همه‌چیز درباره تزریق چربی - بررسی مزایا، معایب و روش‌های تزریق چربی

همه‌چیز درباره تزریق چربی – بررسی مزایا، معایب و روش‌های تزریق چربی

نویسنده: دکتر گیتا مجیدزاده

مهر 30, 1401
بازدید: 282

نویسنده: دکتر گیتا مجیدزاده

مهر 30, 1401
بازدید: 282

فهرست مطالب

تزریق چربی که به آن پیوند چربی یا انتقال چربی نیز گفته می‌شود، فرآیندی است که در طی آن چربی از یک ناحیه بدن به ناحیه دیگر منتقل می‌شود. هدف از این عمل، بهبود و افزایش حجم ناحیه‌ای است که چربی در آن تزریق می‌شود. این تکنیک، شامل استخراج چربی توسط لیپوساکشن، پردازش و سپس تزریق مجدد آن به ناحیه‌ای است که نیاز به بهبود دارد. از دهه ۱۹۹۰ جراحان پلاستیک از پیوند چربی به‌ عنوان راهی برای بهبود ظاهر و زیبایی صورت، سینه، دست‌ها، پاها و باسن استفاده می‌کنند.

فرآیند پیوند چربی

فرآیند تزریق چربی شامل سه مرحله است:

۱- استخراج چربی از ناحیه اهداکننده با لیپوساکشن:

در این مرحله، چربی از ناحیه اهداکننده با استفاده از تکنیک‌های لیپوساکشن استخراج می‌شود. این کار از طریق کانول‌های نازک لیپوساکشن با سوراخ‌های کوچک، انجام خواهد شد. لیپوساکشن لیزری یا التراسونیک، برای استخراج در این مرحله استفاده نمی‌شود، زیرا ممکن است سلول‌های چربی را از بین ببرد.

۲- تخلیه سانتریفیوژ و پردازش چربی:

در این مرحله، چربی با تخلیه و سانتریفیوژ پردازش می‌شود. این کار مواد زائد، مایع اضافی و سلول‌های مرده را از سلول‌های چربی جدا می‌کند. پردازش چربی با استفاده از سانتریفیوژ، یک روش جایگزین شستن چربی با محلول نمکی استریل است. چربی‌هایی که دور ریخته می‌شوند، سلول‌هایی هستند که احتمالا در پیوند زنده نخواهند ماند. این چربی‌ها گاهی می‌توانند برای سلول‌های مفید نیز مشکل ایجاد کنند.

۳- تزریق مجدد چربی تصفیه‌شده به ناحیه‌ای که نیاز به بهبود دارد:

در این مرحله، چربی مجددا به ‌صورت قطرات کوچک، در سراسر بافت زیرپوستی ناحیه گیرنده، تزریق می‌شود. این کار برای اطمینان از خون‌رسانی به هر قطره چربی است تا چربی پیوندشده بتواند زنده بماند.

مقدار چربی تزریق‌شده، برحسب سی‌سی اندازه‌گیری می‌شود. این مقدار با توجه به مشخصات بیمار و ناحیه‌ای از بدن که چربی فرآوری‌شده در آن تزریق می‌شود، متفاوت خواهد بود.

روش‌های تزریق چربی

متداول‌ترین روش‌های مورد استفاده برای تهیه گرافت چربی، شامل ته‌نشینی، فیلتر کردن، شستشو و سانتریفیوژ است.

انواع بیهوشی برای پیوند چربی

انتخاب میزان بیهوشی، معمولا به حجم چربی که از ناحیه اهداکننده از طریق لیپوساکشن استخراج می‌شود، بستگی دارد. استخراج حجم کمتری از چربی، با استفاده از یک بی‌حس‌کننده موضعی قابل تحمل است. این کار توسط جراح می‌تواند انجام شود. اما برای حجم‌های بیشتر (بیش از ۵۰۰ سی‌سی)، همیشه نیاز است که بیمار با بیهوشی IV یا بیهوشی عمومی، عمل شود. این نوع بیهوشی، باید توسط یک متخصص بیهوشی CRNA انجام گیرد.

