مقایسه انواع دستگاه جوانسازی پوست

مقایسه انواع دستگاه جوانسازی پوست

نویسنده: دکتر گیتا مجیدزاده

مرداد 31, 1401
بازدید: 2424

نویسنده: دکتر گیتا مجیدزاده

مرداد 31, 1401
بازدید: 2424

فهرست مطالب

فقط بالا رفتن سن نیست که پوست را شل، چروک و پژمرده می‌کند. زندگی در شهرهای با هوای آلوده، تغذیه نامناسب، آفتاب، استرس و تنش‌های روحی هم در پژمرده شدن پوست نقش دارند. دستگاه‌‌های جوانساز قدیمی‌ها، لیف و صابون و ماسک‌ها و کرم‌های گیاهی بودند. البته قدیمی‌ترها زندگی سالم‌تر و تغذیه مناسب‌تری هم داشتند. اما امروزه با شهرنشینی و مشغله زیاد به‌دنبال راه‌های سریع‌تر و مؤثرتری برای جوان کردن و جوان نگه داشتن پوستمان هستیم. تکنولوژی هم به کمکمان آمده است و روز‌به‌روز بر تعداد روش‌ها و دستگاه‌های جوانسازی پوست اضافه می‌شود. در این مقاله، انواع دستگاه جوانسازی پوست را بررسی و مقایسه کرده‌ایم.

دستگاه جوانسازی پوست بر چه مبنایی کار می‌کند؟

پوست ما وقتی شل، افتاده، چروک و پژمرده می‌شود که سلول‌های پوستی تولید کلاژن، الاستین، اسید هیالورونیک و انواع دیگر پروتئین‌های پوستی را کم یا متوقف می‌کنند. علائم پیری در پوست نمود بیشتری دارند، زیرا پوست بیرونی‌ترین بخش از بدن ما است که مستقیماً از محیط تاثیر می‌گیرد. از سوی دیگر، مشکلات درونی مانند سوءتغذیه، تغییرات هورمونی و کارکرد نادرست دستگاه‌های بدن نیز باعث مشکلات پوستی و پیرپوستی می‌شوند.

با توجه به توضیحاتی که دادیم، مشخص است که دستگاه‌های جوانسازی پوست باید حداقل یکی از دو کارکرد زیر را داشته باشند:

  1. تحریک سلول‌های پوستی به ساخت بیشتر کلاژن
  2. لایه‌برداری از پوست

نوع دستگاه به تکنیک جوان‌سازی پوست بستگی دارد. برخی تکنیک‌های جوان‌سازی مانند تزریق چربی، فیلر یا بوتاکس، نیازی به دستگاه ندارند، اما ابزارهای خاص خود را می‌طلبند. بیایید انواع دستگاه‌های جوانساز پوست را با توجه به تکنیک جوان‌سازی پوست بررسی و مقایسه کنیم.

بررسی روش های تخصصی جوانسازی پوست صورت

بشر همواره به دنبال کشف روش‌های جوانسازی بوده است. با پیشرفت تکنولوژی و علم، این روش‌ها تخصصی‌تر شده‌اند. ما روش‌های تخصصی جوانسازی پوست صورت را معرفی می‌کنیم.

انواع دستگاه جوانسازی پوست با توجه به تکنیک

نوع اول دستگاه‌های جوانسازی پوست آنهایی هستند که تولید مهم‌ترین و فراوان‌ترین پروتئین پوستی یعنی کلاژن را بالا می‌برند. این کار را به طرق مختلف مانند تاباندن اشعه لیزر، امواج رادیویی فرکانس بالا یا وارد کردن ترکیباتی مانند دی‌ اکسید کربن انجام می‌دهند.

دستگاه کربوکسی تراپی

با دستگاه کربوکسی، گاز دی اکسید کربن به لایه زیری پوست تزریق می‌شود. هر جا گاز دی اکسید کربن زیاد باشد، جریان خون بیشتر می‌شود. در نتیجه، سلول‌های پوستی هم تحریک خواهند شد و شروع به تولید کلاژن بیشتری می‌کنند. از دستگاه کربوکسی برای از بین بردن چین و چروک‌های صورت و دستان، روشن کردن نواحی تیره پوست و رفع ترک‌های پوستی استفاده می‌شود.

