توصیه قبل و بعد از کاشت مو

توصیه های قبل و بعد از کاشت مو

نویسنده: دکتر گیتا مجیدزاده

خرداد 2, 1397
بازدید: 16709

نویسنده: دکتر گیتا مجیدزاده

خرداد 2, 1397
بازدید: 16709

فهرست مطالب

مراقبت های قبل و بعد از کاشت مو می تواند به فرد کمک کند تا به بهترین نتیجه ممکن برسد. مواردی که باید قبل و بعد از کاشت مو رعایت شود در ادامه آمده است.

ما به متقاضیان توصیه میکنیم که قبل از کاشت مو یک مراجعه برای کارهای پیش از عمل داشته باشند، این کار به گروه پرستاری کمک می کند که موارد زیر را انجام دهند:

  • طراحی نقشه درمان
  • ارزیابی موهای اهدایی شما
  • ارزیابی های پزشکی

در این مراجعه لطفا لیستی از هر دارویی که استفاده می کنید با خود همراه داشته باشید. این مراجعه فرصتی برای صحبت راجع به عمل با جزییات بیشتر فراهم می کند و هر سوالی که ممکن است داشته باشید پاسخ داده خواهد شد. هر دستوری مرتبط با این جراحی به شما در این مراجعه داده خواهد شد.

نکات مهم قبل از کاشت مو

۱) برای بیمارانی که تحت عمل FUT قرار می گیرند قبل از کاشت مو بهتر است موها را در طول ۲-۳ سانتی متری نگه دارند، این کار کمک خواهد کرد که بعد از عمل جای بخیه ها مخفی شود.

۲) بیمارانی که تحت عمل FUT قرار خواهند گرفت باید ورزش های کششی را یک ماه قبل از عمل شروع کنند.

۳) در بیمارانی که تحت عمل FUE قرار خواهند گرفت اغلب باید کل موی سر در روز جراحی با ماشین صفر کوتاه شود.

۴) یک روز قبل استفاده از روگین (Regaine) را قطع کنید.

۵) شما می توانید استفاده از تکنیک های جلوگیری از ریزش مو که به تایید FDA رسیده است را ادامه دهید (در صورت تجویز)

۶) لطفا از یک هفته قبل کاشت مو استفاده از هرگونه ویتامین و مکمل ها را قطع کنید.

۷) داروی آلوپورینول ۳۰۰ میلیگرم و والیوم ۵ میلیگرم باید شب قبل از جراحی بین ساعت ۶ تا ۷ عصر مصرف شود و شما باید قبل از مصرف آن و طی آن شب در خانه یا هتل اقامت خود بمانید.

۸) از ۴۸ ساعت قبل از عمل الکل استفاده نکنید.

۹) یک صبحانه ی خوب بخورید.

۱۰) قبل از مراجعه برای جراحی، فرم توافق آن را بخوانید.

۱۱) هر موضوعی که برای شما پیش آمد با پرستار تماس بگیرید.

۱۲) در هنگام کاشت مو یک آرام بخش خفیف به شما داده خواهد شد و نباید بعد از آن رانندگی کنید.

مطلب مرتبط: تفاوت کاشت مو به روش FUT و FUE

دستورالعمل های بعد از کاشت مو

جراحی کاشت موی سر یک عمل ظریف است. پیروی از دستورالعمل های زیر برای رسیدن به نتایج مناسب ضروری است:

  • تا سه روز بعد از کاشت مو نباید از نوشیدنی های الکی استفاده کنید. الکل ممکن است خون را رقیق کند و باعث خون ریزی شود.
  • از ویتامین ها، آسپرین یا ایبوبروفن یا داروهای آرتریت تا حداقل سه روز بعد از عمل استفاده نکنید. این داروها خون را رقیق خواهند کرد و ممکن است باعث خون ریزی شدید شوند. برای درد یا سردرد، لطفا از داروهای مسکن بدون آسپرین مانند استامینوفن یا داروهای مسکنی که برای شما تجویز شده است استفاده کنید. اگر دچار تردید هستید باید با بیمارستان صحبت کنید.

مسکن برای کاشت مو

ممکن است داروهای مختلفی به شما داده شود:

-پردنیزون

این دارو به جلوگیری از تورم کمک می کند. حتی با عدم وجود تورم، این دارو باید مصرف شود. طبق میزانی که پزشک توصیه کرده است دارو را مصرف کنید.

