ویروس کرونا

حقایقی عجیب درباره ویروس کرونا

نویسنده: دکتر گیتا مجیدزاده

فروردین 9, 1399
بازدید: 1422

نویسنده: دکتر گیتا مجیدزاده

فروردین 9, 1399
بازدید: 1422

فهرست مطالب

کرونا، ویروسی ناشناخته با شیوع بالا، این روزها اکثر کشورهای جهان را درگیر خود کرده است. در این نوشتار قصد داریم حقایقی درباره کرونا یا همان کووید-۱۹ بیان کنیم.

شبکه 5G و کرونا

شبکه‌های موبایل ۵G عامل شیوع ویروس کرونا (کووید ۱۹) نیستند

ویروس‌ها نمی‌توانند بر روی امواج رادیویی یا شبکه‌های موبایل منتقل شوند. در حال حاضر ویروس کرونا در کشورهایی مختلفی گسترش یافته است و بعضی از این کشورها از پوشش شبکه‌های موبایل ۵G استفاده نمی‌کنند.

کووید ۱۹ از طریق قطرات (دراپلت‌ها) تنفسی منتقل می‌شود. در این شرایط فرد در صورت قرار گرفتن در معرض سرفه، عطسه یا حرف زدن با فرد آلوده به بیماری، به ویروس مبتلا می‌شود. افراد می‌توانند با لمس سطوح آلوده نیز مبتلا شوند، در این مکانیزم افراد پس از لمس سطوح آلوده، دست‌های خود را به دهان، بینی و چشمان خود می‌زنند.

تاثیر گرما بر کرونا

قرار گرفتن در زیر نور خورشید یا دمای بالاتر از ۲۵ درجه سانتی گراد نمی‌تواند مانع ابتلای فرد به ویروس کرونا شود.

فرقی نمی‌کند که هوای محیط زندگی فرد چقدر گرم باشد، افراد در هوای گرم و آفتابی نیز به کرونا مبتلا می‌شوند. کشورهایی که در حال حاضر آب و هوای گرم دارند، موارد زیادی از ابتلا به ویروس کرونا را گزارش کرده‌اند. برای محافظت از خود، شستن مستمر دست‌ها و اجتناب از لمس چشم‌ها، دهان و بینی اهمیت زیادی دارد.

بهبود پس از کرونا

فرد مبتلا به ویروس کرونا می‌تواند بهبود پیدا کند. ابتلا به ویروس کرونا به این معنی نیست که فرد در کل زندگی خود به این بیماری مبتلا می‌ماند.

 بیشتر افرادی که به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند بهبود پیدا می‌کنند و ویروس در بدن آنها از بین می‌رود. اگر فرد به بیماری مبتلا شود، باید به درمان علائم ایجاد شده بپردازد. اگر فرد سرفه می‌کند، تب دارد و با تنگی نفس مواجه است، باید به مراجع درمانی مراجعه کند تا در اولین فرصت مراقبت‌های لازم را دریافت کند. به لطف مراقبت‌های پشتیبانی کننده، اکنون بیشتر افراد مبتلا به کرونا درمان می‌شوند.

کرونا و حبس نفس

قابلیت حبس کردن تنفس برای بیش از ده ثانیه و بدون این که فرد دچار سرفه یا ناراحتی شود، به این معنی نیست که فرد به ویروس کرونا یا هر بیماری ریوی دیگری مبتلا نیست.

رایج ترین نشانه‌های کووید ۱۹ یا ویروس کرونا، سرفه‌های خشک، خستگی و تب هستند. بعضی افراد با شکل‌های شدیدتری از بیماری درگیر می‌شوند، مسائلی نظیر التهاب ریه یا ذات الریه جزئی از مشکلات شدیدی هستند که بعضی از بیماران تجربه می‌کنند.

بهترین راه برای این که فرد متوجه ابتلای خود به ویروس کرونا شود این است که آزمایش اختصاصی این ویروس را انجام دهد. با انجام این آزمایش ساده تنفسی، هیچ کس نمی‌تواند ابتلای فردی به ویروس کرونا را تشخیص دهد.

تاثیر الکل بر کرونا

نوشیدن الکل از فرد در برابر کرونا محافظت نمی‌کند و می‌تواند خطرناک باشد.

مصرف زیاد از حد یا متناوب الکل می‌تواند خطر ابتلای فرد به بیماری‌های مختلف را افزایش دهد. همچنین ممکن است فرد با مصرف مشروبات الکلی تقلبی با خطر مرگ و نابینا شدن روبرو شود.

کرونا در هوای گرم و مرطوب

ویروس کرونا در آب و هوای گرم و مرطوب هم منتقل می‌شود.

