درمان ریزش مو

بهترین درمان های ریزش مو با روش های روز دنیا

نویسنده: دکتر گیتا مجیدزاده

اردیبهشت 18, 1396
بازدید: 27998

نویسنده: دکتر گیتا مجیدزاده

اردیبهشت 18, 1396
بازدید: 27998

فهرست مطالب

ریزش مو می تواند به علت های متفاوتی رخ دهد. در ادامه تقویت و درمان ریزش مو به کمک جدیدترین متدهای روز دنیا آمده است.

ریزش مو در افراد مختلف علل متفاوتی دارد که از آن جمله می‌توان به چند مورد زیر اشاره کرد: استرس، عدم تغذیه صحیح، عدم خواب کافی، عدم جذب ویتامین‌های مورد نیاز، عدم رعایت بهداشت، عدم تعادل هورمونی و آسیب دیدن ساقه مو بر اثر عواملی مانند کشیدن مو‌ها.  بهترین درمان ریزش مو چیست ؟ جدیدترین داروی رویش مو چیست؟  در ادامه به روش های درمان ریزش مو می پیردازیم.

تقویت و درمان ریزش مو به روش PRP

بهترین درمان برای ریزش مو چیست ؟ پلاسمای غنی از پلاکت که اغلب به پی آر پی (PRP) موسوم است، پلاسمای تغلیظ شده خون (گرفته شده از خون) است که دارای حدود پنج برابر تعداد پلاکت موجود در گردش خون طبیعی است. به غیر از سلول های قرمز خون و سلول های سفید خون، خون انسان حاوی سلول های شناخته شده ای به نام پلاکت ها ست. عملکرد پلاکت ها، تسریع بهبود و کمک به لخته شدن خون در محل زخم است. پلاکت ها حاوی فاکتورهای رشدی هستند که باعث بازسازی سلول ها در بدن می شود. PRP از دو دهه گذشته در پزشکی استفاده می شود.

کمک کردن پلاکت ها در لخته شدن خون، رمز توانایی بدن در بهبود زخم است. ایده پشت درمان PRP این است که با افزایش تعداد پلاکت ها در یک منطقه زخمی، ظرفیت التیام بافت در آن منطقه شتاب خواهد یافت.

تزریق پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) تکنیکی است که برای بهبود بدن، از خون خود بدن استفاده می شود. پزشکان از این تکنیک برای درمان ریزش مو ، پیوند مو، و بهبود زخم استفاده می کنند. بسیاری از بیماران از این نوع درمان بهره مند شده اند.

بهترین درمان ریزش مو

اما این روزها تبلیغات اغراق آمیز راجع به مزوتراپی مو  و از آن مهمتر استفاده از پلاکت حاوی پلاکت تغلیظ شده ( PRP (Platelet Rich Plasma بی وقفه منتشر می شوند، این تبلیغات نگرانی ایجاد مشکل دوباره در مورد یک روش مفید و موثر زیبایی را به وجود می آورند، زیرا چنان تاثیرات مبالغه آمیز  ( همانند غول چراغ جادو ) به PRP نسبت داده می شود که مطمئنا توقعی که در بیماران به وجود می آید ، اصلا با واقعیت این روش منطبق نیست و ظرف همین مدت کوتاه به تدریج بیماران ناراضی و رویگردان از این روش را می توان دید.

بر خلاف تصور، کاربرد PRP به هیچ وجه تازه نیست و سالهاست که به اشکال مختلف به کار می رود ، کاربرد PRP بصورت تجربی از سال ۱۹۹۰ آغاز شد و در رشته های مختلف پزشکی مثل جراحی فک و صورت ، جراحی زیبایی، جراحی قلب، ارتوپدی، گوش- حلق و بینی ، سوختگی ها و درمان زخم های مزمن به کار رفت.

در واقع تغلیظ اتولوگ پلاکت در حجم کوچکی از پلاسما است و باید ۲ شرط اساسی را داشته باشد تا آنرا پی آر پی بنامیم. بهترین راه درمان ریزش مو گدام است ؟ 

۱- اگر بطور معمول و متوسط پلاکت نرمال خون ۲۰۰٫۰۰۰ عدد در میکرولیتر است، در پی آر پی این تعداد باید حداقل به ۶۰۰٫۰۰۰ و حداکثر یک میلیون عدد برسد  ،بدیهی است که مقادیر بالاتر هم مناسب نیستند.

