روغن زیتون برای مو

خواص روغن زیتون برای مو، طریقه استفاده و مضرات

نویسنده: دکتر گیتا مجیدزاده

آذر 30, 1399
بازدید: 243128

نویسنده: دکتر گیتا مجیدزاده

آذر 30, 1399
بازدید: 243128

فهرست مطالب

شاید شما هم با شنیدن نام روغن زیتون به یاد سالاد‌های رژیمی افتادید که در آن‌ها به جای سس از روغن زیتون استفاده می‌شود. روغن زیتون دارای فواید بی‌شماری است که یکی از مزایای آن، استفاده برای رشد و تقویت مو‌ها است. شما می‌توانید برای جلوگیری از وارد شدن آسیب به جای محصولات شوینده شیمایی متنوع از روغن زیتون برای مو استفاده کنید. اولین ماده  فوق العاده ای که طرفداران درمان های خانگی برای  مراقبت از موی خود امتحان می کنند، روغن زیتون است.

فواید روغن زیتون برای مو

 آیا روغن زیتون برای مو خوب است؟

آیا روغن زیتون برای مو مفید است؟ اگر شما در اینترنت جست و جو کنید، خواهید دید که روغن زیتون برای همه چیز، از رشد مو گرفته تا ضخامت مو، مفید است. یکی از بهترین راه‌حل‌های طبیعی به منظور درمان پوست و موی سر به کار بردن روغن زیتون است. اگر شما هم سالم ماندن، براق بودن، نرم و بدون آسیب بودن مو برایتان اهمیت دارد می‌توانید با پرداخت هزینه‌ای مناسب و با تهیه یک شیشه روغن زیتون تأثیرات روغن زیتون بر مو را ببینید و لذت ببرید.

 اما پیش از اینکه به کابینت آشپزخانه سر بزنم و بطری روغن زیتون را روی سرم خالی کنم، اول به متخصص تغذیه و سپس به متخصص پوست باید مراجعه کنم تا بفهمم که آیا روغن زیتون واقعاً  فایده ای برای موهای من دارد یا خیر؟

فواید روغن زیتون برای مو

به خواندن این مقاله ادامه دهید تا متوجه شوید متخصصان چه چیزی درباره ی مزایای احتمالی روغن زیتون، به عنوان درمانی برای مو می گویند. 

 خواص روغن زیتون برای مو چیست؟

۱. خداحافظی با خشکی و وز مو

آیا روغن زیتون زدن به موهایتان خوب است؟ از زمان‌های گذشته با توجه به تأثیرات روغن زیتون بر مو، افراد بسیاری به منظور افزایش زیبایی، درخشش و دوام مو‌ها از آن استفاده می‌کردند. برخی از شایعات در مورد اینکه روغن زیتون به نرم شدن مو کمک می کند، وز مو را می گیرد و شکنندگی و مو خوره را کاهش می دهد، حقیقت دارد.به گفته متخصصان تغذیه، وجود اسید‌های چرب و آنتی اکسیدان‌ها در ساختار روغن زیتون موجب می‌شود تا رطوبت در فولیکول‌های مو‌ها افزایش یابد. در نتیجه خاصیت ارتجاعی بودن مو را افزایش داده و از آن در برابر شکننده شدن محافظت می‌نماید. 

علاوه بر این، روغن های مو می توانند به تارهای مو نفوذ کنند و مقدار آب جذب شده به مو ها (که به نوبه ی خود باعث شکنندگی و وز شدن موها می شود) را کاهش دهند. اگر شما هم دارای مو‌های خشکی هستید می‌توان با استفاده از روغن زیتون مو‌های خود را نرم و لطیف کنید.

۲. از بین بردن شوره سر

اما در مورد پوست سر شما چطور؟ اینجاست که همه چیز اندکی پیچیده تر می شود. 

رشد شوره در سر

یکی از متخصصان پوست اشاره می کند که روغن زیتون می تواند به طور مستقیم، مخمری که باعث ایجاد رشد شوره در پوست سر شما می شود، را تغذیه کند.در واقع موجب تحریک و تقویت فولیکول‌های مو می‌شود.

برای ایمنی بیشتر، توصیه می شود که به طور کلی از روغن زیتون بر روی پوست سر استفاده نشود. با این حال، روغن زیتون  با بازیابی موارد از دست رفته پوست، می تواند برای پوست سر خشک، مفید باشد؛ بنابراین اگر انتخاب می کنید که از روغن زیتون برای ریشه ی موهای خود استفاده کنید، توصیه می شود که آن را به آرامی و در مقدار کم در حالتی که مو‌ها مرطوب هستند استفاده کنید.  می توانید از مزوتراپی مو نیز استفاده نمایید.

