پاهای توت فرنگی

پاهای توت فرنگی را با این روش ها درمان کنید

نویسنده: دکتر گیتا مجیدزاده

اردیبهشت 19, 1400
بازدید: 71858

نویسنده: دکتر گیتا مجیدزاده

اردیبهشت 19, 1400
بازدید: 71858

فهرست مطالب

پاهای توت فرنگی به ظاهر دانه ای دانه ای یا نقطه مانند پوست پا ها گفته می شود که می تواند در اثر چندین عامل بروز دهد. این برآمدگی های کوچک و سیاه رنگ که ظاهری همچون دانه های توت فرنگی دارند، منافذ پوستی و فولیکول های مویی هستند که توسط مواد زائد، باکتری یا چربی مسدود شده اند.

خوشبختانه، این برآمدگی ها معمولا بی خطر بوده و به آسانی برطرف می شوند. اگر از پدیده پای توت فرنگی پای خود خسته شده و به دنبال راه حل موثر هستید، این نوشته را تا انتها بخوانید.

علائم پاهای توت فرنگی

علامت اصلی پای توت فرنگی پدیدار شدن نقاط کوچک سیاه یا قرمز بر روی پا ها هستند. این نقاط گاهی اوقات از سطح پوست بلند ترند. پای توت فرنگی معمولا با درد یا خارش همراه نبوده و در صورت تجربه تحریک پوستی ناراحت کننده امکان ابتلا به دیگر مشکلات پوستی وجود دارد. در این مورد، باید جهت شناسایی علت علائم به یک پزشک متخصص پوست مراجعه کرد.

علائم پاهای توت فرنگی

علل ایجاد پاهای توت فرنگی چیست؟

پای توت فرنگی یک بیماری خاص نبوده و تنها علامتی ناشی از مشکلات پوستی متفاوت است. انسداد منافذ پوست یا فولیکول های مو احتمال بروز پاهای توت فرنگی را بیشتر می کند.

هنگامی که منافذ توسط چربی، باکتری یا موارد دیگر مسدود می شوند، یک سر سیاه بر روی آن ها تشکیل می شود که ظاهری همچون توت فرنگی به پا می بخشد. سیاه شدن سر این نقاط در اثر قرار گرفتن مواد داخل منافذ در معرض هوای آزاد و اکسیده شدن است.

اصلاح مو ها

اصلاح مو ها می تواند منافذ پوستی را باز کرده و مواد زائد، چربی یا سلول های مرده درون آن را در معرض هوا قرار دهد. اصلاح مو ها با استفاده از تیغ های کهنه یا کند می تواند پای توت فرنگی را به دنبال داشته باشد. اصلاح مو ها با یک تیغ کند یا بدون مرطوب سازی اولیه می تواند فولیکولیت را نیز به همراه داشته باشد. فولیکولیت به عفونت فولیکول های مو گفته می شود.

علل ایجاد پاهای توت فرنگی چیست؟

فولیکولیت

فولیکولیت هنگامی بروز می دهد که فولیکول های موی موجود در پوست عفونی می شوند. فولیکولیت معمولا در ابتدا همچون برآمدگی هایی قرمز بوده اما با گذشت زمان تیره شده و پاهای توت فرنگی را به وجود می آورد. فولیکولیت در اثر آسیب به فولیکول مو و وارد شدن مواد زائد و باکتری ایجاد می شود.

آسیب های این چنینی در اثر تراشیدن مو ها، اپیلاسیون، پوشیدن لباس های تنگ یا مالش پوست به وجود می آیند. مشاهده فولیکولیت پس از حمام داغ یا ورزش کردن مخصوصا در نواحی پوشیده شده توسط لباس چندان غیر متداول نیست.

از آن جایی که پوست مرطوب مستعد آسیب دیدن است، امکان دارد مالش لباس شنا بر بدن سبب بروز فولیکولیت در نواحی زیر لباس شود.

فولیکولیت

انسداد منافذ

هنگامی که منافذ پوست مسدود می شوند، پوست به طور طبیعی چربی بیشتری تولید می کند. اصلاح کردن منافذ پوست را باز کرده و چربی با قرار گیری در معرض هوا سیاه می شود. این وضعیت در نهایت سبب بروز پدیده پاهای توت فرنگی می شود. افراد دارای مو های ضخیم تر یا منافذ پوستی بزرگ تر از نظر ابتلا به پای توت فرنگی در معرض خطر بالا تری قرار دارند.

خشکی بیش از حد پوست

خشکی بیش از حد پوست به تنهایی سبب بروز ظاهر توت فرنگی بر پا ها نشده اما احتمال ابتلا به آن را بیشتر می کند. پوست خشک حساسیت بیشتری داشته و بیشتر به تحریک یا سوزش ناشی از تیغ دچار می شود. علاوه بر این موارد، پوست در هنگام خشکی منافذ مسدود شده را آسان تر نشان می دهد.

کراتوز پیلاریس

کراتوز پیلاریس یک بیماری پوستی خوش خیم است که سبب بروز برآمدگی های قرمز و کوچکی در سطح پوست می شود. برآمدگی های ناشی از این بیماری معمولا بر بازو ها و ران ها به وجود آمده و گاهی اوقات با عنوان پوست مرغی نیز از این یاد می شود.