دستگاه هایفو

هایفو (HIFU)، یک کلمه ژاپنی نیست. بلکه مخفف انگلیسی high-intensity focused ultrasound به معنی امواج فراصوت شدت بالای متمرکز است. دستگاه هایفو، امواج فراصوت متمرکزی می‌سازد که وارد لایه زیری پوست می‌شوند و سلول‌های این ناحیه را گرم می‌کنند. وقتی سلول‌ها از حد مشخصی گرم‌تر می‌شوند، احساس خطر می‌کنند و تولید کلاژن را بالا می‌برند. از هایفوتراپی برای لیفت پوست و ابرو و رفع چین و چروک‌ها به‌ویژه در ناحیه گردن و بالای سینه استفاده می‌شود.

دستگاه اندولیفت

شیوه کار دستگاه اندولیفت به عنوان یک دستگاه جوانسازی پوست بسیار جالب است. در ابتدا، یک فیبر نازک را به ناحیه بین درم و بافت چربی وارد می‌کنند. با یک فیبر دیگر، لیزر دایود به این فیبر وصل می‌شود و با جابه‌جا کردن آن، اشعه لیزر در طیف مادون قرمز به ناحیه موردنظر وارد خواهد شد. لیزر هم مانند هایفو موجب جنبش بیشتر سلول‌های ناحیه و گرم شدن آنها می‌شود. وقتی گرما از یک حد بالاتر رود، سلول‌ها آسیب می‌بینند و تولید کلاژن بالا می‌رود. اندولیفت یکی از تکنیک‌های بسیار جدید بوده که در از بین بردن افتادگی پوست عملکرد خوبی نشان داده است. 

فیشال صورت چیست؟

در این مقاله به توضیح درباره فیشال صورت خواهیم پرداخت. این روش درمانی برای سالم‌سازی پوست بسیار مفید شناخته می‌شود.

دستگاه آر اف فرکشنال

این دستگاه با امواج رادیویی کار می‌کند. امواج رادیویی به لایه اپیدرم نفوذ خواهند کرد و با بالا بردن دمای محیط، همانند تکنیک‌های دیگری که در بالا بیان شد، فیبروپلازی (ساخت بافت‌های فیبروزی) شروع می‌شود. نتیجه این امر، افزایش تولید کلاژن خواهد بود. در نتیجه، پوست سفت و کشیده می‌شود و چین و چروک‌ها از بین می‌روند. از این دستگاه برای رفع عیوب سطحی پوست مانند منافذ باز، جای لک و جوش و… نیز استفاده می‌شود.

خوب، تا این‌جا با انواع دستگاه‌هایی که با تحریک افزایش ساخت کلاژن باعث جوانسازی پوست می‌شوند، آشنا شدیم. پس همه این دستگاه‌ها یک کار را انجام می‌دهند: افزایش کلاژن‌سازی. اما لایه‌ پوستی که بر آن اثر می‌گذارند، متفاوت است. حالا بیایید ببینیم کدام دستگاه جوانسازی پوست با لایه‌برداری عمل می‌کند.

دکتر مجید زاده - انواع دستگاه جوانسازی پوست

دستگاه میکرودرم ابریژن

کار دستگاه میکرودرم ابریژن، لایه‌برداری عمقی پوست است که در چند جلسه انجام می‌شود. در این دستگاه که با یک کمپرسور عمل می‌کند، ذرات کریستال در اندازه میکرو با جریان هوا مخلوط می‌شوند. سپس با گذر از یک لوله استریل، روی پوست پاشیده خواهند شد. این کریستال‌ها مانند یک سمباده عمل می‌کنند و لایه شاخه اپیدرم را جدا می‌سازند. سپس، خرده سلول‌ها همراه با میکروکریستال‌ها به درون دستگاه مکیده می‌شوند. وقتی این لایه از بین برود، لایه زیری که جوان‌تر و سالم‌تر است، رو می‌آید. بسته به میزان نیاز پوست، چندین جلسه لازم است تا پزشک به نتیجه مطلوب برسد.

