ریزش موی صورت

ریزش سکه ای ریش یا صورت | علل و روش های درمان

نویسنده: دکتر گیتا مجیدزاده

دی 30, 1399
بازدید: 17244

نویسنده: دکتر گیتا مجیدزاده

دی 30, 1399
بازدید: 17244

فهرست مطالب

ریزش سکه ای ریش چیست؟ آلوپسی باربا یا ریزش موی صورت نوعی بیماری است که اگر مردی به آن مبتلا شود، برای او سازگاری با این بیماری همان ‌قدر سخت است که سازگاری با «طاسی ارثی». به‌ هر حال این نوع بیماری آلوپسی روی ریش تاثیر می‌گذارد و الگوی مشخصی هم ندارد. یعنی نمی‌ توان پیش ‌بینی کرد که کدام نقاط صورت بی ‌مو می‌ شوند. درمان ریزش موی صورت اقایان چیست ؟ درمان ریزش ریش چیست؟ 

از سوی دیگر می‌ دانیم که ریزش موی نواحی مبتلا شده به صورتی است که انگار آن نقطه کاملا اصلاح شده است. راجب بیماری ریزش موی خطرناک بیشتر بخوانید.

ریزش سکه ای ریش

آلوپسی باربا نوع خاصی از ریزش موی حلقه ‌ای (ریزش سکه ای ریش )است

واژه فنی که به ریزش موی مشهود اطلاق می‌شود؛ «آلوپسی» است و لغت «باربا» هم به معنی ریش است. در صورتی که ریش صورت فرد دچار ریزش شود، نقاط کچلی حلقه ‌ای و سکه ‌ای شکلی روی صورت فرد ایجاد می‌شود. این اختلال بیشتر شبیه نوعی ریزش موی خاص است.

شقیقه‌ ها، گونه‌ ها، بالای لب، چانه یا گردن فرد می‌ توانند دچار آلوپسی شوند. در واقع هیچ ناحیه‌ای از صورت و گردن از شر این بیماری و ریزش مو در امان نخواهند بود.

از نقطه نظر پزشکی، ریزش موی صورت یکی از زیر شاخه ‌های بیماری ریزش سکه ‌ای مو است. بیماری ریزش سکه‌ای مو نیز مشابه بیماری همتایش یعنی ریزش موی صورت است اما در آن همه نواحی بدن دچار این نوع ریزش می ‌شوند.  میکرونیدلینگ صورت چیست ؟

مقایسه با انواع دیگر ریزش مو

به طور خلاصه می ‌توان به سه نوع از رایج ‌ترین انواع ریزش مو اشاره کرد که شامل این موارد هستند:

  • ریزش موی آندروژنیک یا ریزش موی ارثی
  • ریزش موی سکه ‌ای یا آلوپسی آره‌اتا
  • ریزش موی پراکنده

ریزش موی ارثی بیماری محسوب نمی ‌شود؛ بلکه این نوع ریزش مو به دلیل مسائل ژنتیکی، هورمونی و افزایش سن رخ می‌ دهد. با بالا رفتن سن مردان، این نوع ریزش مو بیشتر مشهود است. در این حالت موی پیشانی و قسمت جلو یا پشت سر شروع به ریزش می ‌کند. علت ریزش سکه ای ریش چیست؟ 

خداحافظی با کم پشتی با مزوتراپی مو

ریزش موی ارثی در زنان بیشتر در قسمت جلوی سر (بالای جمجمه) پیش می ‌آید. در مورد ریزش موی پراکنده، تراکم مو به طور کلی کاهش می ‌یابد و موهای فرد نازک ‌تر می‌ شوند. از دلایل ابتلا به این نوع ریزش مو می‌ توان به اضطراب، کمبود مواد غذایی، ابتلا به عفونت‌ های مختلف و مصرف دارو های خاص اشاره کرد.

سومین نوع ریزش مو، نوعی بیماری خود ایمنی است. بیماری ریزش موی سکه‌ای می ‌تواند روی موی صورت هم تاثیر بگذارد. بیماری آلوپسی یا آلوپسی باربا به دلیل اختلال در سیستم دفاعی بدن ایجاد می ‌شود.

فرورفتگی های حاصل از ریزش موی صورت به دلیل نوعی اختلال خود ایمنی ایجاد می‌شوند. دلایل این اختلال هنوز کاملا مشخص نیست.

پژوهشگران هنوز نتوانسته ‌اند دلایل ایجاد این اختلال در سیستم ایمنی بدن را بفهمند اما مسئله بدیهی این است که سیستم دفاعی خود بدن به جای حمله به عوامل بیماری ‌زا به سلول ‌های خودی حمله می‌ کند.

در این حالت سلول های ایمنی به سلول ‌های موی ریش سالم در مناطق کاملا محدود حمله کرده و با هدف ‌گیری مستقیم فولیکول های مو باعث التهاب و ضعیف شدن آن‌ ها شده و این شرایط تا زمانی که رشد ریش متوقف شود؛ ادامه می ‌یابد.  در مورد فیلر مو بیشتر بدانید.

