جلوگیری از ریزش مو با مواد طبیعی

جلوگیری از ریزش مو با روش های طبیعی

نویسنده: دکتر گیتا مجیدزاده

دی 12, 1396
بازدید: 35089

نویسنده: دکتر گیتا مجیدزاده

دی 12, 1396
بازدید: 35089

فهرست مطالب

دیدن دسته ای از موها در شانه، می تواند برای هر کسی یک کابوس باشد. اما به این فکر کرده اید که شاید شما مسبب این ریزش مو باشید؟ عوامل مختلفی می توانند باعث ریزش موی شما شوند که خوشبختانه با روش های طبیعی می توان از آن ها پیشگیری کرد.

در ادامه عواملی که باعث ریزش مو می شوند و روش های جلوگیری از ریزش مو آمده است.

تشخیص علت ریزش مو

۱ . تشخیص درست علت

برای ریزش مو دلایل بیشماری وجود دارد، اما پیدا کردن ریشه ی اصلی مشکل، بسیار مهم و حیاتی است. بهترین راه برای شروع برخورد با این مشکل ، تشخیص درست است. این کار ساده با بررسی مناطقی که موها کمتر شده اند یا مشاهده ی ریزش مو در هنگام شست و شو و شانه کردن انجام می شود.

با پزشک خود برای پیدا کردن مشکل احتمالی که باعث ریزش موهایتان شده است مشورت کنید.

انتخاب شانه مناسب

۲ . استفاده از شانه مناسب

وقتی شما با ریزش مو مواجه می شود ، ممکن است شانه کردن آنها شبیه یک کابوس باشد. این موضوع با استفاده از یک شانه ی مناسب میتواند راحت تر شود.

برای جدا کردن موهایتان از هم از یک شانه ی چوبی با دندانه های عرضی استفاده کنید. بعد از آن میتوانید از شانه ی همیشگی تان استفاده کنید. این کار میتواند جلوی شکسته شدن و کشیده شدن موهایتان را بگیرد. همچنین خیلی مهم است که وقتی موهایتان مرطوب اند آنها را شانه نکنید چون در آن هنگام موها آسیب پذیر تر هستند و بیشتر در خطر شکسته شدن قرار دارند.

همچنین شما باید هر هفته شانه ی خود را بشویید و آن را تمیز کنید. شما می توانید هر هفته هنگام استحمام یا شستن موهایتان این کار را انجام دهید. تمیز کردن شانه برای جلوگیری از ریزش مو امری لازم است.

خشک کردن مو با حوله

۳ . استفاده درست از حوله

این یک روش اشتباه است که برای خشک کردن سریع موها حوله را با شدت و سرعت زیاد روی موها بکشید. این کار می تواند باعث شکستن موها، ژولیده شدن آنها و کشیده شدنشان شود. به جای این کار نم اضافی موهای خود را به آرامی با حوله بگیرید و بعد بگذارید خودشان خشک شوند.

انتخاب درست محصولات بهداشتی

۴ . انتخاب درست محصولات بهداشتی

از شامپو های بدون سولفات، سیلیکون و پارابن استفاده کنید تا از مواجه ی پوست سر و موهایتان با مواد شیمیایی آسیب زا جلوگیری کنید. کنترل آسیب های شیمیایی قطعا یک راه خوب برای جلوگیری از ریزش مو است.

۵ . شستن به موقع موها برای جلوگیری از ریزش مو

برای پاک کردن موهای خود از گرد و غبار، خاک، چربی و باکتری ها حداقل هر سه روز آنها را با پاک کننده های مو یا شامپو بشویید. برای جلوگیری از بسته شدن فولیکول ها همیشه موهای خود را تمیز و پاکیزه نگه دارید. همچنین اهمیت دارد که موهای خود را بیشتر از سه بار در هفته نشویید. شست و شوی زیاد از حد باعث از بین رفتن چربی طبیعی پوست سر می شود که برای رشد سالم موها نیاز است.

ریزش مو+درمان

۶ . رسیدگی به پوست سر

اگر شوره سر دارید یا پوست سرتان خشک یا چرب است، باید سریعا این موضوع را حل کنید. پوست سر سالم برای رشد سالم موها و جلوگیری از ریزش مو حیاتی است.

۷ . استفاده از درمان های طبیعی

وقتی برای درمان ریزش موی خود دنبال راه حل هستید ، بسیاری از مواد موجود در آشپزخانه تان میتواند به شما کمک کند. موادی مانند روغن نارگیل، پیاز، زنجبیل و … اثرات فوق العاده ای برای تقویت رشد موهایتان دارند.