۲- از آنجاییکه پلاکتها طول عمر کوتاهی در حد چند روز دارند  و باید پلاکتهای بدست آمده زنده و دیواره های آنها کاملا سالم باشند  که بتوانند تا آخرین روز عمرشان فاکتورهای رشد را ترشح کننداما این شاخص در کیت های لوله ای بدلیل آسیب به دیواره پلاکت حین سانتریفوژ بدست نمی آید.

نکته مهم

”اگر شروط فوق محقق نشوند به آن پلاسما پی آر پی اطلاق نخواهد شد و خواص پی آر پی را ندارد.“

اما تهیه PRP وابستگی زیادی به نوع کیت ندارد و کیتهای لوله ای و آمریکایی و … بیشتر دروغ هستند و مهمترین موضوع دانش پزشک برای جداسازی و تحقق شروط تعریف PRP میباشد.

و اما گزارشات و مقالات مختلفی در ارتباط با کاربرد و اثر بخشی PRP وجود دارد. بعضی مطالعات کاربرد PRP را از نمونه های حیوانی دریافت کرده اند. موفقیت این روش به میزان زیادی بستگی به شیوه تهیه PRP و دانش پزشک دارد. سانتریفوژ مورد استفاده بایستی استریل باشد و پروسه تولید باید بایستی استریل باشد و به شیوه ای عمل شود که هیچ آسیبی به پلاکتها نرسد و در صورتیکه بدرستی انجام نشود، قطعا نتایج مطلوبی را به دنبال نخواهد داشت.

نتایج مطالعه توسط دکتر ردالی Redaelli در مورد اثر بخشی PRP 

عدم تاثیر: ۶ %
اثر متوسط: ۳۰ %
اثر خوب: ۶۰ %
اثر خیلی خوب: ۴ %
لذا PRP در زیبایی نوین و موثر است، اما نباید آنرا به عنوان یک روش بدون شکست و به گونه ای اغراق آمیز تصور کرد و بخشی از اقدامات تقویت و درمان ریزش مو است، نه همه آن!!!

کاربرد PRP در درمان ریزش مو و طاسی  ایده ای نو محسوب می شود و اثر بخشی ان در افراد مختلف یکسان نیست و تا حدود زیادی به دانش پزشک و امکانات جانبی وابسته است اما بیماران نباید از آن انتظار معجزه را داشته باشند .

قطعا این روش درمان ریزش مو با تزریق سلولهای بنیادی فولیکول مو که تنها در مراکز معتبر و برجسته دنیا و فقط در فاز حیوانی در حا ل انجام است کاملا متفاوت است. در حالیکه متاسفانه تعدادی از مراکز از عبارت سلولهای بنیادی جهت عوام فریبی استفاده می کنند. بیماران محترم باید توجه کنند که فریب این عبارات را نخورند و کاری نکنند که بدنبال آن پشیمانی همراه باشد.

جدیدترین داروی رویش مو

روش کار درمان ریزش مو با PRP

بهترین روش درمان ریزش مو چیست ؟ درمان ریزش مو با PRP در ۳ مرحله انجام می شود.

ابتدا حدود ۸۰-۳۵ سی سی از خون فرد گرفته می شود. این کار بسیار شبیه به دادن یک آزمایش خون معمولی است. خون جمع آوری شده شما در داخل کیت مخصوص پی آر پی  ریخته می شود. سپس کیت، در دستگاهی به نام سانتریفوژ قرار می گیرد و پلاکت های تغلیظ شده هم از بقیه خون جدا می شوند. حالا PRP که شامل پلاسما، پلاکت و عوامل رشد فراوان  است، آماده به استفاده در پوست سر می باشد. هدف از این فرایند، افزایش اثرات درمان ریزش مو به روش prp است.

در مرحله بعد پلاسمای غنی از پلاکت توسط یک سوزن بسیار ظریف به داخل پوست سر تزریق می شود. این کار توسط تزریقات متعدد در نقاط مختلف پوست سر و با عمق کم ( ۳ تا ۴ میلیمتر ) انجام می پذیرد. از آنجایی که حجم پی آر پی در هر تزریق کم است و سوزن استفاده شده بسیار نازک می باشد لذا میزان درد و سوزش هنگام کار معمولا خفیف خواهد بود که البته با استفاده از بی حس کننده های موضعی این حالت ناخوشایند اصلا وجود نخواهد داشت.

توصیه می شود محل عمل پی آر پی تا روز بعد شسته نشود. بعد از انجام پی آر پی نیاز به هیچ گونه استراحت وجود ندارد و شما می توانید به فعالیت های عادی خود بپردازید.

