مزوژل چه کاربردی دارد؟ بررسی مزایا و معایب استفاده از مزوژل

مزوژل چه کاربردی دارد؟ بررسی مزایا و معایب استفاده از مزوژل

نویسنده: دکتر گیتا مجیدزاده

شهریور 24, 1401
بازدید: 1088

نویسنده: دکتر گیتا مجیدزاده

شهریور 24, 1401
بازدید: 1088

فهرست مطالب

بعد از ۳۰ سالگی، کاهش سطح کلاژن، اسید هیالورونیک و الاستین در پوست روند سریع‌تری می‌گیرد. پیدایش چین و چروک و عمیق‌تر شدن خطوط صورت از جمله علائمی هستند که به علت کاهش تولید این مواد در پوست صورت پدید می‌آیند. امروزه راه‌های فراوانی برای از بین بردن این علائم، تحریک بالا بردن تولید کلاژن و الاستین و افزایش اسید هیالورونیک در پوست وجود دارد. یکی از بهترین و سریع‌ترین محصولات مؤثر در این زمینه، مزوژل است. در این مقاله، با کاربردهای این نوع ژل آشنا خواهیم شد و معایب و مزایای آن را بررسی خواهیم کرد.

آشنایی با مزوژل

این ماده نوعی ژل تزریقی حاوی اسید هیالورونیک و مواد محرک تولید کلاژن و الاستین است. با استفاده از سوزن‌های مخصوص، این ژل به درون پوست نواحی مختلف بدن، به ‌ویژه پوست، صورت تزریق می‌شود. با افزایش اسید هیالورونیک در پوست، پوست آبرسانی خواهد شد و سلول‌های آن فعال‌تر می‌شوند. مواد محرک تولید کلاژن و الاستین هم تولید این پروتئین‌های مهم پوستی در بدن را افزایش می‌دهند و پوست، سفت‌تر، شاداب‌تر و شفاف‌تر خواهد شد. در نتیجه تزریق این ژل، چین و چروک‌ها و خطوط عمیق ایجاد شده در پوست پر می‌شوند و جوانی به پوست برمی‌گردد. البته با این ژل درمانی می‌توان بسیاری از عیوب و مشکلات دیگر پوستی را نیز برطرف کرد.

ترکیبات

مزوژل‌ که به آن مزوفیلر نیز گفته می‌شود را می‌توان نوعی ژل فیلر در نظر گرفت که خاصیت پرکنندگی دارد. بیشتر مزوفیلر را اسید هیالورونیک صنعتی غلیظ‌شده تشکیل می‌دهد. اسید هیالورونیک نوعی پلیمر کربوهیدراتی بسیار حیاتی برای بدن است. این مولکول می‌تواند خیلی بیشتر از حجم خود، آب را جذب و متمرکز کند بر خلاف فیلرها، غلظت اسید هیالورونیک در مزوفیلرها بیشتر است. علاوه بر این، ترکیبات مفید برای پوست، مانند آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها، پپتیدها، اسیدهای آمینه، کوآنزیم، مواد معدنی و عصاره‌های گیاهی در فرمول آنها وارد شده‌اند. پس، مزوژل را می‌توان یک “سوپرفود” برای پوست معرفی کرد. برندهای مختلفی از ژل مزو در بازار موجود هستند که از نظر فرمول ساخت با هم تفاوت دارند.

تزریق این ژل باید توسط پزشک متخصص و در کلینیک‌های زیبایی مجهز انجام شود. برای رسیدن به یک نتیجه مطلوب، معمولاً تزریق طی چند جلسه درمانی با فواصل ۱۴ روز تا یک ماه صورت می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: بهترین کلینیک فیشال

کاربردهای مزوژل

همان‌طور که گفته شد، این نوع ژل تزریقی علاوه بر اسید هیالورونیک حاوی ترکیباتی است که تولید کلاژن و الاستین در پوست را تحریک می‌کنند. به‌همین دلیل، یکی از کاربردهای اصلی آن، جوانسازی پوست است. این ژل‌ها خاصیت پرکنندگی دارند. پس می‌توان از آنها برای از بین بردن چین و چروک نواحی مختلف بدن مانند صورت، گردن و ناحیه دکلته و دست‌ها استفاده کرد.

تزریق این ژل‌ها در بخش‌هایی از صورت که دارای منافذ باز هستند، موجب کوچک شدن این منافذ می‌شود. همچنین به دلیل وجود اسید هیالورونیک که خاصیت مرطوب‌کنندگی دارد و سایر ترکیبات مغذی، بدن قادر است با سرعت بیشتری بافت‌های آسیب دیده پوستی را ترمیم کند.    

