آلوپسیا

درمان ریزش مو سکه ای (آلوپسیا) و علل آن

نویسنده: دکتر گیتا مجیدزاده

خرداد 12, 1397
بازدید: 32498

نویسنده: دکتر گیتا مجیدزاده

خرداد 12, 1397
بازدید: 32498

فهرست مطالب

آلوپسیا یک اختلال شایع خود ایمنی است که اغلب باعث ریزش غیر قابل پیش بینی مو می شود. این وضعیت می تواند هر کسی را بدون در نظر گرفتن سن و جنسیت تحت تاثیر قرار دهد.

در اکثر موارد، موها در حدود یک چهارم به صورت پچ های کوچکی می ریزند. برای اکثر افراد، ریزش مو چیزی بیش از چند تکه نیست، گرچه در بعضی موارد ممکن است شدیدتر باشد.

گاهی اوقات، این حالت می تواند منجر به از دست رفتن کامل مو در پوست سر (آلوپسیا کلى) یا، در موارد شدید، کل بدن (آلوپسیا عظیم) شود. درمان قطعی ریزش موی سکه ای چیست ؟

این وضعیت می تواند هر کسی را بدون در نظر گرفتن سن و جنسیت تحت تاثیر قرار دهد، هرچند اغلب موارد قبل از سن ۳۰ سالگی رخ می دهد. درمان قطعی الوپسی چیست ؟ در مورد مزوتراپی صورت بیشتر بدانید.

علل آلوپسیا

این وضعیت زمانی رخ می دهد که گلبول های سفید خون به سلول های فولیکول مو حمله می کنند و باعث می شوند آن ها کاهش یابند و به طور چشمگیری باعث کاهش تولید مو شوند. دقیقا مشخص نیست که چه چیزی موجب می شود سیستم ایمنی بدن فولیکول های مو را به این طریق هدف قرار دهد.

در موارد شدید استرس به طور بالقوه موجب ایجاد این وضعیت می شود، اما جدیدترین تحقیقات نشان دهنده ى مرتبط بودن این وضعیت با ژنتیک است و سابقه آن در خانواده بوده است. در مورد ریزش سکه ای ریش بیشتر بدانید.

درمانهای خانگی

برخی افراد مالش پیاز یا سیر، چای سبز، روغن بادام، روغن رزماری، عسل یا شیر نارگیل را به پوست سر توصیه مى کنند. در حالی که هیچ کدام از این ها باعث آسیب نمی شوند، اثربخشی آنها نیز توسط تحقیقات پشتیبانی نمی شود.

بعضی افراد به روش های درمان جایگزین مانند طب سوزنی و آروماتراپی مراجعه می کنند، اگرچه شواهد کمی وجود دارد که این درمان ها موثر باشند .

درمان قطعی ریزش موی سکه ای

تشخیص ریزش مو سکه ای

گاهی اوقات با در نظر گرفتن نحوه ریزش مو، یک متخصص پوست آلوپسیا را تشخیص می دهد. چنانچه ریزش گسترش پیدا کند، متخصص با تست بیوپسی مو تایید می کند که آیا بیماری آلوپسیا است یا خیر . چنانچه متخصص به بیماری خود ایمنی دیگری شک پیدا کند، آزمایش خون درخواست مى کند.

 درمان ریزش مو سکه ای

آیا الوپسی درمان دارد؟ هیچ درمانی برای آلوپسیا وجود ندارد. غالبا مو خود به خود دوباره رشد می کند. درمان جدید الوپسی، این رشد مجدد را تسریع می کند :

کورتیکواستروئیدها

این دارو عملکرد سیستم ایمنی بدن را کاهش می دهد. متخصص پوست، دارو را به منطقه دچار ریزش تزریق می کند. گاهی اوقات بیمار این دارو را به صورت موضعی- به شکل کرم، لوسیون، روغن و پماد- دریافت می کند و روی مناطق از مو خالی شده می مالد. به ندرت قرص کورتیکواستروئید تجویز می شود.

در بزرگسالان تزریق اولین درمان است که هر ۳ تا ۶ هفته انجام می شود. رویش مجدد مو ۴ هفته پس از آخرین تزریق شروع می شود. البته گاهی اوقات این رویش دیرتر شروع می شود.

کورتیکواستروئیدهای موضعی تاثیر کمتری دارند که اغلب برای کودکان استفاده می شوند.

قرص کورتیکواستروئید عوارض جانبی شدیدی دارد و به این دلیل متخصصین پوست آن را تجویز نمی کنند. این درمان برای بیماران با مناطق طاسی بیشتر توصیه می شود.

