آلوپسیا

درمان ریزش مو سکه ای (آلوپسیا) و علل آن

نویسنده: دکتر گیتا مجیدزاده

خرداد 12, 1397
بازدید: 32519

نویسنده: دکتر گیتا مجیدزاده

خرداد 12, 1397
بازدید: 32519

فهرست مطالب

آلوپسیا یک اختلال شایع خود ایمنی است که اغلب باعث ریزش غیر قابل پیش بینی مو می شود. این وضعیت می تواند هر کسی را بدون در نظر گرفتن سن و جنسیت تحت تاثیر قرار دهد.

در اکثر موارد، موها در حدود یک چهارم به صورت پچ های کوچکی می ریزند. برای اکثر افراد، ریزش مو چیزی بیش از چند تکه نیست، گرچه در بعضی موارد ممکن است شدیدتر باشد.

گاهی اوقات، این حالت می تواند منجر به از دست رفتن کامل مو در پوست سر (آلوپسیا کلى) یا، در موارد شدید، کل بدن (آلوپسیا عظیم) شود. درمان قطعی ریزش موی سکه ای چیست ؟

این وضعیت می تواند هر کسی را بدون در نظر گرفتن سن و جنسیت تحت تاثیر قرار دهد، هرچند اغلب موارد قبل از سن ۳۰ سالگی رخ می دهد. درمان قطعی الوپسی چیست ؟ در مورد مزوتراپی صورت بیشتر بدانید.

علل آلوپسیا

این وضعیت زمانی رخ می دهد که گلبول های سفید خون به سلول های فولیکول مو حمله می کنند و باعث می شوند آن ها کاهش یابند و به طور چشمگیری باعث کاهش تولید مو شوند. دقیقا مشخص نیست که چه چیزی موجب می شود سیستم ایمنی بدن فولیکول های مو را به این طریق هدف قرار دهد.

در موارد شدید استرس به طور بالقوه موجب ایجاد این وضعیت می شود، اما جدیدترین تحقیقات نشان دهنده ى مرتبط بودن این وضعیت با ژنتیک است و سابقه آن در خانواده بوده است. در مورد ریزش سکه ای ریش بیشتر بدانید.

درمانهای خانگی

برخی افراد مالش پیاز یا سیر، چای سبز، روغن بادام، روغن رزماری، عسل یا شیر نارگیل را به پوست سر توصیه مى کنند. در حالی که هیچ کدام از این ها باعث آسیب نمی شوند، اثربخشی آنها نیز توسط تحقیقات پشتیبانی نمی شود.

بعضی افراد به روش های درمان جایگزین مانند طب سوزنی و آروماتراپی مراجعه می کنند، اگرچه شواهد کمی وجود دارد که این درمان ها موثر باشند .

درمان قطعی ریزش موی سکه ای

تشخیص ریزش مو سکه ای

گاهی اوقات با در نظر گرفتن نحوه ریزش مو، یک متخصص پوست آلوپسیا را تشخیص می دهد. چنانچه ریزش گسترش پیدا کند، متخصص با تست بیوپسی مو تایید می کند که آیا بیماری آلوپسیا است یا خیر . چنانچه متخصص به بیماری خود ایمنی دیگری شک پیدا کند، آزمایش خون درخواست مى کند.

 درمان ریزش مو سکه ای

آیا الوپسی درمان دارد؟ هیچ درمانی برای آلوپسیا وجود ندارد. غالبا مو خود به خود دوباره رشد می کند. درمان جدید الوپسی، این رشد مجدد را تسریع می کند :

کورتیکواستروئیدها

این دارو عملکرد سیستم ایمنی بدن را کاهش می دهد. متخصص پوست، دارو را به منطقه دچار ریزش تزریق می کند. گاهی اوقات بیمار این دارو را به صورت موضعی- به شکل کرم، لوسیون، روغن و پماد- دریافت می کند و روی مناطق از مو خالی شده می مالد. به ندرت قرص کورتیکواستروئید تجویز می شود.