۳. رشد مو و افزایش ضخامت آن

آیا روغن زیتون می تواند باعث رشد سریعتر موهای شما شود؟

گرچه خاصیت روغن زیتون برای مو  بسیار زیاد هستند، اما این ماده، فاقد شواهد علمی برای پشتیبانی از استفاده از آن، به عنوان روغنی برای رشد سریعتر مو، بلند شدن تار مو یا بیشتر شدن حجم مو می باشد. با توجه به مطالب عنوان شده این سؤال مطرح می‌شود که چرا همه در مورد روغن زیتون به عنوان اکسیر جادویی، برای رشد موی بسیار بلند صحبت می کنند؟ برخی پژوهش ها اشاره می کنند که یکی از مواد تشکیل دهنده در روغن زیتون به نام اولئورپئین می تواند به طور مستقیم بر چرخه رشد تأثیر بگذارد.

آیا روغن زیتون خوراکی را می توان برای مو استفاده کرد؟

 روغن زیتون یک روغن عالی می باشد که در صورتی که واقعا می خواهید موهای خود را تقویت کنید، می توانید با دیگر روغن های کرچک یا روغن سیاه دانه، آن را ترکیب کنید. مقاله  ما در خصوص رشد مو را بخوانید.

 روغن زیتون برای مو چند بار در هفته میتواند مفید باشد؟ توصیه می کنند که  استفاده از روغن زیتون، به عنوان روغن درمانی برای مو، (اگر مو های خود را رنگ کرده اید یا ساقه ی موی شما خشک و آسیب دیده است) هفته ای یک بار باید صورت گیرد.  طریقه استفاده روغن زیتون برای مو چگونه است ؟ فقط ۴-۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون را، بسته به حجم موی خود گرم کنید، آن را در طول مو های خود ماساژ دهید و سپس  با یک کلاه پلاستیکی بپوشانید. حداقل یک ساعت صبر کنید و اجازه دهید روغن به کوتیکول های موی شما نفوذ کند کند ( زیاد ماندن روغن زیتون روی مو به مدت یک شب تا صبح می‌تواند اثر بهتری داشته باشد).

۱۰ خاصیت فوق العاده چای سبز برای پوست و مو

چه نوع روغن زیتونی برای مو بهترین است ؟

 اگر شما به سلامت پوست سر خود اهمیت می دهید،  از محصولاتی که مخصوص پوست سر و موها فرمول بندی شده اند، استفاده کنید، چرا که با استفاده از این محصولات، احتمال تحریک پوست سر و شوره کمتر است. حتما به مواد تشکیل دهنده محصولات پوست و مو نگاه کنید و محصولی را انتخاب کنید که حاوی روغن زیتون به عنوان یکی از پنج مواد اول تشکیل دهنده ی خود باشد.

پیشگیری از ریزش مو

آیا می توان از روغن زیتون برای جلوگیری از ریزش مو استفاده کرد؟

آیا روغن زیتون برای ریزش مو مفید است ؟در ادامه درباده جلوگیری از ریزش مو با روغن زیتون بیشتر صحبت میکنیم. ما می دانیم که روغن زیتون دارای خاصیت ضد التهابی خوبی می باشد که به آرام کردن التهاب پوست سر کمک می کند. بنابراین اگر ریزش موی شما به دلیل التهاب باشد، از نظر تئوری، روغن زیتون می تواند به کاهش ریزش موی شما کمک کند.علاوه بر این وجود خاصیت آنتی اکسیدانی در چربی اسید اولئیک موجود در روغن زیتون موجب تحریک نمودن رشد مو‌ها شده که همین امر باعث پیشگیری از ریزش مو‌ها می‌شود.  پیشنهاد می شود مقاله ” جلوگیری از ریزش مو با روغن گیاهی ” را مطاعه نمایید.

۵. از بین بردن موخوره

اغلب افرادی که دارای مو‌های بلند، خشک و آسیب دیده در اثر رنگ نمودن مداوم هستند بیشتر دچار عارضه موخوره می‌شوند. شاید در برخی موارد حاد برای جلوگیری از پیشروی موخوره پیشنهاد شود که مو‌ها کوتاه شوند. اما راه حل طبیعی و درمانی آن بدین صورت است که با کمک روغن زیتون، رطوبت مو‌ها حفظ شده و از دو شاخه شدن مو‌ها یا به اصطلاح موخوره پیشگیری می‌کند. 
 
طریقه استفاده روغن زیتون برای موخوره به نحوی است که مقداری از روغن زیتون خالص را بین دستان خود با حرکت دست‌ها گرم کنید و آن را بر روی مو‌های تمیز ماساژ دهید به طوری که کاملاً ساقه‌های مو دارای موخوره به آن آغشته شوند. پس از مدت زمان ۳۰ دقیقه مو‌ها را با آب ولرم شسته و با کمک یک شانه چوبی به آهستگی شانه بزنید.  
 

