آلوپسیا

درمان ریزش مو سکه ای (آلوپسیا) و علل آن

نویسنده: دکتر گیتا مجیدزاده

خرداد 12, 1397
بازدید: 32523

نویسنده: دکتر گیتا مجیدزاده

خرداد 12, 1397
بازدید: 32523

فهرست مطالب

آلوپسیا یک اختلال شایع خود ایمنی است که اغلب باعث ریزش غیر قابل پیش بینی مو می شود. این وضعیت می تواند هر کسی را بدون در نظر گرفتن سن و جنسیت تحت تاثیر قرار دهد.

در اکثر موارد، موها در حدود یک چهارم به صورت پچ های کوچکی می ریزند. برای اکثر افراد، ریزش مو چیزی بیش از چند تکه نیست، گرچه در بعضی موارد ممکن است شدیدتر باشد.

گاهی اوقات، این حالت می تواند منجر به از دست رفتن کامل مو در پوست سر (آلوپسیا کلى) یا، در موارد شدید، کل بدن (آلوپسیا عظیم) شود. درمان قطعی ریزش موی سکه ای چیست ؟

این وضعیت می تواند هر کسی را بدون در نظر گرفتن سن و جنسیت تحت تاثیر قرار دهد، هرچند اغلب موارد قبل از سن ۳۰ سالگی رخ می دهد. درمان قطعی الوپسی چیست ؟ در مورد مزوتراپی صورت بیشتر بدانید.

علل آلوپسیا

این وضعیت زمانی رخ می دهد که گلبول های سفید خون به سلول های فولیکول مو حمله می کنند و باعث می شوند آن ها کاهش یابند و به طور چشمگیری باعث کاهش تولید مو شوند. دقیقا مشخص نیست که چه چیزی موجب می شود سیستم ایمنی بدن فولیکول های مو را به این طریق هدف قرار دهد.

در موارد شدید استرس به طور بالقوه موجب ایجاد این وضعیت می شود، اما جدیدترین تحقیقات نشان دهنده ى مرتبط بودن این وضعیت با ژنتیک است و سابقه آن در خانواده بوده است. در مورد ریزش سکه ای ریش بیشتر بدانید.

درمانهای خانگی

برخی افراد مالش پیاز یا سیر، چای سبز، روغن بادام، روغن رزماری، عسل یا شیر نارگیل را به پوست سر توصیه مى کنند. در حالی که هیچ کدام از این ها باعث آسیب نمی شوند، اثربخشی آنها نیز توسط تحقیقات پشتیبانی نمی شود.

بعضی افراد به روش های درمان جایگزین مانند طب سوزنی و آروماتراپی مراجعه می کنند، اگرچه شواهد کمی وجود دارد که این درمان ها موثر باشند .

درمان قطعی ریزش موی سکه ای

تشخیص ریزش مو سکه ای

گاهی اوقات با در نظر گرفتن نحوه ریزش مو، یک متخصص پوست آلوپسیا را تشخیص می دهد. چنانچه ریزش گسترش پیدا کند، متخصص با تست بیوپسی مو تایید می کند که آیا بیماری آلوپسیا است یا خیر . چنانچه متخصص به بیماری خود ایمنی دیگری شک پیدا کند، آزمایش خون درخواست مى کند.

 درمان ریزش مو سکه ای

آیا الوپسی درمان دارد؟ هیچ درمانی برای آلوپسیا وجود ندارد. غالبا مو خود به خود دوباره رشد می کند. درمان جدید الوپسی، این رشد مجدد را تسریع می کند :

کورتیکواستروئیدها

این دارو عملکرد سیستم ایمنی بدن را کاهش می دهد. متخصص پوست، دارو را به منطقه دچار ریزش تزریق می کند. گاهی اوقات بیمار این دارو را به صورت موضعی- به شکل کرم، لوسیون، روغن و پماد- دریافت می کند و روی مناطق از مو خالی شده می مالد. به ندرت قرص کورتیکواستروئید تجویز می شود.

در بزرگسالان تزریق اولین درمان است که هر ۳ تا ۶ هفته انجام می شود. رویش مجدد مو ۴ هفته پس از آخرین تزریق شروع می شود. البته گاهی اوقات این رویش دیرتر شروع می شود.

