درمان جوش

خلاصی از انواع آکنه و درمان جوش

نویسنده: دکتر گیتا مجیدزاده

مرداد 24, 1396
بازدید: 71994

نویسنده: دکتر گیتا مجیدزاده

مرداد 24, 1396
بازدید: 71994

فهرست مطالب

در این متن با علل ایجاد آکنه و روش های درمان جوش آشنا خواهید شد. اگر آکنه واقعا شما را اذیت کرده است، چه کاری باید انجام دهید؟

انواع آکنه

۱- جوش کیستیک

این نوع آکنه شبیه درد زخم های زیر پوستی است. هنگامی که یک حفره مسدود شده زیر پوست می ترکد، بدن شما تلاش می کند تا با ایجاد یک کیست محافظ، از خارج شدن باکتری ها از منافذ پوست جلوگیری کند. این آکنه ها سر ندارند و بهبود آنها ممکن است چند هفته طول بکشد.

چگونگی درمان جوش کیستیک

 التهاب را با یک دوره از آنتی بیوتیک های خوراکی، از داخل درمان کنید.

خوب است بدانید: آنتی بیوتیک ها یک راه حل دراز مدت نیستند. استفاده طولانی مدت از این نوع مواد می تواند باعث مقاومت باکتری ها در برابر دارو شود، به این معنی که باکتری هایی که برای درمان آنها تلاش می کنید، در برابر اثرات دارو مقاومت می کنند و این ترسناک است!

۲- جوش های سر سیاه

این جوش ها شبیه نقطه های سیاه در صورت شماست. این آکنه ها شبیه به جوش های سر سفید، منافذ مسدود شده ای هستند؛ اما با پوست پوشیده نشده اند. هنگامی که روغن و سلول های مرده در معرض اکسیژن قرار می گیرند، تیره می شوند، به همین دلیل سیاه به نظر می رسند.

چگونگی درمان جوش سر سیاه

ابتدا این را امتحان کنید: برای درمان جوش سر سیاه از یک اسکراب روزانه که پوست را از لحاظ شیمیایی و فیزیکی پوسته می کند، استفاده کنید.

اگر این روش کار نکرد: در مراکز میکرودرم، توسط پرشک آنها را از پوستتان خارج کنید.

۳- جوش های سر سفید

این جوش ها شبیه بمب هایی با کلاهک سفید هستندنام تخصصی آنها comedones است، یک توصیف فانتزی برای منافذ پوست مسدود پوشیده شده توسط یک لایه نازک از پوست که از جوش در برابر اکسیژن محافظت می کند. رنگ سفید یا زرد رنگ این آکنه ها مربوط به روغن و سلول های مرده پوست می باشد.

چگونگی درمان جوش سر سفید

اول از همه این روش را امتحان کنید: درمان های موضعی با گوگرد را امتحان کنید. این نوع مواد، چربی پوست را کم می کنند، حفره های پوست را کاهش می دهند و التهاب را به حداقل می رسانند.

یک کار را هرگز انجام ندهید: ترکاندن جوش ها شما را در معرض خطر ابتلا به عفونت قرار می دهد و همچنین منجر به زخم شدن پوستتان می شود.

۴- آکنه هورمونی

این آکنه ها بیشتر در چانه و گونه ها دیده می شود. نوسانات هورمونی باعث ایجاد چربی های بیش از حد می شود. این چربی ها در منافذ مسدود شده به عنوان جوش های سر سفید یا کیست هایی روی چانه و فک دیده می شوند.

چگونگی درمان جوش هورمونی

اول این کار را امتحان کنید: این آکنه ها به هورمون های آندروژن (هورمون های مردانه ای که در دختران و پسران وجود دارد)، که باعث تولید بیش از حد روغن می شود، مربوط می است. کرم های معمولی فقط آکنه های موجود را بهبود می بخشند و از ایجاد آکنه های دیگر پیشگیری نمی کنند. داروهایی  برای تنظیم هورمون در بازار وجود دارد که برای درمان آکنه موثرند.