-آنتی بیوتیک ها

ممکن است برای جلوگیری از عفونت بعد از عمل به شما آنتی بیوتیک داده شود. شما باید آن را مطابق دستور مصرف کنید.

-مسکن ها

این دارو ها شامل کدئین های ضعیف و مسکن ها هستند که به شما کمک میکنند درد کمتری داشته باشید. ممکن است بسته به نیاز شما یک تا دو قرص هر ۴ تا ۶ ساعت مصرف شود.

در زمان مصرف این دارو ها نباید همزمان از الکل استفاده کنید. زیرا ممکن است باعث خواب آلودگی شدید و حتی کما شود. در هنگام مصرف این دارو ها شما نباید با هیچ وسیله ی نقلیه ای رانندگی کنید.
  • شما باید از انجام ورزش هایی مانند دویدن، دوچرخه سواری، و وزنه زدن خودداری کنید. همچنین از فعالیت هایی مانند گلف، بیس بال، فوتبال و… نیز باید اجتناب شود. خودداری از این کارها برای حداقل سه روز بعد از عمل جراحیتان توصیه می شود. این فعالیت ها، با وجود سرگرم کردن شما ممکن است باعث خونریزی و از دست رفتن پیوند شوند، همانگونه که می توانند باعث تورم شدید دور چشم و پیشانی شما شوند. فعالیت های جسمی قدرتی باید حداقل تا یک هفته بعد از جراحی انجام نشوند.
  • برای جلوگیری از خون ریزی و تورم شدید تا حداقل ۴۸ ساعت بعد از جراحی از خم شدن و بلند کردن وسایل خودداری کنید. سر و بالاتنه ی خود را بلند تر از قلب خود نگه دارید، مخصوصا هنگام خواب.

در موارد کم و بیش، خون ریزی کوچکی ممکن است در یک یا تعداد بیشتری از محل های پیوند رخ دهد. این خون ریزی ممکن است با وارد کردن فشار کمی روی محل به وسیله ی باند استریل برای ۵ تا ۱۰ دقیقه کمتر شود. مراقب باشید پیوند های اطراف را خارج نکنید.

  • از بسته ی یخ به شکل زیر استفاده کنید:

در ناحیه ی اهدایی کاشت مو ، در مدت بیداری هر ساعت ۱۰ دقیقه به طور مستقیم یخ روی خط بخیه قرار دهید، تا سه روز این کار را انجام دهید. لطفا در ابتدا یک گاز پانسمان روی ناحیه قرار داده و یخ را روی بالای آن قرار دهید. در ناحیه ی گیرنده، به طور مستقیم یخ را روی ناحیه ی پیوند قرار ندهید. ترجیحا در مدت بیداری بسته ی یخ را برای ۱۰ دقیقه در ساعت روی پیشانی خود قرار دهید، این کار را تا سه روز ادامه دهید. قرار دادن بیشتر یخ روی این نواحی شانس ایجاد تورم را کاهش میدهد.

  • یکی از عوارض کوچک جراحی کاشت مو تورم میباشد. اگر دچار تورم شدید، (معمولا نزدیک به ۴۸-۷۲ ساعت بعد از جراحی این اتفاق خواهد افتاد) این تورم بدون درد است و در پیشانی و پل بینی اتفاق می افتد. ممکن است به اطراف چشم ها هم ادامه یابد. اگر این اتفاق افتاد، نترسید. بین ۲ تا ۳ روز بعد این تورم از بین خواهد رفت. بسته  یخ روی تورم قرار دهید و آرام باشید. از هر فعالیت تنش زا دوری کنید. اگر سوالی داشتید با بیمارستان (پزشک) تماس بگیرید.
  • در ۳-۴ روز اول برای خوابیدن زیر سر و بالاتنه تان چند بالش قرار دهید. این کار باعث جلوگیری از تورم پیشانی خواهد شد. همچنین از سوی دیگر خوابیدن به مدت ۴۸ ساعت در وضعیتی که سر و بالاتنه تان بالاتر از بدنتان باشد تاثیر گذار است.
  • تا ۲۴ ساعت بعد از کاشت مو جای پیوند را نشویید و شانه نکنید. بعد از گذشت این مدت دوش گرفتن و شستن موها با ریختن شامپو در دست و قرار دادن آن به آرامی روی سر، چه در ناحیه ی گیرنده و چه در ناحیه ی اهدا کننده مناسب است. بعد از آن با آب خنک و با فشار معمولی موهایتان را آب بکشید. تا ۵ روز بعد از جراحی باید اقدامات احتیاطی را انجام دهید. بعد از آن، ممکن است بتوانید به صورت عادی از شامپو استفاده کنید. توصیه شده است که از یک نرم کننده و مرطوب کننده به صورت روزانه در ناحیه ی گیرنده و اهدا کننده استفاده کنید. به آرامی آن را روی پوست قرار دهید و بگذارید نرم کننده ۵ دقیقه روی سر بماند، بعد از آن به آرامی آن جا را بشویید. این کار به طور ویژه باعث کاهش تشکیل زخم خواهد شد.
  • بعد از اتمام دوش گرفتن با فشار آرام حوله یا گاز را روی سر خود قرار دهید. این کار باعث جذب هرگونه خون که روی بافت پیوند یا اطراف آن وجود داشته باشد خواهد شد.
  • اگر از سشوار استفاده میکنید، در پنج روز ابتدایی بعد از جراحی از باد سرد آن استفاده کنید. باد گرم ممکن است باعث خون ریزی در یک ناحیه یا نواحی بیشتری شود.
  • توصیه شده است که اسپری گرفت سایت (Graftcyte) حداقل در هفته ی ابتدایی بعد از کاشت موی سر روزی ۴ تا ۶ بار روی ناحیه ی پیوند اسپری شود. این کار بهبودی را تسریع میکند. همچنین ممکن است این محصول روی ناحیه اهدا کننده هم استفاده شود.

