روتین مراقبت از پوست

بهترین روتین مراقبت از پوست در روز و شب

نویسنده: دکتر گیتا مجیدزاده

فروردین 31, 1401
بازدید: 21317

نویسنده: دکتر گیتا مجیدزاده

فروردین 31, 1401
بازدید: 21317

فهرست مطالب

تجربه نشان داده است که برای داشتن یک روتین مراقبت از پوست خوب باید از محصولات با کیفیت استفاده کرد. چراکه کیفیت محصولات نقش مهمی در بهبود ظاهر پوست شما دارند؛ درحالی‌که محصولات بی‌کیفیت اغلب بی‌اثر هستند و حتی باعث بروز آسیب پوستی می‌شوند.

روتین مراقبت از پوست شما در طول روز باید با هدف محافظت از پوست در برابر آفتاب و آلودگی محیطی، برنامه‌ریزی شود و روال شبانه شما باید روی درمان و ارائه مواد مغذی به پوست تمرکز کند. به عبارت دیگر، مراقبت از پوست در طول روز شامل محافظت و نگهداری از آن است، درحالی‌که مراقبت از پوست در شب با هدف رسیدگی به مشکلات پوستی قبل از شروع فرآیند بازسازی پوست در خواب انجام می‌شود.

در این مقاله شما را با بهترین روتینی که برای مراقبت از پوستتان می توانید داشته باشید، آشنا می کنیم.

چرا مراقبت از پوست مهم است؟

مراقبت درست از پوست به دلایل زیر اهمیت زیادی دارد:

– به پوست شما کمک می‌کند تا در شرایط خوبی باقی بماند. در طول روز بعضی از سلول‌های پوستی از بین می‌روند و در زمان جایگزینی سلول‌های جدید مهم است که پوست خود را درخشان و در شرایط خوبی نگه‌ دارید. یک روتین پوستی موثر می‌تواند به پیشگیری از بروز آکنه، درمان چین‌وچروک و کمک به حفظ بهترین ظاهر پوست کمک کند.

– به جوانسازی پوست شما کمک می کند. با افزایش سن، روند بازسازی سلول‌های پوست شما کندتر می‌شود و به‌همین‌دلیل پوست کدرتر دیده می‌شود و از درخشندگی آن کم می‌شود. استفاده از یک روتین مراقبت از پوست باکیفیت می‌تواند به حذف سلول‌های مرده پوست کمک کند تا بدن شما آن‌ها را با سلول‌های جدیدتر و جوان‌تر جایگزین کند.

– همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. پیشگیری از بروز مشکلات پوستی آسان‌تر و کم‌هزینه‌تر از تلاش زیاد برای رفع آن‌ها در آینده است.

– اعتماد‌به‌نفس شما تقویت می‌شود. وقتی پوست شما بهتر به نظر برسد، احساس بهتری نسبت به خود خواهید داشت و اعتماد‌به‌نفس بیشتری پیدا خواهید کرد.

بهترین روتین مراقبت از پوست در طول روز

اصولا روتین مراقبت از پوست در روز ساده‌تر از روتین شبانه است. زیرا طی روال شبانه پوست شما تمیز شده است و صبح به‌سادگی می‌توانید پوست خود را زیر دوش بشویید یا فقط با یک پارچه مرطوب تمیز کنید. سپس از تونر، سرم و کرم روز دارای SPF استفاده کنید. برخی از افراد یک کرم دور چشم مناسب را به برنامه صبحگاهی خود اضافه می‌کنند. به طور کلی، روتین مراقبت از پوست شما در طول روز شامل موارد زیر است:

در ادامه به‌صورت مرحله‌به‌مرحله، به جزئیات بیشتری از روتین مراقبت از پوست در روز اشاره خواهیم کرد.

مرحله اول: شستن و تمیز کردن پوست

ممکن است تصور کنید که تمیز کردن پوست قبل از خواب برای شادابی پوست در زمان بیدار شدن کافی است، اما بهتر است بدانید که آبکشی پوست در صبح نیز اهمیت دارد. زیرا میکروب‌های روبالشی می‌توانند هنگام خواب به صورت شما منتقل شوند. حتی اگر روبالشی‌ خود را منظم می‌شویید، شستشوی پوست با آب بهترین کاری است که می‌توانید برای نگهداری از پوست قبل از استفاده روزانه از یک کرم پاک‌کننده ملایم و مرطوب‌کننده انجام دهید.

ابتدا صورت خود را با آب گرم خیس کنید، سپس مقدار کمی شوینده مخصوص صورت را با آب درون دستان خود مخلوط کنید تا کفی نرم ایجاد شود. آن را با حرکات دایره‌ای، ملایم روی پوست خود ماساژ دهید و از شستشوی ناحیه اطراف چشم خودداری کنید.