مزایای مزوژل

تزریق این نوع ژل، یک عمل سرپایی و بدون بیهوشی است و نیاز به مرخصی کاری ندارد. نتیجه آن نیز بلافاصله بعد از عمل، مشخص می‌شود. سایر مزایای تزریق آن عبارتند از:

  • رفع چین و چروک‌های صورت
  • رفع چین و چروک‌های اطراف چشم
  • کاهش منافذ باز پوست
  • افزایش شادابی و طراوت پوست
  • تغذیه و آبرسانی پوست
  • احیا و سفت شدن پوست
  • از بین بردن تورم و پف زیرچشم
  • درمان لکه‌های پوستی و جای جوش
  • از بین بردن تیرگی اطراف چشم‌ها
  • جوانسازی صورت و دست‌ها با کمترین عوارض
  • از بین بردن حالت خستگی و کدری از پوست
  • افزایش قابلیت ارتجاعی پوست
  • افزایش درخشندگی پوست
  • ترمیم بافت‌های آسیب دیده پوستی
  • تامین موادمغذی موردنیاز سلول‌های پوست
  • افزایش میزان رطوبت پوست
  • آب‌رسانی (هیدراته کردن) نواحی حساس اطراف چشم

معایب مزوژل

استفاده از هر روش زیبایی، با عوارضی همراه خواهد بود و معایبی دارد. بنابراین ضروری است که از معایب و عوارض احتمالی تزریق این نوع ژل نیز آگاهی کافی داشته باشید. بدین ترتیب می‌توانید از قبل، خود را برای هر وقوع هر مشکلی آماده نمایید.

  • تزریق این نوع از ژل‌ها اگر در کلینیک‌های مجهز و توسط پزشک متخصص انجام شود، مشکلی ایجاد نمی‌کند. امکان بروز واکنش‌های آلرژیک در صورت استفاده از برندهای نامعتبر و غیراستاندارد وجود دارد. برخی افراد ممکن است که به برخی ترکیبات آن (مانند عصاره‌های گیاهی) حساسیت داشته باشند.
  • نوعی درمان موقت است که نیاز به تمدید دارد تا اثر آن پایدار بماند.
  • برای خانم‌های باردار و شیرده و همچنین کسانی که ضعف سیستم ایمنی دارند، توصیه نمی‌شود.
  • بازدهی بالایی برای پوست‌های خیلی چروک و شل و افتاده ندارد. تزریق چربی یا عمل‌های لیفت برای این نوع از پوست‌ها مناسب‌تر هستند.
  • مراقب باشید!. اگر این تزریق توسط افراد ناشی و در محیط‌های غیراستریل انجام شود، احتمال عفونت‌های شدید در نواحی تزریق و نکروز بافت‌های پوست وجود دارد.

مراقبت‌های قبل و بعد از تزریق

  • چنانچه تحت درمان با داروهای رقیق‌کننده خون هستید، لازم است دو هفته قبل از جلسه درمانی، مصرف این داروها را متوقف کنید. همچنین، مانند همه عمل‌های تزریق فیلر، کشیدن سیگار و قلیان از یک هفته و مصرف الکل از یک روز قبل از تزریق ممنوع است.
  • تزریق مزوژل می‌تواند باعث عوارض کوتاه‌ مدتی نظیر التهاب، قرمزی و درد در نواحی تزریق شود. برای کاهش التهاب و تورم می‌توانید از کمپرس یخ استفاده کنید. درد خیلی دوام ندارد؛ اما اگر شدید است، مصرف مسکن‌های غیراستروئیدی ضدالتهابی مشکلی ایجاد نخواهد کرد.
  • بعد از عمل، ناحیه تزریق را دستکاری نکنید. این نواحی تا مدتی نسبت به لمس، حساس هستند. همچنین تا زمانی که ژل تثبیت نشده است، امکان جابه‌جا شدن آن وجود دارد. به همین دلیل، هر گونه فعالیت‌های شدید مثل ورزش را نباید انجام دهید.
  • آب زیاد بنوشید و نمک غذای خود را کم کنید.
  • استفاده از ضدآفتاب را فراموش نفرمایید و تا سه روز از رفتن به محیط‌های گرم و قرار گرفتن در معرض نور مستقیم آفتاب بپرهیزید.
  • از شوینده‌های ملایمی که دکتر توصیه کرده است، برای شستشوی پوست نواحی تزریق استفاده کنید. اگر برای شما آنتی‌بیوتیک تجویز شده است، مصرف به‌موقع آن را فراموش نکنید.
مراقبت‌های قبل و بعد از تزریق مزوژل

جمع‌بندی

مزوژل را می‌توان یک سوپرفود برای پوست دانست. تزریق این ژل مزایای بسیار زیادی برای پوست دارد و اگر در کلینیک‌های مجهز و توسط پزشک متخصص صورت گیرد، هیچ عارضه‌ای نخواهد داشت. مانند همه ژل‌های فیلر، مزوفیلرها نیز بر پایه اسید هیالورونیک ساخته می‌شوند. اما غلظت آن در مزوژل بسیار بیشتر می‌باشد و ترکیبات مغذی و محرک ساخت کلاژن نیز در فرمول این نوع ژل وارد شده است. تزریق این نوع ژل، یک روش درمانی موقت محسوب می‌شود که بسته به ژنتیک و ویژگی‌های متابولیسمی بدن فرد تا حداکثر ۱۸ ماه دوام دارد. با این ‌حال، اثرات جوانسازی این درمان مدت بسیار بیشتری روی پوست باقی می‌ماند. در این مقاله، با کاربردها، مزایا و معایب این محصول جوان‌ساز پوست آشنا شدید.   

منابع: vbeautyspa، lilydermis

برای مشاوره و رزرو وقت فرم زیر را پر کنید:

پیشنهاد ما:

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

با ربات تلگرام دکتر گیتا مجید زاده

جواب پرسش های خود را سریع تر دریافت کنید!

برای مشاوره و رزرو وقت فرم زیر را پر کنید:

پرسش از دکتر