زخم کاشت موی سر

  • ناحیه ی پیوند در ۲۴ تا ۷۴ ساعت بعد از جراحی دچار زخم می شود و این زخم ها ۳ تا ۱۰ روز بعد از بین می روند. ممکن است با ریختن زخم ها متوجه شوید که موها نیز با آن ها می ریزند. این موضوع طبیعی است. از کندن و دست کاری زخم ها خودداری کنید، انجام این کار می تواند باعث عفونت و به خطر انداختن ماندگاری پیوند شود. اگر جای زخم ها بیشتر از ۱۴ روز باقی بمانند، ممکن است که شما آن را به خوبی شامپو نزده باشید. به یاد داشته باشید، دوره ی حساس بعد از جراحی ۵ روز است. در شامپو زدن و کارهای دیگر احتیاط کنید.
  • چند هفته بعد از کاشت مو یا هر وقتی بعد از آن، ممکن است رشد موها اتفاق بیفتد. این موضوع باعث ایجاد ظاهری شبیه به یک جوش خیلی کوچک یا برآمدی بدون درد چه در ناحیه ی اهداکننده چه در ناحیه ی گیرنده خواهد شد. روزی سه بار یک حوله ی کوچک گرم یا کمپرس گرم روی آن ناحیه قرار دهید. اگر بعد از گذشت سه روز بهبودی حاصل نشد یا آن ناحیه دچار قرمزی، تورم یا حساسیت به لمس (دردناکی در لمس) شد یا ملتهب شد با پزشک خود تماس بگیرید.
  • اگر از روگین استفاده میکردید، تا چهار روز بعد از جراحی استفاده از آن را قطع کنید.
  • شنا در استخری که در آب آن کلر وجود دارد منع شده و حداقل تا یک هفته بعد از جراحی باید از انجام این کار خودداری کرد. شنا در استخر آب شور سه روز بعد از جراحی به شدت توصیه شده، گرچه انجام این کار ضروری نیست.
  • بعد از جراحی از محصولات بهداشتی که پزشکتان توصیه کرده است استفاده کنید.
  • کشیدن بخیه ها و ارزیابی محل جراحی ۷ تا ۱۰ روز بعد از جراحی توصیه شده است. قبل از ترخیص ممکن است یک قرار ملاقات با پزشک برای شما تعیین شود.
  • اگر با مشکلی روبه رو شدید که در این دستورالعمل به آن پرداخته نشده بود، راحت باشید و با کلینیک درمانی خود تماس بگیرید. در روز جراحی اطلاعاتی برای تماس با کلینیک به شما داده خواهد شد. مقاله اختصاصی ما در مورد ” پرپشت شدن ابرو و مژه” را مطالعه نمایید.