روتین مراقبت از پوست در روز

مرحله دوم: استفاده از تونر

انجام این مرحله که اغلب نادیده گرفته می‌شود، فواید زیادی برای تقویت پوست مانند متعادل کردن سطح pH دارد. پس از استفاده از آن، منافذ پوست قدرت جذب بیشتری برای سرم‌ها و مرطوب‌کننده‌ها پیدا می‌کنند.

معمولا تونر یک لوسیون بسیار غلیظ است که با بافت سرم‌مانند خود پوست را خنک و آبرسانی می‌کند. استفاده از آن، به تغذیه پوست کمک کرده و باعث می‌شود که در طول روز پوست شما شاداب‌تر به نظر برسد.

مرحله سوم: استفاده از سرم آنتی‌اکسیدان

سرم‌ها موادی خیلی غلیظ و غنی از مواد مغذی هستند که می‌توانند مشکلات پوستی را برطرف کنند. بنابراین بهتر است استفاده از آن‌ها را در روتین مراقبت از پوست نادیده نگیرید.

استفاده از یک سرم آنتی‌اکسیدان حاوی ویتامین C در طول روز نه تنها ظاهر لکه‌های تیره، رنگ غیر یکنواخت و منافذ بزرگ پوست را بهبود می‌بخشد، بلکه فواید مختلف دیگری مانند کاهش پاسخ التهابی پوست، خنثی کردن آسیب پوستی ناشی از اشعه ماوراءبنفش و آلاینده‌های محیطی را نیز به همراه دارد.

مرحله چهارم: استفاده از کرم دور چشم

پوست اطراف چشم نازک‌ترین و ظریف‌ترین پوست صورت شما است و به‌همین‌دلیل دور چشم اولین ناحیه‌ای است که علائم پیری زودرس را نشان می‌دهد.

استفاده منظم از کرم دور چشم، به مرور زمان می‌تواند پوست پلک را در حالت ارتجاعی نگه ‌دارد و باعث بهبود یا جلوگیری از بروز برخی خطوط ریز یا از دست دادن کلاژن پوست شود. مقدار کمی کرم دور چشم را زیر و اطراف چشم خود، روی پلک فوقانی و درست زیر قوس ابرو با استفاده از انگشت خود بمالید. بهتر است که کرم دور چشم خود را در یخچال نگهداری کنید تا بافت خنک آن به انقباض پوست و عروق دور چشم کمک کند.

زدن کرم دور چشم

مرحله پنجم: استفاده از یک کرم مرطوب‌کننده حاوی ضد آفتاب

مرطوب کردن پوست به کمک یک کرم مرطوب‌کننده حاوی ضد آفتاب، یکی از  مهمترین مراحل مراقبت از پوست است. زیرا مرطوب کردن نه تنها پوست شما را آبرسانی می‌کند، بلکه پوشش خوبی برای همه محصولاتی است که در مراحل قبل از آن‌ها استفاده کرده‌اید. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا (CDC) توصیه می‌کند که قبل از بیرون رفتن از منزل، حتی در روزهای ابری یا خنک، به طور منظم از ضد آفتاب استفاده کنید.

بهترین روتین مراقبت از پوست در شب

مراقبت از پوست در شب نیز بسیار مهم است. این مسئله به این دلیل است که پوست هنگام خواب استرحت کرده و آماده جذب مواد مختلف برای بازسازی است. برای به دست آوردن بهترین مزایا، بهتر است مراقبت‌های پوستی خود برای لیفتینگ سنگین را در شب انجام دهید.

یک روتین مراقبت از پوست خوب در شب باید شامل استفاده از شوینده، لایه‌بردار یا ماسک (فقط برای ۲ تا ۳ بار در هفته)، تونر، سرم پوست مخصوص شب (ترجیحا حاوی رتینول)، تقویت‌کننده کلاژن پوست یا روغن مرطوب‌کننده صورت مخصوص شب باشد.

اگر هر روز عصر زمان کمی را برای انجام این مراحل اختصاص دهید، از پوستی سالم‌تر، درخشان‌تر و جوان‌تر برخوردار خواهید شد و همچنین از فواید آرامش‌بخشی مراقبت از خود لذت خواهید برد. به طور کلی، روتین مراقبت از پوست شما در شب شامل موارد زیر است:

در ادامه به صورت مرحله‌به‌مرحله، به جزئیات بیشتری از روتین مراقبت از پوست در شب اشاره خواهیم کرد.

مرحله اول: پاک کردن آرایش

بسیاری از مواد آرایشی ضد آب هستند و با شوینده‌های معمولی به طور کامل پاک نمی‌شوند. به‌همین‌دلیل، باید در پاک کردن آرایش روزانه خود دقت ویژه‌ای داشته باشید.