مینوکسیدیل

مینوکسیدیل ۵٪، داروی رشد مجدد مو، باعث رشد مجدد مو در برخی بیماران می شود. هم کودکان و هم بزرگسالان می توانند ازاین دارو استفاده کنند. دو بار در روز روی پوست سر، ابرو، و یا ریش زده می شود. در حدود ۳ ماه پس از استعمال، مو جدید شروع به رشد می کند. بیماران اغلب این دارو را به همراه یک درمان دیگر استفاده می کنند.

آنترالین

این دارو عملکرد سیستم ایمنی پوست را تغییر می دهد. بیمار این پماد قیر مانند را روی پوست می زند به مدت ۲۰ تا ۶۰ دقیقه. متخصص پوست آن را درمان کوتاه-تماسی می نامد. بعد از ۲۰ تا ۶۰ دقیقه، و قبل از تحریک پوست، آنترالین شسته می شود. 

خداحافظی با کم پشتی با مزوتراپی مو

دیفن سیپرون

این دارو روی پوست طاس استفاده می شود که باعث یک واکنش آلرژیک کوچک است. زمانی که واکنش رخ می دهد، بیمار دارای قرمزی، تورم و خارش می شود. متخصصین پوست بر این باورند که این حقه- یعنی واکنش آلرژیک- سیستم ایمنی بدن را گول می زند و باعث ارسال سلول های سفید خون به سطح پوست سر می شود که با التهاب مبارزه می کند. این امر مانع خواب رفتن فولیکول های مو و ریزش مو می شود. ۳ ماه پس از استفاده از این دارو، مو دوباره شروع به رشد می کند. با یوگای صورت آشنا شوید.

درمان های دیگر

 درمان ریزش مو سکه ای  چیست؟ بیماران اغلب بیش از ۱ درمان دریافت می کنند. ترکیب ۲ یا تعداد بیشتری از این درمانها اغلب موفقیت درمان را افزایش می دهد. 

منبع: medicalnewstoday

برای مشاوره و رزرو وقت فرم زیر را پر کنید:

پیشنهاد ما:

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مریم شنبه ۲۵ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 387 مشاهده پرسش
    باسلام _دختری ۱۲ساله دارم،از سن ۴سالگی ریزش موی سکه ای داشت و با مصرف ماینوکسیدیل کمی در اومد و بلند شد و در چند مرحله این اتفاق افتاد،از سن ۸سالگی موهای سرش و پلکها و ابروها و بدن کاملا ریخته و تمامی آزمایشات که دکترها واسه دخترم نوشتن بدون مشکل بوده فقط تیرئید کم کار داشت که با قرص بهتر شد و الان در سن ۱۲سالکی حدود ۳تا ۴سال هست که به دلیل خسته شدن دخترم از روند درمان ،دیگه ادامه ندادیم،چند دکتر هم گفتم بمونیم تا بلوغ دخترم برسه شاید در بدنش فعل و انفعال اتفاق بیفته و دوباره موهاش دربیاد،ممنون میشم راهنمایی بفرمایید،با تشکر از شما
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۲۵ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      سلام وقت بخیر با توجه به شرایط ایشون باید خدمتتون عرض کنم که حتما باید تشریف بیارین تا از نزدیک ویزیت بشین
    2. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۲۵ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      شما میتونین از لینک زیر استفاده کنید و به صورت انلاین وقت بگیرین پزشک مجموعه ما باهاتون تماس تصویری خواهند داشت
    3. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۲۵ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر امین سه شنبه ۱۸ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 320 مشاهده پرسش
    سلام
    قسمت پشت سرم نزدیک هر دو گوش ،در نوجوانی ریزش سکه ای داشتم وبه دکتر مراجعه کردم و برام آمپولی رو تجویز کردن واستفاده کردم ،که خیلی تاثیری نداشت الان ۳۵ سالمه وهنوز خوب نشده ، گاهی وقتها خارش داره ..
    از زمانی که کاشت مو انجام دادم مشخص تر شده ...
    آیا راه درمانی هست ...
    با تشکر فراوان از شما ...
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده سه شنبه ۱۸ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام ببینید ریزش موی سکه ای یا آلوپشیا درمان خوراکی و تزریق در ناحیه هستش که تزریق در ناحیه نیاز به صبوری و چندین جلسه تکرار داره

  • تصویر کاربر الهام سه شنبه ۳ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 320 مشاهده پرسش
    سلام من چن ساله ریزش سکه ای دارم ولی بدون درمان خودبه خود درمیومد ولی چن وقته دوباره ریخته ولی چن جاس که رفتم متخصص برام کورتون تزریق کرد یکم داخلش جوونه زده ولی چن جای دیگه ریخته پشت موهام خیلی ریخته رفتم بیمارستان رازی برام درمان دیفن رو شروع کردن ایا من جواب میگیرم یا کل موهام میریزه خیلی نکرانمو استرس دارم
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده سه شنبه ۳ تیر ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام عزیزم

      ما در جریان شرایط شما نیستیم که اجازه اظهار نظر داشته باشیم برای اظهار نظر تخصصی لازم هست از نزدیک معاینه شوید.

