زگیل تناسلی

زگیل تناسلی: علت، علائم، تشخیص و روش های درمان

تیر 12, 1397

تیر 12, 1397

زگیل تناسلی زائده نرمى است که بر روی ناحیه تناسلی ظاهر می شود. این زگیل ها ناشی از عفونت منتقله از راه جنسی مى باشند و توسط رده ى خاصی از ویروس پاپیلوم انسانی ( اچ پی وی ) ایجاد می شوند.

آیا زگیل تناسلی دردناک است ؟ زگیل تناسلی ممکن است باعث درد، ناراحتی و خارش شود. این زگیل ها برای زنان بسیار خطرناک هستند زیرا برخی از انواع اچ پی وی می توانند باعث سرطان دهانه رحم و ناحیه تناسلی شوند.

اچ پی وی شایع ترین عفونت منتقله از راه جنسی است. مردان و زنانى که از نظر جنسی فعال هستند، ممکن است به عوارض اچ پی وی، از جمله زگیل های تناسلی مبتلا شوند. درمان در مدیریت این عفونت مهم است.

علائم زگیل تناسلی

از کجا بفهمیم زگیل تناسلی داریم؟ زگیل های تناسلی از طریق فعالیت جنسی، از جمله دهانى، واژنى، و مقعدى منتقل می شوند. ممکن است چند هفته یا چند ماه بعد از عفونت طول بکشد تا زگیل ها پدیدار شوند .

زگیل هاى تناسلی همیشه با چشم انسان قابل مشاهده نیستند . ممکن است بسیار کوچک و رنگ پوست و یا کمی تیره تر باشند. بالاى زگیل شبیه گل کلم می باشد و ممکن است در لمس صاف یا کمی برآمده باشند .  ممکن است زگیل ها به صورت خوشه ای یا تکی ظاهر شوند.

زگیل تناسلی در مردان ممکن است در نواحى زیر ظاهر شود:

• آلت تناسلی مرد
  • اسکروتوم
  • کشاله ران
  • ران
  • داخل یا اطراف مقعد

زگیل تناسلی در زنان ممکن است در نواحى زیر ظاهر شود:

• داخل مهبل (واژن)
  • خارج مهبل (واژن)
  • گردن رحم

زگیل تناسلی ممکن است بر روى لب، دهان، زبان یا گلوى فردی که تماس جنسی دهانی با فرد آلوده داشته باشد، ظاهر شود.

حتی اگر نتوانید زگیل های تناسلی را مشاهده کنید، ممکن است  باعث علائمی شوند مانند:

• ترشح از واژن
  • خارش
  • خون ریزی
  • سوزش

اگر زگیل های تناسلی زیاد یا بزرگ شوند، این وضعیت می تواند ناراحت کننده یا حتی دردناک باشد.

در ادامه عکس های زگیل تناسلی آمده است:

چه زمانى معمولا زگیل تناسلی رشد می کند؟

زگیل تناسلی بعد از چند وقت نمایان میشود؟ رشد زگیل ها می تواند چند هفته، چند ماه، یا حتی چند سال پس از تماس جنسی با کسی که زگیل تناسلی دارد اتفاق بیافتد. به همین دلیل تعیین زمان عفونت و انتقال آن بسیار دشوار است .

ممکن است این ویروس را دریافت کنید و در واقع هرگز زگیل نزنید، بنابراین می توانید آلوده باشید و علامتی نداشته باشید. در برخى افراد تنها یکبار زگیل نمایان مى شود و هرگز دوباره ایجاد نمی شود. و در برخی افراد زگیل بیشتر از یک بار ایجاد می شود.

اگر زگیل تناسلی دارید، ممکن است فکر کنید که شریک زندگی شما خیانت کرده است. این تفکر لزوما درست نیست . گاهی اوقات ممکن است مدت زیادی طول بکشد تا زگیل نمایان شود .  بنابراین احتمال دارد که شما یا همسرتان زمان قبل تری به آن مبتلا شده باشید. گاهی اوقات ویروس قبل از تبدیل شدن به زگیل تناسلی، ماه ها یا حتی سال ها در بدن زندگی می کند. علت تیره شدن پوست را بدانید.

زگیل تناسلی

چگونه متوجه شوم که زگیل تناسلی دارم؟

چگونه زگیل تناسلی را تشخیص دهیم ؟ اگر فکر می کنید زگیل در ناحیه تناسلی یا مقعد یا اطراف آن ها وجود دارد، در اسرع وقت به یک پزشک مراجعه کنید. بیماری هاى مقاربتی دیگر، مانند هرپس و سیفلیس، نیز می توانند مانند زگیل های تناسلی ظاهر شوند اما نیاز به درمان متفاوتى دارند.

همچنین ممکن است که برآمدگی که شما فکر می کنید یک زگیل است در واقع یک خال، پاپول مرواریدى آلت تناسلی، هموروئید، و یا سایر شرایط پوستى باشد . پزشک با انجام معاینه و آزمایش های لازم تشخیص مى دهد که این برجستگى چه چیزی می باشد.