درمان ریزش سکه ای ریش اقایان

دلیل ابتلا به آلوپسی باربا

دلیل ریزش ریش سکه ای چیست ؟ با توجه به یافته ‌های فعلی می ‌توان گفت که زمینه‌ های ارثی تا حدی مسئول ابتلا به آلوپسی سکه ‌ای ریش و دیگر نقاط بدن هستند. اگر اشخاص دیگری در خانواده فرد دچار ریزش موی صورت شده باشند، احتمال این ‌که خود فرد هم به آن مبتلا شود؛ وجود دارد.

در ضمن از هر ده فرد مبتلا به سندرم داون یک نفر به بیماری ریزش موی سکه ‌ای دچار می‌ شود. این آمار پنج تا ده برابر بیشتر از متوسط افراد جامعه است.

می ‌توان گفت که عوامل اصلی ابتلا به این بیماری بیشتر موارد روانی و تاثیرات بیرونی دیگر هستند نه عوامل ژنتیکی. در ادامه به فهرست کوتاهی از عوامل احتمالی ابتلا به ریزش موی صورت اشاره می ‌کنیم:

چه کسانی به این بیماری مبتلا می‌شوند؟

این نوع ریزش موی سکه‌ای می‌تواند برای همه افراد (در هر جنسیت و سن) پیش بیاید. 

دلایل ابتلا به ریزش موی صورت تقریبا نا مشخص است. از یک سو نواحی مرتبط با رشد ریش تنها در بخش کوچکی از کل بدن قرار دارند و از سوی دیگر این نوع آلوپسی فقط برای مردان بزرگسال پیش می ‌آید.

ریزش موی صورت ناگهانی و تشخیص آن

علت ریزش ریش صورت چیست ؟ اگر مشاهده کردید که ناگهان قسمت‌ هایی از صورتتان دچار ریزش مو شد و حفره‌ های بدون مویی (به اندازه ناخن) روی صورتتان ایجاد شد، باید در سریع ‌ترین زمان ممکن برای درمان این بیماری اقدام کنید چون ممکن است این نواحی بدون مو گسترش یافته (به اندازه سکه) و یا حتی نواحی مجاور را هم درگیر کند و قسمت بزرگ‌ تری از صورت بی‌ مو شود.

فرقی نمی‌ کند که فرد ریش پر پشت داشته باشد یا ریش سه روزه یا خط ریش یا سبیل؛ مهم این است که مردانی که ریش یا سبیل دارند سعی می‌کنند ظاهر خود را به بهترین شکل ممکن آراسته کنند اما اگر بدون انتظار قبلی قسمت‌ هایی از ریش یا سبیلشان خالی شد؛ باید به سرعت برای درمان آن راه چاره‌ای بیابند.

معمولا ریزش موی سکه‌ ای صورت به سرعت قابل تشخیص است. نمونه‌ برداری از لبه‌ های نواحی مبتلا نشان می‌ دهد که مو های قسمت بیرونی این نواحی را می‌ توان به راحتی بیرون کشید. معمولا لازم نیست که آزمایش ‌های تشخیصی بیشتری روی این نواحی انجام داد (آزمایش‌ هایی مانند نمونه ‌برداری از پوست سر). ایا سرطان پوست خارش دارد؟ 

ریزش ریش صورت

روش‌ های درمانی احتمالی

درمان ریزش سکه ای ریش اقایان چیست؟ یکی از نکات مثبتی که می‌ توان به افراد مبتلا به ریزش موی صورت سکه ‌ای یاد آوری کرد این است که درصد بهبود خود به‌ خودی این بیماری بسیار بالاست. در مواقعی سلول‌ های سیستم ایمنی بدن ناگهان فعالیت مخرب خود را متوقف می‌کنند و موی صورت دوباره رشد خود را از سر می‌ گیرد.

اگر چنین حالتی پیش نیاید؛ مصرف قرص ‌های مکمل «روی» می ‌تواند به تنظیم دوباره سیستم ایمنی کمک کند. از راه ‌های درمانی دیگر آلوپسی باربا می ‌توان به تزریق کورتیزول و استفاده از کرم‌ های حاوی این ماده اشاره کرد که درمان ریزش ریش سکه ای است.

یکی دیگر از روش‌ های درمانی جالب ‌توجه در صورت تداوم بیماری، انجام ایمونوتراپی موضعی است. در این روش نسبتا پیچیده، یک درماتیت تماسی آلرژیک به صورت آگاهانه در محل مبتلا ایجاد می‌ شود و به سلول ‌های ایمنی اجازه نمی‌ دهد که به فولیکول ‌های مو حمله کنند.

با این حال به سختی می‌توان نتیجه گرفت که روش درمانی گفته‌ شده موفق ‌تر از بهبود خود به‌ خودی باشد. اگر روش‌ های درمانی گفته‌ شده کارساز نبودند؛ می ‌توان با کاشت موی طبیعی در نواحی بی ‌مو، حفره‌ های ایجاد شده را پر کرد. با گذشت زمان این روش درمانی بسیار پر طرفدار شده است.


کلینیک پوست، مو و زیبایی دکتر گیتا مجیدزاده

برای مشاوره و رزرو وقت فرم زیر را پر کنید:

پیشنهاد ما:

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

با ربات تلگرام دکتر گیتا مجید زاده

جواب پرسش های خود را سریع تر دریافت کنید!

برای مشاوره و رزرو وقت فرم زیر را پر کنید:

پرسش از دکتر