۸ . حالت دادن درست موها

درمان های شیمیایی متعدد، خشک کردن بیش از حد، اتو کردن و رنگ کردن موها باعث افزایش ریزش آن ها میشود . پس از انجام بیش از حد آن ها خودداری کنید.

اگر موهای خود را رنگ کردید و متوجه شدید که ریزش آن ها بیشتر شده است، بهتر است که به آنها قبل از مواجهه ی دوباره با مواد شیمیایی جدید کمی استراحت بدهید.

برای جلوگیری از ریزش مو از مدل های مویی که به مو آسیب میزنند دوری کنید، استفاده از کش مو برای جمع کردن موها در پشت سر ممکن است باعث ریزش آنها شود.

یوگا و جلوگیری از ریزش مو

۹ .ورزش و یوگا برای جلوگیری از ریزش مو

اگر بدانید استرس چه اندازه باعث افزایش ریزش موها می شود شگفت زده خواهید شد. این را هم بدانید که هیچ چیز به اندازه ی فعالیت جسمی به کاهش استرس کمک نمیکند. ورزش منظم مانند یوگا به جلوگیری از ریزش مو و از بین رفتن استرس برای مدتی طولانی کمک میکند. در حقیقت ،برای کاهش ریزش مو در ورزش یوگا حرکت های خاصی وجود دارد.

۱۰ .استفاده از مکمل ها

برای داشتن موهایی قوی و محدود کردن ریزش آنها می توانید از مکمل های جلوگیری از ریزش مو که در داروخانه ها وجود دارند استفاده کنید.

با این وجود مکمل ویتامین های خاصی به بهبود سلامت موها و افزایش حجم آنها کمک می کنند. در هر صورت بدون مشورت با پزشک خود از هیچ مکملی استفاده نکنید. ماینوکسیدیل دارویی با تایید کشور امریکا است که برای جلوگیری از ریزش مو و درمان طاسی در تمام دنیا توسط پزشکان تجویز میشود.

روغن زیتون برای مو

۱۱ . روغن درمانی

گر چه ممکن است ایده ی موهای چرب و چسبنده را دوست نداشته باشید ولی استفاده از روغن بادام، نارگیل، تخم کرچک و دیگر روغن ها می توانند در مدت طولانی به موهای شما کمک کنند.

موهای خود را چرب کنید و بگذارید در طول شب چرب بماند تا زمان کافی برای مواجهه ی همه ی موها با روغن و تغذیه پوست سر وجود داشته باشد. شوره و سلول های مرده ی پوست سر با مالش انگشتان سست شده و کنده میشوند و در شست و شوی بعدی به راحتی از بین خواهند رفت.

برای روغن درمانی شبانه خود مراحل زیر را انجام دهید:

طریقه ی انجام:

  1. دو قاشق روغن نارگیل، کرچک، زیتون یا بادام را در یک ظرف بریزید.
  2. انگشتان خود را به روغن آغشته کنید و پوست سر خود را ماساژ دهید.
  3. حدود یک ربع به ماساژ دادن پوست سرتان ادامه دهید و مطمئن شوید پوست سرتان کاملا چرب شود.
  4. روغن باقیمانده را روی موهای خود بمالید.
  5. بگذارید روغن در طول شب روی پوست سرتان بماند و صبح روز بعد آن را با شامپو بشویید.

هفته ای دو تا سه بار این کار را انجام دهید.

# درمان با روغن گرم

اگر نمی خواهید کل طول شب با سری چرب بخوابید ، شما میتوانید یک ساعت قبل از حمام از روغن درمانی استفاده کنید.

برای این کار استفاده از روغن گرم به دلیل نفود بیشتر به پوست سر و بهبود گردش خون مناسب است. برای درمان با روغن گرم مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید.

طریقه ی انجام:

  1. دو قاشق غذاخوری روغن در یک ظرف بریزید و برای چند ثانیه آن را گرم کنید تا زمانی که کمی داغ شود.
  2. انگشتان خود را به روغن آغشته کنید و پوست سر خود را با آن ماساژ دهید.
  3. برای ۱۵ دقیقه ماساژ دادن را ادامه دهید تا مطمئن شوید پوست سرتان کاملا چرب شده است.
  4. موهایتان را کاملا به روغن آغشته کنید ، و مطمئن شوید تمام مو از ریشه تا ابتدای آن چرب شده باشد.
  5. برای ۳۰-۴۵ دقیقه بگذارید روغن روی موهایتان بماند. موهایتان را با یک حوله ی گرم ببندید.( برای گرم کردن حوله میتوانید از سشوار استفاده کنید.)
  6. در آخر با شامپوی همیشگی خود موهایتان را بشویید.