چگونه به زگیل تناسلی مبتلا می شوید؟

زگیل تناسلی از تماس پوست با پوست با فردی که آلوده شده است، اغلب از طریق رابطه جنسی واژنى، مقعدى و دهانی منتقل می شود .  زگیل تناسلی می تواند بدون رسیدن آلت تناسلی مرد به آلت تناسلی زن  گسترش یابد. حتی ممکن است زمانی که زگیل های مرئی یا علائمى ندارید آن را انتقال دهید. همچنین می توانید زگیل  تناسلی را در هنگام زایمان طبیعی یه نوزاد خود انتقال دهید ، اما بسیار نادر است.

زگیل تناسلی از زگیل هایی که در جاهای دیگر بدن خود دارید متفاوت است. بنابراین زگیل های تناسلی با دست زدن به فرد آلوده انتقال نمی یابند.

وقتی علامت داشته باشید، بیشتر احتمال دارد که زگیل تناسلی را انتقال دهید. بنابراین اگر متوجه یک زگیل شده باشید، بهتر است درمان شود و به شریک خود آگاهی دهید.

از کجا بفهمم زگیل تناسلی دارم

چگونه زگیل های تناسلی تشخیص داده می شوند؟

از کجا بفهمیم زگیل تناسلی داریم یا جوش ؟ برای تشخیص این بیماری، پزشک سوالاتی در مورد سلامت و سابقه جنسی شما مطرح خواهد کرد. شامل نشانه هایی  که تجربه کرده اید و رابطه جنسی محافظت نشده داشته اید و …

همچنین یک معاینه فیزیکی در ناحیه ایجاد زگیل را انجام می دهد .

فقط برای زنان

از آنجا که زگیل ها می توانند در داخل بدن یک زن ایجاد شوند، پزشک معاینه لگن نیز انحام دهد . آنها ممکن است از یک محلول اسیدی ملایم استفاده کنند که باعث می شود زگیل بیشتر قابل دید باشد.

همچنین ممکن است پزشک پاپ اسمیر را انجام دهد که شامل گرفتن سواب از منطقه برای دریافت سلول های دهانه رحم می باشد. سپس این سلول ها می توانند برای حضور اچ پی وی آزمایش شوند. برخی از انواع اچ پی وی ممکن است نتایج غیر طبیعی در پاپ اسمیر ایجاد کنند که تغییرات پیش سرطانی را نشان مى دهد. اگر پزشک این ناهنجاری ها را تشخیص دهد، ممکن است نیاز به آزمایش های مکرر برای نظارت بر هر تغییری داشته باشد. با لیزر خانگی موهای زائد آشنا شوید.

اگر یک زن هستید و نگران هستید که ممکن است یک نوع اچ پی وی  شناخته شده داشته باشید که منجر به سرطان دهانه رحم  شده است ، پزشک می تواند آزمایش دی اِن اِی انجام دهد. این آزمایش تعیین می کند که چه مقدار اچ پی وی در سیستم شما وجود دارد.

زگیل تناسلی بعد از چند وقت نمایان میشود

چگونه زگیل های تناسلی درمان می شوند؟

در حالی که زگیل های تناسلی قابل مشاهده اغلب با گذشت زمان از بین مى روند، خود اچ پی وی می تواند در جریان خون شما بماند .  این بدان معنی است که شما در طول زندگی خود ممکن است چند بار ایجاد شوند .

شما ممکن است بخواهید زگیل های تناسلی را درمان کنید تا علائم دردناک را کاهش دهید یا ظاهر آن ها را کاهش دهید. با این حال، نمی توانید زگیل های تناسلی را با استفاده از دارو هاى بدون نسخه ضد زگیل تناسلی درمان کنید.

پزشک ممکن است دارو هاى موضعی زگیل را تجویز کند که می تواند شامل موارد زیر باشد:

• ایمیکویمود (آلدارا)
  • پودوفیلین و پودوفیلوکس (کندیلوکس)
  • تریکلرواستیک اسیک

اگر زگیل های قابل رویت با گذشت زمان از بین نروند، ممکن است نیاز به جراحی کوچکى برای برداشتن آنها باشد.  همچنین پزشک شما می توانید زگیل ها را با روش هاى زیر از بین ببرد:

• الکتروکوترى، یا سوزش زگیل با جریان الکتریکی
  • جراحی کرایو و یا انجماد زگیل
  • درمان لیزر
  • برداشتن یا قطع زگیل
  • تزریق اینترفرون

زنان مبتلا به زگیل های تناسلی ممکن است هر سه تا شش ماه پس از درمان اولیه خود نیاز به انجام پاپ اسمیر داشته باشند. این کار به پزشک اجازه می دهد تا هر گونه تغییر در رحم را نظارت کند. نظارت بسیار مهم است زیرا ممکن است در معرض خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم باشید.

درمان های خانگی برای زگیل های تناسلی

تشخیص زگیل تناسلی در خانه مشکل است. برخی از درمان های خانگی به درمان زگیل تناسلی کمک می کند اما شواهد کمی برای حمایت از آنها وجود دارد. قبل از انجام درمان خانگی، همیشه با پزشک خود مشورت کنید. در مورد لیزر موهای زائد آقایان بیشتر بدانید.