اگر این روش درمانی جواب ندهد: سراغ داروهایی بروید که معمولا برای درمان برخی مسائل قلبی عروقی استفاده می شود، . البته این داروها برای آکنه تایید نشده اند، اما در دوزهای کم قادر است رابطه بین آندروژن ها و تولید روغن را کنترل کند.

خوب است بدانید: اگر جوشتان قبل از یک مهمانی بزرگ ظاهر شد، آمپول های کورتیزون سریعترین راه برای درمان آکنه می باشد. در عرض ۲۴ ساعت، تورم و قرمزی آکنه ها به شدت کاهش خواهد یافت.

درمان جای جوش

برای مشاهده ی فیلم زیر، لازم است که فیلترشکن شما فعال باشد.

علت ایحاد جوش چیست؟

# لایه برداری

هنگامی که شما سلول های مرده ی پوست و اضافه را با اسکراب یا ماسک بر نمی دارید، آنها روی سطح پوست انباشته می شوند و روغن را در منافذ خود نگه می دارند. این پوست های مرده موجب ایجاد آکنه های سر سفید یا جوش سر سیاه می شوند.

# آلودگی

ذرات کوچک ناشی از اگزوز، دود و یا لایه های باقی مانده پوست به روغن پوست شما جذب می شوند و با آن مخلوط می شوند تا آکنه ها ایجاد شود. آلودگی ها موجب ایجاد جوش سر سفید یا سیاه می شود. پس حتما صورت خود را با پاک کننده های مناسب بشویید.

# التهاب

همه افراد باکتری های عامل ایجاد آکنه را روی پوست خود دارند، اما مطالعات نشان می دهد افرادی که مبتلا به التهاب می شوند با احتمال بیشتری آکنه خواهند داشت. التهاب موجب ایجاد جوش سر سفید، سر سیاه، آکنه های سیستیک و هورمونی خواهد شد.

# دوره ماهیانه

درست قبل از دوره ماهیانه، سطح استروژن پایین می آید در حالی که تستوسترون (که موجب تولید روغن می شود) ثابت می ماند. سپس روغن فولیکول ها را متوقف می کند که باعث ایجاد آکنه های عمیق و دردناک می شود. در این دوره بیشتر جوش های شما از نوع سیستیک و هورمونی می باشند.

# استرس

عامل بسیاری از آکنه ها کورتیزول است، هورمونی که هنگام عصبانی شدن شما ترشح می شود. وقتی که کورتیزول بالا می رود، پوست شما بیشتر از مقدار نیاز، روغن تولید می کند. استرس موجب ایجاد جوش های سیستیک و هورمونی می شود.

برای مشاوره و رزرو وقت فرم زیر را پر کنید:

پیشنهاد ما:

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر امیر چهارشنبه ۲۱ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 226 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت خانم دکتر مجیدزاده
    بنده کارمند بانک هستم و طی مسائل مربوط به بانک که همون زیرآب زنی همکارا و گزارش دادن به بازرس و از این چیزا بودش با اومدن بازرس به شعبه و مخفی کاری همکارا باعث شد به من نهایت استرس وارد بشه و حتی سیکاری و که ترک کرده بودم از آذر ماه که این قضیه برام اتفاق افتاد و خیلیم طول کشبد روزانه به ۱۰ نخ رسید و الانم میکشم که امروز دیدم موهای پام خیلی ریخته سری قبلم تقریبا ۲۰ روز پیش که دیده بودم خیلی کم بود ولی امروز که دیدم واقعا نگران شدم و گفتم که از حضرتلالی سوال بپرسم که ببینم چه کارهایی و انجام بدم و یا چه دارویی و مصرف کنم اینم بگم در آخر که بنده ساکن شهرستان ابهر هستم و ۳۴ سال سنمه
    سپاسگزارم ازتون یاحق
    منتظر جوابتون هستم خانم دکتر
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده چهارشنبه ۲۱ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)

      سلام متوجه منظور شما نشدم یعنی نگران هستید که موهای پاتون ریخته؟ حقیقتا نمیشه بدین شکل اظهار نظر کرد اما خب به هر حال استرس عوارض مختلفی داره که این هم ممکن است ناشی از آن باشد پیشتهاد می کنم به پزشک متخصص اعصاب و روان مراجعه بفرمایید