در بزرگسالان تزریق اولین درمان است که هر ۳ تا ۶ هفته انجام می شود. رویش مجدد مو ۴ هفته پس از آخرین تزریق شروع می شود. البته گاهی اوقات این رویش دیرتر شروع می شود.

کورتیکواستروئیدهای موضعی تاثیر کمتری دارند که اغلب برای کودکان استفاده می شوند.

قرص کورتیکواستروئید عوارض جانبی شدیدی دارد و به این دلیل متخصصین پوست آن را تجویز نمی کنند. این درمان برای بیماران با مناطق طاسی بیشتر توصیه می شود.

مینوکسیدیل

مینوکسیدیل ۵٪، داروی رشد مجدد مو، باعث رشد مجدد مو در برخی بیماران می شود. هم کودکان و هم بزرگسالان می توانند ازاین دارو استفاده کنند. دو بار در روز روی پوست سر، ابرو، و یا ریش زده می شود. در حدود ۳ ماه پس از استعمال، مو جدید شروع به رشد می کند. بیماران اغلب این دارو را به همراه یک درمان دیگر استفاده می کنند.

آنترالین

این دارو عملکرد سیستم ایمنی پوست را تغییر می دهد. بیمار این پماد قیر مانند را روی پوست می زند به مدت ۲۰ تا ۶۰ دقیقه. متخصص پوست آن را درمان کوتاه-تماسی می نامد. بعد از ۲۰ تا ۶۰ دقیقه، و قبل از تحریک پوست، آنترالین شسته می شود. 

خداحافظی با کم پشتی با مزوتراپی مو

دیفن سیپرون

این دارو روی پوست طاس استفاده می شود که باعث یک واکنش آلرژیک کوچک است. زمانی که واکنش رخ می دهد، بیمار دارای قرمزی، تورم و خارش می شود. متخصصین پوست بر این باورند که این حقه- یعنی واکنش آلرژیک- سیستم ایمنی بدن را گول می زند و باعث ارسال سلول های سفید خون به سطح پوست سر می شود که با التهاب مبارزه می کند. این امر مانع خواب رفتن فولیکول های مو و ریزش مو می شود. ۳ ماه پس از استفاده از این دارو، مو دوباره شروع به رشد می کند. با یوگای صورت آشنا شوید.

درمان های دیگر

 درمان ریزش مو سکه ای  چیست؟ بیماران اغلب بیش از ۱ درمان دریافت می کنند. ترکیب ۲ یا تعداد بیشتری از این درمانها اغلب موفقیت درمان را افزایش می دهد. 

منبع: medicalnewstoday

برای مشاوره و رزرو وقت فرم زیر را پر کنید:

پیشنهاد ما:

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر پروانه دوشنبه ۲ بهمن ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 157 مشاهده پرسش
    مشكلم كم حجمي و رشد كم موهامه
    از بچگي موهاي چندان پري نداشتم. ولي خواهران هر دو موهاي پر و ضخيمي دارند. الان چند ساله مرتب اكستنشن دارن و وضعيت موهام بدتر شده. ميخاستم بدونم ايا راه درمان داره؟؟؟ با مزو تراپي و پي ار بي ممكنه موهاي پري داشته باشم ؟؟ ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده دوشنبه ۲ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام باید از نزدیک معاینه شوید و با بررسی نتایج آزمایشات نیاز به درمان دارویی هم داشته باشید