دستگاه لیزر اربیوم و فرکشنال دی اکسید کربن

کار این دو دستگاه جوانسازی پوست تاباندن اشعه لیزر روی لایه سطحی پوست یعنی اپیدرم و لایه‌برداری آن است. دستگاه فرکشنال دی اکسید کربن، پرتو لیزر دی اکسید کربن را به هزاران پرتو نوری کوچک‌تر تبدیل می‌کند. این پرتوها وارد لایه پوستی می‌شوند و با سوزاندن برخی نواحی، شیارهای کوچکی در لایه موردنظر ایجاد می‌کنند. بدن برای ترمیم این شیارها دست به کار می‌شود و سلول‌های جدید می‌سازد که جای سلول‌های مرده را می‌گیرند. علاوه بر این، این نوع لیزر هم می‌تواند با گرم کردن سلول‌های اپیدرم، باعث فیبروپلاژی و در نتیجه افزایش ساخت کلاژن شود.

لیزر اربیوم به لایه‌های عمیق پوست نفوذ و در آن‌جا با ایجاد گرمای زیاد، سلول‌های پوستی را تبخیر می‌کند. دستگاه لیزر اربیوم دقت بسیار بالایی دارد و پزشک می‌تواند بسته به نیاز پوست، عمق نفوذ و انرژی موردنیاز برای لایه‌برداری را مشخص کند. با لیزر اربیوم، می‌توان نواحی مختلف صورت، گردن، سینه و دست‌ها را جوان‌سازی کرد. در کنار لایه‌برداری، گرمای لیزر موجب افزایش تولید کلاژن هم می‌شود.

هر دو نوع این لیزرها، از نوع فرسایشی هستند که یعنی با تبخیر سلول‌ها کار جوانسازی پوست انجام می‌شود. در لیزر‌تراپی‌های غیرفرسایشی مانند استفاده از دستگاه اندولیفت، به بافت پوست آسیبی نمی‌رسد و فقط با تحریک فیبروپلاژی، تولید کلاژن بالا می‌رود.

بررسی کیفی مواد فیشال صورت موجود در بازار ایران

فیشال صورت از تکنیک‌های جوانسازی پرطرفدار در کلینیک‌ها است. داشتن اطلاعات درباره مواد فیشال صورت مورد استفاده می‌تواند مانع از افتادن در دام کلینیک‌های نامعتبر شود.

جمع‌بندی

دستگاه‌های جوانسازی پوست به دو طریق شادابی و جوانی را به پوست برمی‌گردانند. اول تحریک فیبروپلاژی یا ساخت بافت‌های فیبروزی که باعث افزایش تولید کلاژن در لایه‌های مختلف پوست می‌شود. با افزایش ساخت کلاژن، پوست سفت و محکم و جوان خواهد شد. دوم، لایه‌برداری یا برداشتن لایه سطحی (لایه شاخی اپیدرم). در دستگاه‌های جوان‌سازی که بر اساس لایه‌برداری کار می‌کنند، بیرونی‌ترین سطح پوست برداشته می‌شود و پوست زیرین که جوان‌تر و سالم است، ظاهر می‌شود. امروزه در بازار انواع دستگاه‌های خانگی جوانسازی پوست وجود دارند. اما به شما توصیه می‌کنیم برای جوان‌سازی پوست خود به کلینیک‌های تخصصی پوست و مو مانند کلینیک گیتا مراجعه فرمایید. اجازه دهید پزشک متخصص با بررسی دقیق پوست، بهترین دستگاه جوانسازی پوست را به شما معرفی کند.

برای مشاوره و رزرو وقت فرم زیر را پر کنید:

پیشنهاد ما:

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

با ربات تلگرام دکتر گیتا مجید زاده

جواب پرسش های خود را سریع تر دریافت کنید!

برای مشاوره و رزرو وقت فرم زیر را پر کنید:

پرسش از دکتر