  • تصویر کاربر Mah_banu سه شنبه ۳۰ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 263 مشاهده پرسش
    سلام و وقت بخیر ، من مدتی قبل از پودر موبر برای ناحیه کمر استفاده کردم اما پوستم حساسیت نشون داد و جوش زد ، الان جوش ها خوب شدن و به لک تبدیل شدن ، چه کرمی میتونم برای بهبود جای لک استفاده کنم ؟ و اینکه ناحیه کمر و بازو من به شدت حساس هست و با هر روشی مو زدائی انجام میدم جوش میزنم و بخاطر کرکی بودن امکان لیزر هم نداره ، کرمی وجود داره که مانع جوش و حساسیت پوستم بعد از اصلاح بشه ؟ ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده سه شنبه ۳۰ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)

      سلام ببینید درمان جای جوش و جوش هایی که تبدیل به لک شده در هر فرد متفاوت است اینکه بگیم با یک داروی خاص برای تمام افراد درمان انجام میشه اظهار نظر غیر علمی هستش

      بله باید از نزدیک معاینه بشید و درمان دارویی برای جلوگیری از حساسیت انجام شود


      روزهای شنبه دوشنبه سه شنبه بعدظهر تعیین نوبت فرمایید

  • تصویر کاربر آنا دوشنبه ۲۹ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 172 مشاهده پرسش
    سلام..خسته نباشید.ببخشید من به مدت سه سال اپیلاسیون رفتن.الان ناحیه تناسلیم خییییلی تیره شده.و جوش هایی هم که بعد اپیلی درمیومد الان جاش مونده و قهوه ایه.تروخدا چی بگیرم پوستش روشن بشه
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده دوشنبه ۲۹ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)

      سلام سلامت باشید بله یکی از عوارض های روش های سنتی تیرگی و شلی پوست می باشد برای درمان باید از نزدیک معاینه شوید اما اینکه توقع داشته باشید به طور کامل برطرف شود امکان آن کم است


      روزهای شنبه دوشنبه سه شنبه بعدظهر تعیین نوبت فرمایید

  • تصویر کاربر ماهی پنجشنبه ۱۸ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 267 مشاهده پرسش
    سلام صورت من منافذش خیلی بازه و جای جوش هام هم مثل چاله رو صورتم مونده میخواستم ببینم میشه با لیزر یا هر دستگاهی به طور دائم خوب بشه ؟؟؟
    من ۲۶ سالمه
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده پنجشنبه ۱۸ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)

      سلام منافذ و جای جوش دو مبحث جداست جای جوش بله دایمی خوب می شود اما منافذ باز به یک علتی که خوب از پوستتون مراقبت نکردید ایجاد شده مثلا یکی از ده ها علت:
      شب با آرایش خوابیدن
      اگر پس از درمان رعایت نکنید باز بر میگرده به همون حالت و دایمی نخواهد بود 


      روزهای شنبه دوشنبه سه شنبه بعدظهر تعیین نوبت فرمایید

  • تصویر کاربر علی شنبه ۲۹ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 229 مشاهده پرسش
    سلام من نزدیک به دوسال روی سینه ام جوش میزنه که من باحجامت خالیش میکنم ولی بعدازدوسه ماه بزرگ میشه راه حلی هست بطور دائم خلاص شیم ازش خارش نداره پوسته پوسته هم نمیشه فقط بزرگ که میشه درد داره ممنون اگه راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۲۹ دی ۹۷( 5 سال پیش)

      سلام برای اظهار نظر باید از نزدیک معاینه شوید سراغ روش های غیر علمی مثل حجامت و... نروید

  • تصویر کاربر شیدا چهارشنبه ۲۸ آذر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 257 مشاهده پرسش
    سلام من 23 سالمه و خط خنده و پیشونیم چروک افتاده .3بار بوتاکس زدم که بعد بوتاکس شدیدا چشمام حالت پفی و ریز میشد که پقتی اثرش میرفت دوباره بهتر میشد
    سوال اول :ایا مناسب سن من تزریق ژل خط لبخند هست ؟ و اگر هست هزینه اش لطفا
    سوال دوم :ایا این تقصیر دکتر بوده که من بعد بوتاکس چشام پفی و ریز میشده یا من کلا نباید بوتاکس بزنم ؟
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده چهارشنبه ۲۸ آذر ۹۷( 5 سال پیش)