بر اساس شواهدی که تا کنون به دست آمده، ویروس کووید-۱۹ در همه‌ی مناطق، حتی مناطقی با آب و هوای گرم و مرطوب هم منتقل می‌شود، پس اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که کووید-۱۹ شایع شده یا به چنین مناطقی سفر می‌کنید، بدون توجه به نوع آب و هوا باید اقدامات مراقبتی را انجام دهید. بهترین راه برای محافظت در برابر ابتلا به ویروس کووید-۱۹ شستن مکرر دست‌هاست؛ چون به این ترتیب، ویروس‌هایی که ممکن است روی دستانتان باشند و ناخواسته به چشم، دهان و بینی شما منتقل شوند، با شست‌وشوی مکرر دست‌ها از بین می‌روند.

کرونا در هوای سرد

آب و هوای سرد و برفی نمی‌تواند کروناویروس جدید را از بین ببرد.

هیچ دلیلی برای این ایده وجود ندارد که آب و هوای سرد بتواند کروناویروس جدید یا سایر عفونت‌ها را از بین ببرد. دمای طبیعی بدن انسان بین ۵/۳۶ تا ۳۷ درجه‌ی سانتیگراد است و این ارتباطی با دمای محیط اطراف یا آب و هوا ندارد. موثرترین راه برای محافظت در برابر کروناویروس جدید، شست‌وشوی مکرر دست‌ها با پاک‌کننده‌های الکلی یا آب و صابون است.

دوش آب داغ برای کرونا ویروس

دوش آب داغ از ابتلا به کروناویروس جدید پیشگیری نمی‌کند.

دوش آب داغ از ابتلا به کووید-۱۹ پیشگیری نمی‌کند. دمای طبیعی بدن انسان هم بدون توجه به دمای حمام و آب، همان ۵/۳۶ تا ۳۷ درجه‌ی سانتیگراد است. باید توجه کنید که حمام و دوش گرفتن با آب بسیار داغ می‌تواند خطر سوختگی ایجاد کند. پس، بهترین راه برای مقابله با کووید-۱۹ شستن مکرر دست‌ها است؛ به این ترتیب، اگر روی دست‌هایتان ویروسی وجود داشته باشد، با شستن از بین می‌رود و دیگر با لمس چشم‌ها، بینی یا دهان، امکان انتقال ویروس به بدن وجود ندارد.

کرونا و نیش حشرات

کروناویروس جدید از طریق نیش حشرات منتقل نمی‌شود.

تا به امروز، شواهد و اطلاعاتی در این خصوص در دست نیست که تایید کند کروناویروس جدید می‌تواند از طریق حشرات منتقل شود. این ویروس جدید در حقیقت یک ویروس تنفسی است که اصولاً از طریق قطرات ریز موجود در سرفه و عطسه‌ی فرد آلوده، یا قطرات بزاق و مخاط بینی به افراد دیگر منتقل می‌شود. برای مراقبت از خودتان، دست‌هایتان را به طور مرتب با آب و صابون بشویید یا با پاک‌کننده‌های حاوی الکل، ضدعفونی کنید. همچنین، از تماس با کسانی که سرفه و عطسه می‌کنند اجتناب کنید و از آن‌ها فاصله بگیرید.

دست خشک کن برقی برای کرونا

آیا دست‌خشک‌کن‌های برقی می‌توانند کروناویروس جدید را از بین ببرند؟

خیر. دست‌خشک‌کن‌ها باعث از بین روفتن کووید-۱۹ نمی‌شوند. برای مراقبت از خودتان در مقابل کروناویروس جدید، باید مرتب دست‌هایتان را با آب و صابون یا شوینده‌های الکلی بشویید و تمیز کنید و سپس، دست‌ها را به طور کامل با دستمال کاغذی یا خشک‌کن‌های با هوای گرم، خشک کنید.

لامپ های فرابنفش برای کرونا

آیا لامپ‌های ضدعفونی‌کننده‌ی فرابنفش می‌توانند کروناویروس جدید را از بین ببرند؟

از لامپ‌های فرابنفش نباید برای ضدعفونی دست‌ها یا دیگر نواحی بدن استفاده کرد، چون پروتو فرابنفش باعث تحریک پوست می‌شود.

اسکنر گرمایی برای کرونا

اسکنرهای گرمایی که افراد مبتلا به کروناویروس جدید را شناسایی می‌کنند، چقدر موثر هستند؟

اسکنرهای گرمایی برای شناسایی افرادی که به علت ابتلا به کروناویروس جدید تب دارند (یعنی دمای بدنشان بالاتر از دمای نرمال است)، موثر هستند. اما نمی‌توانند افرادی را که به ویروس مبتلا شده‌اند، اما هنوز تب ندارند شناسایی کنند. چون بین ۲ تا ۱۰ روز طول می‌کشد تا فردی که به ویروس کووید-۱۹ مبتلا شده، بیمار شود و تب کند.

اسپری الکل برای کرونا

آیا اسپری کردن الکل یا کلر روی کل بدن می‌تواند کروناویروس جدید را از بین ببرد؟

خیر. اسپری الکل یا کلر روی بدن نمی‌تواند باعث از بین رفتن ویروس‌هایی شود که قبلاً به بدن وارد شده‌اند. اسپری کردن چنین موادی می‌تواند برای لباس‌ها یا غشای مخاطی (مثل چشم‌ها یا دهان) مضر باشد. باید بدانید که الکل و کلر هر دو برای ضدعفونی کردن سطوح مناسب هستند، اما باید طبق دستور از آن‌ها استفاده کرد.