نواحی رایج برای پیوند چربی

خلاصه‌ای از کاربردهای رایج تزریق چربی به شرح زیر هستند:

۱- صورت:

پیوند چربی برای صورت، به میزان ۱۰ تا ۱۰۰ سی‌سی برای کل صورت انجام می‌شود. کاربرد پیوند چربی برای صورت شامل موارد زیر است:

  • جوان‌سازی صورت با افزودن حجمی از چربی به نواحی توخالی و چروکیده مانند ناحیه زیر چشم و چین‌وچروک‌ها.
  • ترمیم جای زخم
  • حجم دادن به گونه‌ها
  • بهبود بافت و ظاهر پوست

۲- سینه:

پیوند چربی برای سینه، به میزان ۲۵ تا ۴۰۰ سی‌سی برای هر سینه انجام می‌شود. کاربرد پیوند چربی برای سینه، شامل موارد زیر است:

  • افزایش اندازه سینه‌ها
  • اصلاح عدم تقارن سینه‌ها
  • ترمیم آسیب بافتی ناشی از تشعشع
  • درمان انقباضات کپسولی ایمپلنت سینه
  • اصلاح اسکار ناشی از لامپکتومی یا بازسازی سینه

۳- باسن:

پیوند چربی برای باسن، به میزان ۱۰۰ تا ۳۰۰ سی‌سی برای هر طرف استفاده می‌شود. کاربرد پیوند چربی برای باسن شامل موارد زیر است:

  • افزایش حجم باسن
  • لیفت باسن

۴- دست و پا:

پیوند چربی برای دست و پا، به میزان ۵ تا ۱۰ سی‌سی در هر یک از این اندام‌ها انجام می‌شود. کاربرد آن برای هر یک، شامل موارد زیر است:

  • کاهش چین‌وچروک
  • جوان‌سازی پوست
  • ایجاد پد برای پاهای استخوانی
فراتر از جراحی پلاستیک

فراتر از جراحی پلاستیک

به ‌طور خلاصه، بافت چربی را می‌توان به روش‌های مختلفی پردازش کرد. تزریق چربی می‌تواند برخی از قدرت‌های بازسازی سلول‌های بنیادی مزانشیمی را در بافت آسیب‌دیده، به کار گیرد. با این ‌حال همه نواحی آسیب‌دیده، مستعد پیوند چربی نیستند. در این مورد، جداسازی سلول‌های بنیادی مزانشیمی از بافت چربی با حجم کلاژناز، پتانسیل بیشتری دارد. زیرا این سلول‌ها را می‌توان به ‌صورت داخل وریدی یا داخل شریانی به مکان‌های نامناسب برای پیوند چربی، انتقال داد. در نهایت سلول‌های بنیادی مزانشیمی را می‌توان در محیط آزمایشگاهی کشت داد تا به ‌طور چشمگیری جمعیت این سلول‌های بازسازی‌کننده افزایش یابد.

بسیاری از آزمایش‌های بالینی در حال انجام، با استفاده از مزانشیمی‌های مشتق از چربی، برای درمان بسیاری از بیماری‌ها کاربرد دارند. این بیماری‌ها شامل فیبروز ریوی، نارسایی احتقانی قلب، استئوآرتریت، پارکینسون دیابت، اوتیسم، بیماری کرون، مولتیپل اسکلروزیس و ماکولا می‌باشد. با استفاده از این مزانشیمی‌ها، اختلالات عصبی، بی‌اختیاری ادرار و بسیاری از موارد دیگر را نیز می‌توان درمان کرد.

مزایای تزریق چربی

مزایای عمل پیوند چربی، به شرح زیر هستند:

۱- حذف چربی ناخواسته از بدن:

اولین مرحله انتقال چربی، لیپوساکشن است. متخصصین از یک لوله کوچک و با استفاده از مکش برای برداشتن چربی از ناحیه‌ای که چربی اضافی دارد، استفاده می‌کنند. به‌ عنوان‌ مثال ممکن است چربی را از ران، باسن یا شکم شما بردارند.

