آیا خارش پوست نشانه ی سرطان است؟

آیا خارش پوست نشانه ی سرطان است؟

نویسنده: دکتر گیتا مجیدزاده

اسفند 16, 1399
بازدید: 103521

نویسنده: دکتر گیتا مجیدزاده

اسفند 16, 1399
بازدید: 103521

فهرست مطالب

رابطع خارش بدن و سرطان چیست ؟ ایا سرطان پوست خارش دارد؟  هم خود سرطان و هم درمان های سرطان ممکن است باعث خارش شوند. خارش پوست می تواند یکی از علائم سرطان یا حتی اولین علامت سرطان باشد، گرچه دیگر علل خارش پوست، قطعاً بسیار شایع تر هستند. سرطان هایی که معمولاً با خارش همراه هستند شامل سرطان خون و لنفوم، سرطان کیسه صفرا و سرطان کبد می شوند. گرچه، ممکن است دیگر سرطان ها نیز این علائم را داشته باشند.

گرچه، متمایز کردن خارش پوست ناشی از سرطان، از خارش ناشی از موارد خوش خیم، بسیار سخت است. نکات کوچکی وجود دارند که موجب بروز سوء ظن می شوند. شما چه چیزی درباره ی ارتباط بین سرطان و خارش پوست می دانید؟

خارش بدن و سرطانزگیل تناسلی

آیا سرطان موجب خارش می شود؟

آیا علائم سرطان پوست خارش است؟ با بیان دیگر ایا خارش نشانه سرطان است؟ خارش پوست مربوط به سرطان، گاهی اوقات مشابه با خارش مربوط به مشکلات پوستی یا دیگر موارد خوش خیم می باشد؛ اما مشخصه هایی وجود دارد که ممکن است موجب تمایز آنها شود. میدانید عوارض لیزر صورت زنان چیست ؟ 

خارش در واکنش به آب

عدم وجود راش یا تبخال (گرچه گاهی اوقات راش پوستی به علت خراش دادن مکرر اتفاق می افتد)

وجود علائم دیگری همچون یرقان (زرد شدن پوست) و علائم لنفوم (تب، کاهش وزن و تعریق شبانه)

بعلاوه، خارش مرتبط با سرطان در پایین پاها و قفسه سینه بیشتر احساس می شود و ممکن است با احساس سوزش همراه باشد.

علل خارش

التهاب مستقیم

این سرطان ها ممکن است شامل انواع مختلفی از سرطان های پوستی، سرطان های سینه همچون سرطان التهاب پستان، بیماری پاژه نوک پوستان و قطعاً هر سرطانی که به پوست گسترش (متاستاز) پیدا می کند، باشند.

تجمع نمک های صفراوی

انسداد مجراهای صفراوی یا شکستن سلولهای خونی قرمز، هر دو می توانند منجر به تجمع نمک های صفراوی در پوست شوند. این امر اغلب منجر به خارش شدید می شود.

این حالت ممکن است با سرطان لنفومی (بعلت شکسته شدن سلولها)، لوسمی، سرطان های شکمی مانند کبد، کیسه صفرا و هر سرطانی که به کبد گسترش پیدا می کند (مانند سینه، ریه، روده بزرگ و غیره) رخ دهد.  در مورد تاول پوستی بیشتر بخوانید.

آیا ضایعات پوستی من از علائم کرونا است؟

ترشح مواد شیمیایی

 این خارش اغلب در پاها بسیار شدید است. در برخی موارد، علائم پارانئوپلاستیک همچون خارش ممکن است، هفته ها یا ماهها پیش از تشخیص سرطان هایی همچون سرطان ریه سلول های غیر کوچک یا لنفوم رخ دهند.

برخی از مواد شیمیایی آزاد شده شامل سیتوکین (مواد شیمیایی التهابی آزاد شده از سلولهای ایمنی اغلب در واکنش به لنفوم)، ماده P، نوروپپتیدها، پروستاگلاندین ها و غیره می باشند.

برخی از این مواد شیمیایی مستقیماً روی پایانه های عصبی عمل می کنند و موجب خارش می شوند، در حالیکه برخی دیگر ممکن است باعث آزاد سازی هیستامین توسط سلولهای ماست سل و مکانیسم های دیگر شوند.