کورتیکواستروئیدهای موضعی تاثیر کمتری دارند که اغلب برای کودکان استفاده می شوند.

قرص کورتیکواستروئید عوارض جانبی شدیدی دارد و به این دلیل متخصصین پوست آن را تجویز نمی کنند. این درمان برای بیماران با مناطق طاسی بیشتر توصیه می شود.

مینوکسیدیل

مینوکسیدیل ۵٪، داروی رشد مجدد مو، باعث رشد مجدد مو در برخی بیماران می شود. هم کودکان و هم بزرگسالان می توانند ازاین دارو استفاده کنند. دو بار در روز روی پوست سر، ابرو، و یا ریش زده می شود. در حدود ۳ ماه پس از استعمال، مو جدید شروع به رشد می کند. بیماران اغلب این دارو را به همراه یک درمان دیگر استفاده می کنند.

آنترالین

این دارو عملکرد سیستم ایمنی پوست را تغییر می دهد. بیمار این پماد قیر مانند را روی پوست می زند به مدت ۲۰ تا ۶۰ دقیقه. متخصص پوست آن را درمان کوتاه-تماسی می نامد. بعد از ۲۰ تا ۶۰ دقیقه، و قبل از تحریک پوست، آنترالین شسته می شود. 

خداحافظی با کم پشتی با مزوتراپی مو

دیفن سیپرون

این دارو روی پوست طاس استفاده می شود که باعث یک واکنش آلرژیک کوچک است. زمانی که واکنش رخ می دهد، بیمار دارای قرمزی، تورم و خارش می شود. متخصصین پوست بر این باورند که این حقه- یعنی واکنش آلرژیک- سیستم ایمنی بدن را گول می زند و باعث ارسال سلول های سفید خون به سطح پوست سر می شود که با التهاب مبارزه می کند. این امر مانع خواب رفتن فولیکول های مو و ریزش مو می شود. ۳ ماه پس از استفاده از این دارو، مو دوباره شروع به رشد می کند. با یوگای صورت آشنا شوید.

درمان های دیگر

 درمان ریزش مو سکه ای  چیست؟ بیماران اغلب بیش از ۱ درمان دریافت می کنند. ترکیب ۲ یا تعداد بیشتری از این درمانها اغلب موفقیت درمان را افزایش می دهد. 

منبع: medicalnewstoday

برای مشاوره و رزرو وقت فرم زیر را پر کنید:

پیشنهاد ما:

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر نازگل پنجشنبه ۳۱ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 249 مشاهده پرسش
    سلام من 20سالمه جوش های زیرپوستی و دردناکی درناحیه چانه دارم چکارکنم؟
    خط ریش و چانه هم موهای زائد سیاه و ضخیمی زده که لیزر جواب نداده تو رو خدا کمک کنید خیلی کلافه شدم و اعتماد به نفسم پایین اومده
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده پنجشنبه ۳۱ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام حقیقتا یک نسخه ثابت برای تمام افراد موجود نیست، در این خصوص حتما باید از نزدیک معاینه شوید تا تشخیص داده شود کدام راهکار مناسب شرایط پوست شماست
  • تصویر کاربر با شنبه ۱۹ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 237 مشاهده پرسش
    با سلام برای خشکی ابروها چه کار باید بکنم ؟مدتی بود که ابروهام شوره میزد به صورت ورقه ای زرد اما الان خشک و سفید شده قطره کلوتریمازول هم استفاده کردم چطور میتونم درمانش کنم
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۱۹ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      درمان خشکی و شوره چند وجهی و شامل چند مرحله است و صرفا با یک قطره قابل درمان قطعی و دائمی نیست در صورت عدم درمان ممکن است با عود مواجه شود

