درمان ریزش مو

بهترین درمان های ریزش مو با روش های روز دنیا

نویسنده: دکتر گیتا مجیدزاده

اردیبهشت 18, 1396
بازدید: 28012

نویسنده: دکتر گیتا مجیدزاده

اردیبهشت 18, 1396
بازدید: 28012

فهرست مطالب

ریزش مو می تواند به علت های متفاوتی رخ دهد. در ادامه تقویت و درمان ریزش مو به کمک جدیدترین متدهای روز دنیا آمده است.

ریزش مو در افراد مختلف علل متفاوتی دارد که از آن جمله می‌توان به چند مورد زیر اشاره کرد: استرس، عدم تغذیه صحیح، عدم خواب کافی، عدم جذب ویتامین‌های مورد نیاز، عدم رعایت بهداشت، عدم تعادل هورمونی و آسیب دیدن ساقه مو بر اثر عواملی مانند کشیدن مو‌ها.  بهترین درمان ریزش مو چیست ؟ جدیدترین داروی رویش مو چیست؟  در ادامه به روش های درمان ریزش مو می پیردازیم.

تقویت و درمان ریزش مو به روش PRP

بهترین درمان برای ریزش مو چیست ؟ پلاسمای غنی از پلاکت که اغلب به پی آر پی (PRP) موسوم است، پلاسمای تغلیظ شده خون (گرفته شده از خون) است که دارای حدود پنج برابر تعداد پلاکت موجود در گردش خون طبیعی است. به غیر از سلول های قرمز خون و سلول های سفید خون، خون انسان حاوی سلول های شناخته شده ای به نام پلاکت ها ست. عملکرد پلاکت ها، تسریع بهبود و کمک به لخته شدن خون در محل زخم است. پلاکت ها حاوی فاکتورهای رشدی هستند که باعث بازسازی سلول ها در بدن می شود. PRP از دو دهه گذشته در پزشکی استفاده می شود.

کمک کردن پلاکت ها در لخته شدن خون، رمز توانایی بدن در بهبود زخم است. ایده پشت درمان PRP این است که با افزایش تعداد پلاکت ها در یک منطقه زخمی، ظرفیت التیام بافت در آن منطقه شتاب خواهد یافت.

تزریق پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) تکنیکی است که برای بهبود بدن، از خون خود بدن استفاده می شود. پزشکان از این تکنیک برای درمان ریزش مو ، پیوند مو، و بهبود زخم استفاده می کنند. بسیاری از بیماران از این نوع درمان بهره مند شده اند.

بهترین درمان ریزش مو

اما این روزها تبلیغات اغراق آمیز راجع به مزوتراپی مو  و از آن مهمتر استفاده از پلاکت حاوی پلاکت تغلیظ شده ( PRP (Platelet Rich Plasma بی وقفه منتشر می شوند، این تبلیغات نگرانی ایجاد مشکل دوباره در مورد یک روش مفید و موثر زیبایی را به وجود می آورند، زیرا چنان تاثیرات مبالغه آمیز  ( همانند غول چراغ جادو ) به PRP نسبت داده می شود که مطمئنا توقعی که در بیماران به وجود می آید ، اصلا با واقعیت این روش منطبق نیست و ظرف همین مدت کوتاه به تدریج بیماران ناراضی و رویگردان از این روش را می توان دید.

بر خلاف تصور، کاربرد PRP به هیچ وجه تازه نیست و سالهاست که به اشکال مختلف به کار می رود ، کاربرد PRP بصورت تجربی از سال ۱۹۹۰ آغاز شد و در رشته های مختلف پزشکی مثل جراحی فک و صورت ، جراحی زیبایی، جراحی قلب، ارتوپدی، گوش- حلق و بینی ، سوختگی ها و درمان زخم های مزمن به کار رفت.

در واقع تغلیظ اتولوگ پلاکت در حجم کوچکی از پلاسما است و باید ۲ شرط اساسی را داشته باشد تا آنرا پی آر پی بنامیم. بهترین راه درمان ریزش مو گدام است ؟ 

۱- اگر بطور معمول و متوسط پلاکت نرمال خون ۲۰۰٫۰۰۰ عدد در میکرولیتر است، در پی آر پی این تعداد باید حداقل به ۶۰۰٫۰۰۰ و حداکثر یک میلیون عدد برسد  ،بدیهی است که مقادیر بالاتر هم مناسب نیستند.

