درمان جوش

خلاصی از انواع آکنه و درمان جوش

نویسنده: دکتر گیتا مجیدزاده

مرداد 24, 1396
بازدید: 71738

نویسنده: دکتر گیتا مجیدزاده

مرداد 24, 1396
بازدید: 71738

فهرست مطالب

در این متن با علل ایجاد آکنه و روش های درمان جوش آشنا خواهید شد. اگر آکنه واقعا شما را اذیت کرده است، چه کاری باید انجام دهید؟

انواع آکنه

۱- جوش کیستیک

این نوع آکنه شبیه درد زخم های زیر پوستی است. هنگامی که یک حفره مسدود شده زیر پوست می ترکد، بدن شما تلاش می کند تا با ایجاد یک کیست محافظ، از خارج شدن باکتری ها از منافذ پوست جلوگیری کند. این آکنه ها سر ندارند و بهبود آنها ممکن است چند هفته طول بکشد.

چگونگی درمان جوش کیستیک

 التهاب را با یک دوره از آنتی بیوتیک های خوراکی، از داخل درمان کنید.

خوب است بدانید: آنتی بیوتیک ها یک راه حل دراز مدت نیستند. استفاده طولانی مدت از این نوع مواد می تواند باعث مقاومت باکتری ها در برابر دارو شود، به این معنی که باکتری هایی که برای درمان آنها تلاش می کنید، در برابر اثرات دارو مقاومت می کنند و این ترسناک است!

۲- جوش های سر سیاه

این جوش ها شبیه نقطه های سیاه در صورت شماست. این آکنه ها شبیه به جوش های سر سفید، منافذ مسدود شده ای هستند؛ اما با پوست پوشیده نشده اند. هنگامی که روغن و سلول های مرده در معرض اکسیژن قرار می گیرند، تیره می شوند، به همین دلیل سیاه به نظر می رسند.

چگونگی درمان جوش سر سیاه

ابتدا این را امتحان کنید: برای درمان جوش سر سیاه از یک اسکراب روزانه که پوست را از لحاظ شیمیایی و فیزیکی پوسته می کند، استفاده کنید.

اگر این روش کار نکرد: در مراکز میکرودرم، توسط پرشک آنها را از پوستتان خارج کنید.

۳- جوش های سر سفید

این جوش ها شبیه بمب هایی با کلاهک سفید هستندنام تخصصی آنها comedones است، یک توصیف فانتزی برای منافذ پوست مسدود پوشیده شده توسط یک لایه نازک از پوست که از جوش در برابر اکسیژن محافظت می کند. رنگ سفید یا زرد رنگ این آکنه ها مربوط به روغن و سلول های مرده پوست می باشد.

چگونگی درمان جوش سر سفید

اول از همه این روش را امتحان کنید: درمان های موضعی با گوگرد را امتحان کنید. این نوع مواد، چربی پوست را کم می کنند، حفره های پوست را کاهش می دهند و التهاب را به حداقل می رسانند.

یک کار را هرگز انجام ندهید: ترکاندن جوش ها شما را در معرض خطر ابتلا به عفونت قرار می دهد و همچنین منجر به زخم شدن پوستتان می شود.

۴- آکنه هورمونی

این آکنه ها بیشتر در چانه و گونه ها دیده می شود. نوسانات هورمونی باعث ایجاد چربی های بیش از حد می شود. این چربی ها در منافذ مسدود شده به عنوان جوش های سر سفید یا کیست هایی روی چانه و فک دیده می شوند.

چگونگی درمان جوش هورمونی

اول این کار را امتحان کنید: این آکنه ها به هورمون های آندروژن (هورمون های مردانه ای که در دختران و پسران وجود دارد)، که باعث تولید بیش از حد روغن می شود، مربوط می است. کرم های معمولی فقط آکنه های موجود را بهبود می بخشند و از ایجاد آکنه های دیگر پیشگیری نمی کنند. داروهایی  برای تنظیم هورمون در بازار وجود دارد که برای درمان آکنه موثرند.

