ویروس کرونا

پاسخ سوالات مهم درباره کرونا

نویسنده: دکتر گیتا مجیدزاده

فروردین 30, 1399
بازدید: 1199

نویسنده: دکتر گیتا مجیدزاده

فروردین 30, 1399
بازدید: 1199

فهرست مطالب

ویروس کرونا چیست؟

ویروس های کرونا خانواده بزرگی از ویروس ها هستند که می توانند سبب بیماری زایی در حیوانات یا انسان ها شوند. برخی ویروس های کرونا می توانند در انسان ها سبب بروز عفونت های تنفسی شوند که از سرما خوردگی تا بیماری های شدیدتر را در بر می گیرند.

از جمله این بیماری های شدید تر می توان به سندرم تنفسی خاورمیانه (مرس) و سندرم تنفسی حاد و شدید (سارس) اشاره کرد. تازه ترین ویروس کشف شده از خانواده کرونا سبب ایجاد بیماری کووید ۱۹ (COVID-19) می شود.

کووید ۱۹ چیست؟

کووید ۱۹ یک بیماری عفونی است که توسط ویروس کرونای جدید ایجاد می شود. این ویروس و بیماری جدید قبل از طغیان ماه دسامبر ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین ناشناخته بودند.

علائم ویروس کرونا چیست؟

رایج ترین علائم کووید ۱۹ تب، خستگی و سرفه خشک هستند. امکان دارد، برخی بیماران به درد، گرفتگی عضلات، گرفتگی و آبریزش بینی، گلو درد یا اسهال نیز ابتلا یابند. این علائم معمولا خفیف بوده و به صورت تدریجی شروع می شوند. همچنین، برخی افراد پس از ابتلا علائمی از خود بروز نداده و احساس بیماری نمی کنند.

ویروس کرونا چگونه اثر میکند

اغلب افراد (۸۰ درصد) بدون نیاز به درمانی خاص از این بیماری رهایی می یابند. تقریبا ۱ نفر از هر ۶ فرد مبتلا به کویید ۱۹ به شدت بیمار شده و با تنگی نفس مواجه می شود. سالمندان و کسانی که به مشکلات زمینه ای همچون فشار خون بالا، دیابت یا مشکلات قلبی دچار هستند، از نظر ابتلای شدید به این بیماری، در معرض خطر بالاتری قرار دارند. مبتلایان به تب، سرفه و تنگی تنفس باید به دنبال مراقبت پزشکی باشند.

ویروس کرونا چگونه پخش می شود؟

بیماری کووید ۱۹ از طریق افراد مبتلا به دیگر افراد انتقال می یابد. این بیماری می تواند از طریق قطرات ریز خارج شده از بینی در حین سرفه یا بازدم، از فردی به فرد دیگر منتقل شود. این قطرات ریز بر روی اشیا و سطوح اطراف فرد مبتلا فرود می آیند. هنگامی که دیگران پس از لمس این اشیا و سطوح آلوده چشم ها، بینی یا دهان خود را لمس می کنند به این بیماری مبتلا می شوند.

همچنین، با تنفس این قطرات ریز و آلوده به ویروس نیز می توان به این بیماری دچار شد. به همین دلیل، رعایت حداقل ۱ متر فاصله با فرد بیمار اهمیت دارد. سازمان بهداشت جهانی هم اکنون در حال بررسی تحقیقات بر روی روش های انتشار کووید ۱۹ بوده و یافته های جدید را به اشتراک خواهد گذاشت.

این ویروس برای اولین بار در شهر ووهان واقع در استان هوبئی کشور چین شناسایی شد. موارد اولیه ابتلا، به بازار حیوانات زنده نسبت داده شد؛ اما هم اکنون این ویروس به صورت فرد به فرد در حال انتقال است. لازم به ذکر است که انتشار فرد به فرد به صورت پیوسته و مداوم رخ می دهد.

در حالی که برخی ویروس ها همچون اوریون به شدت واگیر دار هستند، برخی دیگر واگیری چندانی ندارند. به نظر می رسد که ویروس کرونا به صورت آسان و مداوم در جامعه­ برخی نواحی جغرافیایی مبتلا در حال انتشار (انتشار جمعی) است. در انتشار جمعی، افراد یک منطقه به ویروس آلوده شده و برخی نیز از چگونگی و مکان ابتلای خود اطمینان ندارند.

آیا افراد مبتلا و بدون علامت می توانند این بیماری را منتقل کنند؟

راه اصلی انتشار ویروس کرونا از طریق قطرات آلوده ای است که در هنگام سرفه کردن از بدن فرد بیمار خارج می شوند. خطر انتقال این بیماری از افراد بدون علامت به دیگران بسیار پایین است.