تغییرات هورمونی

تغییرات هورمونی مربوط به سرطان یا درمان های سرطان ممکن است به چند روش، منجر به خارش شود. یائسگی در زنان (چه به صورت طبیعی، جراحی یا ناشی از مسائل پزشکی مانند سرطان سینه) می تواند موجب خشکی پوست شود. تغییرات هورمونی همچنین ممکن است منجر ب گرگرفتگی شود. این گرگرفتگی اغلب با تعریق همراه هستند و می توانند به آسانی منجر به خارش پوست شوند.

سرطان هایی که ممکن است موجب خارش شوند

همان طور که پیش از این اشاره شد، برخی از سرطان ها وجود دارند که نسبت به سرطان های دیگر،  احتمال بیشتری دارد که موجب خارش شوند. گاهی اوقات، خارش شدید می باشد، در حالیکه در موارد دیگر ممکن است موقتی باشد یا تنها پس از دوش یا حمام آب گرم اتفاق بیفتد.

لوسمی، لنفوم و میلوم متعدد

سرطان لنفوم سلول T پوستی، هم به علت درگیری مستقیم پوست و هم بعلت ترشح مواد التهابی همچون اینترلوکین ۳۱، موجب خارش می شود. اختلالات میلودیسپلاستیک همچون پلی سیتمی ورا نیز معمولاً با خارش همراه هستند.

در لنفوم های سلول  T و اختلالات میلوپرولیفراتیو، خارش پوست ناشی از در معرض آب قرار گرفتن، ممکن است سالها پیش از تشخیص سرطان نیز وجود داشته باشد.

ایا خارش نشانه سرطان است

سرطان پوست

سرطان پوست، شایع ترین نوع سرطانی است که موجب خارش پوست می شود. خارش در سرطان سلول پایه و سرطان سلول سنگفرشی، نسبت به ملانوم شایع تر می باشد.

سرطان وولوار و سرطان مقعد

خارش در ناحیه وولوار و واژن و مقعد، احتمالاً علت های دیگری دارد، اما گاهی اوقات با سرطان های این نواحی نیز مشاهده می شود.

سرطان سینه

برخلاف دیگر انواع شایع سرطان سینه، سرطان سینه التهابی در ابتدا، اغلب شبیه به راش یا عفونت سینه  (ورم) می باشد.

گاهی اوقات، علائم با خارش و یک جوش کوچک شروع می شوند، که حتی پیش از بدتر شدن ممکن است با نیش حشره اشتباه گرفته شوند. بیماری پاژه ی سینه نیز ممکن است با خارش همراه باشد که اغلب مربوط به راش های پوسته ای و خشکی نوک سینه می باشند.

سرطان کبد، مجاری صفراوی، پانکراس و کیسه صفرا

هر سرطانی که با مجاری صفراوی سروکار داشته باشد، ممکن است منجر به انسداد و در نتیجه تجمع نمک های صفراوی در پوست شود. به ویژه در سرطان پانکراس، این موضوع در سرطان های واقع شده در سر پانکراس بیشتر شایع می باشد. دیگر علائم ممکن است شامل زردی، شکم درد و تجمع مایع در شکم باشند.

سرطان متاستاتیک

سرطان متاستاتیک پوست (متاستازهای پوست) ممکن است با خارش همراه باشند. در زنان، سرطان سینه شایع ترین منبع متاستازهای پوستی می باشد؛ در مردان، سرطان ریه شایع تر می باشد. سرطان های دیگر مانند سرطان روده بزرگ و غیره نیز ممکن است به پوست سرایت کنند.

متاستازهای کبد نیز ممکن است منجر به خارش شوند، که شبیه به خارش مربوط به سرطان های اولیه کبد می باشند. 

خارش ناشی از درمان های سرطان

بسیاری از روش های درمانی سرطان می توانند منجر به خارش شوند. شایع ترین آنها شامل درمانهای هدفمند و برخی از داروهای ایمونوتراپی، به ویژه اینترفرون و اینترلوین ۲ می باشند. بسیاری از داروها می توانند منجر به واکنش های آلرژیک یا التهاب کبد شوند که به نوبه ی خود منجر به خارش می شوند.

پرتو درمانی نیز به ویژه در زمانی که پوست شروع به بهبود می کند، معمولاً منجر به خارش می شود.

