آیا می توان با پی آر پی صورت موجب جوانسازی پوست شد؟

آیا می توان با پی آر پی صورت موجب جوانسازی پوست شد؟

نویسنده: دکتر گیتا مجیدزاده

آبان 5, 1401
بازدید: 560

نویسنده: دکتر گیتا مجیدزاده

آبان 5, 1401
بازدید: 560

فهرست مطالب

داشتن پوستی شفاف و بدون لک، امری است که همه افراد آرزوی آن را دارند. همه ما حداقل یک بار در طول عمرمان آرزوی داشتن پوستی درخشان و براق را داشته‌ایم، این‌طور نیست؟. اکثر ما مشکلات زیادی در رابطه با پوست خود داریم. از مشکلات پیری و تیرگی گرفته تا انواع لکه‌های رنگی و لکه‌های تیره. اما همه حاضر نیستند زیر جراحی بروند تا به پوست بی‌عیب و نقص رویایی خود دست یابند. یکی از روش‌های جدید برای رسیدن به این هدف، پی آر پی صورت نام دارد. در این مقاله به این موضوع می‌پردازیم که آیا این روش می‌تواند موجب جوانسازی پوست شود یا خیر.

آشنایی با پی آر پی صورت

PRP یک روش درمانی جوانسازی صورت است که از پلاسمای خون برای تحریک تولید کلاژن و مهاجرت سلولی استفاده می‌کند. بنابراین امکان از بین بردن خطوط و چین‌وچروک‌های صورت را فراهم خواهد کرد. نتایج حاصل از درمان پی آر پی طبیعی و موثر هستند و می‌توانند تا دو سال هم باقی بمانند. علاوه بر این، PRP یک روش کمتر تهاجمی محسوب می‌شود و هیچ‌گونه خطر واکنش آلرژیک در پی ندارد. همچنین می‌تواند بدون خطر عوارض جانبی، برای درمان هر ناحیه‌ای از بدن استفاده گردد.

سلول‌های بدن که به بافت‌ها در بهبود و تولید سلول‌های جدید کمک می‌کنند، کلاژن‌ نامیده می‌شوند. پی آر پی به نواحی مورد نظر در پوست تزریق خواهد شد و سپس محیطی را تشکیل می‌دهد که به رشد این کلاژن‌ها کمک خواهد کرد. پی آر پی صورت در واقع بافت‌ها را بازسازی می‌کند و پوست شما را صاف و سفت خواهد کرد. همچنین چین‌وچروک‌ها را نرم می‌کند و از این طریق است که بافت و رنگ پوست را صاف‌تر می‌سازد.

PRP پلاسمای خون غلیظ است که گردش طبیعی آن تقریبا ۳ تا ۵ برابر پلاکت‌های موجود در خون می‌باشد. علاوه بر این، حاوی سایر پروتئین‌های فعال است که به جوانسازی پوست کمک می‌کنند.

تفاوت PRP با سایر فیلرها

خطوط و چین‌وچروک‌های پوستی، یک مشکل رایج به‌ خصوص در اطراف ناحیه دهان هستند. این نواحی توسط مواد جامد یا فیلرهای اسید هیالورونیک، یعنی Restylane و Juvederm پر می‌شوند. این پرکننده‌ها می‌توانند تا ۶ الی ۱۸ ماه تاثیر داشته باشند و پس از مدت معینی دوباره تزریق شوند.

اما درمان PRP می‌تواند رشد کلاژن توسط بدن را تحریک کند و به جای تمرکز روی چین‌وچروک‌ها، جوانسازی کامل صورت را در پی داشته باشد. همچنین می‌تواند برای تثبیت چهره‌های افتاده، به پر کردن گونه‌های توخالی و طبیعی کردن رنگ پوست بپردازد. همچنین از آن برای سفت و صاف کردن پوست و پر نمودن نواحی مختلفی استفاده می‌شود که اسید هیالورونیک نمی‌تواند به آن‌ها دسترسی داشته باشد.

البته درمان پی آر پی صورت را می‌توان همراه با پرکننده‌های هیالورونیک مانند Restylane و Juvederm نیز انجام داد. این‌ها دو نوع درمان، مکمل هستند که به فرد در دستیابی به چهره‌ای بسیار جوان‌تر کمک می‌کنند. یعنی کاری که فیلرها نمی‌توانند انجام دهند، توسط درمان PRP انجام می‌شود. به‌ عنوان ‌مثال، فیلرها به از بین بردن خطوط و چین‌ها کمک می‌کنند و PRP روی حجم دادن به صورت تمرکز می‌کند و جلوه طبیعی به رنگ پوست می‌دهد.

اقدامات احتیاطی برای درمان PRP

در حالی‌ که درمان با PRP، جوانسازی کلی صورت را در پی خواهد داشت، اما اقدامات احتیاطی خاصی وجود دارند که باید در طول درمان و بعد از آن رعایت شوند.

