درمان ریزش موی یائسگی

درمان جایگزینی هورمونی برای ریزش مو زنان یائسه

نویسنده: دکتر گیتا مجیدزاده

مرداد 14, 1399
بازدید: 15417

نویسنده: دکتر گیتا مجیدزاده

مرداد 14, 1399
بازدید: 15417

فهرست مطالب

ریزش موی هورمونی در دو قشر بیشتر اتفاق می افتد، یکی تاسی الگوی مردانه، و دیگری زنان در سن یائسگی. درمان جایگزینی هورمونی hormone replacement therapy می تواند با برقراری تعادل در هورمون های تستوسترون (هورمون مردانه) و پروژسترون (هورمون زنانه) از ریزش مو در این افراد جلوگیری کند. در این مقاله به دارو های مورد استفاده در این هورمون تراپی و مزایا و معایب این روش درمان ریزش مو می پردازیم.

هورمون تراپی برای جلوگیری از ریزش مو

زنان در دوران یائسگی می‌توانند از گزینه درمانی دیگری برای کاهش ریزش موی خود استفاده کنند: این گزینه، درمان جایگزینی هورمونی نام دارد. اگر چه این روش درمانی تا حد زیادی بحث برانگیز است، این هورمون‌ها که به صورت کرم‌ها، قرص‌ها و برچسب‌های استروژن و پروژسترون عرضه می‌شوند، می‌توانند به جلوگیری از ریزش مو و کاهش علائم یائسگی کمک کنند.

زمانی که زنان با باریک شدن مو و کچلی بر روی سر خود مواجه می‌شوند، گزینه‌های مختلفی را در اختیار دارند. آنها می‌توانند از درمان‌های موضعی نظیر مینوکسیدیل (روگین) یا شامپوی کتوکونازول (شامپوی نیزورال) برای درمان ریزش موی خود استفاده کنند.

در عین حال، زنانی که در مرحله یائسگی هستند، ممکن است با علائمی نظیر داغ شدن ناگهانی و شدید بدن روبرو ‌شوند و بدین ترتیب برای مدیریت و کاهش علائم آنها درمان جایگزینی هورمونی (HRT) تجویز شود. این درمان می‌تواند مزیت‌های دو جانبه ای را برای این افراد به همراه داشته باشد: درمان جایگزینی هورمونی (HRT) می‌تواند درمان خوبی برای رفع ریزش موی این افراد باشد.

درمان جایگزینی هورمونی برای ریزش موی یائسگی

علت ریزش مو یائسگی در خانم ها چیست؟

ساختار فولیکول مو با وجود اندازه کوچک، پیچیدگی‌های زیادی دارد، که هنوز به خوبی درک نشده است، خصوصا ساز و کار مربوط به تاثیر تغییرات هورمونی بر فولیکول‌ها به طور کامل مشخص نیست. بررسی‌های مختلف نشان می‌دهند می‌توان عامل ریزش مو را به صورت عوامل بعدی شرح داد:

افزایش سن و کمبود استروژن

مطالعات نشان می‌دهند که موی افراد مشابه پوست در معرض افزایش سن قرار می‌گیرد. در زنان، فولیکول‌ های مو از میانه ۴۰ سالگی شروع به کوچک شدن می‌کنند و بدین ترتیب مو با گذر هر سال ظریف تر می‌شود. تعداد کل فولیکول‌های مو نیز با افزایش سن کاهش پیدا می‌کند.  در مورد مزوتراپی مو بیشتر بدانید.

این موضوع بر روی سطح جمجمه و سطح بدن رخ می‌دهد و افت مو بر روی سر و بدن در کنار هم رخ می‌دهد. در بعضی زنان، استروژن از رویش مو حمایت می‌کند و زمانی که یائسگی رخ می‌دهد، کاهش فولیکول‌های مو تسریع می‌شود.

الگوی زنانه ریزش مو

این یکی از مسائل مهمی است که شروع ریزش مو در دوران یائسگی را کلید می‌زند. بعضی از فولیکول‌های مو در این دوران تا حد زیادی کوچک می‌شوند و این موضوع باعث می‌شود توانایی خود در ایجاد موهای ضخیم تر را از دست بدهند، موهای بیش از حد ظریف ایجاد شده از این فولیکول‌ها نیز توانایی ایجاد پوشش بر روی سر را ندارند. 