قوانین طلایی برای مراقبت از پوست بدن

کنترل

کنترل خارش ناشی از سرطان، در بهبود کیفیت زندگی بسیار مهم است، به ویژه زمانی که خارش بسیار شدید باشد. اغلب اوقات، درمان سرطان زمینه ای، خارش را کاهش می دهد. گرچه اینکار در سرطان های پیشرفته همیشه امکان پذیر نیست. بهبود خارش ممکن است زمان بر باشد. در مورد افزایش دائمی حجم لب بیشتر بدانید.

اقدامات سبک زندگی

اقدامات ساده برای کنترل خارش پوست ناشی از درمان سرطان، می تواند شامل موارد زیر باشد:

  1. هیدراته ماندن پوست
  2. استفاده از کرم ها و لوسیون های با کیفیت (اجتناب از محصولات معطر)
  3. استعمال جوش شیرین یا مخلوط های جو دو سر به پوست
  4. استفاده از دستگاه بخور در صورت خشکی هوای خانه
  5. اجتناب از تراشیدن مو
  6. حمام در آب ولرم به جای آب داغ
  7. سعی در محدود کردن حمام به چند روز یکبار، به جای حمام روزانه و اجتناب از نشستن در وان بیش از ۳۰ دقیقه
  8. اجازه دهید پس از حمام پوست شما به طور طبیعی خشک شود، و از مالیدن پوست با حوله خودداری کنید.
  9. پوشیدن لباس راحت و گشاد
  10. اجتناب از لباسی که موجب اصطکاک می شود و یا زبر است، لباس های لینن و کتان به الیاف مصنوعی، ترجیح داده می شوند.
  11. پایین نگه داشتن ترموستات یا تهویه هوا برای کاهش تعریق(تعریق می تواند خارش را تشدید کند).
  12. پرت کردن حواس خود مانند گفتگو، موسیقی یا هرچیزی که ذهن شما را از خارش دور کند.
  13. کوتاه نگه داشتن ناخن ها برای جلوگیری از خراش دادن پوست به هنگام خواب
  14. استفاده از حشره کش زمانی که در بیرون از خانه به سر می برید.
  15. کاهش استرس، چرا که استرس عاطفی می تواند موجب شدیدتر شدن خارش شود.

اجتناب از خاراندن، بسیار مهم است. اما اغلب گفتن آن راحت است. برای تسکین خارش شما می توانید ناحیه را ماساژ دهید، آن را به آرامی فشار دهید و یا از کمپرس های سرد استفاده کنید.

دلیل خارش پوست

داروها

داروهای مختلفی وجود دارند که برای تسکین خارش استفاده می شوند. پیش از استفاده از داروهای بدون نسخه، حتما با آنکولوژیست خود صحبت کنید. برخی از داروها می توانند با درمان های سرطان تداخل داشته باشند.

برای مثال، بنادریل (دیفن هیدرامن) با اثرات داروی سرطان سینه (تاموکسیفن) تداخل دارد. گزینه های درمانی شامل موارد زیر می شوند:


کلینیک زیبایی دکتر گیتا مجید زاده

برای مشاوره و رزرو وقت فرم زیر را پر کنید:

پیشنهاد ما:

