تاول پوستی

تاول پوستی | بیماری ها ، علائم و درمان

نویسنده: دکتر گیتا مجیدزاده

اسفند 27, 1399
بازدید: 59432

نویسنده: دکتر گیتا مجیدزاده

اسفند 27, 1399
بازدید: 59432

فهرست مطالب

تاول پوستی برآمدگی کوچک و پر از مایعی است که معمولا پس از آسیب دیدن پوست، در لایه های فوقانی آن پدیدار می شود. تاول ها با این که می توانند در هر جایی از بدن ایجاد شوند اما در دست ها و پا ها رواج بیشتری دارند. تجمع مایع در زیر پوست آسیب دیده، سبب پیشگیری از آسیب بیشتر و سرعت بخشیدن به التیام بافت زیرین آن می شود. اغلب تاول ها با مایعی شفاف (سرم)، خون یا در صورت التهاب و عفونت، با چرک پر شده اند.

آیا ضایعات پوستی من از علائم کرونا است؟

زمان مراجعه به پزشک

در صورت داشتن تاول هایی با ویژگی های زیر باید به پزشک مراجعه شود:

تاول های پوستی عفونی با چرکی سبز یا زرد رنگ پر شده و می توانند دردناک، قرمز و گرم باشند. عدم چشم پوشی از تاول های عفونی اهمیت دارد زیرا این تاول ها می توانند به زرد زخم و عوارض بیشتری همچون سلولیت یا سپسیس منجر شوند. زرد زخم نوعی عفونت باکتریایی و واگیر دار پوست است. در مورد روش لیفت صورت با نخ بیشتر بدانید.

همچنین، در صورت ابتلا به تاول های غیر متداول زیر باید با پزشک مشورت کرد:

امکان دارد، پزشک جهت درمان تاول های عفونی مصرف آنتی بیوتیک را تجویز کند. در صورت ابتلا به یک تاول بزرگ یا دردناک، پزشک ممکن است تصمیم بر تخلیه آن در شرایط استریل داشته باشد. اگر تاول ها ناشی از بیماری های پزشکی همچون آبله مرغان، هرپس یا زرد زخم باشند، پزشک نحوه درمان عامل زمینه ای را برای بیمار توضیح خواهد داد.

ضد آفتاب برای نور خورشید

عوامل بروز تاول ها

تاول ها اغلب در اثر آسیب پوستی ناشی از اصطکاک یا حرارت به وجود می آیند. برخی بیماری ها نیز می توانند سبب بروز تاول ها شوند. فرایند تشکیل تاول بدین گونه است که لایه فوقانی پوست (اپی درم) پس از آسیب دیدن از لایه های زیرین خود جدا شده و در فضای ایجاد شده مایع تجمع می کند.

تاول های ناشی از اصطکاک

 این تاول ها اغلب در اثر پوشیدن کفش هایی با اندازه نامناسب ایجاد می شوند. در صورتی که پوست برای مدتی طولانی در اصطکاک بوده یا مالشی شدید را در زمانی کوتاه دریافت کند، دچار تاول می شود. تاول های ناشی از اصطکاک اغلب بر روی دست ها و پا ها بروز می دهند. این عارضه های پوستی بر روی پوست های مرطوب و آب و هوای گرم آسان تر تشکیل می شوند. با عوارض لیزر صورت زنان آشنا شوید.

واکنش پوستی

 تاول ها گاهی اوقات زمانی تشکیل می شوند که پوست با برخی محصولات آرایشی، شوینده و حل کننده در تماس قرار می گیرد. واکنش حساسیتی به نیش یا گزش حشرات نیز از دیگر عوامل بروز تاول ها است.

بیماری ها

تعدادی از بیماری ها می توانند سبب بروز تاول شوند. رایج ترین موارد از میان آن ها نمونه های زیر هستند:

آبله مرغان: یک بیماری در کودکان است که سبب بروز نقاط قرمز و خارش دار می شود.

تبخال: زخم های کوچکی هستند که بر روی لب ها یا اطراف دهان در اثر ابتلا به ویروس ایجاد می شوند.

هرپس: یک عفونت منتقل شونده جنسی است که بیشتر ناحیه کشاله ران را به خود درگیر می کند.

زرد زخم: یک عفونت پوستی باکتریایی و واگیر دار است.

پومفیلوکس: نوعی اگزما است.

جرب: یک بیماری پوستی است که توسط حشره کوچک هیره (مایت) به وجود آمده و سبب بروز تاول هایی در کف دست و پای کودکان خردسال می شود.

بیماری دهان، دست و پا: یک عفونت ویروسی است که معمولا کودکان خردسال را تحت تاثیر قرار می دهد.