ابتدا به کمک محلول مخصوص آرایش پاک‌کن، رژ لب خود را پاک کنید و سپس ریمل و سایه چشم خود را به‌آرامی تمیز کنید. به‌ویژه اگر از مواد آرایشی مرغوب استفاده کرده‌اید که ماندگاری بالایی دارند.

مراقبت از پوست در شب

مرحله دوم: استفاده از شوینده

متخصصان هشدار می‌دهند که تمیز کردن صورت فقط با محلول آرایش پاک‌کن کافی نیست. زیرا اگرچه آرایش و کثیفی را از بین می‌برد، اما پسماندهایی نیز از خود به جای می‌گذارند. در صورت نیاز ابتدا از آن برای پاک کردن آرایش استفاده کنید، سپس مواد باقی‌مانده، چربی صورت و باکتری‌ها را با یک شوینده مناسب که در از بین بردن مواد آرایشی، ضد آفتاب، گرد و غبار و باقی‌مانده‌های رسوب‌شده در طول روز موثر است، بشویید. این کار باعث می‌شود که پوست شما شاداب و کاملا آماده برای جذب محصولات مراقبت از پوست شبانه باشد.

مرحله سوم: لایه‌برداری صورت (برای یک یا دو بار در هفته)

اینکه باید در صبح یا شب برای لایه‌برداری صورت اقدام کنید، به عادات فردی و سبک زندگی شما بستگی دارد. اگر مدام آرایش می‌کنید، لایه‌برداری در شب به برداشتن ذرات باقی‌مانده آرایش از روی پوست کمک می‌کند و این اطمینان را ایجاد می‌کند که محصولات مراقبت از پوست به‌درستی جذب می‌شوند.

برای لایه‌برداری صحیح، یک قاشق چای‌خوری از پودر آنزیمی خود را در کف دست مرطوب خود بریزید و کمی آب گرم به آن اضافه کنید. دستان خود را به هم بمالید تا یک کرم کف آلود به دست آید. لایه‌بردار را روی صورت خود بمالید، ماساژ دهید و سپس صورت خود را کاملا بشویید. از تماس آن با چشم خودداری کنید.

استفاده از ماسک صورت

مرحله چهارم: استفاده از تونر

هر بار که صورت خود را می‌شویید، به‌خصوص قبل از خواب، باید از یک تونر نیز استفاده کنید. زیرا علاوه‌بر تمیز کردن عمقی پوست به حفظ رطوبت آن نیز کمک می‌کند. قابل ذکر است که استفاده از تونر قبل از خواب به پوست شما کمک می‌کند تا محصولات مراقبتی و بهداشتی موجود در روتین مراقبت از پوست شبانه را بهتر جذب کند و اثرات محصولاتی مانند سرم را بیشتر می‌کند. به‌آرامی تونر را با کف دست و حرکات ضربه‌ای به پوست خود بمالید.

مرحله پنجم: استفاده از سرم پوست

با کمک تقویت‌کننده‌های مراقبت از پوست، می‌توانید از اثرگذاری آلودگی محیطی روی پوست جلوگیری کنید و رنگ چهره خود را روشن‌تر جلوه دهید. استفاده از یک سرم غنی از آنتی‌اکسیدان حاوی ویتامین C در شب به بازسازی پوست شما در هنگام خواب کمک می‌کند و با خطوط ریز صورت و عیوب پوست مقابله می‌کند. مانند بقیه ارگان‌های بدن، پوست بخش عمده‌ای از روند ترمیم و بازسازی خود را در هنگام خواب انجام می‌دهد.

مرحله ششم: کرم دور چشم

ازآنجایی‌که پوست دور چشم شما نازک است و در تمام طول روز از ماهیچه‌های اطراف آن مدام در حین پلک زدن، چشمک زدن و غیره استفاده می‌کنید، حتما صبح و شب از کرم دور چشم خود استفاده کنید. عصرها کرم دور چشم خود را بعد از زدن سرم، حدود یک ساعت قبل از رفتن به رختخواب، بمالید.

این کار به محصول مورد نظر زمان می‌دهد تا قبل از اینکه در رختخواب خود دراز بکشید، کمی جذب شود. علاوه‌بر رفع سیاهی دور چشم، کرم‌های دور چشم می‌توانند از این ناحیه ظریف در برابر اثرات احتمالی سایر محصولات مراقبت از پوست محافظت کنند.

برای مشاوره و رزرو وقت فرم زیر را پر کنید:

پیشنهاد ما:

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

با ربات تلگرام دکتر گیتا مجید زاده

جواب پرسش های خود را سریع تر دریافت کنید!

برای مشاوره و رزرو وقت فرم زیر را پر کنید:

پرسش از دکتر