این داوطلبان می بایست سلامتی جسمی خوبی داشته، از فرآیند پیش رو درک خوبی داشته و نسبت به نتایج واقع بین باشند. اگر هدف شما کاهش آکنه و چین و چروک ها، بهبود بافت پوست، کاهش لکه های ناشی از سن یا کم کردن اثر آسیب های ناشی از نور خورشید باشد، احتمالا از نتیجه لایه برداری راضی خواهید بود. انواع گوناگون لایه برداری شیمیایی قدرت گوناگون داشته و در سطوح مختلف درمانی ارائه می شوند. درباره لایه برداری مناسب برای پوستتان با پزشک خود مشورت کنید.

میکرودرم ابریژن

مقایسه لایه برداری شیمیایی و میکرودرم ابریژن (لایه برداری مکانیکی)

از آنجا که امروزه روش های بازسازی پوست در حال گسترش است، مشتریان عمدتا برای انتخاب تکنیک های مورد نیاز خود سردرگم می شوند. بیماران عمدتا مزایای نسبی لایه برداری شیمیایی و میکرودرم ابریژن را می پسندند. عمده ترین تفاوت بین این دو روش این است که، میکرودرم ابریژن یک روش غیر شیمیایی بوده و با فرآیندی شبیه به سمباده زدن، نقص ها و مشکلات بر روی پوست را از بین می برد، در حالیکه برنامه های درمانی برای میکرودرم ابریژن و لایه برداری شیمیایی مانند گلایکولیک اسید مشابه است، اما در روش شیمیایی، لایه برداری بیشتری به صورت شیمیایی در یک جلسه مورد نیاز است. با اینحال، لایه برداری شیمیایی با مواد مانند فنول، دوره ریکاوری بیشتری نسبت به میکرودم ابریژن و سایر روش های شیمیایی خفیف تر دارد. بعلاوه، برخلاف میکرودرم ابریژن، لایه برداری عمیق شیمیایی رنگ حقیقی پوست را طی فرآیندی به نام بلیچینگ، تغییر می دهد. به همین علت، بیمارانی که به طور طبیعی چهره تیره تری دارند ممکن است داوطلبان بهتری برای میکرودرم باشند.

مطلب مرتبط: آیا میکرودرم ابریژن پوست موثر است؟

مقایسه لایه برداری شیمیایی با احیا پوستی با روش لیزر

تعیین مزایا و معایب احیا پوست از طریق لیزر در مقایسه با لایه برداری شیمیایی کمی دشوار است زیرا احیا پوست از طریق لیزر روشی نسبتا جدید است. با اینحال، بسیاری از پزشکان ادعا می کنند که بهبود پوست بیماران بعد از فرآیند احیا از طریق لیزر اساسا یکسان با نتایج حاصل از دو روش ذکر شده قبلی است. لیزرها به پزشکان این امکان را می دهند تا نقص ها و ایرادات خاصی را با دقت بیشتری نسبت به لایه برداری شیمیایی هدف قرار دهند.

خطرات و مزایا لایه برداری پوست صورت

لایه برداری پوست صورت به ندرت منجر به ایجاد عوارض جانبی جدی شده اما خطرات مشخصی همچنان در این روش وجود دارد. این خطرات شامل زخم، عفونت، تورم، تغییر در توناژ رنگی پوست و ابتلا به تبخال، می باشد. می توان با رعایت دستورالعمل های پزشک به طور کامل و بیان تمامی سابقه پزشکی خود به پزشک معالج، از این خطرات جلوگیری کرد.

لایه برداری شیمیایی می تواند مزایایی برای پوست داشته باشد. فرآیند می تواند ظاهر جوان تری به پوست داده و چین و چروک ها، رنگدانه های ناگهانی، آسیبهای ناشی از نور خورشید و لکه های تکه ای را از بین ببرد.