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر فرهاد یکشنبه ۱۵ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 214 مشاهده پرسش
    سلام دختر12سالم حدود2سال بدنش میخاورنه.بیشترهم پشت بازو و پیشانی جوشهایی میزنه میخوارونه تا خون میادوخیلی زیادمیخوارونه ممنون میشم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده یکشنبه ۱۵ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      سلام وقت بخیر با توجه به توضیحاتی که دادین احتمال اگزما یا حساسیت شدید پوستی بسیار زیاد هست لطفا لیف نکشید و برای بررسی دقیق تر حتما به صورت حضوری تشریف بیارین تا توسط پزشک متخصص این مورد بررسی بشه و در صورت تشخیص ایشون براتون دوره درمان دارویی شروع بشه
    2. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده یکشنبه ۱۵ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      شما میتونین همه روزه از ساعت 8 تا 10 شب با همکارانم در بخش روابط عمومی تماس بگیرین تا نزدیک ترین وقت رو براتون رزرو کنند
    3. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده یکشنبه ۱۵ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      02126806595
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر امیر دوشنبه ۲۷ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 209 مشاهده پرسش
    سلام.من مدت 10روز هستش که فقط در هنگام شب بدنم به خارش نیفتد .میل جنسی ام کم شده.البته 3ماه پیش با از دست دادن پدرم شدیداً ناراحت افسرده شدم
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده دوشنبه ۲۷ دی ۰( 2 سال پیش)
      سلام وقت بخیر خارش بدن به عوامل متعددی بستگی دارد از جمله نوع تغذیه حساسیت قارچ پوستی و کهیر در بعضی از موارد که باید حتما توسط پزشک متخصص این مورد بررسی شود و دوره درمان دارویی براتون شروع بشه
    2. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده دوشنبه ۲۷ دی ۰( 2 سال پیش)
      شما میتونین همه روزه از ساعت 8 تا 10 شب باهمکارانم در بخش روابط عموم تماس بگیرین تا نزدیک ترین وقت روبراتون رزرو کنند
    3. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده دوشنبه ۲۷ دی ۰( 2 سال پیش)
      02126806595
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر احمد شنبه ۴ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 192 مشاهده پرسش
    باسلام مادرم 65سال سن دارد و حدود 2 سال است خارش پوست دارد اخیرا پلک بالا و پایین چشم چپش هم باد می کند و زیاد ادرار دارد و دستشویی دارد دکتر هم رفته ازمایش هم دارد و در ازمایشاتش چیزی مشاهده نشده لطف کنید راهنمایی کنید ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۴ دی ۰( 2 سال پیش)
      سلام وقت بخیر با توجه به مواردی که میفرمایید احتمال عفونت قارچی بسیار زیاد هست اما برای بررسی دقیق تر باید حتما به صورت حضوری تشریف بیارین و ویزیت بشین تا در صورت نیاز دوره درمان براشون شروع بشه
    2. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۴ دی ۰( 2 سال پیش)
      شما میتونین همه روزه از ساعت 8 تا 10 شب با همکارانم در بخش روابط عمومی تماس بگیرین تا نزدیک ترین وقت رو براتون رزرو کنند
    3. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۴ دی ۰( 2 سال پیش)
      02126806595
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر سمیرا سه شنبه ۲۷ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 269 مشاهده پرسش
    با سلام.من هشت سالی هست که دچار تنبلی تخمدان هستم و موهای جلوی سرم خیلییی کم پشت شده.(ریزش مو با الگوی مردانه)البته الان بیماریم کنترل شده. و حدود سه سال پیش موهام ریزش خیلی شدیدی داشتن.میخواستم بدونم ممکنه با پی ار پی موهایی که از دست دادم برگرده؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده سه شنبه ۲۷ مهر ۰( 2 سال پیش)
      سلام وقت بخیر باید حتما تشریف بیارین توسط پزشک متخصص ویزیت بشین و در صورت تشخیص ایشون میتونین پی ار پی انجام بدین عزیزم
  • تصویر کاربر رضا یکشنبه ۱۰ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 297 مشاهده پرسش
    سلام، آقا هستم 33 ساله،به مدت 10 سال است که خارش پوست دارم، به پزشکای متخصص مراجعه کردم ،عفونی، گوارش، پوست، تشخیص دکتر عفونی علائم هپاتیت بوده که تشخیص اشتباه بود،گوارش هم میکروب معده تشخیص دادن که درمان کردم ولی تاثیری رو خارش نذاشت، پزشک پوست هم دارو و پماد دادن که باز هم تاثیری نداشت، بارها سونو کبد دادم که مقداری چرب بوده که درمان شد ولی باز بی تاثیر بود، وقتی شروع به خارش میکنه پوستم حمام میرم و تا 24 ساعت خارش بر طرف میشه، پوسته دادن روی سر و صورت مدام دارم دارم، بین سینه خارش دارم که پزشک گفتن قارچه ولی درمان نشد و بر میگرده، حالت خشکی داره حالت لک اندازه ی کف دست داره عکس براتون میزارم، برای پوسته سر انواع شامپو ها استفاده کردم اما موقت خوب میشن نه به طور کامل، ریزش مو هم دارم به شدت، ودرنهایت برای تسکین این خارش ها ده سالی هست سیتریزین مصرف میکنم یک روز در میون بعضی وقتها هر روز، ممنون میشم که فرشته ی نجات بنده باشید