با این حال، بسیاری از مبتلایان تنها علائم خفیفی را تجربه می کنند. این گفته مخصوصا در مراحل اولیه بیماری صحت دارد. بدین ترتیب، احتمال انتقال بیماری از فردی که مثلا تنها سرفه ای خفیف داشته و احساس بیماری نمی کند نیز امکان پذیر می باشد.

آیا ویروس کرونا می تواند از طریق هوا منتقل شود؟

مطالعات تاکنون نشان داده اند که این ویروس اغلب از طریق تماس با قطرات ریز آلوده منتقل می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر پاسخ سوال ((ویروس کرونا چگونه پخش می شود؟)) را مطالعه کنید.

مراقبت های کرونا

آیا انتقال بیماری از طریق مدفوع افراد مبتلا امکان پذیر است؟

احتمال انتقال بیماری از طریق مدفوع افراد مبتلا پایین است. در حالی که تحقیقات اولیه بیان دارند ویروس می تواند در مدفوع برخی افراد مبتلا یافت شود اما این روش از عوامل اصلی بروز طغیان این بیماری به شمار نمی رود. با این وجود خطر انتقال بیماری از طریق این مدفوع نیز وجود داشته و افراد باید بعد از رفتن به دستشویی و قبل از صرف غذا دست های خود را شستشو دهند.

برای محافظت از خود و پیشگیری از ابتلا به این بیماری چه اقداماتی می توان انجام داد؟

اقدامات ایمنی برای همه

افراد باید همواره آخرین اخبار طغیان بیماری کووید ۱۹ را از وبسایت سازمان بهداشت جهانی یا مراجع بهداشتی محلی و کشوری خود دریافت کنند. بسیاری از کشور ها مواردی از ابتلا به این بیماری را شناسایی کرده و برخی دیگر نیز با طغیانی از آن رو به رو شده اند. مراجع چین و برخی کشور های دیگر در آهسته کردن یا مهار این طغیان موفق شده اند.

با این حال، وضعیت غیر قابل پیش بینی بوده و باید آخرین اخبار را به طور منظم دنبال کرد. با انجام چندین اقدام احتیاطی ساده همچون موارد زیر می توان احتمال ابتلا یا انتشار بیماری کووید ۱۹ را کاهش داد:

تشخیص کرونا

اقدامات ایمنی برای افرادی که به تازگی (ظرف ۱۴ روز گذشته) به نواحی پر خطر مبتلا به این بیماری سفر کرده اند:

احتمال ابتلای من به این بیماری چقدر است؟

این خطر به محل زندگی و میزان انتشار بیماری در آن منطقه بستگی دارد. احتمال ابتلای افراد در اغلب مناطق هنوز پایین است. با این حال، این بیماری در حال انتشار در شهر ها و مناطقی جدیدی از جهان می باشد. احتمال ابتلا به بیماری در افراد ساکن این مناطق بیشتر است. دولت ها و مراجع بهداشتی در هر بار شناسایی یک مورد ابتلا به ویروس کرونا اقداماتی جدی انجام می دهند.

افراد باید محدودیت های محلی در زمینه مسافرت، گردهمایی یا تجمع ها را رعایت کنند. همکاری با تلاش هایی که در زمینه کنترل بیماری انجام می شود، احتمال ابتلا یا انتشار بیماری کووید ۱۹ را کاهش می دهد. همانند آنچه که در چین و دیگر کشور ها رخ داد می توان طغیان های کووید ۱۹ را مهار و از انتشار آن ها جلوگیری کرد.

متاسفانه، طغیان های جدید این بیماری می توانند به سرعت رخ دهند. آگاهی از وضعیت ابتلای افراد محل زندگی یا مقصد مورد نظر خود بسیار اهمیت دارد. سازمان بهداشت جهانی روزانه اطلاعات جدیدی را درباره وضعیت بیماری کووید ۱۹ در جهان منتشر می کند. این اطلاعات را می توان در آدرس زیر مشاهده کرد. 

https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/situation-reports/

آیا ویروس کرونا نگران کننده است؟

این بیماری مخصوصا برای کودکان و جوانان خفیف است. با این وجود، ویروس جدید توانایی ایجاد بیماری شدید را نیز داشته و از هر ۵ مبتلا ۱ نفر به مراقبت بیمارستانی نیاز دارد. به همین دلیل، نگرانی افراد درباره تاثیر این بیماری بر خود و عزیزان آن ها طبیعی است. ما می توانیم به جای نگرانی، اقداماتی را انجام دهیم که سبب مصونیت خود، عزیزان و جامعه می شود.