اگر این روش درمانی جواب ندهد: سراغ داروهایی بروید که معمولا برای درمان برخی مسائل قلبی عروقی استفاده می شود، . البته این داروها برای آکنه تایید نشده اند، اما در دوزهای کم قادر است رابطه بین آندروژن ها و تولید روغن را کنترل کند.

خوب است بدانید: اگر جوشتان قبل از یک مهمانی بزرگ ظاهر شد، آمپول های کورتیزون سریعترین راه برای درمان آکنه می باشد. در عرض ۲۴ ساعت، تورم و قرمزی آکنه ها به شدت کاهش خواهد یافت.

درمان جای جوش

برای مشاهده ی فیلم زیر، لازم است که فیلترشکن شما فعال باشد.

علت ایحاد جوش چیست؟

# لایه برداری

هنگامی که شما سلول های مرده ی پوست و اضافه را با اسکراب یا ماسک بر نمی دارید، آنها روی سطح پوست انباشته می شوند و روغن را در منافذ خود نگه می دارند. این پوست های مرده موجب ایجاد آکنه های سر سفید یا جوش سر سیاه می شوند.

# آلودگی

ذرات کوچک ناشی از اگزوز، دود و یا لایه های باقی مانده پوست به روغن پوست شما جذب می شوند و با آن مخلوط می شوند تا آکنه ها ایجاد شود. آلودگی ها موجب ایجاد جوش سر سفید یا سیاه می شود. پس حتما صورت خود را با پاک کننده های مناسب بشویید.

# التهاب

همه افراد باکتری های عامل ایجاد آکنه را روی پوست خود دارند، اما مطالعات نشان می دهد افرادی که مبتلا به التهاب می شوند با احتمال بیشتری آکنه خواهند داشت. التهاب موجب ایجاد جوش سر سفید، سر سیاه، آکنه های سیستیک و هورمونی خواهد شد.

# دوره ماهیانه

درست قبل از دوره ماهیانه، سطح استروژن پایین می آید در حالی که تستوسترون (که موجب تولید روغن می شود) ثابت می ماند. سپس روغن فولیکول ها را متوقف می کند که باعث ایجاد آکنه های عمیق و دردناک می شود. در این دوره بیشتر جوش های شما از نوع سیستیک و هورمونی می باشند.

# استرس

عامل بسیاری از آکنه ها کورتیزول است، هورمونی که هنگام عصبانی شدن شما ترشح می شود. وقتی که کورتیزول بالا می رود، پوست شما بیشتر از مقدار نیاز، روغن تولید می کند. استرس موجب ایجاد جوش های سیستیک و هورمونی می شود.

برای مشاوره و رزرو وقت فرم زیر را پر کنید:

پیشنهاد ما:

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سارا چهارشنبه ۲۰ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 245 مشاهده پرسش
    با سلام.من مجرد هستم 27 ساله و تا کنون هیچ رابطه جنسی نداشتم.اما مدتی هست متوجه شدم اطراف لبهای کوچکم زایده های ریز و بهم چسبیده ای بوجود اومدن که نمیدونم علتش چیه و آیا از بین میرن یا نه.هیچ دردی ندارن.اما قبلا خارش داشتم ولی نمیدونستم این زگیلها رو دارم و پماد استفاده کردم خوب شد خارشم.میشه راهنماییم کنین
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده چهارشنبه ۲۰ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام برای اظهار نظر در این خصوص حتما باید از نزدیک معاینه شوید در مطب ما موارد بیماری های پوستی رو آقای دکتر ریاحی معاینه می کنند

