علائم سرطان پوست خارش

آیا ضایعات پوستی من از علائم کرونا است؟

نویسنده: دکتر گیتا مجیدزاده

آذر 16, 1399
بازدید: 1508

نویسنده: دکتر گیتا مجیدزاده

آذر 16, 1399
بازدید: 1508

فهرست مطالب

 آیا ضایعات پوستی من از علائم کرونا است؟ گزارش هایی که ابتدا از چین و سپس از اروپا آمده است نشان می دهد که پوست می تواند تا ۲۰٪ موارد، تحت تأثیر SARS-COV-2 (ویروسی که باعث COVID-19 می گردد) شود. این ویروس برخی از واکنش های ایمنی بدن را تحریک می کند بنابراین جای تعجب نیست که پوست را نیز درگیر کند.

مسئله این است که COVID می تواند باعث ایجاد طیف وسیعی از علائم و نشانه های پوستی شود، به همین دلیل در تشخیص ارتباط این بثورات مختلف پوستی با ویروس، تأخیر ایجاد شده است.

در اینجا ما بر روی سه نوع اصلی بثورات پوستی مرتبط با COVID تمرکز خواهیم کرد:

 urticaria (کهیر)، بثورات اریتماتو-پاپولار (که بصورت راش های برآمده و قرمز هستند) یا بثورات اریتماتو-وزیکولار (همانند راش های آبله مرغان) و حالت سرما زدگی.

آیا کهیر از علائم COVID است؟

ضایعات پوستی ناشی از کرونا

این بثورات می توانند در اوایل ابتلا به عفونت، ظاهر گردند، و همچنین می توانند، مدت ها بعد از آن، زمانی که بیماری دیگر مسری نیست، ادامه داشته باشند. بثورات به صورت دایره های برجسته ناگهان روی پوست ظاهر می شوند، که در طی چند ساعت خیلی سریع ایجاد شده و از بین می روند و معمولاً خارش زیادی دارند. این راش ها می توانند هر قسمتی از بدن را درگیر کنند.

اگر روی صورت تأثیر بگذارند، می توانند باعث تورم لب ها و پلک ها گردند. این جوش ها همچنین می توانند با خارش شدید کف دست یا کف پا شروع شوند و معمولاً با آنتی هیستامین درمان می گردند. اگر بیمار دچار تورم در لب شده باشد، بسیار مهم است که بیمار را از نظر وجود تنگی نفس و خس خس چک کنید، زیرا در صورت وجود این علایم، مریض نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد. کهیر می تواند در اثر COVID، به شکل دایره های خارش دار در تمام قسمت های بدن به وجود آید.

بثورات اریتماتو-پاپولار یا اریتماتو-وزیکولار

بثورات اریتماتو-پاپولار (بثورات ناهموار قرمز) یا بثورات اریتماتو-وزیکولار (همانند راش های آبله مرغان) با کهیر تفاوت دارد، زیرا تا چند روز یا چند هفته باقی می ماند. این راش ها به صورت نواحی قرمز و ناهموار دیده می شوند، که ممکن است در هر نقطه ای از بدن وجود داشته باشد، اما عموما در قسمت آرنج، زانو و همچنین پشت دست و پا وجود دارند و می توانند به دانه های گرمی شباهت داشته باشند.

در بعضی موارد، فقط برجستگی های ریزی در تمام سطح پوست وجود دارد و این علائم ممکن است ظریف تر باشند. این نوع راش ها نیز معمولاً بسیار خارش دار هستند. بثورات همچنین می توانند پس از پایان مرحله مسری همچنان ادامه داشته باشند و یا ممکن است هفته ها پس از شروع عفونت ظاهر گردند. بثورات ناهموار و خارش دار، در قسمت فوقانی کمر، در بعضی مناطق، پوسته ای دیده می شود که در آن، وزیکول های کوچک (تاول) وجود دارد.

چگونه از پوست خود مراقبت کنیم؟

حساسیت پوست انگشت های دست و پا در کرونا

این، خاص ترین بثورات COVID است، زیرا در بیماری های پوستی زیادی دیده نمی شود. به حالت سرمازدگی معروف است و قبل از COVID، نسبتاً نادر بود زیرا بیشتر در دوران سرما و در افرادی که دچار مشکل گردش خون انگشتان دست و پا بودند، دیده می شد. با این حال، در ابتدای شیوع COVID، متخصصان پوست متوجه بروز بیش از حد این نوع بثورات در هوای گرم شدند که بسیار غیر معمول به نظر می رسید.

سرانجام ارتباط با COVID ایجاد شد و این بثورات در افراد جوان بیشتر مشاهده می شوند. بثورات خود را به صورت برجستگی های مایل به قرمز و بنفش روی انگشتان دست و پا نشان می دهند و می توانند بر روی چندین انگشت تأثیر بگذارند. این نوع بثورات معمولاً دیرتر در ابتلا به عفونت بوجود می آیند و دوباره ممکن است هفته ها بعد از شروع عفونت ویروسی، ظاهر گردند. انگشتان دست و پا معمولاً دردناک هستند، اما خارش ندارند.

با بهبود بثورات، لایه های بالایی پوست در جایی که برجستگی های ارغوانی وجود دارد، ممکن است کنده شوند. نواحی برجسته به رنگ ارغوانی روی انگشتان معمولا بثورات مختص COVID و دردناک است.همچنین می تواند چندین برجستگی و زخم، در انگشتان ایجاد کند و تشخیص آن دشوار است. گاهی هم برجستگی ها و تاول هایی به رنگ قرمز مایل به ارغوانی در انگشتان پا دیده می شود.

ضایعات پوستی لب ها، دهان و چشم ها در اثر کووید ۱۹

لب ها همچنین ممکن است احساس درد کنند و در صورت بهبودی خشک و پوسته پوسته گردند. درد در دهان نیز ممکن است ایجاد شود.- لب های دردناک با برخی مناطق سفید و پوسته پوسته شدن لب ها (که به آن cheilitis نیز گفته می شود) می تواند ناشی از COVID باشد. کرونا همچنین می تواند باعث زخم و آبریزش چشم شود.


کلینیک زیبایی دکتر مجیدزاده

برای مشاوره و رزرو وقت فرم زیر را پر کنید:

پیشنهاد ما:

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

با ربات تلگرام دکتر گیتا مجید زاده

جواب پرسش های خود را سریع تر دریافت کنید!

برای مشاوره و رزرو وقت فرم زیر را پر کنید:

پرسش از دکتر