اولین و مهم ترین اقدام شستن منظم و کامل دست ها به همراه رعایت بهداشت تنفسی مناسب است. دومین اقدام آگاهی و پیروی از توصیه های مراجع بهداشتی است. از جمله این توصیه ها می توان به محدودیت هایی اشاره کرد که در زمینه مسافرت، گرد همایی و تجمع ها بیان شده اند. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه محافظت از خود در برابر این بیماری به لینک زیر مراجعه فرمایید.

https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/advice-for-public

چه کسی در معرض خطر ابتلا به این بیماری است؟

در حالی که محققان هنوز در حال بررسی تاثیر کووید ۱۹ بر مردم هستند، به نظر می رسد که سالمندان و افراد مبتلا به مشکلات زمینه ای (همچون فشار خون بالا، بیماری قلبی، ریوی، سرطان یا دیابت) بیش از دیگران به درجه شدیدتر این بیماری مبتلا می شوند. 

اطلاعات اولیه از کشور چین، محل اولیه شروع بیماری، نشان می دهد که این افراد شامل سالمندان و کسانی می شود که به بیماری های زمینه ای مزمن همچون بیماری قلبی، ریوی و دیابت ابتلا دارند.

آیا دارو های آنتی بیوتیک در پیشگیری یا درمان کووید ۱۹ موثر هستند؟

خیر. دارو های آنتی بیوتیک تاثیری بر ویروس ها نداشته و تنها با عفونت های باکتریایی مقابله می کنند. بیماری کووید ۱۹ توسط یک ویروس ایجاد شده و دارو های آنتی بیوتیک بر آن اثری نخواهند داشت. این داروها را نباید به عنوان روشی برای پیشگیری یا درمان بیماری کووید ۱۹ استفاده کرد. آنتی بیوتیک ها تنها توسط پزشک و با هدف درمان عفونت های ناشی از باکتری تجویز می شوند.

آیا دارو یا درمانی برای پیشگیری یا درمان کووید ۱۹ وجود دارد؟

در حالی که امکان دارد برخی درمان های خانگی، سنتی و غربی سبب تسکین و رهایی از علائم این بیماری شوند، اما شواهدی وجود ندارد که علم پزشکی توانایی پیشگیری یا درمان این بیماری را داشته باشد. سازمان بهداشت جهانی، خود درمانی با هیچ گونه دارویی را با هدف پیشگیری یا درمان این بیماری توصیه نمی کند.

با این حال، در حال حاضر چندین تحقیق بالینی در زمینه طب سنتی و غربی در حال انجام است. این سازمان به محض در دسترس بودن اطلاعات، آن ها را با دیگران به اشتراک خواهد گذاشت.

کیت تشخیص ویروس کرونا

آیا واکسن، دارو یا درمانی برای بیماری کووید ۱۹ وجود دارد؟

تا به امروز هیچ واکسن یا داروی ضد ویروس خاصی برای پیشگیری یا درمان این بیماری وجود ندارد. با این حال، افراد مبتلا جهت رهایی از علائم تحت مراقبت قرار میگیرند. افراد به شدت بیمار باید در بیمارستان بستری شوند. به لطف مراقبت های حمایتی اغلب بیماران بهبود می یابند.

واکسن های احتمالی و برخی دارو های اختصاصی تحت بررسی بوده و از طریق آزمایش های بالینی ارزیابی می شوند. سازمان بهداشت جهانی در حال همکاری با محققان در زمینه تولید واکسن و دارو هایی جهت پیشگیری و درمان کووید ۱۹ می باشد. موثرترین روش ها برای محافظت از خود و دیگران در برابر این بیماری موارد زیر هستند:

  • شستن متداول دست ها
  • حفظ فاصله ۱ متری از افرادی که سرفه یا عطسه می کنند.
  • پوشاندن دهان و بینی با دستمال یا آرنج در هنگام سرفه کردن

آیا این بیماری همانند سارس است؟

خیر. با اینکه ویروس کرونا و ویروس عامل سارس (سندرم تنفسی حاد و شدید) از نظر ژنتیکی با یکدیگر ارتباط دارند، اما بیماری های ناشی از آن ها نسبتا متفاوت هستند. سارس، کشندگی بیشتری داشته و میزان واگیری آن بسیار کمتر از کرونا است. از سال ۲۰۰۳ تاکنون طغیانی از بیماری سارس در هیچ نقطه ای از دنیا گزارش نشده است.