      برای اظهار نظر قطعی باید از نزدیک معایننه شوید روزهای شنبه دوشنبه سه شنبه بعدظهر تعیین نوبت فرمایید
  • تصویر کاربر کیمیا دوشنبه ۷ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 177 مشاهده پرسش
    سلام وقت به خیر
    تاتو خیلی افتضاحی روی ابرومه...نمیدونم چه جوری پاکش کنم, شنیدم تاتو خوبه ولی نمیدونم پیش کدوم دکتر برم که کارش رو درست بلد باشه بدتر بعد کلی هزینه بدترش نکنه!واقعا بعضی دکترها اصلا کارشون خوب نیست! لطفا یه دکتر خوب معرفی میکنید در کرمان که کار لیزرش خوب باشه
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده دوشنبه ۷ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام حقیقتا پاک کردن تاتو نباید انتظار داشته باشید که حتما 100 درصد باشد، به مراکزی باید مراجعه کنید که لیزر کیوسوییچ داشته باشند، همچنین دستگاه های کیوسوییچ معتبر چندصد میلیون قیمت دارند پس به مراکز معتبر مراجعه کنید حقیقتا از شهر شما اطلاعی نداریم
  • تصویر کاربر خانم پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 210 مشاهده پرسش
    من موهای نازک و لختی دارم میخوام ضخیم شن و پر و رشدشونم سریع شه چون رشد کندی دارن
    و مژه هامم میخوام پر و بلند شن ریزش مو هم دارم و موهام بلندن
    و یکی اینکه روی صورتم لکه های ناشی از جای جوش چجوری از بین ببرمشون
    و یکیم اینکه چجوری موهای بدن از بین ببرم بدون لیزر و...
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام در خصوص تقویت موهای سر حتما باید از نزدیک معاینه شوید
      در لک ها هم باید بدانید لک انواع بسیار زیادی دارند و یک نسخه ثابت برای تمام افراد موجود نیست
      در خصوص رفع موهای زائد بدون لیزر، دلیل عدم تمایل شما را به لیزر نمی دانیم، اما در حال حاضر در تمام دنیا بهترین روش لیزر است مابقی روش ها، روش های سنتی مثل اپیلاسیون، وکس و... است که عوارض خاص خود را دارد
  • تصویر کاربر کبری چهارشنبه ۲ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 2061 مشاهده پرسش
    سلام.من نزدیک سه سال هستش ک پشت لبم تیره شده،انگار ک مو داره....در صورتی ک حتی بعد اصلاح هم باز همینطوری دیده میشه،یکبار هم دکتر رفتم و فقط کرم لایه بردار داد ک هیچ تأثیری نداشت،خودم سبزه هستم،این لکه واقعا برام آزار دهنده شده،هرکی میبینه فکر میکنه سیبیل دارم...اگر لطف کنید و بگید باید چیکارکنم ممنون میشم...32سالمه و مجرد هستم.دختر هستم.
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده چهارشنبه ۲ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام عزیزم حقیقتا لک ها انواع بسیار گوناگونی دارند و یک نسخه ثابت برای تمام لک ها موجود نیست برای اظهار نظر حتما باید از نزدیک معاینه شوید روزهای شنبه دوشنبه سه شنبه بعدظهر تعیین نوبت فرمایید
  • تصویر کاربر ميترا شنبه ۱۲ اسفند ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 224 مشاهده پرسش
    سلام خانوم دكتر من ٢-٣ تا جاي جوش فرو رفته در يك طرف صورتم كه خيلي عميق نيست ولي پايين تر از سطح قسمت هاي ديگر پوستمه به نظر شما كدوم روش درماني بهتره
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۱۲ اسفند ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام شما در حال حاضر جوش فعال دارید، ابتدا باید از نزدیک معاینه شوید تا با درمان دارویی تمام جوش های فعال رو از بین ببریم، پس از آن با روش های عملی جای جوش ها را درمان خواهیم کرد
      روزهای شنبه دوشنبه سه شنبه تعیین نوبت فرمایید
  • تصویر کاربر شادی شنبه ۱۲ اسفند ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 187 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباوشین .من این سوال و از چندین متخصص پرسیدم و اینکه واقعن به جوابش نیاز دارم
    پای من دونه ها یا به اصطلاح جوش های خیلی زیادی داره و کاملن مشخص و نمایان هستن ک به اصطلاح دکتری ک رفتم گفتن پوست دانه مرغی و خیلی شدیدتر وکل پامو دربر گرفتش و کاملن ازار دهندس میخاستم اگ امکانش هست اگ ام میخاین براتون عکس و ارسال کنم این جوش ها هم روی ران و هم روی ساق پام هستش