استفاده از پی آر پی در جهت درمان ریزش مو ، منافع زیادی دارد. نشان داده شده است که فاکتور های رشد تغلیظ شده پلاکتی در رشد موهای جدبد و پر پشت کردن موهای قبلی و همچنین در ضخیم و تقویت موهای پیوندی بسیار موثر است.
با این حال، همه نامزد ایده آلی برای انجام این روش نیستند. بیمارانی که عفونت فعال در پوست سر، سابقه عفونت های ویروسی مثل زونا، دیابت، هرگونه اختلال لخته شدن خون، و یا بیمارانی که در حال مصرف داروهای ضد انعقاد خون مانند آسپرین هستند، و یا داروهای سرکوبگر سیستم ایمنی مانند سیکلوسپورین مصرف می کنند، برای این روش کاندید نیستند.
همچنین ، اگر فولیکول های مو به طور کامل از دست رفته باشد، این روش کمتر احتمال دارد که بتواند به بیماران کمک کند. این گروه ممکن است نیاز به عمل جراحی پیوند مو داشته باشند.

آماده سازی و انجام عمل پی آر پی بر روی سر حدودا” یک ساعت به طول می انجامد. در صورت درد و سوزش خفیف پس از عمل مصرف استامینوفن بلامانع است ولی توصیه می شود از داروهای ضد التهاب ماندد ایبوبروفن، دیکلوفناک و … بدلیل احتمال تداخل اثرات درمانی پرهیز گردد.

عوارض prp

محل تزریق ممکن است تورم ، درد خفیف و یا حساسیت در لمس موضعی داشته باشد. تورم احتمالا بعد چند ساعت برطرف خواهد شد ولی حساسیت خفیف در لمس ممکن است تا ۲ روز بماند. احتمال عفونت موضعی با توجه ضد عفونی کردن موضع قبل از عمل، بسیار بسیار کاهش می یابد.

تقویت و درمان ریزش مو به روش مزوتراپی

به زبان ساده در مزوتراپی با تزریق انواع مواد تقویت‌کننده رشد مو به ویژه ویتامین‌های گروه c و b، ماینو‌کسیدیل، جین‌سنگ، دارو‌هایی که باعث افزایش جریان خون می‌شوند و نیز هورمون (فقط در آقایان) تلاش می‌شود درمان ریزش مو صورت گیرد و سپس موهای جدید برویند. در این روش به هیچ عنوان از کورتون استفاده نمی‌شود.

البته در مواردی هم خانم‌هایی که بر اثر زایمان دچار ریزش مو می‌‌شوند هم می‌توانند بعد از دوره شیر‌دهی از این شیوه درمانی برای تقویت و درمان ریزش مو استفاده کنند.

بهترین درمان برای ریزش مو

تقویت موی سر و درمان ریزش مو به روش دارویی ۳ ایراد اساسی دارد:

اول : اینکه فقط یک داروی واقعی و مؤثر در کنترل درمان ریزش مو وجود دارد که داروئی است به نام فیناستراید یا پروشیا ، این دارو مهار کننده آنزیم ۵- آلفاردوکتاز است که مانع تولید D.H.T می شود.

دوم : در صورت مصرف خوراکی فیناستراید ، این دارو در کل بدن پخش و توزیع شده و تولید D.H.T را در کل بدن کاهش می دهد لذا در پی مصرف خوراکی دارو عوارضی همانند کاهش میل جنسی ، بزرگ شدن سینه ها و ناتوانی جنسی را در پی دارد .

سوم :
این است که درمان ریزش مو یک درمان بلند مدت است که سالها به طول می انجامد در نهایت مشکل اصلی این است که نمی توان فیناستراید به مدت طولانی به بیمار تجویز کرد .

اینجاست که مزوتراپی به کمک می آید و راهکاری مناسب برای درمان ریزش مو را ارائه می دهد .

در مزوتراپی علاوه بر فیناستراید مواد دیگر همچون ویتامینها و آنتی اکسیدانها و …… که برای رشد مو لازم هستند توسط دستگاهی به نام گان مزوتراپی با تزریقات بسیار ریز و بدون درد مستقیماً به پوست سر رسیده می شوند . لذا دارو در بدن توزیع نمی گردد و عوارض جنسی خود را ایجاد نمی کند.

با روش مزوتراپی می توان سالهای سال فیناستراید را به موهای سر رسانید بدون اینکه شخص دچار عوارض فیناستراید شود.