آیا باید جهت محافظت از خود ماسک زد؟

افراد تنها زمانی باید ماسک بزنند که به علائم بیماری دچار شده یا از افراد مشکوک یا مبتلا مراقبت می کنند. ماسک های یک بار مصرف تنها همان یک بار قابل استفاده هستند. در صورت عدم ابتلا یا عدم مراقبت از افراد مبتلا استفاده از ماسک سبب به هدر رفتن آن می شود.

از آنجایی که تمام دنیا با کمبود ماسک مواجه است سازمان بهداشت جهانی از مردم می خواهد تا به صورت هوشمندانه از ماسک ها استفاده کنند. این سازمان جهت اجتناب از هدر دادن منابع ارزشمند و استفاده نادرست از ماسک ها به افراد توصیه می کند که به طور معقول از ماسک ها استفاده کنند.

نحوه پوشیدن، استفاده، خارج کردن و دور انداختن ماسک

لازم به ذکر است که تنها کادر درمان، مراقبت دهندگان و افراد مبتلا به علائم تنفسی همچون تب و سرفه باید از ماسک استفاده کنند.

ویروس کرونا چیست

دوره نهفتگی کووید ۱۹ چقدر است؟

دوره نهفتگی به فاصله زمانی ابتلا به ویروس تا شروع علائم بیماری گفته می شود. پیش بینی های مرتبط با این دوره معمولا از ۱ تا ۱۴ روز متغییر بوده اما به طور کلی ۵ روز بیان می شود. با بدست آمدن اطلاعات بیشتر این اعداد نیز به روز رسانی خواهند شد.

آیا این بیماری از حیوانات به انسان ها منتقل می شود؟

ویروس های کرونا خانواده بزرگی از ویروس ها بوده که در میان حیوانات نیز شایع هستند. انسان ها نیز گاه به گاه به این ویروس ها مبتلا شده و ممکن است آن را به دیگران نیز انتقال دهند. برای مثال، ویروس های کرونای عامل سارس و مرس به ترتیب از طریق گربه زباد و شتر یک کوهانه منتقل می شوند. منابع حیوانی ویروس کرونای جدید هنوز تایید نشده اند.

در مواقعی همچون بازدید از فروشگاه های حیوانات زنده باید جهت محافظت از خود از تماس مستقیم با حیوانات یا سطوح در تماس با آن ها اجتناب کرد. همچنین، باید همواره از مواد غذایی مناسب و ایمن استفاده کرد. افراد باید گوشت خام، شیر یا دیگر اندام های حیوانات را با دقت پخته تا از مواردی همچون ابتلا به آلودگی غذا های پخته نشده و مصرف محصولات حیوانی خام یا نیمه پخته جلوگیری شود.

آیا امکان انتقال این بیماری از حیوانات خانگی به افراد وجود دارد؟

 با اینکه تاکنون تنها ابتلای یک سگ به ویروس کرونا در هنگ کنگ گزارش شده، هیچ شواهدی مبنی بر انتقال این ویروس توسط سگ، گربه یا هر حیوان خانگی دیگری وجود ندارد. ویروس کرونا بیشتر از طریق قطرات ریزی منتشر می شود که افراد مبتلا در هنگام سرفه، عطسه یا صحبت کردن به اطراف پخش می کنند.

جهت محافظت از خود باید دست ها را به صورت مکرر و کامل شستشو داد. سازمان بهداشت جهانی به پایش آخرین تحقیقات درباره این موضوع و دیگر موضوعات مرتبط با کووید ۱۹ ادامه داده و به محض در دسترس بودن یافته ها آن را با دیگران به اشتراک خواهد گذاشت.

این ویروس چه مدت بر روی سطوح، زنده می ماند؟

مدت ماندگاری این ویروس بر روی سطوح مشخص نیست اما به نظر می رسد که رفتاری همچون دیگر اعضای خانواده ویروس های کرونا داشته باشد. مطالعات بیان دارند که ویروس های کرونا می توانند از چند ساعت تا چند روز بر روی سطوح ماندگاری داشته باشند. میزان ماندگاری این ویروس ها بسته به شرایط مختلف متغییر است.

از جمله این شرایط می توان به نوع سطح، دما یا رطوبت محیط اشاره کرد. در صورت تصور بر آلوده بودن یک سطح می توان جهت از بین بردن ویروس آن را با یک ماده ضد عفونی کننده به سادگی تمیز کرد تا از خود و دیگران محافظت شود. همچنین، علاوه بر اجتناب از لمس چشم ها، دهان و بینی باید دست های خود را نیز با محلول های الکل پایه یا آب و صابون شستشو داد.

آیا دریافت بسته پستی از مناطق مبتلا به ویروس کرونا ایمن است؟

بله. احتمال ابتلای افراد به بیماری از طریق کالا های تجاری آلوده یا بسته هایی که به مناطق دیگری آورده شده و در معرض شرایط و دمای متفاوتی قرار گرفته اند، پایین می باشد.