هفته ای دو تا سه بار این کار را تکرار کنید.

شما میتوانید از ترکیب روغن های زیر برای نتیجه گیری بهتر استفاده کنید:

# ترکیب روغن ها برای ریزش مو

این کار برای بدست آوردن ۱۰۰ میلی لیتر روغن مخطوط است که شما میتوانید آن را در یک بطری نگهداری کنید و در مواقع لزوم از آن استفاده کنید. شما برای اندازه گیری به یک پیمانه ی نشاندار نیاز دارید.

  • ۴۰ میلی لیتر روغن بادام
  • ۴۰ میلی لیتر روغن نارگیل
  • ۱۰ میلی لیتر روغن کرچک
  • ۱۰ میلی لیتر روغن های دیگر
  • ۳ کپسول ویتامین ای (E)

روغن های طبیعی مانند روغن نارگیل ،زیتون، کرچک، بادام و کنجد میتوانند برای جلوگیری از ریزش مو و رشد مجدد موها به صورت موضعی استفاده شوند.

همانگونه که گفتیم، یکی از دلایل اصلی ریزش مو به دلیل مشکل سلامت پوست سر است. برای افزایش جریان خون و بهبود تغذیه ی پوست و ریشه ی مو های سرتان هفته ای دو بار از درمان با روغن های طبیعی استفاده کنید. همچنین این کار باعث حل مشکل شوره ی سر، خشکی و پوسته ریزی آن میشود.

این کار نه تنها به درمان سلامت پوست سر شما کمک می کند ، بلکه به سلامت موها و نگهداری آنها نیز کمک می کند. اما روغن درمانی تنها راه برای بهبود تغذیه ی پوست سر شما نیست و در حقیقت شما می توانید درمان های دیگری را در خانه ی خود برای خودتان انجام دهید.

ماسک های پوست خانگی راهی ارزان و مناسب برای جلوگیری ریزش مو بدون استفاده از مواد شیمیایی مضر مختلف هستند.آنها به تقویت مو، تغذیه و زیبایی آنها کمک می کنند. در ادامه به شما یک ماسک موی ساده را برای درمان و جلوگیری از ریزش مو معرفی میکنیم:

چای سبز

۱۲. درمان ریزش مو با ماسک چای سبز و تخم مرغ

مواد مورد نیاز:

  • دو قاشق غذا خوری چای سبز
  • یک زرده تخم مرغ
  • یک کلاه حمام

زمان انجام : ۳۰ دقیقه

طریقه ی انجام:

  1. یک زرده ی تخم مرغ و دو قاشق غذا خوری چای سبز تازه را در یک ظرف بریزید.
  2. آن ها را به خوبی مخلوط کنید تا یک حالت خمیری بگیرند، و اگر مخلوط تان شل بود میتوانید مقداری چای سبز به آن اضافه کنید.
  3. مخلوط را روی سر خود قرار دهید و همه ی پوست سر و موهایتان را با آن بپوشانید.
  4. کلاه حمام را روی سرتان قرار دهید.
  5. بعد از حدود ۳۰ دقیقه موهایتان را با آب خنک و شامپوی همیشگیتان بشویید.

هفته ای ۲-۳ بار این کار را انجام دهید.

چرا این کار را توصیه می کنیم؟

چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان بوده که به جلوگیری از ریزش مو و بهبود رشد موها کمک میکند. تخم مرغ به دلیل پروتئین های فراوانی که دارد قرن ها ماده ای محبوب برای درمان ریزش مو بوده است. این ها مواد غذایی ضروری که برای رشد سالم موها نیاز دارید را فراهم می کنند.

توجه: از درمان های خانگی نباید انتظار معجزه داشت، در صورتی که ریزش شما غیر عادی است حتما باید به پزشک مراجعه کنید و تحت درمان قرار بگیرید.

در نظر داشته باشید درمان های دارویی، مزوتراپی و PRP نقش تقویت تارهای موجود را دارد و تار موی جدیدی ایجاد نمی کند، برای ایجاد تار موی جدید تنها راهکار در تمام دنیا استفاده از عمل کاشت مو است.