      مطلب زیر را بخوانید:
      https://drmajidzadeh.com/1291/
  • تصویر کاربر حنانه سه شنبه ۲۶ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 226 مشاهده پرسش
    سلام دکتر من میخوام بدونم لیزر جای جوش اینکه زدین از 200 تا 600 بر چه اساسیه.؟یعنی اگه عمقش بیشتر باشه گرون تره کلا بر چه اساسیه؟من از کرج میخوام بیام و میخوام اول از نحوه ی قیمتا بدونم
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده سه شنبه ۲۶ دی ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام عزیزم شما در حال حاضر جوش فعال دارید، ابتدا باید از نزدیک معاینه شوید تا با درمان دارویی تمام جوش های فعال رو از بین ببریم، پس از آن با روش های عملی جای جوش ها را درمان خواهیم کرد
  • تصویر کاربر صنم چهارشنبه ۲۲ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 223 مشاهده پرسش
    با سلام خسته نباشین خانم دکتر.من مدتیه ریزش مو دارم البته نه شدید ولی خوب نسبت به قبل بیشتره و موهام قسمت جلو و فرق سر خیلی کم پشت شده میخواستم بدونم درمانش راهش چیه و اینکه پوستم خیلی کدر شده شفاف و صاف و یکدست نیس دیگه مثل قبل چیکار باید بکنم؟و راه حلی برای درمان پوست مرغی شدن پوست تو قسمت پاها هست؟ و اینکه قسمت کشاله ران و ناحیه شرمگاهی من رنگش تیره شده و اذیتم میکنه از راه های درمانش لیزر و عمل های زیبایی میدونم میخوام بدونم راه حل دیگه ای هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده چهارشنبه ۲۲ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام ریزش مو یک سوال بسیار کلی است و قطعا یک نسخه درمانی ثابت برای تمام افراد دنیا موجود نمی باشد، برای اظهار نظر باید از نزدیک معاینه شوید

      در خصوص تیرگی به دلیل اینکه یکی از اصلی ترین دلیل تیرگی در این نواحی استفاده از روش های سنتی حذف موهای زائد است، با شروع لیزر موهای زائد و ترک این روش ها، مقداری هم ممکن پوست روشن تر شود در کنار آن درمان دارویی هم تاثیر را دوچندان میکند