آیا مواردی وجود دارد که باید از انجام آن ها خودداری کرد؟

موارد زیر در برابر بیماری کووید ۱۹ موثر نبوده و می توانند آسیب رسان نیز باشند:

مصرف سیگار

استفاده از چند ماسک به صورت همزمان

مصرف دارو های آنتی بیوتیک

در صورت ابتلا به تب، سرفه یا تنگی نفس باید جهت کاهش خطر دچار شدن به عفونتی شدید تر فورا به پزشک مراجعه شود. همچنین، افراد باید پزشک یا پرستار خود را از سفر های اخیر خود مطلع کنند.

کرونا در ایران

مبانی بیماری ویروس کرونای ۲۰۱۹

ویروس کرونای جدید، ویروسی است که در گذشته شناخته نشده بود. این ویروس، بیماری کووید ۱۹ را ایجاد کرده و همانند ویروس های دیگر خانواده کرونا نیست که در میان انسان ها رایج بوده و سبب بروز بیماری هایی خفیف همچون سرما خوردگی می شوند.

تشخیص ویروس های کرونای ۲۲۹E ، NL63، OC43 یا HKU1 همچون تشخیص کووید ۱۹ نیست. ارزیابی و مراقبت بیماران مبتلا به کووید ۱۹ نسبت به بیماران مبتلا به ویروس های کرونای رایج متفاوت است.

چرا این بیماری، بیماری ویروس کرونای ۲۰۱۹ یا کووید ۱۹ (COVID-19) نامیده می شود؟

سازمان بهداشت جهانی (WHO) در تاریخ ۱۱ فوریه ۲۰۲۰ این نام را برای بیماری ناشی از ویروس جدید کرونا اعلام کرد. در عبارت COVID 19 دو حرف CO معادل کرونا، VI معادل ویروس، D معادل بیماری و عدد ۱۹ سال ۲۰۱۹ می باشد. ویروس های کرونای انسانی انواع بسیاری دارند که برخی انواع آن ها سبب بیماری های خفیف سیستم تنفسی فوقانی می شوند. این ویروس در گذشته در انسان ها مشاهده نشده است.

چرا بعضی افراد به بهانه این بیماری از افراد یا گروه های خاصی دوری کرده یا به آن ها برچسب می زنند؟

مردم ایالات متحده ممکن است نگران دوستان و آشنایانی باشند که ساکن یا در حال بازدید از مناطق مبتلا به کووید ۱۹ باشند. ترس و اضطراب می تواند سبب نسبت دادن برچسب های اجتماعی به افراد دیگر شود. از جمله این افراد می توان به مردم چین، آمریکاییان آسیایی تبار یا کسانی اشاره کرد که در قرنطینه به سر برده اند.

این برچسب یا ننگ، تبعیضی است که در حق یک ملت، منطقه یا گروه از مردم انجام می شود. انگ زدن به دیگران با کمبود آگاهی از نحوه انتشار کووید ۱۹، نیاز به مقصر دانستن فردی دیگر، ترس از بیماری و مرگ و همچنین شایعه ها ارتباط دارد. این کار با ایجاد ترس یا عصبانیت بیشتر نسبت به یک گروه، سبب آسیب رسانی بیشتر به همه افراد می شود.

مردم چگونه می توانند به پایان دادن گسترش برچسب های مرتبط با ویروس کرونا کمک کنند؟

مردم می توانند به وسیله ارائه خدمات اجتماعی با گسترش این نوع انگ ها مقابله کرده و به جای آسیب رساندن به دیگران به آن ها کمک کنند. با یادگیری و اشتراک گذاری حقایق می توان از گسترش چنین انگ هایی جلوگیری کرد. اشتراک گذاری نحوه انتشار کووید ۱۹ و این حقیقت که ویروس ها یک گروه نژادی خاص را هدف قرار نمی دهند، می تواند به پایان یافتن چنین انگ هایی کمک کند.

نحوه انتشار این بیماری

منبع ویروس چیست؟

ویروس های کرونا خانواده بزرگی از ویروس ها هستند. برخی سبب بیماری زایی در انسان ها شده و برخی دیگر همچون کانین و فلین تنها حیوانات را تحت تاثیر قرار می دهند.

ویروس های کرونای حیوانی به ندرت می توانند انسان ها را آلوده کرده و در میان آن ها انتشار یابند. ویروس کرونای جدید نیز مشکوک به این موضوع است. سندرم تنفسی خاورمیانه (مرس) و سندرم تنفسی حاد و شدید (سارس) دو نمونه از ویروس های کرونایی هستند که از حیوانات منشا گرفته و میان انسان ها انتشار یافته اند.