  • تصویر کاربر حسین یکشنبه ۱۵ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 308 مشاهده پرسش
    سلام من تقریبا ۱۵ ساله آلوپسی شدید دارم و الانم هیچ مویی رو سر و ابرو دستام ندارم.
    رفتم پزشکی بهم پردنیزول ۵ داد خوب خوب شدم ولی دوباره ریزش شروع شد حتی شدید تر از قبل.
    آیا امکان کاشت برام وجود داره؟
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده یکشنبه ۱۵ تیر ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام وقت بخیر

      برای اظهار نظر تخصصی که چه را درمانی برای شما مناسب است لازم هست از نزدیک معاینه شوید و نتایج آزمایشاتتان مورد بررسی قرار گیرد.

  • تصویر کاربر ایمان جمعه ۱۶ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 333 مشاهده پرسش
    من چند سال پیش موهام به شکل سکه ریزش کرد و مجدد رویش کرد الان دوباره تو سن 32 سالگی الان ریزش کرد باید چیکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده جمعه ۱۶ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام وقت بخیر

      برای اظهار نظر تخصصی که چه روش درمانی برای شما مناسبه باید از نزدیک معاینه شوید تا نتایج آزمایشاتتون مورد بررسی قرار گیرد.

  • تصویر کاربر Saeed.a جمعه ۱۶ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 350 مشاهده پرسش
    لطفا بفرمایید چه پمادی برای ریزش سکه ای صورت مناسب هست اینجانب پمادکلوتریمازول گرفتم ایا مناسب درمان هست
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده جمعه ۱۶ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام وقت بخیر

      یک نسخه ثابت برای تمام افراد موجود نیست، در این خصوص حتما باید از نزدیک معاینه شوید تا تشخیص داده شود کدام راهکار مناسب شرایط پوست شماست

  • تصویر کاربر امیر شنبه ۱۷ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 324 مشاهده پرسش
    سلام من یک جوان 26ساله ام تاحالا ریزش مو نداشتم چند روزی هست از قسمت گیج گاه بغل موهام یکم ریخته و رفته عقب علت چیه خیلی نگرانم ایا دوباره در میاد یا داروری میناکسیل قطع شه باز میریزه
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۱۷ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام وقت بخیر

      برا اظهار نظر تخصصی که چه روش درمانی برایتان مناسب هست باید از نزدیک معاینه شوید و نتایج آزمایشاتتان مورد بررسی قرار گیرد.

  • تصویر کاربر پریسا شنبه ۱۷ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 333 مشاهده پرسش
    سلام خانم دکتر، پسر 13ساله دارم که موهای سرش خیلی ریخته و طاس شده آمپول تزریق کردم خیلی دارو استفاده کردم الان هشت ماه اصلا خوب نشد بلکه همچنان داره خالی میشه. همه آزمایشاتم انجام دادم پزشک گفته سالمه . نمیدونم دیگه چیکار کنیم
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۱۷ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام عزیزم

      برای اظهار نظر تخصصی لازم هست از نزدیک معاینه شوند و نتایج آزمایشاتون مورد بررسی قرار گیرد.

  • تصویر کاربر سید دوشنبه ۱۹ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 295 مشاهده پرسش
    سلام دکتر من حدود چهار سال موهای سرم شروع کردن به ریزش سکه ای وبعد رشد مجدد کردن حلا کامل موهای سر از دست دادم وبه ابرو وریش سرایت کرد وجای ان موی سفید ونازک درامدن ایا درمان دارد
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده دوشنبه ۱۹ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام وقت بخیر

      برای اظهار نظر تخصصی باید از نزدیک معاینه شوید تا نتایج آزمایشات شما مورد بررسی قرار گیرد.

  • تصویر کاربر ارین پنجشنبه ۲۲ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 312 مشاهده پرسش
    سلام
    برای درمان ریزش مو سکه ای باید چیکار کرد اصن باید پیش چه دکتری رفت ایا درمان قطعی دارد
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده پنجشنبه ۲۲ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام وقت بخیر

      برای اظهار نظر تخصصی باید از نزدیک معاینه شوید.

درحال دریافت اطلاعات

با ربات تلگرام دکتر گیتا مجید زاده

جواب پرسش های خود را سریع تر دریافت کنید!

برای مشاوره و رزرو وقت فرم زیر را پر کنید:

پرسش از دکتر