خداحافظی با کم پشتی با مزوتراپی مو

برای مشاوره و رزرو وقت فرم زیر را پر کنید:

پیشنهاد ما:

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر احمد دوشنبه ۳ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 415 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید
    بنده 22سالمه مدت ها ریزش مو دارم و علت ریزش هم ضعیف شدن پیازچه مو هست و به متخصص مراجعه کردم ایشان شامپو درمالوژیک توپاز برام نسخه دادند ولی بعد از گذشت دو ماه هنوز تاثیری مشاهده نکردم
    لطفاً راهنمایی بفرمائید.
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده دوشنبه ۳ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام وقت بخیر معمولا برای درمان ریزش مو با توجه به تشخیص پزشک ازمایش های مربوط تجویز میشود اما برای بررسی دقیق تر حتما باید تشریف بیارین تا از نزدیک ویزیت بشین و دوره درمان براتون شروع بشه
    2. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده دوشنبه ۳ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      هم چنین شما میتونین از لینک زیر استفاده کنید و به صورت انلاین وقت بگیرین پزشک مجموعه ما باهاتون تماس تصویری خواهند داشت
    3. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده دوشنبه ۳ خرداد ۰( 2 سال پیش)
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر ترلان جمعه ۱۶ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 330 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت دکتر عزیز
    من نزدیک به یک سال میشه که ریزش مو دارم
    و دارو شامپوهای زیادی استفاده کردم ولی بی تاثیر بودن
    پوست سرم میخاره و موهام میریزه
    ممنون میشم راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده جمعه ۱۶ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام عزیزم

      علل زیادی برای ریزش مو وجود داره که برای اظهار نظر درمورد اینکه برای شما به چه علتی میتونه باشه و چه درمانی براتون مناسب هست باید از نزدیک معاینه شوید.

  • تصویر کاربر صباحی شنبه ۱۷ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 336 مشاهده پرسش
    باعرض سلام و ادب خدمت دکتر عزیز و گرامی
    مدت چند سال است که سرم پوسته پوسته میشود و تقریبا ۳ ماه هست که ریزش شدیدی داره ممنون میشم بفرمایید چیکار کنم .روغن مالی هم کردم ولی نه به اون روشی که فرمودید .
    چیکار کنم که ریزشش قطع یا کمتر بشه
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۱۷ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام عزیزم

      برای اظهار نظر تخصصی که چه روش درمانی برای شما مناست است باید از نزدیک معاینه شوید

  • تصویر کاربر ّبهاره دوشنبه ۱۹ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 327 مشاهده پرسش
    با سلام
    هزینه هر جلسه مزوتراپی مو ؟ حداقل چند جلسه مورد نیازه ؟ برند کوکتل تزریقی ؟
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده دوشنبه ۱۹ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام عزیزم

      اطلاعات کامل در لینک زیر موجود است

      https://drmajidzadeh.com/1646/

  • تصویر کاربر امین چهارشنبه ۲۷ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 313 مشاهده پرسش
    موهای من پر پشت و لخت ولی مدتیه از وسط سر دچار ریزش شدید مو شدم، وسط سرم مشخصا سفید پیداست
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده چهارشنبه ۲۷ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام🌼
      به هيچ عنوان در مورد ريزش مو يك راهكار ثابت يا داروي خاصي را تجويز كرد ، اين ها تنها تبليغات تجاري هستش كه در تلويزيون و اينترنت انجام ميشه.
      بايد كه از نزديك براي ريزش مو معاينه بشين ، نتايج آزمايشتون بررسي بشه تا بتونيم روش درمان مخصوص به شما رو تحويز كنيم.
      روزهاي شنبه الي چهارشنبه عصر ها نوبت گيري بفرماييد .🌸🙏🏼
  • تصویر کاربر سینا چهارشنبه ۲۷ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 335 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما....
    خانم دکتر عذر خواهی می کنم با توجه به سن21 سالگیم نزدیک به 4ماه میشه مو های من نازک-بی حالت و در حال ریزش هست طی پیگیری های انجام شده و با مراجعه به پزشک و دادن قرص و یک مایه ماساژ دهنده بی فایده بوده است.
    خواهشمند است دستورات لازم رابه من اعلام فرمائید.
    با تشکر زارع
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده چهارشنبه ۲۷ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام🌼
      خير ما به هيچ عنوان نميتونيم بگيم افرادي كه موهاشون نازك و يا ريزش مو دارند ، اين دارو رو مصرف كنين.
      چنين اظهار نظر هايي جنبه هاي تجاري دارند كه اغلب در تلوزيون و اينترنت هستند.
      بايد كه حتما از نزديك معاينه بشين ، آزمايش بدين تا متوجه بشيم بهترين درمان مناسب شما كدوم روش ميباشد.
      روزهاي شنبه الي چهارشنبه عصر ها نوبت گيري بفرماييد.🌸🙏🏼
  • تصویر کاربر مهشید چهارشنبه ۲۶ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 330 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر من تحت نظر پزشک متخصص پوست در شهر خودم یک سال راکوتان مصرف کردم و جوش های صورتم خوب شد اما ۶ ماه بعد از قطع مصرف مجددا به طرز وحشتناکی برگشتن الان باید چیکار کنم؟لازم به ذکر آزمایشات هرمونی هم انجام دادم و هرمون ۱۷هیدروکسی پروژسترون و پرولاکتین بالا بود که اسپیرونولاکتون برام تجویز شد اما به علت عوارض شدید بعد از ۳ماه به صورت کاهشی قطع کردن
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده چهارشنبه ۲۶ دی ۹۷( 5 سال پیش)