۲- از آنجاییکه پلاکتها طول عمر کوتاهی در حد چند روز دارند  و باید پلاکتهای بدست آمده زنده و دیواره های آنها کاملا سالم باشند  که بتوانند تا آخرین روز عمرشان فاکتورهای رشد را ترشح کننداما این شاخص در کیت های لوله ای بدلیل آسیب به دیواره پلاکت حین سانتریفوژ بدست نمی آید.

نکته مهم

”اگر شروط فوق محقق نشوند به آن پلاسما پی آر پی اطلاق نخواهد شد و خواص پی آر پی را ندارد.“

اما تهیه PRP وابستگی زیادی به نوع کیت ندارد و کیتهای لوله ای و آمریکایی و … بیشتر دروغ هستند و مهمترین موضوع دانش پزشک برای جداسازی و تحقق شروط تعریف PRP میباشد.

و اما گزارشات و مقالات مختلفی در ارتباط با کاربرد و اثر بخشی PRP وجود دارد. بعضی مطالعات کاربرد PRP را از نمونه های حیوانی دریافت کرده اند. موفقیت این روش به میزان زیادی بستگی به شیوه تهیه PRP و دانش پزشک دارد. سانتریفوژ مورد استفاده بایستی استریل باشد و پروسه تولید باید بایستی استریل باشد و به شیوه ای عمل شود که هیچ آسیبی به پلاکتها نرسد و در صورتیکه بدرستی انجام نشود، قطعا نتایج مطلوبی را به دنبال نخواهد داشت.

نتایج مطالعه توسط دکتر ردالی Redaelli در مورد اثر بخشی PRP 

عدم تاثیر: ۶ %
اثر متوسط: ۳۰ %
اثر خوب: ۶۰ %
اثر خیلی خوب: ۴ %
لذا PRP در زیبایی نوین و موثر است، اما نباید آنرا به عنوان یک روش بدون شکست و به گونه ای اغراق آمیز تصور کرد و بخشی از اقدامات تقویت و درمان ریزش مو است، نه همه آن!!!

کاربرد PRP در درمان ریزش مو و طاسی  ایده ای نو محسوب می شود و اثر بخشی ان در افراد مختلف یکسان نیست و تا حدود زیادی به دانش پزشک و امکانات جانبی وابسته است اما بیماران نباید از آن انتظار معجزه را داشته باشند .

قطعا این روش درمان ریزش مو با تزریق سلولهای بنیادی فولیکول مو که تنها در مراکز معتبر و برجسته دنیا و فقط در فاز حیوانی در حا ل انجام است کاملا متفاوت است. در حالیکه متاسفانه تعدادی از مراکز از عبارت سلولهای بنیادی جهت عوام فریبی استفاده می کنند. بیماران محترم باید توجه کنند که فریب این عبارات را نخورند و کاری نکنند که بدنبال آن پشیمانی همراه باشد.

جدیدترین داروی رویش مو

روش کار درمان ریزش مو با PRP

بهترین روش درمان ریزش مو چیست ؟ درمان ریزش مو با PRP در ۳ مرحله انجام می شود.

ابتدا حدود ۸۰-۳۵ سی سی از خون فرد گرفته می شود. این کار بسیار شبیه به دادن یک آزمایش خون معمولی است. خون جمع آوری شده شما در داخل کیت مخصوص پی آر پی  ریخته می شود. سپس کیت، در دستگاهی به نام سانتریفوژ قرار می گیرد و پلاکت های تغلیظ شده هم از بقیه خون جدا می شوند. حالا PRP که شامل پلاسما، پلاکت و عوامل رشد فراوان  است، آماده به استفاده در پوست سر می باشد. هدف از این فرایند، افزایش اثرات درمان ریزش مو به روش prp است.

در مرحله بعد پلاسمای غنی از پلاکت توسط یک سوزن بسیار ظریف به داخل پوست سر تزریق می شود. این کار توسط تزریقات متعدد در نقاط مختلف پوست سر و با عمق کم ( ۳ تا ۴ میلیمتر ) انجام می پذیرد. از آنجایی که حجم پی آر پی در هر تزریق کم است و سوزن استفاده شده بسیار نازک می باشد لذا میزان درد و سوزش هنگام کار معمولا خفیف خواهد بود که البته با استفاده از بی حس کننده های موضعی این حالت ناخوشایند اصلا وجود نخواهد داشت.

توصیه می شود محل عمل پی آر پی تا روز بعد شسته نشود. بعد از انجام پی آر پی نیاز به هیچ گونه استراحت وجود ندارد و شما می توانید به فعالیت های عادی خود بپردازید.