پیشگیری از زگیل تناسلی

واکسن اچ پی وی به نام گارداسیل و گارداسیل ٩ می توانند مردان و زنان را از شایع ترین گونه های اچ پی وی که باعث زگیل های تناسلی می شوند، محافظت کنند و همچنین می توانند در برابر گونه های اچ پی وى که با سرطان دهانه رحم مرتبط هستند محافظت کنند. واکسن سرواریکس نیز موجود است. این واکسن در مقابل سرطان دهانه رحم محافظت می کند، اما در برابر زگیل های تناسلی خیر.

افراد بالای ٢۶ سال می توانند واکسن اچ پی وی را دریافت کنند. همچنین می تواند در سن ۹ سالگی داده شود . هر دو نوع واکسن باید قبل از اینکه فرد از نظر جنسی فعال شده باشد، به آنها داده شود؛ زیرا موثرتر هستند  .

با داشتن رابطه جنسی محافظت شده می توانید خطر ابتلا به زگیل های تناسلی را در خود کاهش دهد که می تواند به معنای استفاده از کاندوم باشد.

از کجا بفهمیم زگیل تناسلی داریم یا جوش

چگونه می توانم با شریکم در مورد اینکه زگیل تناسلی دارم صحبت کنم؟

بیان کردن اینکه به اچ پی وی مبتلا هستید سخت است اما زگیل های تناسلی رایج هستند و منجر به مشکلات جدی نمی شوند. بنابراین سعی کنید بیش از حد خجالت نکشید یا استرس نداشته باشید.

اگر می خواهید این مساله را به نامزد یا همسر خود بگویید در اینجا چند راهنمایی اساسی وجود دارد که ممکن است به شما کمک کند:

• آرام باشید و جلو بروید. بسیاری از افراد مبتلا به زگیل تناسلی هستند و شما تنها نیستید. سعی کنید با آرامش و نگرش مثبت گفتگو کنید. داشتن زگیل تناسلی یک مسئله ساده بهداشتی است – چیزی درباره شما به عنوان یک فرد نشان نمى دهد.
  • دو طرفه گفتگو کنید. به یاد داشته باشید که بیماری هاى مقاربتی رایج است. بنابراین با پرسیدن اینکه آیا تا به حال آزمایش شده اید یا قبل از آن بیماری مقاربتی داشته اید مکالمه را شروع کنید.
  • حقایق را در مورد خودتان بشناسید . اطلاعات غلط بسیاری در مورد بیماری های مقاربتی وجود دارد، بنابراین در مورد حقایق مربوط به آن مطالعه نمایید و آماده شوید. به شریک زندگی خود اجازه دهید تا متوجه شود راه هایی برای جلوگیری از زگیل های تناسلی در طول رابطه جنسی وجود دارد. و همچنین یادآوری کنید که زگیل های تناسلی خطرناک نیستند و باعث ایجاد سرطان یا سایر مشکلات جدی نمی شوند.
  • در مورد زمان بندی فکر کنید . زمانی را انتخاب کنید که کار و مشغله ی دیگری نداشته باشید و مکانی را برای گفتگو خصوصی و آرام پیدا کنید. اگر عصبی هستید، می توانید مکالمه خود را با یک دوست تمرین کنید.
  • اول ایمنی. اگر می ترسید که شریک زندگی شما ممکن است به شما آسیب برساند، در مکانی امن با وى صحبت کنید . احتمالا ایمیل، پیامک یا تماس تلفنی بهتر است .

چه زمانی براى گفتگو با شریک زندگی در مورد زگیل های تناسلی مناسب است؟

نیازی نیست بار اولی که یکدیگر را می بینید آن را عنوان کنید اما باید قبل از داشتن رابطه جنسی این موضوع را با وى در میان بگذارید .

طبیعی است که نگران نحوه واکنش شریکتان باشید. و هیچ راهی براى آن وجود ندارد: برخی افراد ممکن است بسیار تعجب کنند و بترسند.  در صورتی که چنین اتفاقی افتاد، سعی کنید آرام باشید و در مورد تمام راه های جلوگیری از انتقال زگیل تناسلی با وی صحبت کنید. ممکن است فقط به شریک خود کمى زمان بدهید تا موضوع را درک کند.

هنگامی که با شریک زندگی خود صحبت می کنید، سعی کنید کسی را سرزنش نکنید . اگر یکی از شما زگیل های تناسلی را برای اولین بار در طول رابطه گرفته باشد ، به این معنى نیست که کسی خیانت کرده یا یکی از شما آن را از دیگرى گرفته اید .  زگیل ها می توانند هفته ها، ماه ها یا حتی سال ها بعد از عفونت شما ظاهر شوند. بنابراین تعیین زمان و فرد انتقال دهنده بسیار دشوار است.  مهمترین چیز این است که هر دوى شما به پزشک مراجعه کنید تا چک شوید. اگر تنها یکی از شما زگیل تناسلی داشته باشد، در مورد چگونگی جلوگیری از انتقال آنها صحبت کنید.