  • پس از انجام درمان، باید با کمپرس یخ از هر گونه کبودی یا سوختگی در مناطق تزریقی صورت بیمار جلوگیری کرد.
  • در حالی‌ که هر گونه تحریک یا تورم در این روش موقتی خواهد بود، اما استفاده از یخ به کاهش احتمال چنین عوارضی منجر می‌شود.
  • افراد دارای پوست حساس باید با پزشک خود جلسه‌ای داشته باشند و عوارض جانبی قبل، حین و بعد از درمان را بررسی نمایند.
  • درمان PRP شامل روش‌های میکرونیدلینگ است که می‌تواند تورم ایجاد کند و حتی در مواردی نادر باعث ایجاد عفونت شود. از این ‌رو، باید فواصل زمانی زیادی بین درمان‌ها وجود داشته باشد تا زمان ریکاوری کافی به پوست داده شود.
  • حداقل ۷ الی ۲۰ روز پس از درمان، از مصرف هر گونه قرص یا دارو بدون نسخه پزشک خودداری کنید و همیشه پزشک خود را از سایر داروهای مصرفی خود مطلع سازید.
  • پس از درمان باید از انجام هر گونه کار سنگین چه در محل کار و چه در منزل خودداری شود. بهتر است برای چند روز پس از انجام درمان پی آر پی صورت مرخصی بگیرید.

مراحل روش جوانسازی پوست با PRP

درمان PRP یک روش ساده و بسیار ایمن در نظر گرفته می‌شود که شامل مراحل زیر است:

  • خون فرد مثل هر آزمایش خون دیگری گرفته می‌شود و سپس در دستگاه سانتریفیوژ به مدت ۸ الی ۱۰ دقیقه چرخانده خواهد شد.
  • مقدار خون گرفته شده از بدن فرد بر اساس تعداد مناطق مورد نظر برای درمان، می­تواند از ۱۰ تا ۳۰ میلی‌لیتر باشد.
  • در طی فرآیند سانتریفیوژ، سلول‌ها از لایه بالایی خون یعنی فیبرین آن جدا می‌شوند. سپس به همراه پلاکت‌های غنی مخلوط خواهند شد و مجددا به ناحیه مورد نظر تزریق می‌شوند.
  • کل روش درمانی PRP در ۲۰ دقیقه خاتمه می‌پذیرد.

نتایج درمان پی آر پی صورت

برای به دست آوردن حداکثر بازده از درمان PRP جهت جوانسازی پوست، انجام سه جلسه درمانی با فاصله چهار تا شش هفته ایده‌آل خواهد بود. اولین اثر در ماه اول پس از درمان ظاهر می‌شود و شما بهبود بافت پوست را تجربه خواهید کرد. بیشتر کلاژن نیز در حدود ۳ ماه پس از پایان درمان در پوست صورت تکثیر می‌شوند. با این اتفاق، فرد پوستی جوان را تجربه می‌کند که به میزان زیادی لیفت شده و چین‌وچروک یا خطوط بسیار کمتری دارد.

اثرات درمان PRP تا چند سال روی صورت فرد باقی خواهد ماند. با این ‌حال، پس از یک سال به پزشک خود مراجعه کنید و در مورد چگونگی تداوم طولانی‌تر اثرات این روش درمانی با وی مشورت فرمایید. برخی از افراد معمولا برای جوانسازی پوست خود هر سال به سراغ این روش درمانی می‌روند.

مزایای درمان جوانسازی پوست PRP - پی آر پی صورت

مزایای درمان جوانسازی پوست PRP

مزایای روش درمانی پی آر پی صورت نسبت به سایر درمان‌های رایج به شرح زیر هستند.

۱. غیرتهاجمی

به ‌طور کلی پی آر پی را باید یک فرآیند غیر جراحی دانست. زیرا پلاسمای غنی‌شده با پلاکت، از نمونه خون بیمار به‌ سادگی و با یک سوزن کوچک به ناحیه مورد نظر تزریق می‌شود.

۲. سریع

از آنجایی ‌که PRP یک فرآیند کاملا غیرتهاجمی است، در اکثر مواقع انجام آن کمتر از ۳۰ دقیقه طول می‌کشد. هنگامی‌که پلاسمای غنی از پلاکت فعال شد، پاسخ‌ها را در بدن فرد افزایش می‌دهد. سپس فاکتورهای شفابخش، برای بازسازی اپیدرم و بهبود بافت و ظاهر پوست عمل خواهند کرد. همان‌طور که بدن شروع به تولید کلاژن طبیعی در ناحیه آسیب‌دیده می‌کند، نتایج درمان در چند هفته اول مشاهده می‌شوند و ظاهر پوست به‌مرور زمان بهبود می‌یابد.

۳. ماندگاری طولانی

گفتیم که روند درمان PRP بسیار سریع است، اما ماندگاری نتیجه آن دقیقا برعکس خواهد بود. یعنی اگرچه برای رسیدن به نتایج بهینه ممکن است سه یا چهار جلسه درمانی نیاز باشد؛ اما پس از آن، فواید PRP تا ۱۸ ماه یا بیشتر نیز قابل‌مشاهده خواهند بود.

جمع‌بندی

بدن شما به‌ طور طبیعی مواد لازم را برای جوانسازی پوست تولید می‌کند. بنابراین هر درمانی مانند پی آر پی صورت که با استفاده از خون بدن خود بیمار انجام می‌شود، بسیار مفید خواهد بود. این بدان معنا است که هیچ شانسی برای ایجاد واکنش آلرژیک، عفونت یا رد درمان در بدن شما وجود ندارد؛ موضوعی که در مورد پرکننده‌های مصنوعی نمی‌تواند با همین قاطعیت گفته شود.

منابع: nishthawellness، kaya

برای مشاوره و رزرو وقت فرم زیر را پر کنید:

پیشنهاد ما:

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

با ربات تلگرام دکتر گیتا مجید زاده

جواب پرسش های خود را سریع تر دریافت کنید!

برای مشاوره و رزرو وقت فرم زیر را پر کنید:

پرسش از دکتر