خداحافظی با کم پشتی با مزوتراپی مو

برای مشاوره و رزرو وقت فرم زیر را پر کنید:

پیشنهاد ما:

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مهدی شنبه ۳۰ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 327 مشاهده پرسش
    سلام خانم دکتر خسته نباشید
    ببخشید من مرد ۲۹ ساله هستم و موهام کم پشت و ضعیف هستند برای درمان فیناستراید برای مدتی مصرف کردم مولتی ویتامین هم مصرف کردم به صورتی که کل دوره را تکمیل کردم ولی هیچ تاثیری ندیدم بعد روش مزوتراپی رو انتخاب کردم ۵دوره هر ماه مزوتراپی رفتم ولی آن هم جواب نداد ولی چیزی که شما در مورد مزوتراپی توضیح دادید در شهرستان اردبیل ما برای پزشکان ترکیب فیناستراید و ماینوکسیدل و تزریق مزوتراپی براشون خنده دار میاد و میگن که مزوتراپی فقط ویتامین تزریق میشه و ماینوکسیدل و موضعی باید مصرف کنید و فیناستراید رو هم خوراکی و قبول نمیکنند ولی مطالب علمی شما برای من جالب بود خواستم راهنمایی کنید چطوری من این درمان رو شروع کنم چون شهرستان اردبیل هستم ایا می‌توانم این محلول رو از جایی تهیه کنم و به پزشک اردبیل بدم تا برای مزوی موهام از داروی شما استفاده کنند یا چیکار کنم باید برای درمان به خود شما مراجعه کنم و این که دوره درمان مزوتراپی شما ماهانه انجام میشه ممنون میشم دوره درمان رو هم بفرماید خوشحال میشم با سپاس و ممنون از دکتر بزرگوار
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۳۰ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام وقت بخیر به هیچ عنوان بدون مشورت پزشک از هیچ دارویی استفاده نکنید شمادر هر صورت باید توسط پزشک منخصص ویزیت بشین اگر براتون مقدور نیست حضوری تشرف بیارین از ویزیت انلاین استفاده کنیدتا درمان رو براتون پزشک تعیین کنند
    2. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۳۰ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      هم چنین شما میتونین از لینک زیر استفاده کنید جهت ویزیت انلاین
    3. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۳۰ مرداد ۰( 2 سال پیش)
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر زهرا جمعه ۱۶ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 425 مشاهده پرسش
    سلام. وقتتون بخیر.
    موهای سر من کم پشت هست و جلوی سرم کمی دچار طاسی شده. توو این چندسال پیگیری کردم و بدنم مشکلی نداره و به این نتیجه رسیدم که به احتمال قوی ارثی هست.
    به نظر شما بهترین راه درمان برای من که دختری ۲۲ساله هستم چیه؟
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده جمعه ۱۶ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام عزیزم

      برای اظهارنظر تخصصی باید از نزدیک معاینه شوید که ابتدا علت ریزش مشخص شود و سپس درمان مناسب صورت گیرد.

  • تصویر کاربر نرجس یکشنبه ۲۳ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 447 مشاهده پرسش
    برای رفع لکه قرمز جوش چه راه حلی مناسب تر است و جواب سریع به ما میدهد
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده یکشنبه ۲۳ دی ۹۷( 5 سال پیش)

      سلام یک نسخه ثابت برای تمام افراد موجود نیست، در این خصوص حتما باید از نزدیک معاینه شوید تا تشخیص داده شود کدام راهکار مناسب شرایط پوست شماست

  • تصویر کاربر ليلى یکشنبه ۱۸ آذر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 530 مشاهده پرسش
    رفع جاى جوش و فرورفتگى هاى صورت در ناحيه گونه ها
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده یکشنبه ۱۸ آذر ۹۷( 5 سال پیش)

      سلام برای جای جوش حتما باید از نزدیک معاینه شوید، تا بهترین روش انتخاب شود، این روش ها بین 30 تا 60 درصد موثر هستند


      روزهای شنبه دوشنبه سه شنبه بعدظهر تعیین نوبت فرمایید

  • تصویر کاربر لیلا چهارشنبه ۲۸ آذر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 433 مشاهده پرسش
    سلام دکتر من خانم 23 ساله هستم، در آزمایش هرمون من LH61 و FSH8 می باشد که با مراجعه به متخصص پوست قرص فیناید 5رو برام تجویز کرده که از طرفی این قرص بیشتر برای مردها توصیه شده لطفا من را راهنمایی کنید. باتشکر از کانال خوب شما
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده چهارشنبه ۲۸ آذر ۹۷( 5 سال پیش)

