کووید-19

راه های جلوگیری از ابتلا به کرونا ویروس

نویسنده: دکتر گیتا مجیدزاده

اسفند 29, 1398
بازدید: 1407

نویسنده: دکتر گیتا مجیدزاده

اسفند 29, 1398
بازدید: 1407

فهرست مطالب

چه کسی باورش می شد یک بیماری ظرف مدت زمان کوتاهی تمام جهان را حبس خانگی کند؟ کرونا ویروس یا به اصطلاح کووید-۱۹ این موجود نادیدنی که به سرعت هم شیوع پیدا میکند، تعداد زیادی از این افراد را به کام مرگ کشانید. در این میان برای مراقبت از خود و نزدیکان خود، باید مسائل بهداشتی را به بهترین شکل ممکن رعایت کنیم.

اقدامات اساسی برای مقابله با کروناویروس جدید

بیش‌تر افرادی که ویروس کورونا آلوده می‌شوند، علایم خفیفی نشان می‌دهند و بهبود پیدا می‌کنند، اما ممکن است افراد دیگری به شدت درگیر شوند. با انجام موارد زیر از سلامتی خود و دیگران مراقبت کنید:

  • به طور مکرر دست‌هایتان را بشویید.

دست‌هایتان را با یک پاک‌کننده‌ی حاوی الکل کاملا تمیز کنید یا با آب و صابون به طور منظم و کامل بشویید. شستن دست‌ها با آب و صابون یا استفاده از پاک‌کننده‌های حاوی الکل می‌تواند ویروس‌های روی دست‌ها را از بین ببرد.

  • فاصله را رعایت کنید.

با افرادی که سرفه یا عطسه می‌کنند، حداقل ۱ متر (۳ فوت) فاصله داشته باشید. وقتی کسی سرفه یا عطسه می‌کند، قطرات بسیار ریز مخاط بینی و دهانش که ممکن است حاوی ویروس کرونا باشد، در هوا پخش می‌شود. و اگر با فردی که دارد سرفه یا عطسه می‌کند، فاصله‌ی خیلی کمی داشته باشید، ذرات آلوده به ویروس کووید-۱۹ با تنفس وارد بدن شما می‌شود.

  • به چشم‌ها، بینی و دهانتان دست نزنید.

دست‌ها با سطوح زیادی در تماس هستند و ممکن است به ویروس آلوده شوند؛ وقتی دست‌ها به ویروس کرونای جدید آلوده باشند و با همین دست‌ها، چشم، بینی و دهانتان را لمس کنید، ویروس وارد بدن شما می‌شود و می‌تواند بیمارتان کند.

  • بهداشت تنفسی را رعایت کنید.

اطمینان حاصل کنید که خود و اطرافیانتان حتماً بهداشت تنفسی را رعایت می‌کنید؛ یعنی هنگام سرفه یا عطسه دهان و بینی را با بخش داخلی آرنج (آرنج خمیده) یا دستمال بپوشانید. بعد هم به سرعت دستمال مصرف شده را در سطل زباله‌ی دردار بیندازید.

  • اگر دچار تب، سرفه یا مشکل تنفسی شُدید، باید مراقبت پزشکی دریافت کنید.

اگر احساس ناخوشی می‌کنید در خانه بمانید. اما اگر دچار تب، سرفه یا مشکل تنفسی شدید، با پزشک تماس بگیرید. دستورالعمل‌های مقامات محلی را در خصوص بهداشت، رعایت کنید.

  • اقدامات مراقبتی برای افرادی که در مناطقی هستند که ویروس کرونا شیوع پیدا کرده، یا اخیراً (طی ۱۴ روز گذشته) به آن مناطق رفته‌اند.

دستورالعمل‌های زیر را دنبال کنید:

اگر احساس ناخوشی می‌کنید، حتی اگر نشانه‌های حفیفی مثل سردرد و کمی آبریزش بینی دارید، در خانه بمانید تا بهبود پیدا کنید. دوری از دیگران و اجتناب از مراجعه به مراکز درمانی، به این مراکز کمک می‌کند تا بتوانند عملکرد موثری داشته باشند و به این ترتیب، شما و دیگران از ابتلا به کووید ۱۹ و ویروس‌های دیگر در امان می‌مانید.

اگر تبتان بالا رفت، سرفه می‌کردید یا دچار مشکلات تنفسی شدید، سریعاً به دنبال دریافت توصیه‌های پزشکی باشید چون می‌تواند نشان‌دهنده‌ی عفونت تنفسی یا مشکلات جدی دیگری باشد.

توصیه‌های بیماری کروناویروس (کووید ۱۹) برای عموم: چه موقع و چگونه از ماسک استفاده کنیم:

چه موقع از ماسک استفاده کنیم؟

اگر سالم هستید فقط در صورتی که از بیمار مشکوک به بیماری کرونا ویروس مراقبت می‌کنید از ماسک استفاده کنید. در صورت سرفه و عطسه از ماسک استفاده کنید. ماسک فقط به همراه شستشوی مرتب دست با محلو‌ل‌های ضدعفونی با پایه الکل و با آب و صابون مؤثر است. نحوه استفاده از ماسک و خارج کردن درست آن مهم است.

چگونه از ماسک استفاده کنیم؟

قبل از پوشیدن ماسک دست‌ها را با آب و صابون یا ضدعفونی‌کننده با پایه الکل بشویید. بینی و دهان را با ماسک بپوشانید و مطمئن شوید که هیچ فضایی بین صورت و ماسک خالی نماند. از لمس ماسک با دست‌های آلوده خودداری کنید.

چگونه ماسک را از بین ببریم

 در صورت خیس و مرطوب شدن ماسک، ماسک جدیدی استفاده کرده و از ماسک استفاده شده دوباره استفاده نکنید.

برای خارج کردن ماسک آن را از پشت خارج کنید و از لمس جلوی آن خودداری کنید. آن را سریعا در سطل دربسته بیندازید. دست‌ها را با آب و صابون یا محلول ضدعفونی با پایه الکل بشویید.

ضدعفونی کردن دست ها با الکل

روش های پیشگیری از بیماری کرونا

پیشگیری بهتر از درمان است! برای آشنایی با روش های پیشگیری از بیماری کرونا روی عکس زیر کلیک کنید :

 

راهنمای پیشگیری و کنترل کروناویروس

برای مشاوره و رزرو وقت فرم زیر را پر کنید:

پیشنهاد ما:

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

با ربات تلگرام دکتر گیتا مجید زاده

جواب پرسش های خود را سریع تر دریافت کنید!

برای مشاوره و رزرو وقت فرم زیر را پر کنید:

پرسش از دکتر