مراحل ریزش مو الگوی زنانه

این موضوع اغلب به صورت ارثی رخ می‌دهد، با این حال ممکن است بدون وجود زمینه ارثی نیز رخ دهد. در بعضی از زنان، کاهش استروژن و همزمانی با یائسگی می‌تواند نسبت آندروژن را به میزان زیادی افزایش دهد.

عدم بالانس هورمونی که بر اثر یائسگی اتفاق می افتد، می‌تواند الگوی زنانه ریزش مو را افزایش دهد. در نتیجه، بعضی از زنان که بیشتر ریزش موی آنها در بخش پیشانی و شقیقه‌ها رخ می‌دهد، موی صورت آنها بر روی چانه و لب با یائسگی افزایش پیدا می‌کند. بعضی زنان ممکن است به تستوسترونی که در درمان جایگزینی هورمونی به آنها داده می‌شود حساسیت داشته باشند.

تلوژن افلوویوم

تلوژن افلوویوم زمانی رخ می‌دهد که چرخه مو بهم می‌ریزد و موهای فرد شروع به ریزش می‌کنند. این موضوع می‌تواند به واسطه استرس شدید، بیماری، محدودیت مصرف کالری، عدم توازن هورمون تیروئید و کمبود آهن رخ دهد. در بعضی موارد، استرس یائسگی می‌تواند این مشکل را تحریک کند.

استفاده از داروهای مختلف

داروهای مشخصی وجود دارند که می‌توانند موجب ریزش مو شوند. در این میان، مسکن‌ها، داروهای ضد افسردگی و درمان‌های فشار خون به ایجاد این تاثیر مشهور هستند. 

تعداد زیادی از زنان در حال انجام درمان‌های غدد درون ریز بعد از سرطان سینه هستند، این موضوع نیز می‌تواند موجب ریزش مو شود. تعداد کمی از زنان گزارش کرده اند که استفاده از هورمون تراپی (حتی بدون تستوسترون) می‌تواند ریزش موی آنها را تشدید کند. 

بیماری‌های پوستی

تعدادی از بیماری‌های پوستی می‌توانند بر روی موی سر تاثیر بگذارند و موجب ریزش مو شوند. بیماری‌هایی نظیر آلوپسیا آره اتا، لوپوس و زخم آلوپسیا می‌توانند چنین مشکلاتی را ایجاد کنند.

خداحافظی با کم پشتی با مزوتراپی مو

درمان جایگزینی هورمونی

درمان جایگزینی هورمونی شامل دریافت هورمون‌های زنانه، نظیر استروژن و پروژستین است. زنان می‌توانند چنین هورمون‌هایی را به شکل‌های مختلفی دریافت کنند. به طور معمول این هورمون‌ها به صورت کرم‌ها، قرص‌ها و برچسب‌های پروژسترون و استروژن در اختیار افراد قرار می‌گیرند.

نشانه های یائسگی چیست؟

هورمون تراپی در بیشتر موارد برای کمک به زنان در مبارزه با علائم ناخوشایند یائسگی تجویز می‌شود. این درمان معمولا برای کاهش علائم زیر به کار می‌رود:

زنان یائسه می‌توانند این درمان را برای مراقبت در برابر پوکی استخوان دریافت کنند. پوکی استخوان معمولا پس از یائسگی در زنان رخ می‌دهد و معمولا کاهش سطح استروژن آنها عامل این مشکل محسوب می‌شود.

درمان جایگزینی هورمونی و ریزش مو

هورمون استروژن با رویش و ریزش مو ارتباط معنی داری دارد. برای مثال در دوران بارداری، بدن زنان سطح بالاتری از هورمون استروژن را دارد، این موضوع باعث می‌شود فولیکول‌های بیشتری فرمان رشد را دریافت کنند و تعداد کمتری به استراحت بپردازند.

زمانی که سطوح استروژن بالا باشد، زنان موهایی پر و ضخیم تری دارند. اما زمانی که سطح این هورمون افت می‌کند افت و ریزش مو رخ می‌دهد. برای مثال پس از بارداری یا در میان و پس از یائسگی، فولیکول‌های بیشتری وارد فاز استراحت می‌شوند، این موضوع ریزش مو را تشدید می‌کند و باعث ظریف تر شدن و کم پشت شدن مو می‌شود. حتی این موضوع می‌تواند تکه‌های بدون مویی را بر روی سر ایجاد کند.