استفاده از پی آر پی در جهت درمان ریزش مو ، منافع زیادی دارد. نشان داده شده است که فاکتور های رشد تغلیظ شده پلاکتی در رشد موهای جدبد و پر پشت کردن موهای قبلی و همچنین در ضخیم و تقویت موهای پیوندی بسیار موثر است.
با این حال، همه نامزد ایده آلی برای انجام این روش نیستند. بیمارانی که عفونت فعال در پوست سر، سابقه عفونت های ویروسی مثل زونا، دیابت، هرگونه اختلال لخته شدن خون، و یا بیمارانی که در حال مصرف داروهای ضد انعقاد خون مانند آسپرین هستند، و یا داروهای سرکوبگر سیستم ایمنی مانند سیکلوسپورین مصرف می کنند، برای این روش کاندید نیستند.
همچنین ، اگر فولیکول های مو به طور کامل از دست رفته باشد، این روش کمتر احتمال دارد که بتواند به بیماران کمک کند. این گروه ممکن است نیاز به عمل جراحی پیوند مو داشته باشند.

آماده سازی و انجام عمل پی آر پی بر روی سر حدودا” یک ساعت به طول می انجامد. در صورت درد و سوزش خفیف پس از عمل مصرف استامینوفن بلامانع است ولی توصیه می شود از داروهای ضد التهاب ماندد ایبوبروفن، دیکلوفناک و … بدلیل احتمال تداخل اثرات درمانی پرهیز گردد.

عوارض prp

محل تزریق ممکن است تورم ، درد خفیف و یا حساسیت در لمس موضعی داشته باشد. تورم احتمالا بعد چند ساعت برطرف خواهد شد ولی حساسیت خفیف در لمس ممکن است تا ۲ روز بماند. احتمال عفونت موضعی با توجه ضد عفونی کردن موضع قبل از عمل، بسیار بسیار کاهش می یابد.

تقویت و درمان ریزش مو به روش مزوتراپی

به زبان ساده در مزوتراپی با تزریق انواع مواد تقویت‌کننده رشد مو به ویژه ویتامین‌های گروه c و b، ماینو‌کسیدیل، جین‌سنگ، دارو‌هایی که باعث افزایش جریان خون می‌شوند و نیز هورمون (فقط در آقایان) تلاش می‌شود درمان ریزش مو صورت گیرد و سپس موهای جدید برویند. در این روش به هیچ عنوان از کورتون استفاده نمی‌شود.

البته در مواردی هم خانم‌هایی که بر اثر زایمان دچار ریزش مو می‌‌شوند هم می‌توانند بعد از دوره شیر‌دهی از این شیوه درمانی برای تقویت و درمان ریزش مو استفاده کنند.

بهترین درمان برای ریزش مو

تقویت موی سر و درمان ریزش مو به روش دارویی ۳ ایراد اساسی دارد:

اول : اینکه فقط یک داروی واقعی و مؤثر در کنترل درمان ریزش مو وجود دارد که داروئی است به نام فیناستراید یا پروشیا ، این دارو مهار کننده آنزیم ۵- آلفاردوکتاز است که مانع تولید D.H.T می شود.

دوم : در صورت مصرف خوراکی فیناستراید ، این دارو در کل بدن پخش و توزیع شده و تولید D.H.T را در کل بدن کاهش می دهد لذا در پی مصرف خوراکی دارو عوارضی همانند کاهش میل جنسی ، بزرگ شدن سینه ها و ناتوانی جنسی را در پی دارد .

سوم :
این است که درمان ریزش مو یک درمان بلند مدت است که سالها به طول می انجامد در نهایت مشکل اصلی این است که نمی توان فیناستراید به مدت طولانی به بیمار تجویز کرد .

اینجاست که مزوتراپی به کمک می آید و راهکاری مناسب برای درمان ریزش مو را ارائه می دهد .

در مزوتراپی علاوه بر فیناستراید مواد دیگر همچون ویتامینها و آنتی اکسیدانها و …… که برای رشد مو لازم هستند توسط دستگاهی به نام گان مزوتراپی با تزریقات بسیار ریز و بدون درد مستقیماً به پوست سر رسیده می شوند . لذا دارو در بدن توزیع نمی گردد و عوارض جنسی خود را ایجاد نمی کند.

با روش مزوتراپی می توان سالهای سال فیناستراید را به موهای سر رسانید بدون اینکه شخص دچار عوارض فیناستراید شود.