      سلام عزیزم ببینید بدون معاینه حقیقتا هیچ تجویز یا منع دارویی نمیشه انجام داد، برای اظهار نظر حتما باید از نزدیک معاینه شوید


      روزهای شنبه دوشنبه سه شنبه بعدظهر تعیین نوبت فرمایید

  • تصویر کاربر سحر شنبه ۱۷ آذر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 482 مشاهده پرسش
    هزينه بوتاكستون چقدر براي پيشوني
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۱۷ آذر ۹۷( 5 سال پیش)

      سلام

      تزریق بوتاکس دیسپورت انگلیس:

      خط اخم + پیشانی + دورچشم کامل

      يك مرحله تزريق + ترميم رایگان پس از دوهفته (در صورت نیاز) + ترميم رایگان دوم پس از ٣ ماه از تزریق اول

      950 تومان


      اطلاعات کامل تر در لینک زیر آمده است
      پس از مطالعه اگر سوالی بود بفرمایید.
      پس از کلیک تا باز شدن لینک اندکی تامل فرمایید، اگر باز نشد لینک زير را کپی کنید و در مرورگر گوشی
      Paste
      نمایید تا باز شود👇🏾👇🏾👇🏾
      https://drmajidzadeh.com/162

  • تصویر کاربر هانیه سه شنبه ۱۰ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 555 مشاهده پرسش
    تزریق ژل و بوتاکس سلام ؛ جای جوش و خالهایی دارم روی پوستم که میخوام از بین برن همچنین زیر چشمم و پیشونیم چروک دارم کلا میخوام صورتم شادابتر و پوستم خوب بشه
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده سه شنبه ۱۰ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام برای جای جوش حتما باید از نزدیک معاینه شوید

      روزهای شنبه دوشنبه سه شنبه بعدظهر تعیین نوبت فرمایید
  • تصویر کاربر لیلا شنبه ۱۷ شهریور ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 399 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید!!
    خانم دکتر من جلوی بازوی دست راستم چسب زخم به مدت 1 روز زده بودم بعد از برداشتن اون ناحیه چسب قرمز شد و الان قهوه ای رنگ شده دلیلش چیه؟و چه دارویی استفاده کنم تا از بین بره
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۱۷ شهریور ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام برای اظهار نظر باید حتما از نزدیک معاینه شوید
  • تصویر کاربر حورا شنبه ۱۹ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 510 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر

    من حدود 1 سالی دچار ریزش مو مردانه شدم دوطرف جلو سرم به طرز شدیدی ریزش داره و روز به روز هم بدتر میشه
    وبا شدت بیشتری از قبل
    به دکتر مراجعه کردم آزمایش هورمونی دادم مشکل هورمونی دارم و تنبلی تخمدان این مشکل از قبل داشتم و آهن خونم هم کم بوده
    الان قرص آهن مصرف میکنم و b6 و اسپیرولاکتون و قرص زینک حدود 20 روز این قرص مصرف میکنم
    میشه لطفا یه راهی بگین اولا ریزش موهام قطع بشه من میترسم موهام همینجوری بره عقب‌تر و کلا بریزه😔
    و موهای ریخته شده آیا رویش پیدا میکنن؟ 😔😔😔 میخواستم بدونم تشخیص شما برای این مشکل من و درمانش چیه؟
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۱۹ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام قطعا با توجه به مدت کوتاهی از مصرف داروها میگذرد و نظر پزشکی که این داروها را برای شما تجویز کرده است کمی باید صبوری کنید، پس از آن در صورتی که باز هم نتیجه نگرفتید برای تشخیص باید از نزدیک معاینه شوید
      نتایج آزمایشات و سونوگرافی را هم همراه داشته باشید
  • تصویر کاربر طاهره یکشنبه ۶ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 498 مشاهده پرسش
    دليل ريزش مو در خانمها به صورت سكه اي چيه و اينكه با توجه به اينكه اين اتفاق خيلي وقته افتاده واسه من اكثر جاهاي سرم به صورت سكه اي خالي شده قابل درمان ميباشد
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده یکشنبه ۶ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام برای درمان حتما باید از نزدیک معاینه شوید

      روزهای شنبه دوشنبه سه شنبه بعدظهر تعیین نوبت فرمایید
درحال دریافت اطلاعات

با ربات تلگرام دکتر گیتا مجید زاده

جواب پرسش های خود را سریع تر دریافت کنید!

برای مشاوره و رزرو وقت فرم زیر را پر کنید:

پرسش از دکتر