۲- پرکردن چین ‌و چروک‌ها:

ممکن است مناطقی از صورت یا بدن شما، حجم خود را از دست داده باشند. به ‌عنوان‌ مثال، گونه‌های شما ممکن است گود افتاده‌تر از گذشته به نظر برسند. به ‌طور کلی، بخش‌های زیادی از بدن وجود دارند که به‌ مرور زمان حجم خود را از دست می‌دهند. انتقال و تزریق چربی اغلب برای حجیم کردن لب‌ها، صاف کردن خطوط در گوشه‌های چشم یا بهبود سایر عیوب کوچک استفاده می‌شود.

۳- افزایش حجم قسمت‌های مختلف بدن:

یکی دیگر از کاربردهای رایج پیوند چربی، انتقال آن به قسمت‌هایی است که از حجم و اندازه آن‌ها راضی نیستید. به ‌عنوان ‌مثال، می‌توان برای افزایش حجم سینه‌ها از روش انتقال چربی استفاده کرد. همچنین برای بهبود ظاهر ساق پا، بازوها یا باسن نیز این روش کاربرد دارد.

۴- بهبود و جوان‌سازی پوست:

یکی از مزایای پیوند چربی، بهبود و جوان‌سازی پوست است. مثلا اگر از انتقال چربی برای پر کردن چین‌وچروک استفاده کنید، پوست صاف‌تر و شاداب‌تر به نظر می‌رسد.

۵- برطرف کردن دو مشکل به‌ طور همزمان:

یکی از بزرگ‌ترین مزایای پیوند چربی این است که شما برای رسیدن به یک خواسته، خواسته دیگری را نیز با یک اقدام اجابت می­نمایید. چربی از قسمتی از بدن شما که نمی‌خواهید چربی زیادی داشته باشد، برداشته می‌شود و به ناحیه‌ای که می‌خواهید بهبود یابد، انتقال داده می‌شود.

۶- دائمی ‌بودن درصدی از چربی انتقال‌یافته:

بدن شما احتمالا مقداری از چربی پیوند زده‌شده را دوباره جذب و دفع می‌کند. متخصصان تخمین می‌زنند که حدود ۲۰ تا ۵۰ درصد انتقال چربی را می‌توان دائمی در نظر گرفت.

۷- اندک بودن واکنش‌های آلرژیک:

از دیگر مزایای انتقال چربی این است که بافت خود شما به شما تزریق می‌شود. این موضوع احتمال واکنش آلرژیک را کاهش می‌دهد.

عوارض جانبی تزریق چربی

تمام روش‌های پزشکی، دارای خطرات و عوارضی هستند. اما خطرات مرتبط با انتقال چربی نسبت به مزایای آن، بسیار ناچیز است. به ‌طور کلی عوارض جانبی پیوند چربی شامل موارد زیر هستند:

  • کبودی و تورم قابل‌توجه
  • بی‌حسی موقت
  • زخم‌های کوچک که پس از مدتی محو می‌شوند، اما به ‌طور کامل از بین نمی‌روند.
  • از دست دادن مقداری از چربی پیونده زده‌شده، در چند ماه اول.

جمع‌بندی

پیوند چربی به معنای واقعی، مرزهای جدیدی را برای جراحان پلاستیک و سایر تخصص‌های پزشکی باز کرده است. عمل تزریق چربی در آینده، به‌ عنوان ستونی از طب احیا، مطرح خواهد شد. چه کسی فکرش را می‌کرد که چربی خودتان به ‌عنوان ناخواسته‌ترین و دوست‌نداشتنی‌ترین بافت، اکنون در حال آغاز دوره جدیدی است که می‌تواند بدن شما را درمان کند؟!.

برای مشاوره و رزرو وقت فرم زیر را پر کنید:

پیشنهاد ما:

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

برای مشاوره و رزرو وقت فرم زیر را پر کنید:

پرسش از دکتر