      روزهای شنبه دوشنبه سه شنبه بعدظهر تعیین نوبت فرمایید
  • تصویر کاربر زینب چهارشنبه ۲۰ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 312 مشاهده پرسش
    سلام خانم دکتر عزیز،هزینه کربوکسی تراپی برای ترک های زانو و همین طور رفع ترک و سلولیت ران و باسن هر جلسه چقدره و حداقل چند جلسه نیازه؟
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده یکشنبه ۱۷ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام مطالعه بفرمایید:
      https://drmajidzadeh.com/530
    2. تصویر کاربر زینب یکشنبه ۱۷ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      ممنونم قبلا کامل خوندم مطلب رو میخواستم اگه ممکنه هزینشو بدونم
    3. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده یکشنبه ۱۷ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      حتما باید از نزدیک معاینه شوید، زیرا اصلا معلوم نیست برای شما کربوکسی مناسب است یا خیر
      اما کربوکسی تراپی حدودا 150 تا 300 تومان جلسه ای هزینه دارد
    4. تصویر کاربر زینب یکشنبه ۱۷ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      ممنونم از پاسختون،آیا برای معاینه و انجام کربوکسی تراپی دکتر خانم هم دارین؟
    5. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده چهارشنبه ۲۰ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      بله پزشک های خانم در مجموعه هستند، اما در خصوص موضوع شما حتما باید آقای دکتر ریاحی شما رو معاینه کنند که تخصص بیماری های پوست دارند
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر سوما دوشنبه ۱۱ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 445 مشاهده پرسش
    من اسکار جای جوش دارم که چال شده تاحالا 4 بار لیزر 6 بار نیدلینگ دو بار پی ار پی و یبار سابسیژن انجام دادم ولی اسکارهام زیاده و عمقشونم زیاده چه راه حلی پیشنهاد میدید؟ایا بازم سابسیژن نیاز هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده یکشنبه ۱۰ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام، با انجام روش های فوق به نظر خودتان چند درصد بهبود دیده اید؟
    2. تصویر کاربر سوما یکشنبه ۱۰ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      شاید 40 درصد
    3. تصویر کاربر سوما یکشنبه ۱۰ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      شایدم کمتر . دکتر باید چه روشی رو ادامه بدم؟سابسیژن انجام بدم بازم نتیجه میگیرم؟
    4. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده دوشنبه ۱۱ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      ببینید باید این مساله رو بدونید که درصد جوابدهی درمان های جای جوش بین 30 تا 60 درصد است معمولا، اما برای اظهار نظر بهتر است که از نزدیک معاینه شوید
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر 09384304356 دوشنبه ۱۱ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 162 مشاهده پرسش
    سلام☺❤🙏🙌🙇 خانوم دکتر خال که رو سینه باشه میشه گرفتش؟😘💋❤❤❤❤ خیلی من شما رو دوست دارم عاشق شخصیتتونم 😘 لطفا جواب بدین
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده دوشنبه ۱۱ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام نظر لطف شماست ممنون از این همه لطف و انرژی شما، برای اظهار نظر بهتر است که در این خصوص از نزدیک معاینه شوید
  • تصویر کاربر محمد یکشنبه ۱۷ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 174 مشاهده پرسش
    باسلام.دکتر من ۲۱سالمه وریزش شدید مو خصوصا از جلو وفرق سر دارم ۳ماه ونیم از فیناستراید و چند مکمل استفاده میکنم ولی هیچ تاثیری نزاشته ‌.میخاستم نظر شما رو راجع به استفاده از ماینوکسیدیل بدونم چون اگه واقعا تاثیر گذار باشه من برا مدت طولانی استفاده میکنم تا حداقل چند سال ریزش عقب بیفته؟.واینکه ایا عمل بینی که ۹ماه قبل انجام دادم واسترس شدید اون عمل ممکنه علت ریزش باشه؟ باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده یکشنبه ۱۷ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام یک نسخه ثابت برای تمام افراد موجود نیست، در این خصوص حتما باید از نزدیک معاینه شوید تا تشخیص داده شود کدام راهکار مناسب شرایط پوست شماست