بنابرین، برای زنانی که با ریزش موی ناشی از استروژن پایین روبرو هستند، درمان جایگزینی هورمونی می‌تواند به بالا بردن سطح استروژن کمک کند و ضمن کاهش علائم یائسگی، ریزش مو را کند نماید.

 

درمان ریزش مو

مزایا و معایب هورمون تراپی درمان ریزش مو

اگر چه این درمان به عنوان آخرین پناهگاه برای رفع علائم یائسگی تجویز می‌شود، درمان جایگزینی هورمونی درمان ریزش موی موثر و رایجی برای زنان محسوب می‌شود. این درمان خصوصا برای افرادی پیشنهاد می‌شود که در مرحله یائسگی و پس از آن قرار دارند و در معرض خطر بالاتر آثار منفی از هورمون تراپی نیستند. 

این درمان اغلب برای زنانی تجویز می‌شود که با آلوپسی آندروژنیک روبرو هستند، این مشکل با نام دیگر طاسی الگویی شناخته می‌شود. درمان جایگزینی هورمونی مزیت‌هایی برای سلامت عمومی و مدیریت علائم افراد دارد، با این حال این بیماری آثار جانبی ای نیز به همراه دارد که ممکن است ناخوشایند و یا خطرناک باشند.

آثار جانبی جدی درمان جایگزینی هورمونی عبارتند از:

بعضی زنان ممکن است با آثار جانبی ناخوشایندی مواجه شوند که خطر چندانی برای فرد ایجاد نمی‌کنند. بعضی از این آثار عبارتند از:

  • خونریزی غیرعادی از واژن (این مشکل باید مورد معاینه قرار گیرد تا احتمال سرطان رحم حذف شود).
  • نفخ و حالت تهوع
  • افزایش حساسیت بدن
  • سردرد‌های مکرر
  • دردناک شدن سینه‌ها

پیش از شروع هورمون تراپیی، مشورت با پزشک برای سنجش خطرات احتمالی و آثار منفی در مقابل مزیت‌های درمان جایگزینی هورمونی اهمیت دارد.

اگر فرد در معرض خطر بیشتر مشکلاتی نظیر بیماری قلبی، سرطان و لخته‌های خونی قرار دارد، درمان جایگزینی هورمونی نمی‌تواند بهترین درمان ریزش مو برای وی باشد. اگر هورمون تراپی برای فرد پیشنهاد شده، بهتر است پایین ترین دوز موثر را دریافت کند و درمان برای کوتاه ترین زمان ممکن جهت کنترل علائم دنبال شود.

مشکلات هورمون تراپی برای ریزش موی مردان

هورمون تراپی برای مردان نیز با دوز پایین تر انجام می شود. اما این درمان نیز مشکلاتی می تواند داشته باشد که به آنها اشاره می کنیم.

به همین دلیل توصیه می شود، هورمون تراپی ریزش مو حتما زیر نظر پزشک و با دوز تعیین شده انجام شود.

هورمون تراپی جایگزین برای کاهش ریزش مو - درمان جایگزینی هورمونی

دریافت درمان جایگزینی هورمونی: قرص‌ها و کرم‌های پروژسترون و استروژن

معمولا قرص‌ها و کرم‌های پروژسترون و استروژن موضعی برای زنان مبتلا به آلوپسی آندروژنیک تجویز می‌شود. با این حال درمان جایگزینی هورمونی زمانی پیشنهاد می‌شود که فرد علاوه بر ریزش مو با علائم دیگری نیز مواجه باشد. 

اگر فرد با علائم مزاحم دیگری به همراه ریزش مو مواجه باشد، باید به پزشک زنان مراجعه کند، در زمان مراجعه، معاینه انجام می‌شد و آزمایش‌های خون برای اندازه گیری سطوح هورمون تجویز می‌شوند و در پایان، در صورت نیاز، درمان جایگزینی هورمونی برای فرد تجویز می‌شود.

در زمان تصمیم گیری در مورد درمان جایگزینی هورمونی، در نظر گرفتن مسائل زیادی اهمیت دارد. در این رابطه مشورت با پزشک برای تعیین بهترین روش بازیابی رویش مجدد مو بدون به خطر انداختن سلامتی اهمیت زیادی دارد.