      ببینید در خصوص بوتاکس بدون معاینه نمی شود هیچ اظهار نظر و قضاوت کرد

      در خصوص خط خنده هم باید بدونید هیچ محدودیت سنی ندارد گاهی ممکن است یک فرد در 18 سالگی نیاز داشته باشد، یک فرد دیگر در 35 سالگی نیاز نداشته باشد پس سن خیلی عامل تصمیم گیرند نیست
      اطلاعات بیشتر در مورد خط خنده:
      https://drmajidzadeh.com/205/

      اطلاعات + قیمت ژل ها:
      https://drmajidzadeh.com/666

      بوتاکس:
      https://drmajidzadeh.com/666

  • تصویر کاربر هستي سه شنبه ۲۵ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 185 مشاهده پرسش
    سلام دكتر جان خسته نباشين، من روي گردنم ناگهاني يك لكه قهوه اي ايجاد شد بدون هيچ خارش و سوزش، فقط يك تغيير رنگ بود ك دكتر تشخيص ليكن پلان پيگمانتاتوس دادن، مگاكورت و تاكروليموس مدت سه ماه مصرف كردم و فقط ده درصد روشن شد رنگش، آيا روشي هست ك درمان كنه و لك رو ببره و روند بهبود سريعتر باشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده سه شنبه ۲۵ دی ۹۷( 5 سال پیش)

      سلام عزیزم برای این مورد حتما باید از معاینه شوید


      روزهای شنبه دوشنبه سه شنبه بعدظهر تعیین نوبت فرمایید

  • تصویر کاربر مریم یکشنبه ۱۸ آذر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 255 مشاهده پرسش
    سلام بنده 26ساله،صورت وبدنم جوش سرسفید میزنم دکتر زنان رفتم ومتوجه شدم مشکل سندرم تخمدان پلی کسیتیک دارم.دکتر قرص سیپروترون تجویز کردن.سوالم اینه آیا با مصرف این قرص جوشها درمان میشه؟ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده یکشنبه ۱۸ آذر ۹۷( 5 سال پیش)

      سلام برای جوش فعال حتما باید از نزدیک معاینه شوید


      روزهای شنبه دوشنبه سه شنبه بعدظهر تعیین نوبت فرمایید

  • تصویر کاربر فاطمه یکشنبه ۲۳ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 301 مشاهده پرسش
    سلام روي پيشونيم يه لكه قرمز وجودداره كه مادرزادي هست و ميگن خورشيد گرفتگيه
    ميخواستم ببينم امكان از بين بردنش با ليزر هست
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده یکشنبه ۲۳ دی ۹۷( 5 سال پیش)

      سلام برای این مورد حتما باید از نزدیک معاینه شوید روزهای شنبه دوشنبه سه شنبه بعدظهر تعیین نوبت فرمایید

  • تصویر کاربر فریده جمعه ۱۶ آذر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 191 مشاهده پرسش
    بنده ۳۴سال سن دارم صورتم دچار آکنه است یک دوره درمان باراکوتان انجام دادم ولی بعد از چند ماه دوباره برگشت واقعا دچار افسردگی شدم .آیا درمان دوباره با راکوتان را میشه انجام داد و امید داشت دوباره جوشها برنگردن؟؟راه درمان بنده چیست آیا درمان بار لیزر موثر است
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده جمعه ۱۶ آذر ۹۷( 5 سال پیش)

      سلام شما در حال حاضر جوش فعال دارید، ابتدا باید از نزدیک معاینه شوید تا با درمان دارویی تمام جوش های فعال رو از بین ببریم، پس از آن با روش های عملی جای جوش ها را درمان خواهیم کرد روزهای شنبه دوشنبه سه شنبه تعیین نوبت فرمایید

درحال دریافت اطلاعات

با ربات تلگرام دکتر گیتا مجید زاده

جواب پرسش های خود را سریع تر دریافت کنید!

برای مشاوره و رزرو وقت فرم زیر را پر کنید:

پرسش از دکتر