بلفاروپلاستی

بلفاروپلاستی یا درمان افتادگی پلک چگونه انجام می شود؟

نویسنده: دکتر گیتا مجیدزاده

مهر 21, 1399
بازدید: 1798

نویسنده: دکتر گیتا مجیدزاده

مهر 21, 1399
بازدید: 1798

فهرست مطالب

پلک های افتاده، دلیل عمده انجام جراحی پلک (بلفاروپلاستی) برای برداشتن و سفت کردن پوست اضافی پلک و داشتن ظاهری شاداب تر و جوان تر است. بعضی اوقات، بلفاروپلاستی با بهبود افتادگی پلک ها، می تواند میدان دید گسترده تری ایجاد کند و بینایی شما را بهبود بخشد. 

بلفاروپلاستی می تواند پوست، عضله و گاهی چربی اضافی پلک های بالا یا پایین را از بین ببرد. در بعضی موارد، ممکن است فقط به برداشتن پوست، و نه عضله یا به جراحی هردو پلک بالا و پایین نیاز داشته باشید.

پلک افتاده

بلفاروپلاستی پلک فوقانی که بعضی اوقات “لیفت چشم” نامیده می شود، نباید با جراحی پتوز پلک فوقانی (روشی برای بالا بردن موقعیت حاشیه پلک فوقانی، با سفت کردن عضله و تاندونی که به طور معمول آن را بالا نگه می دارد) اشتباه شود. 

بلفاروپلاستی زیبایی چیست؟

جراحی زیبایی پلک یک عمل جراحی است که از نظر پزشکی ضروری نیست و فقط برای بهبود ظاهر چشمان شما انجام می شود. متأسفانه، ممکن است پلک های بالا و گاهی اوقات پلک های پایینی شما به عنوان بخشی از روند پیری، افتاده یا متورم شوند. ابروهای شما نیز ممکن است به عنوان بخشی از همین روند، دچار افتادگی شوند.

گاهی اوقات این حالت ممکن است یک ویژگی ارثی باشد که در خانواده شما وجود دارد. از نظر زیبایی، چنین شرایطی ممکن است از جذابیت کلی چشم و در نهایت صورت شما بکاهد و ظاهری خسته یا پیرتر ایجاد کند.

چشم پزشکان و جراحان زیبایی معمولاً این نوع از جراحی ها را انجام می دهند. اما گاهی جراحان پلاستیک عمومی، جراحان فک و صورت و نیز جراحان گوش و حلق و بینی نیز جراحی زیبایی پلک را انجام می دهند.

چه زمانی بلفاروپلاستی عملکردی (functional Blepharoplasty) لازم است؟

بلفاروپلاستی قبل و بعد

بلفاروپلاستی عملکردی (برخلاف بلفاروپلاستی زیبایی) جراحی پلکی است که به دلایل پزشکی توصیه می شود. در بیشتر موارد، لیفتینگ عملکردی چشم در پلک فوقانی، هنگامی انجام می شود که میزان افتادگی پوست به قدری باشد که بینایی شما برای رانندگی یا سایر کارهای بصری مختل گردد. مشکل عملکردی دیگر، دشواری در استفاده از عینک یا لنزهای تماسی بخاطر پلک های بالا یا پایین بزرگ است.

سایر شرایط پزشکی که ممکن است به عمل جراحی پلک نیاز داشته باشید عبارتند از:

همانند بلفاروپلاستی زیبایی، بلفاروپلاستی عملکردی نیز اغلب، توسط چشم پزشکان و جراحان زیبایی انجام می شود.

پتوز و جراحی پلک

پتوز اصطلاح پزشکی برای افتادگی پلک فوقانی است (بیماری که ممکن است روی یک یا هر دو چشم تأثیر بگذارد). پتوزی که از بدو تولد وجود داشته باشد، پتوز مادرزادی نامیده می شود. افتادگی پلک ها به طور کلی وقتی رخ می دهد که لبه پلک فوقانی (حاشیه پلک) از حالت طبیعی خود به سمت پایین متمایل شود.

وقتی لبه پلک خیلی پایین می آید و بخشی از مردمک را می پوشاند، می تواند قسمت فوقانی بینایی شما را مسدود کند. در بیشتر موارد، افتادگی پلک فوقانی ناشی از پیر شدن (افزایش سن) ساختارهای طبیعی (نرمال) قبلی است.