خداحافظی با کم پشتی با مزوتراپی مو

برای مشاوره و رزرو وقت فرم زیر را پر کنید:

پیشنهاد ما:

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مریم سه شنبه ۱۰ بهمن ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 202 مشاهده پرسش
    باسلام مدت 7ساله ک رو گونه ها وبینیم لکه قهوه ایه عمیقی هست ک باهیچ دارویی پاک نمیشن بلکه بیشترمیشن.آیالیزر لکه جواب میده یا باید موضعی استفاده کرد
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده سه شنبه ۱۰ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام، با دارو باید درمان شوند بین 30 تا 70 درصد قابل بهبود است
      روزهای شنبه دوشنبه سه شنبه بعدظهر تعیین نوبت فرمایید
  • تصویر کاربر زهرا پنجشنبه ۵ بهمن ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 275 مشاهده پرسش
    یک خال گوشتی روی صورتم دارم به نظرتون برش دارم یا خطر داره؟ بزرگه طوریه که نصفش داخل و نصفش بیرون از داخلش مو روییده و وقتی فشارش میدم ازش چربی میاد بیرون چندین بار هم کنار و زیر خال جوش چرکی زده ، کلا صورتم جوش نمیزنه ولی چند بار تو همون ناحیه جوش چرکی زده
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده پنجشنبه ۵ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام برای اظهار نظر قطعی باید از نزدیک معاینه شوید
      روزهای شنبه دوشنبه سه شنبه بعدظهر تعیین نوبت فرمایید
  • تصویر کاربر احسان سه شنبه ۵ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 326 مشاهده پرسش
    من مدتي هست كه دچار ريزش مو در ناحيه شقيقه سر شدم راه هاي درماني زيادي انجام دادم ولي خيلي نتيجه مطلوب نداشت تا اين كه الان دو جلسه هست كه دارم مزوتراپي ميكنم ميخواستم مزو جواب ميده يا نه و اينكه چقدر زمان ميخواد تا نتيجه بگيرم؟
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده سه شنبه ۵ دی ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام برای اظهار نظر باید حتما از نزدیک معاینه شوید
  • تصویر کاربر محبوبه دوشنبه ۲۷ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 220 مشاهده پرسش
    سلام. من 16 ماه پیش عمل لیفت سینه انجام دادم. الان جای اسکار سفید رنگ مسطح دارم زیر سینم.میخاستم بدونم ژل استراتادرم یا ورق های سیلیکونی برای بهبود و از بین رفتن این اسکار مفید هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده دوشنبه ۲۷ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام عزیزم باید از نزدیک معاینه شوید با درمان دارویی تا مقداری قابل درمان است
      روزهای شنبه دوشنبه سه شنبه بعدظهر تعیین نوبت فرمایید
  • تصویر کاربر الهام شنبه ۴ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 185 مشاهده پرسش
    هزينه پاكسازى پوست
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۴ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام عزیزم سوال شما بسیار کلی است باید برای اظهار نظر از نزدیک معاینه شوید، اما صرفا اگر پاکسازی + میکرودرم + بخور + ماسک باشد
      جلسه ای 90 تومان
  • تصویر کاربر آرزو دوشنبه ۱۵ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 179 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و ادب خدمت خانم دکتر گرامی میخواستم بدونم وازلین برای پرشدن ابرو و مژه هم موثره؟ممنون پاسخ بدین
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده دوشنبه ۱۵ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام عزیزم خیر تاثیری ندارد، محصول M2 ساخت کشور آلمان موثر است، البته اگر در ناحیه ای مو رویش ندارد، تاثیر ندارد، اگر مو رویش داشته باشد هر چقدر هم کم موثر خواهد بود
      با شماره های مطب تماس بگیرید براتون ارسال می کنند
  • تصویر کاربر ضحی دوشنبه ۲۴ مهر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 213 مشاهده پرسش
    من جای بخیه روی گردنم دارم به طول حدودا 7 سانت. بخیه مربوط به 2سال قبل است. با لیزر از بین میرود؟ از کرم ها و محلولهای زیادی استفاده کردم و یک خط سفید و تقریبا بدون برجستگی است.
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده دوشنبه ۲۴ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام در چندین جلسه قابل بهبودی است برای اظهار نظر در مورد شما باید از نزدیک معاینه شوید روزهای فرد تعیین نوبت فرمایید
درحال دریافت اطلاعات

با ربات تلگرام دکتر گیتا مجید زاده

جواب پرسش های خود را سریع تر دریافت کنید!

برای مشاوره و رزرو وقت فرم زیر را پر کنید:

پرسش از دکتر