واکسن ریه برای کرونا

آیا واکسیناسیون علیه پنومونی یا التهاب ریه می‌تواند از ما در مقابل کروناویروس جدید محافظت کند؟

خیر. واکسن‌های علیه پنومونی، مانند واکسن پنوموکوکال و هموفیلوس آنفلوانزای نوع B (Hib) باعث محافظت از شما در مقابل کروناویروس جدید نمی‌شود.

این ویروس خیلی جدید و متفاوت است و به واکسنی مخصوص خودش نیاز دارد. محققان تحت حمایت سازمان جهانی بهداشت، در حال تلاش برای ساخت واکسن مخصوص کووید-۱۹ هستند.

با این که این واکسن‌ها در مقابل کووید-۱۹ موثر نیستند، اما واکسیناسیون علیه بیماری‌های تنفسی برای حفظ سلامت شما به شدت توصیه شده است.

سرم بینی برای کرونا

آیا شست‌وشوی منظم بینی با سرم نمکی سالین می‌تواند از ابتلا به کروناویروس جدید پیشگیری کند؟

خیر. هیچ نوع شواهدی در این خصوص در دست نیست و شستن بینی با سرم نمکی نمی‌تواند از ابتلا به کروناویروس جدید پیشگیری کند.

در این خصوص که شستن منظم بینی با سرم نمکی سالین می‌تواند باعث بهبودی سریع‌تر بیماران از سرماخوردگی معمولی شود شواهدی وجود دارد، اما این که این کار بتواند از ابتلا به عفونت‌های تنفسی پیشگیری کند، تایید نشده است.

سیر برای درمان کرونا

آیا خوردن سیر موجب پیشگیری از ابتلا به کروناویروس جدید می‌شود؟

سیر یک ماده‌ی غذایی با خواص ضدمیکروبی بسیار است؛ با این حال، از زمان شروع این جریان، شواهدی مبنی بر موثر بودن سیر در پیشگیری از ابتلا به کروناویروس جدید وجود ندارد.

کرونا در افراد مسن

آیا کروناویروس جدید افراد مسن را تهدید می‌کند، یا افراد جوان هم در معرض خطرند؟

افراد همه‌ی گروه‌های سنی می‌توانند به این ویروس آلوده شوند، اما به نظر می‌رسد افراد مسن و افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای مانند آسم، دیابت و بیماری‌های قلبی هستند، در مقابل ابتلا به نوع شدیدتری از کروناویروس جدید، مستعدترند.

سازمان بهداشت جهانی به افراد همه‌ی گروه‌های سنی توصیه می‌کند برای مراقبت از خودشان از دستور‌العمل‌هایی مانند رعایت بهداشت صحیح دست‌ها و بهداشت تنفسی، پیروی کنند.

کرونا و آنتی بیوتیک

آیا آنتی‌بیوتیک‌ها بر پیشگیری از ابتلا به کروناویروس جدید یا درمان آن تاثیر دارند؟

خیر. آنتی‌بیوتیک‌ها فقط روی باکتری‌ها موثرند و تاثیری روی ویروس‌ها ندارند.

کروناویروس جدید یا کووید-۱۹ هم یک ویروس است و به همین دلیل، نباید از آنتی‌بیوتیک‌ها به عنوان راهی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری یا درمان آن استفاده شود.

با این حال، اگر به خاطر کووید-۱۹ در بیمارستان بستری هستید، به دلیل احتمال ابتلای همزمان به عفونت‌های باکتریایی، آنتی‌بیوتیک هم برای شما تجویز می‌شود.

داروی کرونا

هیچ داروی خاصی برای پیشگیری از ابتلا به کروناویروس جدید یا درمان آن وجود دارد؟

تا به امروز، هیچ داروی خاصی برای پیشگیری از ابتلا به کروناویروس جدید یا درمان کووید-۱۹ وجود ندارد.

با این حال، افراد آلوده به این ویروس باید برای تسکین و درمان علایم، مراقبت‌های لازم را دریافت کنند، و افراد مبتلا به بیماری شدید هم باید از مراقبت‌های حمایتی بهینه برخوردار شوند. در حال حاضر، برخی درمان‌های خاص تحت بررسی قرار گرفته و از طریق آزمایش‌های بالینی در حال پیگیری هستند. سازمان جهانی بهداشت هم با مشارکت در این امر، باعث سرعت بخشیدن به پژوهش‌ها می‌شود.

برای مشاوره و رزرو وقت فرم زیر را پر کنید:

پیشنهاد ما:

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

با ربات تلگرام دکتر گیتا مجید زاده

جواب پرسش های خود را سریع تر دریافت کنید!

برای مشاوره و رزرو وقت فرم زیر را پر کنید:

پرسش از دکتر