دکتر گیتا مجیدزاده

خداحافظی با کم پشتی با مزوتراپی مو

برای مشاوره و رزرو وقت فرم زیر را پر کنید:

پیشنهاد ما:

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر نادر چهارشنبه ۲۸ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 308 مشاهده پرسش
    سرکار خانم دکتر گیتا مجید زاده
    با سلام و عرض ادب خدمت شما
    بنده نادر سیفی از همکاران شما و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان
    بنده 14 روز قبل کاشت مو انجام دادم ، در مورد راهنمایی با توجه به صحبت های مختلف ، واقعاً گیج شدم .
    از سرکار عالی یه نظر تخصصی و قطعی میخواستم :
    موسسه کاشت مو بنده ( در شیراز ) شدیداً مخالف استفاده از ماینوکسیدیل 5% بعد از 14 روز است و این در حالی است که بنده در راهنمای بسیاری از موسسات و کلینیک ها توصیه جهت استفاده از این محصول را دیده ام .
    خواهشی از حضورتون داشتم ؛ میدونم براتون وقت گیره ولی با تجربه و تخصص شما میخوام هر چه شما دستور میدهید پیش بگیرم.
    البته پاسخ به این دو سوال قطعاً میتونه پاسخگوی سوالات بسیاری از کاربران باشه .
    1- بعد 14 روز از زمان کاشت ؛ بهترین مکمل ها و ویتامین هایی که مصرف آن را توصیه میکنید چیست ؟ ( اگر برند خاصی مورد نظر است لطفاً بفرمائید .)
    2- چه دارو هایی را بعد 14 روز پیشنهاد میکنید مصرف شود ؟ ( مثلاً در مصرف ماینوکسیدیل 5% + فیناستراید اختلاف نظر است ) هر دارویی را که به صورت قطعی مفید میباشد لطفاٌ با دستور مصرف ذکر بفرمائید .
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده چهارشنبه ۲۸ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام وقت بخیر معمولا ماینوکسیدیل ۵ و فیناستراید تجویز میشود و. بعد. از ۱۴ روز معمولا درمان هایی برای تحریک و. رشد مجددمو مانند مزوتراپی در صورت نیاز پی ار پی طبق نظر پزشک مربوط انجام میشه.
  • تصویر کاربر فایزه یکشنبه ۱۵ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 279 مشاهده پرسش
    با سلام
    من ابرو توی ۷سالگی شکسته و بخیه خورده الان مو نداره
    آیا میشه روی جای بخیه ابرو کاشت
    و ماندگار هست
    من شنیدم که بعداز چند روز کاشت ابرو روی جای بخیه میریزه و ماندگار نیستش
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده یکشنبه ۱۵ تیر ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام عزیزم

      برای اظهار نظر تخصصی که چه راه درمانی برای شما مناسب است لازم هست از نزدیک معانه شوید.

  • تصویر کاربر آرش شنبه ۲۰ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 264 مشاهده پرسش
    سلام شبتون بخیر در مورده پی ار پی سوالهای من اینها هست که واقعا جلو ریزش مو سر رو میگیره؟ و باعث روشد دوباره مو میشه؟ چند جلسه لازم هست برای این کار ؟ و فاصله هر جلسه چقدر است ؟
    و هزینه هر جلسه چقدر می باشد؟
    ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۲۰ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام وقت بخیر

      اطللاعات کامل در لینک زیر موجود است

      https://drmajidzadeh.com/1635/%D9%BE%DB%8C-%D8%A2%D8%B1-%D9%BE%DB%8C-%D9%85%D9%88/

  • تصویر کاربر آرمان شنبه ۱۷ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 269 مشاهده پرسش
    با سلام وقت بخیر بنده 24 سالمه و ریشم و سیبیلم کم پشته و بعضی قسمتا مثل زیر لب هنوز کامل در نیومده میخواستم بدونم با مزوتراپی و درمان هایی از این قبیل جوابگو هست و اگر جوابگو هست دائمی هست ؟ هزینه شم لطفا بگید با سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۱۷ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام وقت بخیر

      برای اظهار نظر تخصصی لازم هست از نزدیک معاینه شوید تا باتوجه به شرایط شما درمان مناسب برایتان صورت گیرد.