      پوست مرغی هم با درمان دارویی قابل درمان است
      روزهای شنبه دوشنبه سه شنبه بعدظهر تعیین نوبت فرمایید
  • تصویر کاربر سلام ببخشید شنبه ۱۸ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 190 مشاهده پرسش
    سلام
    ببخشید میخواستم بپرسم که جای جوشهای صورت من از بین میره ؟
    چند مرحله و چقدر زمان نیاز داره ؟
    هزینه اش چقدر میشه ؟
    ممنون و سپاسگزارم
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۱۸ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام به چندین جلسه پانچ لیزر co2 و میکرونیدلینگ نیاز دارد
      درصد بهبودی 30 تا 60 درصد خواهد بود
      سلامت باشید
  • تصویر کاربر فاطمه سه شنبه ۱۶ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 268 مشاهده پرسش
    سلام راجب درمان جای جوشی که بارها سابسیژن و لیزر شده ولی خوب نشده سوال داشتم میخواستم عکس صورتم رو براتون بفرستم بفرمایید چه درمانی داره و چند جلسه و هزینه تقریبیش چه قدر هست ممنونگ
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده سه شنبه ۱۶ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام عزیزم شما فقط باید به صورت لوکال چزبی یا ژل تزریق کنید تا مقداری بهبود پیدا میکند
  • تصویر کاربر كارن یکشنبه ۲۳ مهر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 177 مشاهده پرسش
    سلام
    الان نزديك به ٣ ماه است كه زائده روي انگشت پسر دو و نيم ساله ام در اومده كه با مراجعه به پزشك متخصص و استفاده از يك پماد لإيه بردار كه اسمش يادم نيست درمان نشد
    آيا نياز به مراجعه مجدد به پزشك و برداشتن ضايعه هست ؟ پسرم ٢5 ساله است
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده یکشنبه ۲۳ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام دیدم تصویرتون رو بله زگیل هست باید برای رفع زائده حتما اقدام فرمایید روزهای فرد تعیین نوبت بفرمایید
  • تصویر کاربر شادي دوشنبه ۱۰ مهر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 198 مشاهده پرسش
    Salam dr khub hastid
    Bbakhshid mn roshd moham kheili kame mn harmah az moham ax migiram alan 3 mahe k hich taqiri nakarde chikar bayad bokonm
    Dsrokhone bhm. Qors sistin b6 dade vali kamel nakhordm
    Qabln hm hairvit mikhordm vali engar hair vit tasiri nadasht
    Khastm nazare shomaro bporsam
    Motshakeram??
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده دوشنبه ۱۰ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام عزیزم، ریزش مو به دلایل مختلف اتفاق می افتد و تشخیص آن پس از معاینه و احتمالا بررسی نتایج آزمایشات امکان پذیر خواهد بود، پیشنهاد میکنم برای مشکلات پوست و مو به پزشک مراجعه کنید و صرفا با مراجعه به داروخانه مشکلی حل نخواهد شد
      روزهای فرد تعیین نوبت فرمایید
  • تصویر کاربر حسام سه شنبه ۲۴ مرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 190 مشاهده پرسش
    چندین ساله شوره شدید موی سر دارم موهام خشکن فقط گاهی با شامپوی کتوکنازول کنترل میشه که اون هم بعد از مدتی مخصوصا زمستان فایده نداره .ریزش مو دارم تا جایی کع فرق سرم کاملا رفته ایا امیدی هست که شوره از بین بره قبلا شامپوهای متعد د شوره امتحان کردم فایده نداشت..
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده سه شنبه ۲۴ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام بله قابل درمان است، روزهای فرد جهت معاینه تعیین نوبت فرمایید
  • تصویر کاربر فاطمه یکشنبه ۱۵ مرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 1068 مشاهده پرسش
    سلام خانم دکتر وقتتون بخیر . یه کوکتل مزوتراپی خوب برای لک های صورت معرفی میکنید؟ برای انجام میکرونیدلینگ اسم یه کوکتل خوب برای لک صورتم میخواستم
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده یکشنبه ۱۵ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام عزیزم، اینکه مزوتراپی و یا میکرونیدلینگ راهکار درمانی مناسب برای لک های شما است رو پزشک تشخیص داده است؟ استفاده خودسرانه از این راهکارها علاوه بر اینکه چاره گشا نیست حتی ممکن است به بروز عارضه های جدیدتر کمک کند
  • تصویر کاربر سميه دوشنبه ۹ مرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 262 مشاهده پرسش
    سلام و وقت بخير.من مدت دوماهي هست كه تمام صورتم پر از جوش شده.در حاليكه هيچ سابقه اي در مورد اين طور جوش ها نداشتم. يعني در عمرم اولين باره كه انقدر جوش ميزنم.جوش ها هم چركي هستن و تا (ببخشيد) خاليشون نكنم صاف نميشن و ممكنه چند هفته تو صورتم بمونن.تغييراتي هم كه تو اين مدت داشتم يكي مصرف قرص هيرفوليك بوده كه براي ريزش موهام استفاده ميكردم و دوم عوض كردن كرم پودرم. و هيچ تغيير ديگه اي در سيستم زندگيم نداشتم.من الان سي سالم هست و واقعا از اين همه جوش كلافه شدم.☹️☹️☹️ دكتر هم رفتم يه محلول شستشو داد.ژل پينژل اگر درست گفته باشم و قرص اسپيرونولاكتون،فعلا كه تغييري نكردم.ممنون ميشم كه راه حلي به من بدين و اگر نياز هست تا براي درمان به كلينيكتون مراجعه كنم.
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده دوشنبه ۹ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام عزیزم برای درمان جوش و آکنه که باید حتما از نزدیک معاینه شوید و احتمالا نیاز به پاسخ آزمایشات است و البته کمی صبوری
      درمان جوش حتی در ابتدا کمی جوش ها را بیشتر و ملتهب تر میکند اما رفته رفته درمان می شود، پس از درمان جوش ها اگر جای آنها مانده باشد جای آن را درمان می کنیم
درحال دریافت اطلاعات

با ربات تلگرام دکتر گیتا مجید زاده

جواب پرسش های خود را سریع تر دریافت کنید!

برای مشاوره و رزرو وقت فرم زیر را پر کنید:

پرسش از دکتر