به طور معمول، تاندون عضله، مسئول بلند کردن پلک کشیده شده و یا پلک افتاده است. جراحی با هدف اصلاح پلک فوقانی افتاده با ترمیم تاندون کشیده شده انجام می شود.

توجه داشته باشید که به دنبال جراحی آب مروارید یا سایر جراحی های چشم، ممکن است فرد دچار افتادگی پلک فوقانی گردد زیرا دستکاری پلک طی یک عمل جراحی می تواند باعث ضعف عضله ای شود که چشم را باز نگه می دارد. سکته مغزی و آسیب ناشی از ضربه (تروما) نیز می تواند باعث پتوز شود. جراحی پتوز اغلب توسط چشم پزشکان و جراحان زیبایی انجام می شود.

کاندیدای بلفاروپلاستی

بهترین کاندید برای جراحی پلک چه کسی است؟

اگر مطمئن نیستید که کاندیدای بلفاروپلاستی هستید یا نه، یک قرار ملاقات با چشم پزشک خود بگذارید، وی می تواند مشکلات پزشکی مربوط به پلکتان را ارزیابی کند. اگر دلیل پزشکی برای انجام عمل بلفاروپلاستی ندارید، می توانید هرگونه نگرانی یا علاقه ای که ممکن است در مورد جراحی زیبایی پلک داشته باشید را با پزشک خود در میان بگذارید.

اگر بیش از حد افتادگی و شلی پوست در اطراف چشم وجود داشته باشد که معمولا به دلیل افزایش سن طبیعی است، بلفاروپلاستی را به عنوان یک گزینه درمانی مدنظر داشته باشید. افتادگی پوست، در صورتی که به بیماری های دیگری مانند پف چشم ( که در اثر آلرژی چشم) یا تورم مبتلا باشید، ممکن است شدیدتر شود.

جراحی پلک براساس سن(2018)

اگر کاملاً به دلایل زیبایی به بلفاروپلاستی علاقه دارید، احتمالاً پزشک به شما توصیه خواهد کرد که انتظارات واقع بینانه ای داشته باشید. اگرچه روش های آرایشی گاهی اوقات می توانند ظاهر چشمان شما را به طرز چشمگیری بهبود بخشند، اما این روش ها بهترین راه برای جوانسازی چشم ها نیستند.

باید توجه داشت که روند پیری پوست تحت هر شرایطی ادامه خواهد یافت و مانند هر عمل زیبایی دیگری، نتایج جراحی برای همیشه دوام نخواهند داشت.

با این حال، بسته به سلامتی شما و عوامل دیگر، بلفاروپلاستی می تواند تا ۱۰ سال دوام داشته باشد.

در جلسه ی مشاوره، پزشک جراح شما را از نظر ریسک فاکتورهای احتمالی جراحی مانند مشکلات خشکی چشم، بیماری تیروئیدی چشم (thyroid eye disease) و دیابت معاینه می کند.

بخاطر داشته باشید که شدت و تعداد مشکلات سلامتی (بیماری های زمینه ای) ممکن است شما را از لیست کاندیداهای بلفاروپلاستی حذف کند. افراد سیگاری در معرض خطر افزایش عوارض جراحی قرار دارند؛ زیرا با سرعت کمتری بهبود می یابند. اگر سیگاری هستید، ممکن است جراح به شما توصیه کند که حداقل برای چند هفته قبل از عمل، سیگار را ترک کنید.

انجام جراحی پلک در افراد با نژاد آسیایی، به دلیل ساختار منحصر به فرد پلک های این گروه قومی، دشوارتر است. به همین دلیل، ممکن است آسیایی ها در مقایسه با سایر اقوام، نتیجه نامطلوب بیشتری را تجربه کنند.

جراحی زیبایی پلک می تواند به طور بالقوه، “نداشتن خط پلک فوقانی” از ویژگی های ظاهری مرتبط با صورت چهره های آسیایی کم کند و ظاهر پلک را تا حدی “غربی” نماید. با این حال برخی از بیماران آسیایی-آمریکایی این تغییر را درخواست می کنند؛ در حالی که برخی دیگر آن را غیر قابل قبول می دانند.