رفع جای جوش

انواع لایه برداری پوست صورت

# لایه برداری سطحی پوست

متخصص پوست ممکن است از یک فرمول خاص برای لایه برداری شیمیایی استفاده کند که مطابق با ویژگی های پوست شما و نتایج مورد نظر انتخاب می شود. لایه برداری شیمیایی سطحی برای درمان چین و چروک های سطحی، خشکی های پوست، رنگدانه ای شدن ناگهانی پوست و آکنه مورد استفاده قرار می گیرد. محلول استفاده شده در این روش معمولا حاوی آلفاهیدروکسی اسیدها (AHAs) مانند گلایکولیک، لاکتیک، سالیسیلیک یا اسیدهای میوه می باشد. لایه برداری های سطحی برای افرادی مناسب است که خواهان بهره مندی از مزایای لایه برداری بوده اما امکان صرف زمان مورد نیاز برای دوره ریکاوری لایه برداری عمیق تر را ندارند.

# لایه برداری متوسط

بسیاری از پزشکان برای لایه برداری شیمیایی متوسط از تریکلورواستیک اسید (TCA) استفاده می کنند. این اعمال شیمیایی برای درمان چین و چروک های سطحی پوست، لکه ها و آسیب های سطحی و مشکلات رنگدانه ای شدن پوست کاربرد دارند. مشابه با لایه برداری شیمیایی سطحی، این نوع لایه برداری نیز زمان ریکاوری کمتری نسبت به لایه برداری عمقی دارد. لایه برداری TCA گزینه مناسبی برای بیماران دارای رنگ پوست تیره تر می باشد.

# لایه برداری عمقی پوست

لایه برداری عمقی پوست، قوی ترین نوع لایه برداری صورت است. ماده شیمیایی استفاده شده برای لایه برداری شیمیایی عمقی فنول اسید است. لایه برداری عمقی برای درمان چین و چروک های خشن صورت، لکه های ایجاد شده ناشی از افزایش سن یا نور خورشید و زخم ها و لکه های ناشی از رشد پیش سرطانی مناسب می باشد. از آنجا که لایه برداری شیمیایی بهترین و ماندگارترین نتایج را ایجاد می کند، بنابراین بیشتر از سایر روشها به طول انجامیده (۱ الی دو ساعت) و نیازمند زمان ریکاوری بیشتری است. فنول اسید به طور معمول تنها برای لایه برداری پوستی استفاه می شود. لایه برداری عمقی پوست ممکن است مجر به روشن شدن دائمی پوست شده و بنابراین بیماران می بایست پیش از قرار گرفتن تحت این درمان با یک متخصص پوست و زیبایی مجرب مشورت کنند.

عوارض جانبی لایه برداری پوست صورت

لایه برداری های شیمیایی پوست هنگامی که توسط متخصص پوست و زیبایی یا جراح زیبایی مجرب انجام شود، ایمن می باشد. در لایه برداری سطحی و متوسط، عوارض جانبی خفیف ناشی از لایه برداری شیمیایی پوست مانند قرمزی، خارش و پوسته پوسته شدن معمولا یک یا دو روز پس از اعمال درمان کاهش می یابد. عوارض جانبی ناشی از لایه برداری عمقی معمولا بیشتر بوده و زمان ریکاوری طولانی تر است. عوارض جانبی جدی تر مانند عفونت و زخم شدگی نیز امکان پذیر می باشد؛ به خصوص در لایه برداری متوسط و عمقی. با اینحال، هنگامی که فرآیند توسط یک پزشک خبره انجام شود، عوارض جانبی نادر می باشد.

مراقبت های بعد از تزریق ژل

آیا لایه برداری شیمیایی دردناک است؟

در طی لایه برداری سطحی یا متوسط، بیماران معمولا تنها احساس خفیفی مانند گزش دارند. بعد از اتمام عمل، پزشک ممکن است یک مسکن خفیف را برای بیمار تجویز کند.

آیا در طول عمل آرامبخش دریافت می کنم؟

معمولا بیهوشی موضعی در ترکیب با آرامبخش خفیف یا کامل برای لایه برداری شیمیایی عمقی استفاده می شود. در لایه برداری متوسط یا سطحی، هیچ بیهوشی یا آرامبخشی نیاز نیست؛ اگرچه ممکن است بیمار برای راحتی بیشتر درخواست اعمال بیهوشی یا آرامبخش را داشت باشد.

زمان ریکاوری بعد از لایه برداری پوست چقدر است؟

زمان ریکاوری بسته به نوع لایه برداری پوست صورت متغیر است زیرا هر نوع از لایه برداری ها، با مقادیر متفاوتی پوست را تحت تاثیر قرار می دهد.