      سلام برای چوش حتما باید از نزدیک معاینه شوید روزهای شنبه دوشنبه سه شنبه بعدظهر تعیین نوبت فرمایید

  • تصویر کاربر زهرا چهارشنبه ۲۶ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 357 مشاهده پرسش
    سلام و وقت بخیر،
    خانم دکتر راستش من سه هفته پیش سابسیرن انجام دادم. ولی جای اونها لک شده.
    امکانش هست برن؟ یا ماندگاره؟؟
    ممنون میشم جواب بدید چون دکتری ک پیشش انجام دادم فقط میگن ک خوب میشه!!
    محبت میکنید🌹
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده چهارشنبه ۲۶ دی ۹۷( 5 سال پیش)

      سلام در این خصوص حتما باید از نزدیک معاینه شوید صرفا با یک تصویر نمیشه گفت لک های شما خوب می شود یا خیر

      روزهای شنبه دوشنبه سه شنبه بعدظهر تعیین نوبت فرمایید

  • تصویر کاربر ناهید یکشنبه ۲۳ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 315 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و احترام ، سوالی دارم میخواستم خواهش کنم که راهنماییم کنید ، من به علت رژیم کاهش وزن و جراحی کیسه صفرا که سه ماه پیش انجام دادم دچار ریزش موی شدید و کم پشتی شدم و بسیار از نظر روحی شرایط بدی دارم ، تمام آزمایشات مربوطه را هم انجام دادم ، فقط فریتین خونم 21 بود که قرص آهن مصرف می کنم . آدم بسیار مضطرب و استرسی هستم ، خواهش می کنم از حضورتون که بهم بفرمایید آیا موها دوباره در میاد ؟ قرص ب کمپلکس و بیوتین و آهن و زینک هم در حال حاضر استفاده می کنم ولی مایل نیستم ماینوکسیدیل استفاده کنم به جهت اینکه پوست سرم واکنش نشان می دهد . چه چیزی جایگزینش برای تحریک رشد مو می توانم استفاده کنم ؟ عاجزانه خواهش می کنم راهنماییم کنید ، بسیار بسیار از لطف شما سپاسگزارم و قدردانی می کنم .
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده یکشنبه ۲۳ دی ۹۷( 5 سال پیش)

      سلام خواهش میکنم باعث افتخاره که بتونم کمکتون کنم اما برای ریزش مو حتما از نزدیک معاینه شوید

  • تصویر کاربر یاسمن شنبه ۱۷ آذر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 431 مشاهده پرسش
    ریزش مو دارم و حس میکنم موهام داره خالی میشه قرص unizinc خوردم و شامپو های سریتا مصرف کردم اما نتیجه نگرفتم آزمایش هم تقریبا تازه دادم و مشکلی نبوده. ممنون میشوم کمکم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۱۷ آذر ۹۷( 5 سال پیش)

      سلام یک نسخه ثابت برای تمام افراد موجود نیست، در این خصوص حتما باید از نزدیک معاینه شوید تا تشخیص داده شود کدام راهکار مناسب شرایط پوست شماست

درحال دریافت اطلاعات

با ربات تلگرام دکتر گیتا مجید زاده

جواب پرسش های خود را سریع تر دریافت کنید!

برای مشاوره و رزرو وقت فرم زیر را پر کنید:

پرسش از دکتر