آمادگی برای عمل بلفاروپلاستی

افتادگی پلک

باید با پزشک خود در مورد اینکه  جراحی پلکتان تحت بی حسی موضعی یا بیهوشی عمومی انجام می شود، صحبت کنید. اگر بی حسی موضعی داشته باشید، در طول عمل بیدار خواهید ماند، اما با دارویی که از طریق سوزن تجویز می شود، اطراف چشم شما بی حس می گردد. با استفاده از داروهای آرامبخش سیستمیک به صورت خوراکی یا داخل وریدی می توان بی حسی موضعی را افزایش داد.

اگر بلفاروپلاستی پیچیده تر باشد یا اگر قصد انجام همزمان سایر اقدامات زیبایی را دارید، ممکن است به بیهوشی عمومی نیاز داشته باشید.

در صورت نیاز به بیهوشی عمومی، به شما تزریق داخل وریدی داده می شود که شما را تا وقتی که تحت عمل جراحی هستید، به خواب می برد.  این مدت میتواند از ۲۰ دقیقه تا دو ساعت، بسته به پیچیدگی جراحی و اینکه هر دو پلک بالا و پایین درگیر هستند یا نه، طول می کشد.

قبل از روز عمل و به خصوص اگر قرار باشد که تحت بیهوشی عمومی قرار بگیرید ، ممکن است از شما خواسته شود که مراحل زیر را انجام دهید:

عمل جراحی پلک معمولاً در کلینیک هایی با جراحی محدود و یا بیمارستان انجام می شود. به طور معمول شما نیازی به بستری شدن در بیمارستان ندارید، مگر اینکه بخواهید چندین عمل زیبایی پیچیده را در آن روز انجام دهید و یا پزشک چنین چیزی را صلاح بداند.

در طی جراحی پلک چه اتفاقی می افتد؟

بلفاروپلاستی را می توان همزمان روی پلک های فوقانی ، پلک های پایین و یا هر دو پلک انجام داد.

جراحی پلک بالا

برش هایی که در پلک بالا و پایین در بلفاروپلاستی ایجاد می شود، به گونه ای است که پس از عمل، هیچ گونه جای زخمی برجای نخواهد گذاشت چرا که در حین جراحی، برش ها در چین های طبیعی پلک (در چین پلک فوقانی و درست زیر مژه ها یا پشت پلک پایین) ایجاد می شوند. به این ترتیب، برش ها پس از بهبودی عملاً قابل مشاهده نیستند.

در حین بلفاروپلاستی، فرد روی تخت دراز می کشد. سپس جراح، علامت گذاری های دقیقی انجام می دهد تا جایی که باید پوست اضافی و لایه های چربی، برداشته شود، مشخص گردند. برخی از عضلات زیرین پلک نیز ممکن است برداشته شوند.

این بافت ها با ابزارهای جراحی مانند اسکالپل (تیغ جراحی)، قیچی جراحی، تجهیزات برش با فرکانس رادیویی و گاهی لیزر برداشته می شوند. سپس بخیه ها یا چسب های بافتی برای صاف کردن و تنظیم مجدد نواحی اطراف ابرو و پلک ها با دقت استفاده می گردند.

در طی این عمل، جراح براساس ارزیابی های قبل از جراحی پلک، در مورد میزان پوست، عضله و یا چربی که باید برداشته شود، بر اساس ساختار عضلانی زیر صورت، ساختار استخوان و تقارن ابروهای شما، تصمیم می گیرد.

بیماران خشکی چشم، عموما نیاز به برداشتن بافت کمتری دارند تا از قرار گرفتن بخش بیشتری از چشم درمعرض هوا، که باعث بدتر شدن علائم می شود، جلوگیری کنند.

جراح شما همچنین ممکن است از لیزر دی اکسیدکربن (CO2) برای پیشرفت بهتر عمل، ازطریق بازسازی سطح پوست و صاف کردن چین و چروک های باقی مانده در ناحیه پلک و ابرو استفاده کند.

در مواردی که ابروها نیز افتاده هستند، ممکن است از روش هایی مانند لیفت ابرو و یا بوتاکس برای بالاکشیدن ابرو استفاده شود.