  • تصویر کاربر Mohsen یکشنبه ۱۷ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 170 مشاهده پرسش
    با سلام. فکر میکنم بر اثر استفاده از پودر موبر ، جهت رشد برخی مو های محل استفاده پودر عوض شده است (مخصوصا بازو ها و سر مچ پاهایم).... دلیل اصلی این اتفاق چیست و لطفا تمامی راه های ممکن برای بازگشت به حالت قبلی مو ها را بیان کنید. با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده یکشنبه ۱۷ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام برای اظهار نظر باید از نزدیک معاینه شوید روزهای شنبه دوشنبه سه شنبه بعدظهر تعیین نوبت فرمایید
  • تصویر کاربر H پنجشنبه ۳۱ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 184 مشاهده پرسش
    با سلام و تشکر بابت پاسخدهی سریع شما به سوالات...
    مدتی پیش من از پودر موبر برای بازو هایم استفاده کردم (بازویم کمی جوش داشت) ، یکی دو روز بعد از آن ، پوستم ملتهب و جوش ها بسیار بیشتر شدند. مو های بازویم هم در جهت دیگری رشد کردند و کمی کلفت تر شدند (این احساس من است). اکنون جوش ها کمی بهتر شده‌اند ولی جای آن ها هنوز و بسیار زیاد مانده است. لطفا راه درمان این موارد را بگویید (اگر طبیعی و خانگی باشد خیلی بهتر است) بی نهایت ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده پنجشنبه ۳۱ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام سلامت باشید حقیقتا برای اظهار نظر در این خصوص باید از نزدیک معاینه شوید
  • تصویر کاربر سیده پنجشنبه ۲۴ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 228 مشاهده پرسش
    وصورتم کک و مک داره،یک بار لیز کردم،و دوباره برگشت، اکنهام خیلی پررنگ هستن،وکل صورتم گرفته
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده پنجشنبه ۲۴ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام برای اظهار نظر حتما باید از نزدیک معاینه شوید
      روزهای شنبه دوشنبه سه شنبه بعدظهر تعیین نوبت فرمایید
  • تصویر کاربر Renia شنبه ۱۹ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 180 مشاهده پرسش
    Doctor jun soorate man koli jaye forooraftegi az jaye joosh dare...man microneedling anjam dadam natijeye khubi dasht vali chun pooste suratam kheily kheily hasase hata bad az microneedling ham dobare joosh mizanam ke baz badtar mishe😔...mikhastam bedunam raveshhaye dgie ham hast ke anjam bedid va zoodtar natije bede? Man iran zendegi nemikonam vali 1 mah vase safar miam oonja mikhastam age beshe raveshe darmanetuno begid ta age shod vase 1i 2 jalase darman biam pishetun.
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۱۹ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام برای اظهار نظر حتما باید از نزدیک معاینه شوید
      همچنین باید به اندازه یک تا دو جلسه هم انتظار بهبود داشته باشید
  • تصویر کاربر الهه چهارشنبه ۹ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 223 مشاهده پرسش
    ام خسته نباشید عزیزمم
    ببخشید من شهرستان هستم و شرایط اینکه هرماه بخوام بیام تهران رو ندارم
    پوستم هم خییلییی در جهت بهبودیش تلاش کردم ولی خب نتیجه مطلوبم حاصل نشده
    جوش های سر سیاه زیرپوستی دارم خیلی زیاد
    میشه من تابستون بیام یک جلسه پیشتون و بعدش انلاین باهاتون در ارتباط باشم و هرموقع که تونستم بیام تهران کلینیک پیشتون؟؟؟
    یا باید هر ماه بیام؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده چهارشنبه ۹ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام درمان جوش نیاز به جلسات مکرر و معاینه از نزدیک دارد، حقیقتا چون تهران نتیستید این مساله برای شما دشوار خواهد بود و اثربخشی مطلوب ندارد
درحال دریافت اطلاعات

برای مشاوره و رزرو وقت فرم زیر را پر کنید:

پرسش از دکتر