روغن زیتون و مضرات آن برای مو

در برابر تمامی مزایا و تأثیرات روغن زیتون بر مو که گفته شد، مضرات روغن زیتون برای مو نیز وجود دارد که به دو مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم:
⦁ ایجاد آلرژی: تولید اگزما، ورم پوست و مشکلات تنفسی برای افرادی که به روغن زیتون حساسیت دارند که علی رغم تمامی خاصیت روغن زیتون برای مو باید آن را نادیده بگیرند.
⦁ تولید راش پوستی: راش پوستی یا حساسیت در افرادی که دارای مو‌های سر چرب هستند بیشتر دیده می‌شود.
 

روغن تراپی مو‌ها

روغن تراپی یک از شیوه‌های درمانی برای حل مشکل خشکی مو‌ها با آب‌رسانی آن‌ها است. روغن تراپی مو با روغن زیتون یکی از انواع روش‌های استفاده از روغن‌های طبیعی برای افزایش رطوبت کوتیکول‌های مو است. همراه با مالش، روغن زیتون در عمق مو‌ها نفوذ کرده و علاوه بر مرطوب نمودن مو‌ها موجب می‌شود تا فرم دهی آن‌ها نیز راحت‌تر انجام شود.

سخن نهایی
روغن زیتون علاوه بر فواید زیادی که برای بدن دارد یکی از بهترین روغن‌ها برای درمان و تقویت مو‌ها به حساب می‌آید. روغن زیتون برای مو دارای خاصیت‌های فراوانی است که چنانچه نسبت به آن آلرژی ندارید یا موهای‌تان چرب نیست می‌توانید از آن استفاده نمایید.

برای مشاوره و رزرو وقت فرم زیر را پر کنید:

پیشنهاد ما:

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر رضا دوشنبه ۲۵ مهر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 179 مشاهده پرسش
    پوست و موی سرم بسیار خشک است و دارای شوره بسیار زیاد است ب طوری که حد اقل ۱۲ ساعت پس از حمام دوباره آن شوره روی سرم ب مقدار زیاد وجود دارد لطفا اگه میشه راهنمایی کنید ک چه کار کنم .ایا میشود از روغن زیتون خوراکی استفاده نمود
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده دوشنبه ۲۵ مهر ۱( 1 سال پیش)

      سلام وقت بخیر 

      شوره خشک معمول‌ترین نوع شوره است. این شوره معمولا در فصل زمستان تشدید می‌شود. چراکه سرد و گرم شدن محیط می‌تواند پوست سر شما را خشک کند. علاوه بر این شستن مداوم موها با آب داغ نیز می‌تواند از دلایل ایجاد شوره خشک باشد. پوسته‌های شوره خشک معمولا سفید و ریز هستند و ممکن است باعث ایجاد خارش خفیف شوند. خارش شدید به همراه شوره‌های خشک می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری پوستی جدی‌تر باشد که باید توسط پزشک بررسی شود.

      برای کمک به جلوگیری از بروز شوره خشک می‌توانید از شامپوهای مرطوب‌کننده استفاده کنید. درمان‌های خانگی نظیر ماساژ پوست سر با روغن نارگیل نیز باعث تسکین خارش شده و از خشک شدن پوست جلوگیری می‌کند.

      افرادی که به درماتیت سبورئیک مبتلا شده‌اند، پوستی چرب و تحریک‌شده دارند و به همین دلیل احتمال ابتلا به شوره سر در آن‌ها بالا است. پوست این افراد معمولا قرمز، چرب و پوشیده از پوسته‌پوسته‌های سفید و زرد است. توجه کنید که در این مورد شوره مو تنها در موهای سر پیدا نمی‌شود. ممکن است در موهای پشت گوش، ابروها، سینه و دیگر قسمت‌های پوشیده از موی بدن نیز شوره مشاهده شود.

      در برخی موارد ممکن است با اصلاح سبک زندگی یا برخی درمان‌های خانگی بدون نیاز به استفاده از شامپوهای مخصوص یا داروها، شوره ی سر را درمان کرد. اما در برخی موارد نیز بدون استفاده از دارو یا شامپوهای مخصوص درمان امکان‌پذیر نیست. زمانی که شما برای درمان شوره سر به پزشک مراجعه می‌کنید، او با بررسی عوامل مختلف نظیر سن، شرایط زمینه‌ای، علت ایجاد و شدت شوره سر بهترین راهکار را به شما پیشنهاد می‌دهد

درحال دریافت اطلاعات

با ربات تلگرام دکتر گیتا مجید زاده

جواب پرسش های خود را سریع تر دریافت کنید!

برای مشاوره و رزرو وقت فرم زیر را پر کنید:

پرسش از دکتر