  • تصویر کاربر پدرام شنبه ۳۱ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 287 مشاهده پرسش
    سلام خانم دکتر به علت فشار روحی تعدادی از مو های بنده سفید شده امکان برداشت دائم انها به روش برداشت مو وجود دارد ؟ البته من اصطلاح دقیق پزشکی را نمی دانم با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۳۱ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام وقت بخیر

      چنین چیزی امکان پذیر نیست که بتوتن ریشه موهارو بصورت دونه ای از بین برد در حال حاضر لیزر موهای زائد و روش الکترولیز استفاده میشه که روش قدیمی هست برای هر تار مو سوزن وارد پوست میشه که دردناک هم هست

  • تصویر کاربر Nima شنبه ۳۱ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 261 مشاهده پرسش
    سلام خانوم دكتر وقت شما بخير.من ورزشكار رشته دووميداني اونم دوي استقامت هستم و الان يك هفته هست كه كاشت مو انجام دادم تاچه مدت بعد از كاشت دويدن رو ميتونم شروع كنم؟؟متاسفانه عدد ورقم زياد ميشنوم كه بعضي ها ميگن ١٠روزبعضي ميگن٣٠روز و بعضي ٤٥و٦٠روز اخر نميدونم كدوم درسته .ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۳۱ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام وقت بخیر

       لازم هست حتما با پزشک متخصص کیلینیکی که شما اونجا کاشت مو انجام دادین مشورت بفرمایید چون در نهایت مسئولیت این کار با ایشون هستش و در این مورد با هیچ پزشک دیگری مشورت نکنید.

  • تصویر کاربر پارمیدا سه شنبه ۷ خرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 299 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید خانم دکتر من وشوهرم برای تفریح به چابهار رفتیم وداخل دریا رفتیم وشوهرم شنا کرد وبعد که ما از چابهار آمدیم ریزش موی سر شوهرم زیاد شد وجلوی سر و وسط سر ریزش کرده ...ولی حالت تاسی نیست وقتی به قسمتی که ریزش کرده من نگاه میکنم موهای ریز در آنجا رشد کرده آیا برای رشد دوباره موهایش درمانی هست
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده سه شنبه ۷ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام حتما باید پوست سر ایشان از نزدیک معاینه شود در صورت نیاز باید آزمایش هم انجام شود

      روزهای شنبه دوشنبه سه شنبه بعدظهر تعیین نوبت فرمایید

  • تصویر کاربر بهناز سه شنبه ۳ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 266 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید...من مژه کاشتم ولی بعدازچندروز به دلایلی مژه هارو دراوردم واین باعث شد مژه های خودم هم کنده بشه...خواستم بدونم که مژه های خودم دوباره درمیان یا نه و اینکه چقدزمان میبره؟
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده سه شنبه ۳ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام عزیزم برای اظهار نظر در این خصوص حتما باید از نزدیک معاینه شوید صرفا نمیشه گفت اگر مژه های یک نفر کنده شد حتما رویش مجدد دارد یا خیر

  • تصویر کاربر رضا شنبه ۲۰ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 274 مشاهده پرسش
    سلام خانم دکتر خسته نباشید
    بنده 26 سال سن دارم و ریش و سیبیل ندارم در صورتی برادر دوقلوم کلا پر شده بخاطر شرایط کاریم چون تو عرصه مدلینگ و دکوراسیون داخلی هستم نیاز ب ریش و سیبیل دارم
    توصیه ای دارید
    مصرف قرصی یا تزریقی توصیه میکنید
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۲۰ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)

      سلام باید این مساله رو بدانید اگر در ناحیه ای تار مو روییده حتی هر چقدر نازک یعنی فولیکل وجود دارد و می تواند با روش ها تقویتی آن را تقویت کرد

      اما اگر تار مو وجود ندارد تنها راه کاشت است برای اظهار نظر باید از نزدیک معاینه شوید


      روزهای شنبه دوشنبه سه شنبه بعدظهر تعیین نوبت فرمایید

  • تصویر کاربر انسيه پنجشنبه ۱۶ فروردین ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 284 مشاهده پرسش
    سلام من ٣ سال قبل هاشور ابرو زدم چيزي از اثراتش باقي نمونده ضمن اينكه ابروهاي من خالي نيست فقط نازك هستش من ميخوام كاشت انجام بدم لطفا منو راهنمايي كنيد و همينطور يه سوال ديكه راجع به تزريق ژل دارم براي لب بالام، اون هم خيلي خيلي طبيعي ميخوام
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده پنجشنبه ۱۶ فروردین ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام در خصوص کاشت این مطلب را بخوانید:
      https://drmajidzadeh.com/1422

      در خصو ژل لب هم این دو مطلب را بخوانید:
      https://drmajidzadeh.com/187

      https://drmajidzadeh.com/666/
درحال دریافت اطلاعات

با ربات تلگرام دکتر گیتا مجید زاده

جواب پرسش های خود را سریع تر دریافت کنید!

برای مشاوره و رزرو وقت فرم زیر را پر کنید:

پرسش از دکتر