برای مشاوره و رزرو وقت فرم زیر را پر کنید:

پیشنهاد ما:

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر Misaq یکشنبه ۸ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 176 مشاهده پرسش
    آیا با روش پانج صورت لکه های جای جوش و فرو رفته‌گی ها به طور صددرصد خوب میشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده یکشنبه ۸ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      سلام وقت بخیر در رابطه با کارهای زیبایی باید خدمتتون عرض کنم که نمیشه به صورت قطعی نظر داد و باید حتما تشریف بیارین توسط پزشک متخصص ویزیت بشین و در صورت تشخیص ایشون براتون پانچ یا ار اف انجام شود
    2. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده یکشنبه ۸ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      شما میتونین همه روزه از ساعت 8 تا 10 شب با همکارانم در بخش روابط عمومی تماس بگیرین تا نزدیک ترین وقت رو براتون رزرو کنند
    3. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده یکشنبه ۸ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      02126806595
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر جواد سه شنبه ۲۰ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 224 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر
    چند وقتی هست که موهای من کم پشت شده، بیشتر ریز از شقیقه و فرق سر هست. میخواستم بدونم که بهترین روش پیشگیری از ریزش و درمان چی هست و هزینه اون چقدر هست.
    1. تصویر کاربر جواد دوشنبه ۱۹ مهر ۰( 2 سال پیش)
      سن 33
    2. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده سه شنبه ۲۰ مهر ۰( 2 سال پیش)
      سلام وقت بخیر برای درمان ریزش مو روش های مختلفی وجود دارد از جمله مزو تراپی مو سر پی ار پی در بعضی از موارد هم اگر نیاز به درمان باشد طبق نظر پزشک ازمایشات مربوط باید انجام شود و دوره درمان دارویی شروع بشه معمولا مزو سر از 1400 تومان شروع میشود
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر فرشته چهارشنبه ۱۷ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 255 مشاهده پرسش
    سلام. بتازگی وارد یائسگی شدم و همزمان، دو طرف شقیقه ام دچار ریزش مو شدم که بمرور پوست سرم درحال نمایان شدنست. کمتر از یکماهست که بیوتین و مولتی ویتامین آ-زد و روزی یکعدد ایزی ایرون28 میخورم.ولی نگرانم بزودی موهای شقیقه م بکلی بریزد.تو این شرایط هم ازمایشگاه میترسم برم.بنظرتون چه قرصی بگیرم که تا چند ماه بعد که خطر کرونا کمتر بشه و بتونم به ازمایشگاه برم، موهام بیشتر نریزه. درضمن درصورتی که ممکن باشه عیر از درمان هورمونی هم باشد🙏🌻
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده چهارشنبه ۱۷ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      سلام وقت بخیر ریزش مو به عوامل متعددی بستگی دارد ازجمله نوع تغذیه استرس اضطراب عوامل ارثی تیرویید.... که باید حتما ازمایش های مربوط رو انجام بدید سپس درمان دارویی براتون تجویز بشه به هیج عنوان بدون انجام ازمایش نمیشه گفت دارویی رو مصرف کنید چون امکان داره ریزش بیشتر بشه
    2. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده چهارشنبه ۱۷ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      شما میتونی همه روزه از ساعت 8 تا 10 شب با همکارانم در بخش روابط عمومی تماس بگیرین تا نزدیک ترین وقت رو براتون رزرو کنند
    3. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده چهارشنبه ۱۷ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      02126806595
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر زهرا سه شنبه ۲۱ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 326 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید
    من از هفت سالگی بین دو تا ابروم سه تا جای ابله مرغان دارم برای این جای چال ابله مرغان چه کنم
    و همچنین یک خال کوچیکمو روی گونم برداشتم که جای اون هم یه چال بزرگ شده برای اینم چیکار باید بکنم
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده سه شنبه ۲۱ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      سلام وقت بخیر معمولا در این موارد با توجه به تشخیص پزشک اراف فرکشنال یا تزریق ژل انجام میشه اما برای اظهار نظر دقیق حتما باید توسط پزشک متخضض ویزیت بشین
درحال دریافت اطلاعات

با ربات تلگرام دکتر گیتا مجید زاده

جواب پرسش های خود را سریع تر دریافت کنید!

برای مشاوره و رزرو وقت فرم زیر را پر کنید:

پرسش از دکتر