جراحی ژنیکوماستی

جراحی ژنیکوماستی

نویسنده: دکتر گیتا مجیدزاده

خرداد 28, 1400
بازدید: 2714

نویسنده: دکتر گیتا مجیدزاده

خرداد 28, 1400
بازدید: 2714

فهرست مطالب

ژنیکوماستی بیماری است که موجب بزرگ شدن بافت پستان در مردان می شود. این وضعیت اغلب مایه شرمساری و خجالت مردان است. شمار مردانی که در طی سالها تحت جراحی ژنیکوماستی قرار گرفته اند، همچنان رو افزایش است و هر روز  مردان بیشتری دوست دارند که ظاهر سینه های خود را با جراحی بهتر کنند. در دوران بلوغ، افزایش ناگهانی هورمون ها، می تواند منجر به بزرگ شدن بافت پستان در مردان شود.

در برخی موارد این بافت پستان پس از بلوغ کوچک می شود، اما در بسیاری از موارد پستانها همچنان بزرگ باقی می مانند. شیوع ژنیکوماستی بدون علامت، در کودکان ۶۰ تا ۹۰ درصد، در بزرگسالان ۵۰ تا ۶۰ درصد و در مردان ۵۰ تا ۶۹ سال تا ۷۰ درصد است. علل شایع ژنیکوماستی عبارتند از بلوغ، اضافه وزن زیاد، مصرف استروئیدهای آنابولیک در بدنسازان و مصرف ماری جوانا. چندین داروی دیگر نیز در بزرگ شدن پستان مردان مؤثر هستند.

جراحی اصلاح ژنیکوماستی

چگونه می توانم بفهمم ژنیکوماستی دارم یا خیر؟

ژنیکوماستی معمولاً در هر دو پستان اتفاق می افتد، اما بیماران ممکن است دارای پستان نامتقارن یا یک طرفه نیز باشند. خود ارزیابی های پستان، معمولاً حاکی از بافتی ملموس، نرم، سفت، متحرک و توده ای دیسک مانند است که به سختی سرطان پستان نیست و در مرکز، در زیر کمپلکس آئرول- نیپل قرار دارد.

هنگامی که توده های قابل لمس بصورت یک طرفه، سخت، ثابت، و در اطراف نوک پستان هستند و با خروج ترشحات از نوک پستان، تغییرات پوستی یا بزرگ شدن غدد لنفاوی همراه اند، باید به سرطان پستان شک کرد و ارزیابی دقیق تری از جمله انجام ماموگرافی و MRI توصیه می شود.

جراحی اصلاح ژنیکوماستی

هنگامی که بیماران با ادعای ژنیکوماستی مراجعه می کنند، معمولاً از وجود توده هایی در پستان خود با یا بدون چربی اضافی شکایت دارند. جراحی برای برداشتن بافت های پستان معمولاً شامل لیپوساکشن چربی اضافی، برداشتن غدد اضافی بافت پستان از طریق برش در حاشیه کمپلکس آرئول- نیپل و یا برش پوست (در سینه های بسیار بزرگ مرد) است. آنچه اهمیت دارد این است که جراح معاینه جسمی درستی نسبت به بافت پستان داشته باشد تا ژنیکوماستی را تأیید کرده و شک به سرطان پستان را رد کند.

آماده سازی برای جراحی ژنیکوماستی، شامل قطع داروهای افزاینده خطر بروز خونریزی، قطع سیگار و بهبود تغذیه برای کمک به بهبودی وریکاوری پس از جراحی است. اکثر جراحان این عمل را تحت بیهوشی عمومی انجام می دهند، اما می توان آن را با مصرف آرام بخش خوراکی و بی حسی موضعی نیز بخوبی انجام داد.

ژنیکوماستی

بسیاری از جراحان برای کاهش احتمال تجمع مایعات،  پس از جراحی از درن استفاده می کنند. استفاده از جلیقه های فشرده سازی و یخ نیز، برای کمک به کنترل درد، کاهش تورم و کنترل کبودی رویکرد شایعی است.

بهبودی پس از جراحی ژنیکوماستی

در بیمارانی که نیاز به برداشتن بافت اضافی پستان دارند، روند بهبودی تا بازگشت به فعالیت های معمول بین دو تا چهار هفته طول می کشد. در عمل ها، بیماران می توانند طی ۷ تا ۱۰ روز پس از جراحی به کار خود برگردند. آنها می توانند طی ۲ هفته ورزش های هوازی انجام دهند و در طی ۴ هفته نسبت به وزنه برداری در ورزشگاه اقدام کنند و عوارض ناشی از جراحی را نداشته باشند.

عوارض جراحی ژنیکوماستی

به طور کلی، جراحی ژنیکوماستی بسیار ایمن است و غالب بیماران بهبودی نرمالی دارند. با وجود توجه زیاد به ایمنی، در حوزه ی بیمار و جراح، عوارضی نیز ممکن است ایجاد شود. عوارض شایع شامل کبودی، خونریزی، تجمع مایعات، بروز بی نظمی هایی در کانتور، از بین رفتن پوست نوک سینه، ایجاد زخم قابل رویت، بی حسی نوک سینه ها، تورفتگی نوک سینه ها، شل شدن پوست پستان و عدم تقارن آنها است. بکارگیری تکنیک دقیق جراحی و کنترل قبل از قبل، حین و بعد از عمل، برای دستیابی به نتایج خوب ضروری است.

عوارض جراحی ژنیکوماستی

نکته: اگر تصور می کنید که به ژنیکوماستی مبتلا هستید و می خواهید در مورد گزینه های درمانی صحبت کنید، حتماً به دنبال یک جراح پلاستیک دارای مجوز بورد، در منطقه خود باشید.

زندگی پس از کوچک کردن پستان در مردان

پس از جراحی ژنیکوماستی، باید متوجه بهبود فوری شکل و ظاهر سینه خود شوید. با که ممکن است تا چند روز احساس ناراحتی داشته باشید، اما معمولا درد کم است. ضمن اینکه احتمالاً جراح شما چندین داروی ضد درد تجویز خواهد کرد، بسیاری از مردان به این نتیجه می رسند که گزینه های بدون نسخه، مانند تایلنول، کفایت می کند. در صورت تجویز جلیقه فشرده سازی، آن را بپوشید. این کار راحتی شما بیشتر کرده و به بهبود سینه هایتان کمک می کند.

با اینکه روند بهبودی هر بیمار منحصر به فرد است، اما اکثر بیماران بسته به ماهیت کار خود، فقط تها طی چند روز پس از جراحی حس می کنند آماده اند که به کار خود بازگردند. برخی از مردان پس از جراحی، با ضعف حسی در مناطق تحت درمان روبرو هستند، اما این مسئله تقریباً همیشه موقتی است. هرگونه از دست رفتن حس باید به تدریج طی چند ماه پس از جراحی خود بخود بازگردد.


دکتر گیتا مجیدزاده متخصص  پوست | مو  زیبایی و لیزر موهای زائد

برای مشاوره و رزرو وقت فرم زیر را پر کنید:

پیشنهاد ما:

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

با ربات تلگرام دکتر گیتا مجید زاده

جواب پرسش های خود را سریع تر دریافت کنید!

برای مشاوره و رزرو وقت فرم زیر را پر کنید:

پرسش از دکتر