لایه برداری سطحی پوست: این نوع از لایه برداری خفیف، عملا به زمان ریکاوری نیاز ندارد. اگرچه ممکن است پوست کمی بعد از لایه برداری تحریک شود، اما بیماران می توانند فورا بعد از درمان به فعالیت های روزانه خود باز گردند.

لایه برداری متوسط: لایه جدید پوست، سه تا هفت روز بعد از درمان ظاهر می شود. حدود دو هفته بعد از درمان، پوست کاملا ریکاوری خواهد شد.

لایه برداری عمقی: لایه جدید پوست هفت الی ده روز پس از درمان شروع به ظاهر شدن می کند و ریکاوری کامل پوست می تواند دو ماه یا بیشتر به طول انجامد. معمولا پس از درمان توسط این روش، یک هفته نیاز به استراحت در منزل و عدم مراجعه به محل کار می باشد.

برای مشاوره و رزرو وقت فرم زیر را پر کنید:

پیشنهاد ما:

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر یلدا چهارشنبه ۲ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 522 مشاهده پرسش
    سلام
    من مزوویتال یک جلسه برای پوست صورتم انجام دادم به پیشنهاد دکتر برای جوانسازی سفت شدن پوست و کاهش منافذ باز پوست نتیجه اش برعکس بود پوستم منافذش وحشتناک باز جوش و کلی لک زده پوستم و پوستم کدر و کرخت شده به دکترم گفتم گفت میکروندلینگ انجام بده که واقعا میترسم پوستم داغون شده پیشنهاد شما چیه من مشکلم فقط منافذ باز بود پوستم مشکلی نداشت ممنون میشم پاسخ بدید سپاسگذار
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده چهارشنبه ۲ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام، داروهای مزوتراپی به دلیل وجود مواد تقویتی که سبب هیدراته شدن پوست می شود، در برخی افراد که مستعد جوش هستند، بروز جوش به دنبال خواهد داشت
      برای اظهار نظر حتما باید از نزدیک معاینه شوید
  • تصویر کاربر نجمه سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 222 مشاهده پرسش
    پوست صورتم بدون جوش و لک میباشد ازاینکه پوست صافی دارم خداروشکر گذارم اما پوست صورتم سبزه میخوام روشن بشه اگه میشه راهنماییم کنید و پوستم هم خشکه ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام رنگ پوست مادرزادی رو نمی توان تغییر داد، این تغییر رنگ در پوست مادرزادی سال هاست که توسط افراد بسیار ثروتمند هم متقاضی داشت که با صرف مبالغ بسیار کلان نتیجه ای در برنداشت، معروف ترین آنها هم مایکل جکسون خواننده پاپ امریکایی بود
      اما اگر تغییر رنگ به علت مرور زمان، آفتاب یاعدم مراقبت از پوست باشد بله قابل درمان است
  • تصویر کاربر طاهره پنجشنبه ۱۶ فروردین ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 169 مشاهده پرسش
    من با سن 24 پوست صورتم چروک و جمع شده دارای چندتا منافذ عمیق آیا جوانسازی باعث صاف شدن صورتم میشه یا باید کارای دیگه انجام بدم
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده پنجشنبه ۱۶ فروردین ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام بله اکثرا قابل رفع شدن هستند برای اظهار نظر قطعی باید از نزدیک معاینه شوید
      تا تشخیص داده شود از چه روشی استفاده شود، چون جوانسازی صرفا یک واژه کلی است
  • تصویر کاربر ناصربوستاتی پنجشنبه ۱۶ فروردین ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 151 مشاهده پرسش
    سلام هزینه لیزر پوست فقط برای گونه های هردو طرف صورت حدودا چقدر میشود؟
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده پنجشنبه ۱۶ فروردین ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام در خصوص لیزر co2 ابتدا باید از نزدیک معاینه شوید تا تشخیص داده شود آیا اصلا این روش برای شما مناسب هست یا خیر
      برای تخمین هزینه هم حتما باید از نزدیک معاینه شوید
  • تصویر کاربر هانيه پنجشنبه ۲۶ بهمن ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 272 مشاهده پرسش
    و يا هر دو كارشون همينه و اين كه نخ بهتره و يا ميكرودرم؟ در مورد ميكرو درم مي خواستم قيمت رو بدونم و تزريق ژل و مدلينگ كردن همان زاويه دار كردن قيمت مي خواستم بدونم؟ و ماندگاري اين كارها چقدره؟ و آسيب مي زنه به پوست يا شل بشه؟ بوتاكس بهتره يا ميكرودرم يا نخ؟ يا هر ٣ تاي اينا با هم فرق داره؟ كدوم بهتره؟
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده پنجشنبه ۲۶ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام تمام روش هایی که فرمودید کارایی های متفاوت دارند و هیچ ارتباطی به هم ندارند که بتوان آنها را مقایسه کرد