بهبود پس از بلفاروپلاستی

جراحی پلک

👈 در روز اول، باید هر ساعت که بیدار هستید، کمپرس سرد را برای هر بار ۱۰ تا ۱۵ دقیقه استفاده کنید. یخ باید تورم را کاهش دهد و کبودی را به حداقل برساند. در روز دوم، هر چند ساعت یکبار و هر بار حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه کمپرس سرد را استفاده کنید.

👈 پس از ۴۸ ساعت، برای بهبودی سریعتر، باید از کمپرس گرم استفاده شود.

👈 در صورت لزوم ، چشم پزشک یا جراح به شما آموزش می دهد که چه داروی مسکنی مصرف کنید. بیشتر افراد فقط به مسکن های بدون نسخه نیاز دارند.

👈 در دوران نقاهت اولیه انتظار ناراحتی خفیف را داشته باشید. اما اگر درد شدید است یا تغییرات بینایی ایجاد شد، بلافاصله با جراح خود تماس بگیرید.

👈 در دوران نقاهت، به ویژه در چند روز اول، ناحیه چشم شما کبود، قرمز و متورم می شود. سفیدی چشم (اسکلرا) نیز ممکن است قرمز و خونی شود. ممکن است چند هفته طول بکشد تا بهبودی حاصل شود. در این مدت نباید آرایش چشم داشته باشید.

👈 وقتی تورم پلک به اندازه کافی فروکش کرد در حدی که با لنز احساس راحتی کنید، می توانید از لنزهای تماسی استفاده کنید. اگر از عینک استفاده می کنید، می توانید هر زمان که بخواهید بعد از جراحی از آن با دقت استفاده کنید.

👈 اغلب بخیه هایی که برای عمل شما استفاده می شود در طی چهار تا هفت روز به خودی خود حل می شوند و نیازی به برداشتن آنها نخواهید داشت. در صورت استفاده از بخیه های غیر محلول، حدوداً یک هفته پس از عمل، جراح آنها را برمی دارد.

👈 بیشتر افرادی که تحت عمل جراحی پلک قرار می گیرند، رضایت و بهبود ظاهر خود را گزارش می دهند. افرادی که به دلیل وجود چین های اضافی پوست، دچار اختلال در دید شده اند، معمولا در میدان دید خود بهبود خواهند داشت.

عوارض احتمالی جراحی پلک

یکی از عوارض احتمالی جراحی پلک عدم توانایی در بستن کامل پلک ها بطور موقتی است. این بدان معنی است که ممکن است چشم ها به طور غیر طبیعی خشک شوند. معمولاً این وضعیت پس از چند هفته یا چند ماه برطرف می شود و در این مدت به روش های درمانی مانند: قطره های چشمی، مرطوب کننده ها و حتی بستن چشم ها با دست در هنگام شب، نیاز پیدا می کنید. 

برخی از جراحان از شما می خواهند تا دو هفته بعد از برداشتن بخیه ها، پلک های خود را ماساژ دهید تا این ناحیه نرم شده و پلک هایتان به خوبی بسته شوند.

سایر عوارض بالقوه بلفاروپلاستی عبارتند از:

⛔از دست دادن بینایی در اثر خونریزی رتروبولبولار

⛔عفونت پلک

⛔دو بینی

⛔جای عمل قابل مشاهده

⛔پلک هایی که در جایگاه مناسب قرار نگرفته اند

⛔اصلاح نادرست (برنداشتن مقدار کافی از پوست اضافه)

⛔اصلاح بیش از حد (برداشت بیش از حد پوست)

⛔بی حسی پلک ها

همانطور که در بالا ذکر شد، همیشه در صورت مشاهده علائمی مانند درد شدید یا تغییر بینایی پس از انجام یک عمل، بلافاصله با جراح خود تماس بگیرید.

کلینیک پوست، مو و زیبایی دکتر گیتا مجیدزاده

برای مشاوره و رزرو وقت فرم زیر را پر کنید:

پیشنهاد ما:

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات

با ربات تلگرام دکتر گیتا مجید زاده

جواب پرسش های خود را سریع تر دریافت کنید!

برای مشاوره و رزرو وقت فرم زیر را پر کنید:

پرسش از دکتر