علت زرد شدن پوست چیست؟

موارد نادر تری نیز سبب بروز تاول می شوند که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

پمفیگوئید بولوس: یک بیماری پوستی است که سبب بروز تاول هایی بزرگ بر روی پوست شده و معمولا در افراد بالای ۶۰ سال بروز می دهد.

پمفیگوئید ولگاریس: یک بیماری پوستی جدی است که در صورت اعمال فشار به پوست تاول بروز می کند. این تاول ها به آسانی باز شده و پوست را در مقابل عفونت ها آسیب پذیر می کنند.

درماتیت هرپتی فرم: یک نوع بیماری پوستی است که سبب بروز تاول های مبتلا به خارش بر روی آرنج ها، زانو ها، کمر و باسن می شود. تاول ها معمولا با شکل و اندازه یکسان بر روی هر دو طرف بدن پدیدار می شوند.

بیماری پروانه ای: گروهی از اختلالات پوستی وراثتی و نادر هستند که سبب شکنندگی بیش از حد پوست شده و هر گونه آسیب یا مالش می تواند، تاول های دردناکی را به همراه داشته باشد.

بولوس درماتوز مزمن کودکی: بیماری است که سبب بروز دسته ای تاول ها بر روی صورت، دهان و ناحیه تناسلی می شود.

اریترودرم اکتیوزیفرم بولوس: نوعی از اکتیوز مادرزادی است که سبب التهاب، پوسته شدن و تاول زدن پوست می شود. 

درمان تاول پوستی

اغلب تاول ها پس از گذشت ۳ تا ۷ روز و بدون نیاز به مراقبت پزشکی درمان می شوند. افراد باید از ترکاندن یا آسیب رساندن به تاول ها خودداری کنند، زیرا این کار می تواند به عفونت یا آهسته تر شدن فرایند التیام منجر شود. در صورتی که تاول باز شود، نباید پوست مرده روی آن را برداشت. به جای این کار می توان مایع موجود در آن را تخلیه کرده و جهت پیشگیری از عفونت، ناحیه زخم را تا زمان التیام با یک پانسمان خشک و استریل پوشاند.

اغلب تاول ها به صورت طبیعی و بدون نیاز به درمان پزشکی التیام می یابند. همگام با این که پوست جدید در زیر تاول شروع به رشد می کند، بدن به آرامی مایع موجود در تاول را جذب کرده و پوست روی آن پس از خشک شدن جدا می شود. میدانید زگیل تناسلی چیست ؟

عوامل پیری پوست در جوانی

پیشگیری از عفونت

پوست سالم روی تاول مانعی طبیعی برای عفونت ها به شمار می رود. سالم ماندن پوست جهت اجتناب از بروز عفونت اهمیت دارد. با این که سوراخ کردن تاول وسوسه کننده است اما باید جهت پیشگیری از عفونت یا آهسته شدن روند التیام، از انجام این کار خودداری کرد. باید به پوست اجازه داد تا پس از التیام یافتن بافت زیرین خود، به صورت طبیعی جدا شود.

تاول های کوچک و بزرگ را می توان به ترتیب به وسیله دارو و پانسمان پوشاند. تاول های دردناک یا آن هایی که به دلیل محل خود، در معرض آسیب دیدن هستند، باید به وسیله یک پانسمان نرم پوشانده و محافظت شوند. کف پا از جمله نواحی پر خطر برای تاول ها به شمار می رود. بریدن وسط پانسمان به شکل یک شیرینی دونات می تواند علاوه بر قرار گیری مناسب بر روی تاول، از وارد شدن مستقیم بر روی آن پیشگیری کند. جهت اجتناب از ابتلا به عفونت، باید پانسمان را به صورت روزانه تعویض کرده و دست ها را قبل از تماس با آن شستشو داد.

تاول های باز شده

بهتر است مایع را تخلیه کرده و تاول را با آب و صابون ملایم شستشو داد. تاول را پوشانده و ناحیه اطراف آن را با یک پانسمان خشک و استریل از عفونت محافظت کنید. پانسمان های هیدرو کلوئید به صورت بدون نسخه در داروخانه ها به فروش رسیده و در زمینه پیشگیری از ناراحتی و تسریع التیام زخم موثر هستند. در صورتی که لایه فوقانی پوست مرده تاول از قبل جدا شده است، باید از برداشتن لبه های باقی مانده اطراف تاول خودداری کرد. جهت محافظت از عفونت باید از دستور العمل های ذکر شده در بالا پیروی کرد. در صورت ابتلا به تاول بر روی پا، باید حداقل تا زمان التیام یافتن آن از پوشیدن کفش های عامل بروز تاول خودداری کرد.