آیا افراد مبتلا به کووید ۱۹ می توانند بیماری را به دیگران انتقال دهند؟

ویروس کرونا به صورت فرد به فرد در حال انتشار است. افرادی که این بیماری در آن ها فعال است می توانند بیماری را به دیگران انتقال دهند. به همین دلیل مرکز پیشگیری و کنترل بیماری ها (CDC) توصیه می کند که این بیماران تا زمانی که بهبودی یافته و خطری برای دیگران نداشته باشند، باید در بیمارستان یا خانه خود (بسته به شدت بیماری) قرنطینه شوند.

مدت فعال بودن بیماری در افراد متفاوت است به همین دلیل، تصمیم بر ترخیص افراد از قرنطینه به صورت فرد به فرد و با مشورت پزشکان، متخصصان کنترل و پیشگیری از عفونت و مراجع بهداشت جامعه صورت می گیرد. این افراد تمامی جنبه های بیماری هر فرد از جمله شدت، علائم و نشانه ها و نتایج تست های آزمایشگاهی را جهت دستیابی به تصمیم مناسب در نظر می گیرند.

در حال حاضر بر اساس دستور العمل های مرکز پیشگیری و کنترل بیماری ها، ترخیص افراد از قرنطینه به شرایط فرد بستگی داشته و باید تمامی موارد زیر رعایت شوند:

علائم ویروس کرونا

افرادی که از قرنطینه ترخیص می شوند دیگران را در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار نمی دهند.

آیا افرادی که به دلیل کووید ۱۹ قرنطینه شده اند می توانند بیماری را به دیگران انتقال دهند؟

قرنطینه به معنای جدا کردن فرد یا گروهی از افراد است که در معرض یک بیماری واگیر دار قرار گرفته اما به علائم بیماری دچار نشده اند. هدف از قرنطینه پیشگیری از انتشار احتمالی بیماری می باشد. مدت قرنطینه معمولا به اندازه دوره نهفتگی بیماری است. دوره نهفتگی به مدت زمان قرار گرفتن در معرض ویروس تا بروز علائم بیماری گفته می شود.

دوره نهفتگی کووید ۱۹، ۱۴ روز از آخرین روز قرار گرفتن در معرض بیماری است. مدت ۱۴ روز بیشترین دوره نهفتگی است که در میان ویروس های مشابه خانواده کرونا دیده شده است. افرادی که از قرنطینه بیماری کووید ۱۹ ترخیص می شوند، از نظر انتقال بیماری به دیگران خطرناک به شمار نمی آیند زیرا در طول دوره نهفتگی به علائم بیماری دچار نشده اند.

آیا ویروس عامل کووید ۱۹ می تواند از طریق غذا از جمله انواع منجمد یا فریز شده به دیگران انتشار یابد؟

به طور کلی، تصور بر این است که ویروس های خانواده کرونا به وسیله قطرات ریز تنفسی و از طریق تماس فرد به فرد منتقل می شوند. در حال حاضر، هیچ شواهدی جهت حمایت از انتشار کووید ۱۹ از طریق مواد غذایی وجود ندارد. قبل از تهیه یا مصرف مواد غذایی باید دست های خود را به مدت ۲۰ ثانیه با آب و صابون شستشو داد.

همچنین، افراد باید در طول روز پس از هر بار خالی کردن بینی، سرفه، عطسه یا رفتن به دستشویی دست های خود را شستشو دهند. امکان دارد، افراد با لمس سطوح یا اشیا آلوده و سپس لمس دهان، بینی یا چشم های خود به کووید ۱۹ ابتلا یابند. البته، این روش به عنوان روش اصلی انتشار ویروس به شمار نمی رود.

به طور کلی، از آنجایی که دوام ویروس های کرونا بر روی سطوح اندک است، احتمال انتقال آن ها از طریق مواد غذایی و بسته هایی که طی چند روز یا چند هفته در دمای محیط یا سرد قرار داشته اند، پایین می باشد.

آیا آب و هوای گرم سبب پایان بخشیدن به طغیان کووید ۱۹ می شود؟

تاکنون مشخص نشده که دما یا آب و هوا چه تاثیری بر انتشار بیماری کووید ۱۹ دارد. برخی ویروس های دیگر همچون سرما خوردگی و آنفلوآنزا بیشتر در طول ماه های سرد سال منتشر می شوند. البته این بدان معنا نیست که ابتلا به آن ها در طول ماه های دیگر سال غیر ممکن است.