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۹ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام وقت بخیر با توجه به درمان های متعددی که انجام دادین و چوابی حاصل نشده باید خدمتتون عرض کنم که لیف اصلانکشید و در اسرع وقت تشریف بیارین تا از نزدیک ویزیت بشین و دوره درمان براتون شروع بشه در بعضی از موارد حتما نیاز به نمونه برداری هست که باید حتما پزشک متخصص نظر قطعی رو بدن
    2. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۹ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      شما میتونین همه روزه از ساعت 8 ت 10 شب با همکارانم در بخش روابط عمومی تماس بگیرین تا نزدیک ترین وقت رو براتون رزرو کنند
    3. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۹ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      02126806595
    4. تصویر کاربر رضا شنبه ۹ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      خیلی ممنون، من تماس گرفتم اما تا اخر سال نوبت خالی نیست و گفتن لیست انتظار ثبت کنید،من یک موضوع دیگه هم فراموش کردم بگم ریزش مو بدن هم دارم به طوره غیر عادی.
      با این اوصاف من باید این وضع رو تحمل کنم غیر قابل تحمله برام این موضوع
      ممنون میشم اگر این زمان رو ویزیت رو تغییر بدید
      سپاس
    5. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده یکشنبه ۱۰ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام وقت بخیر برای ویزیت با اقای دکتر ریاحی متخصص پوست و مو مجموعه تایم وجود دارد لطفا مجدد تماس بفرمایید تا همکارانم براتون وقت رو رزرو کنند
    6. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده یکشنبه ۱۰ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      02126806595
    7. نمایش سایر 5 پاسخ
  • تصویر کاربر الیسا دوشنبه ۲۴ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 363 مشاهده پرسش
    عرض ادب
    میخواستم بدونم راه حلی برای از بین بردن و یا بهبود استرچ مارک قدیمی و عمیق همچنین اسکار جراحی و سوختگی وجود دارد؟
    البته راهکارهای متفاوتی رو همکاران محترم پیشنهاد دادند منتهی با توجه به هزینه های زیاد نمی تونم تمام اونها رو امتحان کنم لطفا راهنمایی بفرمایید. با سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده دوشنبه ۲۴ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام وقت بخیر عزیزم برای برطرف کردن جای جوش لک منافذ باز پوست و جای اسکار معمولا ار اف فرکشنال یا سی او تو استفاده میشود اما برای بررسی دقیق تر حتما باید تشریف بیارین از نزدیک ویزیت بشین از نظر هزینه ای هم باید خدمتتون عرض کنم که حدودا بین 500 تا یک میلیون تومان رو باید در نظر بگیرین
  • تصویر کاربر محمد شنبه ۲۵ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 263 مشاهده پرسش
    اگر چند تا لک مک در تخمدان و جاهای دیگر هم هست نشانه چیست ؟
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۲۵ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      سلام وقت بخیر بعضی از این لک ها امکان داره قارچی یا ارثی باشه اما برای بررس دقیق تر حتما باید تشریف بیارین تا توسط پزشک متخصص ویزیت بشین و دوره درمان براتون شروع بشه
  • تصویر کاربر sahar شنبه ۲۵ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 389 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید خدمت خانم دکتر عزیز.من چهار سال پیش جهت درمان جوش از راکوتان استفاده کردم میخواستم بدونم ایا برای انجام ساب سیژن مشکلی ایجاد نمیشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۲۵ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      سلام وقت بخیر باتوجه به این که قبلا راکوتان مصرف میکردید برای انجام ساب سیژن حتما باید پزشک متخصص نظر بدهند و وضیعت صورتتون رو بررسی کنند
    2. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۲۵ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      شما میتونین همه روزه از ساعت 8 تا 10 صبح با همکارانم در بخش روابط عمومی تماس بگیرین تا نزدیک ترین وقت رو براتون رزرو کنند
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

با ربات تلگرام دکتر گیتا مجید زاده

جواب پرسش های خود را سریع تر دریافت کنید!

برای مشاوره و رزرو وقت فرم زیر را پر کنید:

پرسش از دکتر