      میکرودرم نوعی لایه برداری سطحی است، میکرونیدلینگ به منظور جوانسازی پوست انجام می شود، بوتاکس هم برای رفع خطوط پیشانی دورچشم و خط اخم به کار می رود
      همچنین لیفت با نخ هم به هیچ عنوان توصیه نمی شود

      در مورد تزریق ژل هم مطلب زیر را بخوانید:
      https://drmajidzadeh.com/666/

      بوتاکس:
      https://drmajidzadeh.com/162

      میکرودرم:
      https://drmajidzadeh.com/1490

      میکرونیدلینگ:
      https://drmajidzadeh.com/1510/
  • تصویر کاربر آپاما یکشنبه ۸ بهمن ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 256 مشاهده پرسش
    افتادگي پلك درماني غير از جراحي داره ؟ پلاسماجت چقدر تاثير داره و چقدر زمان بره؟!
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده یکشنبه ۸ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام درمان های متفرقه را فراموش کنید چون اصلا جایگاهی در آمارهای بین المللی ندارند، موثرترین و استانداردترین راهکار در تمام دنیا عمل بلفاروپلاستی است برای افتادگی پلک
  • تصویر کاربر س سه شنبه ۲۶ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 161 مشاهده پرسش
    29 سالمه و پوستم به نسبت سنم شل و افتاده شده ضمن اينكه صورتمم پر هست و نمي خوام با تزريق ژل پرتر شه فقط مي خوام چربي ناحيه زير گونم خالي شه و ليفت شه چه راهكاري رو پيشنهاد ميديد
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده سه شنبه ۲۶ دی ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام عزیزم، عملی تحت عنوان تخلسه چربی زیر گونه نداریم و بسیار پر ریسک خواهد چنین کاری، برای اظهار نظر قطعی باید از نزدیک معاینه شوید
  • تصویر کاربر لیلا دوشنبه ۲۰ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 251 مشاهده پرسش
    میخواستم هزینه و تعداد جلساتی که برای رفع جای جوش در صورتم نیاز هست رو بدونم.ممنونم.عکس و توضیحات بیشتر ارسال شد
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده دوشنبه ۲۰ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام عزیزم برای اظهار نظر قطعی باید از نزدیک معاینه شوید
      اما احتمالا ترتیب درمان به این صورت خواهد بود، که چندین جلسه میکرونیدلینگ و لیزر نیاز خواهد بود
      درصد بهبودی هم بین 30 تا 60 درصد خواهد بود
  • تصویر کاربر اعظم دوشنبه ۲۰ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 161 مشاهده پرسش
    Bara lakay nashi az josh che raveshi behtarin darman hast .post mokhtalet daram ke josh sar sefid mizanam va ro goneham lak jay josh monde
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده دوشنبه ۲۰ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام عزیزم، به هیچ عنوان یک نسخه ثابت برای لک جای جوش، تمام افراد موجود نیست، باید از نزدیک معاینه شوید، تا راهکار مناسب پوست شما رو انتخاب کنیم
      روزهای شنبه دوشنبه سه شنبه بعدظهر تعیین نوبت فرمایید
  • تصویر کاربر الهام سه شنبه ۲۱ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 175 مشاهده پرسش
    افتادگي پوست صورت و گردن و خطوط عميق اخم و خنده
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده سه شنبه ۲۱ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام برای اظهار نظر باید از نزدیک معاینه شوید
درحال دریافت اطلاعات

با ربات تلگرام دکتر گیتا مجید زاده

جواب پرسش های خود را سریع تر دریافت کنید!

برای مشاوره و رزرو وقت فرم زیر را پر کنید:

پرسش از دکتر