در حال حاضر، مشخص نیست که گرم شدن آب و هوا انتشار این بیماری را کاهش می دهد یا خیر. هنوز موارد ناشناخته بسیار زیادی درباره قابلیت انتقال، شدت و دیگر خصوصیات کووید ۱۹ وجود دارد.

چگونگی محافظت از خود در برابر بیماری

افراد پر خطر از نظر ابتلا چه اقداماتی را باید انجام دهند؟

این افراد باید اقدامات زیر را انجام دهند:

انتقال ویروس کرونا

آیا بسته ها و محصولاتی که از چین می آیند خطر انتشار کووید ۱۹ را به همراه دارند؟

هنوز موارد بسیاری درباره بیماری جدید کووید ۱۹ و نحوه انتشار آن ناشناخته هستند. دو ویروس کرونای دیگر به نام های ویروس مرس و سارس در گذشته سبب بروز بیماری بیماری های شدیدی در مردم شده اند. ویروس کرونا از نظر ژنتیکی بیشتر به سارس نزدیک است. هر دوی ویروس های کووید ۱۹ و سارس در دسته بتا کرونا ویروس جای داشته و از خفاش ها منشا گرفته اند.

در حالی که هنوز مشخص نیست که این ویروس نیز همانند سارس یا مرس عمل می کند اما می توان از اطلاعات بدست آمده از این دو ویروس در گذشته به عنوان یک راهنما استفاده کرد. در حال حاضر هیچ شواهدی مبنی بر ارتباط انتشار ویروس کرونا و کالا های وارداتی وجود نداشته و هیچ مورد ابتلایی در اثر کالا های وارد شده به ایالات متحده گزارش نشده است.

علائم و آزمایش ها

علائم و عوارض بیماری کووید ۱۹ چیست؟

علائمی که تاکنون در بیماران مبتلا به ویروس کرونا گزارش شده اند انواع خفیف تا شدید بیماری ریوی، تب، سرفه و تنگی نفس هستند.

آیا باید آزمایش ابتلا به ویروس کرونا را انجام داد؟

در صورت ارتباط مستقیم با افراد مبتلا به ویروس کرونا، سفر به مناطق مبتلا به این بیماری یا ابتلا به علائم ذکر شده باید در خانه مانده و با پزشک خود تماس بگیرید. افراد زیر حتی در صورت خفیف بودن بیماری باید با پزشک تماس گیرند:

بیماران سالمند

مبتلایان به بیماری زمینه ای شدید

مبتلایان به نقص سیستم ایمنی

در صورت ابتلا به علائم شدید همچون درد مداوم، احساس فشار در قفسه سینه، گیجی، عدم توانایی ایستادن یا آبی رنگ شدن لب ها باید فورا با پزشک یا اورژانس تماس گرفته شود. پزشک ابتلای فرد به علائم و نشانه های کووید ۱۹ را بررسی و نیاز به انجام آزمایش را تعیین می کند.

آیا امکان دارد نتیجه آزمایش ویروس کرونا پس از یکبار منفی بودن، مثبت شود؟

در تست تشخیصی سازمان CDC، نتیجه منفی آزمایش به این معناست که ویروس عامل کووید ۱۹ در نمونه گرفته شده از فرد وجود ندارد. در مراحل اولیه عفونت، عدم تشخیص ویروس امکان پذیر است. در صورتی که نتیجه آزمایش منفی بوده اما فرد به علائمی شبیه به کووید ۱۹ مبتلا باشد، به این معناست که عامل بروز این علائم ویروس کرونا نیست.

سوالات متداول برای متخصصان در زمینه بهداشت

آیا لمس افرادی که در اثر کووید ۱۹ فوت شده اند خطر ابتلا به بیماری را به همراه دارد؟

ویروس کرونا یک بیماری جدید است و محققان هنوز در حال تحقیق بر روی نحوه انتشار آن هستند. باور بر این است که ویروس کرونا بیشتر از طریق تماس نزدیک (فاصله کمتر از ۱.۵ متر) با فرد مبتلا انتشار می یابد. این ویروس اغلب از طریق قطرات ریز تنفسی انتشار می یابد که فرد مبتلا در هنگام سرفه یا عطسه به محیط اطراف پخش می کند.

انتشار این بیماری همانند نحوه انتشار آنفلوآنزا و دیگر بیماری های تنفسی است. این قطرات کوچک می توانند در دهان یا بینی افراد نزدیک فرود آمده یا در ریه آن ها وارد شوند. این نوع انتشار پس از مرگ فرد آلوده، جای نگرانی ندارد. در صورتی که فرد پس از لمس اشیا یا سطوح آلوده دهان، بینی یا چشم های خود را لمس کند امکان دارد به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شود. البته، این روش اصلی انتشار ویروس نمی باشد.