    ممنون میشم اگ بشه کاری انجام داد مرسی خانوم دکتر عزیز
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۱۲ اسفند ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام احتمالا عارضه پوست مرغی یا کراتوز پیلار است، برای اینکه قابل درمان است یا خیر باید از نزدیک معاینه شوید
  • تصویر کاربر نفیسه چهارشنبه ۲ اسفند ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 195 مشاهده پرسش
    آیا لک های ناشی از جوش هاب دوران بلوغ قابل درمان هستند ؟ اگر بله آیا همیشگی هست یا بعد از مدتی بازمیگردد؟ درمان از چه نوعی هست و برای پوست حساس مشکلی ندارد ؟
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده چهارشنبه ۲ اسفند ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام در تمام دنیا جوش فعال به وسیله درمان دارویی، درمان می شود و خیر مشکلی ندارد، تا زمانی که مشکل وجود دارد به درمان باید ادامه دهید
  • تصویر کاربر هدا پنجشنبه ۲۶ بهمن ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 169 مشاهده پرسش
    عرض سلام و احترام روز بخير خانم دكتر من ٢٨سالمه و پوست خيلي خوبي داشتم از مدت ها قبل اطراف چشمم چندتا لكه قهوه اي از آفتاب ايجاد شده بود اما تقريبا دو ماهي هست كه جاهاي مختلف صورتم از اين لكه ها ميزنه با اينكه هر شب پوستمو ميشورم ضدآفتاب استفاده مي كنم در طول روز و كرم دتاكس شب هم ميزنم داروي خاصي استفاده نمي كنم كرم پودر هم كلا نميزنم و روزي يه دونه قرص آسنترا ميخورم شما چه روش درماني رو پيشنهاد ميكنيد و اينكه چيكار كنم كه بيشتر نشه اين لكه ها؟؟؟ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده پنجشنبه ۲۶ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام عزیزم، درمان لک بسیار پچیده است چون انواع لک ها بسیار متفاوت هستند، برای اظهار نظر در این خصوص باید از نزدیک معاینه شوید
      روزهای شنبه دوشنبه سه شنبه بعدظهر تعیین نوبت فرمایید
  • تصویر کاربر مبینا چهارشنبه ۱۸ بهمن ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 182 مشاهده پرسش
    سلام خانم دکتر...وقتتون بخیر..من از بعد کنکور مشکل ریزش مو پیدا کرده بودم که رفتم دکتر، ماینوکسیدیل 5 درصد داد و حدود پنج شیش سال استفاده کردم...یه سال یا شیش ماه اول هر شب میزدم،بعد اون هفته ای سه چهار بار
    طوری که اخرا دیگه هر وقت موهای جدید درمیومد هفته ایی یه بار میزدم یا خیلی کمتر یا قطع میکردم چون زود جواب میگرفتم
    از بهمن سال 95 بخاطر رشد موهای زاید صورتم و متوجه شدن این قضیه که استفاده ماینوکسیدیل باعث میشه کلا مو وابسته شه و بعد از اینکه مصرف نکنی حجم بیشتر موهات میریزه دیگه استفاده نکردم..از مرداد امسال به دکتر دیگه ایی مراجعه کردم که کروناستیم شب و روز رو برام نوشتن
    یه مدت ویتامین فور هیر هم خوردم.الان بیوتین هم میخورم
    موهای جدید در میاد
    ولی حجم موهام نسبت به قبل خیلی کم شد
    و اینکه احساس میکنم این موهای جدیدی که هر دفه تو این شیش ماه درومده میریزه ونمیمونه رو سرم
    که دکتر گفت بخاطر عوارض ماینوکسیدیله رو سرت رگ نداری برای نگه داشتنش و داروهای جدید نوشت
    میخواستم از شما راهنمایی بگیرم?چیکار کنم..یا چه دارویی بزنم که وابستگی نیاره که بعد از قطع مصرف ریزش بیشتر شه .یا با ویتامین و اینا قابل جبرانه یا نه
    چون میدونید که زیبایی زن به موهاشه??
    با توجه به اینکه تهران نیستم و شمالم برام فعلا مقدور نیس بیام تا حضوری ببینین موهامو
    ممنون میشم کمکم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده چهارشنبه ۱۸ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام عزیزم برای بررسی مشکل ریزش مو حتما باید از نزدیک معاینه شوید
      روزهای شنبه دوشنبه سه شنبه بعدظهر تعیین نوبت فرمایید
درحال دریافت اطلاعات

برای مشاوره و رزرو وقت فرم زیر را پر کنید:

پرسش از دکتر