تاول های خونی

 در صورتی که تاول خونی باز شود، بهتر است ناحیه زخم را تمیز و خشک نگه داشت. بیماران می توانند جهت پیشگیری از ابتلا به عفونت، با پانسمان استریل از زخم محافظت کنند. تاول های خونی اغلب دردناک هستند. اعمال بلافاصله کیسه یخ بر روی ناحیه مبتلا، می تواند به کاهش درد کمک کند. بهتر است این کیسه را به مدت ۱۰ تا ۳۰ دقیقه بر روی ناحیه مورد نظر نگه داشت. برای جلوگیری از تماس مستقیم یخ با پوست، می توان قبل از اعمال آن، یک حوله بر روی ناحیه مبتلا قرار داد.

تاول خونی

پیشگیری از تاول ها

پیشگیری از تاول های ناشی از اصطکاک، آفتاب سوختگی یا مواد شیمیایی چندین راه دارد. تاول های ناشی از بیماری ها اغلب قابل پیشگیری نبوده و به درمان پزشکی نیاز دارند.

استفاده از کفش مناسب

 تاول ها بیشتر بر روی پوست های مرطوب به وجود می آیند. در صورت مرطوب بودن کف پا، پوشیدن جوراب های جاذب رطوبت یا دو بار تعویض جوراب ها در روز، می تواند به پیشگیری از بروز این ضایعات کمک کند. در صورت انجام ورزش به طور منظم، پوشیدن جوراب های ورزشی یا جوراب های پشمی ضخیم، می تواند به خشک نگه داشتن پا ها و کاهش خطر ابتلا به تاول ها کمک کند. قرار دادن پودر تالک در درون جوراب ها نیز مفید است.

پیاده روی های طولانی باید با کفش های مناسب و راحت انجام شوند. کفش های نویی که راحت نبوده و هنوز شکل پا را به خود نگرفته اند، برای این فعالیت مناسب نیستند. در صورت احساس گرمی در کف پا در هنگام راه رفتن، تمرین کردن یا انجام فعالیت های ورزشی، باید فورا انجام فعالیت را متوقف کرد. همچنین، می توان یک پوشش مناسب را به دور نواحی مستعد پیچاند. در هنگام استفاده از ابزار هایی همچون بیل یا کلنگ یا انجام فعالیت هایی همچون باغبانی باید از دستکش های محافظ استفاده کرد.

گرما و آفتاب سوختگی

در هنگام کار با مواردی همچون بخار، شعله یا آب جوش باید مراقب بود. باید اطمینان یافت که محیط شغلی دارای تجهیزات مناسب برای کار با گرما و مواد شیمیایی است.

پوشاندن نواحی مختلف بدن روش مناسبی برای اجتناب از آفتاب سوختگی است. در موارد آفتاب سوختگی، استفاده از محصولات آب رسان، ضد آفتاب و لوسیون کالامین می تواند در تسکین ناراحتی مفید باشد.

مواد شیمیایی

همواره باید در هنگام کار با محلول های شوینده، محصولات پاک کننده، حلال ها و دیگر مواد شیمیایی از دستکش های محافظتی استفاده کرد.

کلینیک زیبایی دکتر گیتا مجید زاده

برای مشاوره و رزرو وقت فرم زیر را پر کنید:

پیشنهاد ما:

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سعید شنبه ۹ مهر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 172 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشید.
    بر روی هر دو دست از مچ تا انگشتان و روی دست و انگشتان دست تعداد زیادی تاول های ریز بیرنگ که تقریبا سفت هستن و مانند نایلون شفاف هستن یکدفعه ظاهر شده و الان چند ماه هست که....پخش تر نشدن و درد و خارشی هم ندارن
    یک پزشک مراجعه کردیم گفتند که یا با پمادی که نسخه کردن رپی آنها بمالید و پانسمان کنید یا باید با عمل فریز کردن برداشته بشوند.
    میخواستم ببینم ریشه این بیماری از کجاست و آیا اسم خاصی دارد و بهترین روش درمان آن چیست.
    ممنون میشم پاسخ بدید و در صورت نیاز آدرس و وقت هم بدید.
    بنده ساکن کرج هستم.
    سپاس از شما،منتظرم🙏
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۹ مهر ۱( 1 سال پیش)

      سلام وقت بخیر

      تاول ها اغلب در اثر آسیب پوستی ناشی از اصطکاک یا حرارت به وجود می آیند. برخی بیماری ها نیز می توانند سبب بروز تاول ها شوند. فرایند تشکیل تاول بدین گونه است که لایه فوقانی پوست (اپی درم) پس از آسیب دیدن از لایه های زیرین خود جدا شده و در فضای ایجاد شده مایع تجمع می کند.