 بهتر است از لمس افرادی که در اثر این بیماری فوت شده اند خودداری شود. در صورت امکان باید از انجام فعالیت های دیگر همچون بوسیدن، شستشو دادن یا پوشاندن لباس به جسد قبل، حین یا بعد از آماده شدن آن خودداری کرد.

ضدعفونی کردن سطوح از کرونا

در صورتی که شستشو یا پوشاندن لباس به جسد از جمله امور فرهنگی یا دینی مهم می باشد، خانواده ها باید جهت کاهش هر چه کمتر میزان قرار گیری در معرض جسد بیمار با رهبران دینی، فرهنگی و موسسات مرتبط با خاکسپاری هماهنگی کنند.

افرادی که این فعالیت ها را انجام می دهند حداقل باید از دستکش های یکبار مصرف استفاده کنند. در صورتی که انتظار پاشیده شدن مایعات می رود، به استفاده از دیگر تجهیزات محافظت شخصی نیاز می باشد. از جمله این تجهیزات می توان به گان یکبار مصرف، محافظ صورت، محافظ چشم و ماسک صورت اشاره کرد.

پاکسازی سطوح و وسایل باید طبق دستورالعمل شرکت تولید کننده محصولات پاک کننده و ضد عفونی کننده انجام شود. محصولات ضد ویروسی که به تایید سازمان EPA آمریکا رسیده اند برای مقابله با کووید ۱۹ موثرتر هستند زیرا ویروس های بیشتری را از بین می برند.

پس از برداشتن تجهیزات محافظت شخصی، باید بهداشت دست ها را رعایت کرده و آن ها را به مدت ۲۰ ثانیه با آب و صابون شستشو داد. در صورت نبود آب و صابون می توان از محلول های ضد عفونی استفاده کرد که حداقل ۶۰ درصد آن ها از الکل تشکیل شده است. در صورتی که کثیفی آشکاری بر روی دست ها وجود داشته باشد باید از آب و صابون استفاده کرد.

کووید ۱۹ و حیوانات

در ارتباط با حیوانات یا محصولات حیوانی وارد شده از چین چه اقداماتی انجام می شود؟

در حال حاضر شواهدی مبنی بر وجود خطر انتشار این بیماری به دلیل وارد کردن حیوانات یا محصولات حیوانی از چین وجود ندارد. البته، وضعیت کنونی به سرعت در حال تغییر بوده و آخرین اطلاعات به محض در دسترس بودن ارائه خواهند شد. 

آیا باید درباره ابتلای حیوانات خانگی یا دیگر حیوانات به کووید ۱۹ نگران بود؟

با اینکه به نظر می رسد انتشار این ویروس از یک منبع حیوانی شروع شده است اما هم اکنون در چین به صورت فرد به فرد در حال انتقال است. سازمان CDC تا به امروز هیچ گزارشی مبنی بر ابتلای حیوانات خانگی یا دیگر حیوانات به کووید ۱۹ دریافت نکرده است.

در حال حاضر هیچ شواهدی مبنی بر امکان انتشار این بیماری توسط حیوانات خانگی وجود ندارد. با این حال، از آنجایی که حیوانات می توانند دیگر بیماری ها را به انسان ها منتقل کنند، بهتر است پس از تماس با حیوانات دست های خود را شستشو داد.

آیا در صورت ابتلا به این بیماری باید از تماس با حیوانات خانگی یا دیگر حیوانات خودداری کرد؟

در صورت ابتلا به این بیماری باید تماس خود با حیوانات خانگی یا دیگر حیوانات را همچون تماس با افراد دیگر محدود کرد. با اینکه تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر ابتلای حیوانات خانگی یا دیگر حیوانات به کووید ۱۹ گزارش نشده است اما تا بدست آمدن اطلاعات بیشتر درباره این ویروس، مبتلایان بهتر است تماس با حیوانات را محدود کنند.

در صورت امکان، باید نگهداری این حیوانات را به دیگر اعضای سالم خانواده واگذار کرد. در صورت الزامی بودن مراقبت از حیوانات، باید از ماسک صورت استفاده کرده و قبل و بعد از تماس با حیوانات دست های خود را شستشو داد.

برای مشاوره و رزرو وقت فرم زیر را پر کنید:

پیشنهاد ما:

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

با ربات تلگرام دکتر گیتا مجید زاده

جواب پرسش های خود را سریع تر دریافت کنید!

برای مشاوره و رزرو وقت فرم زیر را پر کنید:

پرسش از دکتر