برآمدگی های قرمز در اثر تجمع سلول های مرده پوست ایجاد شده و در صورت بروز متعدد بر ران ها ظاهری همچون پای توت فرنگی را ایجاد می کنند. کراتوز پیلاریس یک بیماری ژنتیکی است که معمولا نیازمند درمان نیست. در صورتی که برآمدگی ها دچار خارش یا التهاب شوند، باید به پزشک متخصص پوست مراجعه شود.

کراتوز پیلاریس

تشخیص پدیده پاهای توت فرنگی

مسئله پاهای توت فرنگی معمولا نیازی به مراجعه به پزشک ندارد و معمولا می تواند با استفاده از درمان های خانگی برطرف شود. در صورت نگرانی درباره ظاهر پوست و تصور بر وجود عوامل جدی تر، بهتر است به یک پزشک متخصص پوست مراجعه کنید. پزشک وضعیت پوست را بررسی کرده، تاریخچه ای دقیق از بیمار گرفته و احتمالا جهت ارائه تشخیص و برنامه درمانی از پوست نمونه برداری می کند.

عارضه پوست مرغی یا کراتوزیس پیلاریس یک بیماری بسیار شایع پوستی بوده که افراد را در همه ی رده های سنی درگیر می کند. کراتوزیس پیلاریس ممکن است از نظر زیبایی ناخوشایند باشد، اما برای سلامتی کاملا بی ضرر است.

درمان پاهای توت فرنگی

توجه به علت زمینه ای در زمینه رفع پاهای توت فرنگی بسیار مفید است. در پایین توصیه های مفیدی جهت درمان یا پیشگیری از پای توت فرنگی بیان شده است:

۱- تیغ اصلاح خود را به طور متداول عوض کنید

اصلاح مو ها با تیغ های کند یا قدیمی، با ایجاد سوزش یا فولیکولیت می تواند به پای توت فرنگی منجر شود. در صورت تجربه این وضعیت، اولین اقدام باید تعویض تیغ های اصلاح خود در فواصل زمانی کمتری باشد. استفاده از تیغ های جدید همچنین از بروز مجدد پاهای توت فرنگی نیز جلوگیری می کند.

۲- از کرم اصلاح استفاده کنید

اصلاح بهتر است پس از نرم شدن مو ها و پوست در حمام انجام شود. استفاده از کرم های اصلاح مرطوب کننده می تواند به پیشگیری از التهاب پوست کمک کند. در ابتدا باید صورت خود را با صابون ملایم یا دیگر محصولات شستشو داده و پس از رفع مواد زائد و باکتری ها لایه ای از کرم به آن اعمال کرد.

مصرف کنندگان باید به دنبال محصولاتی باشند که دارای عنوان ((مخصوص پوست های حساس)) بوده و از مصرف هر گونه محصول دارای رنگ یا رایحه خودداری کنند.

۳- پوست خود را به طور مرتب لایه برداری کنید

لایه برداری منظم پوست، سلول های پوستی مرده را برداشته و از انسداد منافذ و فولیکول های مو جلوگیری می کند. استفاده از یک پارچه یا لیف و سپس آب رسانی به پوست از جمله روش های ملایم لایه برداری پوست است.

درمان پاهای توت فرنگی
۴- پوست را به طور منظم مرطوب کنید

جهت پیشگیری از خشکی و تحریک پوستی، پوست خود را به طور منظم مرطوب کنید. پس از دوش گرفتن و مخصوصا بعد از اصلاح، باید از یک آب رسان ملایم استفاده کنید. با به کار گرفتن این محصولات می توان رطوبت را در پوست خود نگه داشت.

۵- استفاده از ماشین اصلاح را امتحان کنید

از آن جایی که تیغ کشیدن یا اپیلاسیون می توانند به فولیکولیت منجر شوند، استفاده از ماشین اصلاح انتخاب هوشمندانه ای برای افراد مستعد ابتلا به پاهای توت فرنگی خواهد بود.

۶- هم جهت با رشد موها اصلاح کنید

این کار با تحریک پوستی کمتری همراه بوده و می تواند از عوامل رایج پای توت فرنگی پیشگیری کند.

۷- از لایه بردار های شیمیایی استفاده کنید

لایه برداری شیمیایی می تواند بدون نیاز به مالش پوست، سلول های مرده آن را جدا کند. به دلیل آن که لایه برداری های فیزیکی ملایم نیز می توانند به پوست آسیب برسانند، گزینه های شیمیایی معمولا بهتر هستند.

۸- درمان لیزری پاهای توت فرنگی

در این فرایند، فولیکول های مو توسط اشعه لیزر از بین می روند. درمان لیزری برای افراد دارای پوست روشن و مو های تیره مناسب تر است.

درمان لیزری پاهای توت فرنگی

نتیجه گیری

پاهای توت فرنگی در بسیاری از افراد به آسانی و با کمک درمان های خانگی درمان می شود. افرادی که دارای مو های ضخیم یا تیره، منافذ بزرگ یا پوستی تیره هستند نیاز به درمان شدید تری دارند. در صورت ابتلا هرگز نباید در مراجعه به پزشک تردید کرد.

کلینیک زیبایی دکتر گیتا مجیدزاده

برای مشاوره و رزرو وقت فرم زیر را پر کنید:

پیشنهاد ما:

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

با ربات تلگرام دکتر گیتا مجید زاده

جواب پرسش های خود را سریع تر دریافت کنید!

برای مشاوره و رزرو وقت فرم زیر را پر کنید:

پرسش از دکتر