      در صورتی که این تاول ها زرد رنگ یا چرکی باشد در بعضی از موارد با اصطکاک میتونه واگیر دار باشد. بدون مشورت پزشک دارویی مصرف نکنید و لیف نکشید در اسرع و قت جهت ویزیت حضوری تشریف بیارین.

      شما میتونی همه روزه با شماره های زیر با همکارانم در بخش روابط عمومی تماس بگیرین تا نزدیک ترین وقت رو براتون رزرو کنند 

      02126806595

      02126806049

      02126806057

  • تصویر کاربر ندا شنبه ۱۸ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 217 مشاهده پرسش
    سالها پیش بر اثر استرس جوش زدم و جای اون موند فرورفته شد میخواستم ببینم کامل از بین می رود؟ ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۱۸ دی ۰( 2 سال پیش)
      سلام وقت بخیر در بعضی از موارد با انجام اراف فرکشنال یا سی اوتو تا حدودی جای جوش از بین میره اما برای بررسی دقیق تر باید حتما به صورت حضوری تشریف بیارین تا توسط پزشک متخصص ویزیت بشین در صورت این که کاندید انجام این کار باشین برتون انجام میشه عزیزم
    2. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۱۸ دی ۰( 2 سال پیش)
      شما میتونی همه روزه از ساعت 8 تا 10 شب با همکارانم در بخش روابط عمومی تماس بگیرین تا نزدیک ترین وقت رو براتون رزروکنند
    3. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۱۸ دی ۰( 2 سال پیش)
      02126806595
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر آزاده یکشنبه ۲۳ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 238 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر،هفته ی پیش روی مچ پای برادرم یک تاول کوچک زد که نهایت اندازه ی سکه ی ۵۰ تومانی شد و ترکید و یک تاول کوچک هم زیر بغل بغلشون زد
    هر دو ترکیدن و الان مرحله ی زخم هستن خدا رو شکر فعلا جای دیگه ای از بدنشون نزده.
    شغل ایشون کارشناس کشاورزی هست و اکثرا توی محیط باغات هستن و با کود و سم و اینا در ارتباطن،بعلاوه اینکه متاسفانه از مواد شوینده بسیار زیاد استفاده میکنن
    میخواستم سوال کنم این شرایط میتونه باعث ایجاد تاول بشه
    در ضمن ایشون کیسه صفراشون و جراحی و خارج کردن و مدتی هم از پودر بدنسازی استفاده کردن
    ممنون از شما
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده یکشنبه ۲۳ آبان ۰( 2 سال پیش)
      سلام وقت بخیر به هیچ عنوان لیف نکشید احتمال حساسیت به ماده ی خاص یا قارچ پوستی بسیار زیاد هست در اسرع وقت برای ویزیت حضوری تشریف بیارین این مورد حتما باید از نزدیم بررسی بشه عزیزم
    2. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده یکشنبه ۲۳ آبان ۰( 2 سال پیش)
      شما میتونی همه روزه از ساعت 8 تا 10 شب با همکارانم در بخش روابط عمومی تماس بگیرین تا نزدیکترین وقت رو براتون رزرو کنند
    3. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده یکشنبه ۲۳ آبان ۰( 2 سال پیش)
      02126806595
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر Bel سه شنبه ۱۹ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 356 مشاهده پرسش
    سلام مدتیه که تاولی روی انگشت شصت دست پدرم دراومده که بامشاوره دکترعمومی اونوسوزن زد ویک مایع ژله ای سفید ازاون خارج شد ولی پس ازچندروزدوباره برگشت وبزرگترشد.لطفا راهنمایی کنیدکه چیکارکنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده سه شنبه ۱۹ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام وقت بخیر با توجه به عکسی که فرستادین باید خدمتتون عرض کنم که نباید به هیچ عنوان دستکاری گردد و در اسرع وقت تشریف بیارین ویزیت بشین احتمال پیشروی در مناطق دیگر وجود دارد
    2. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده سه شنبه ۱۹ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      شما میتونی همه روزه از ساعت 8 تا 10 صبح با همکارانم در بخش روابط عمومی تماس بگیرین تا نزدیک ترین وقت رو براتون رزرو کنند
    3. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده سه شنبه ۱۹ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      02126806595
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

با ربات تلگرام دکتر گیتا مجید زاده

جواب پرسش های خود را سریع تر دریافت کنید!

برای مشاوره و رزرو وقت فرم زیر را پر کنید:

پرسش از دکتر