دلایل ریزش مو

بهترین ویتامین برای ریزش مو قرص و مکمل

نویسنده: دکتر گیتا مجیدزاده

اسفند 27, 1399
بازدید: 130875

نویسنده: دکتر گیتا مجیدزاده

اسفند 27, 1399
بازدید: 130875

فهرست مطالب

اگر در اثر شیمی درمانی یا آلوپسی، دچار ریزش مو شدید، قابل درک است که این موضوع برای شما بسیار ناراحت کننده و نا امیدکننده باشد. اما وقتی بدون دلیل دچار ریزش مو می شوید چه می کنید؟ اگر می بینید که بعد از برس کشیدن یا در حمام، موهایتان بیش از حد معمول می ریزد، ممکن است کمبود ویتامین داشته باشید. کمبود ویتامین در برخی موارد، باعث ریزش مو و به وجود آمدن عوارض جانبی گیج کننده ی دیگر می شود.

برای کنترل این وضعیت، توضیحاتی در رابطه با اینکه چگونه برخی ویتامین ها می توانند بر بدن شما تأثیر بگذارند، و نگرانی های مد نظرتان، به شما توضیحاتی خواهیم داد.

۴ ویتامینی که کمبود آن ها باعث ریزش مو می شود

ویتامین D

ویتامین D یکی از ویتامین هایی است که با تحریک فولیکول های مو، به حفظ ضخامت تار های مو کمک کرده و تأثیر زیادی روی مو های شما می گذارد. در بحث ریزش مو به دلیل کمبود ویتامین، ویتامین D شناخته شده ترین و رایج ترین گزینه است. اگرچه کاملاً اثبات نشده است که کمبود ویتامین D می تواند دلیل احتمالی آلوپسی آره آتا (طاسی منطقه ای) باشد، اما آزمایش انجام شده بر روی بیماران مبتلا به آلوپسی آره آتا، نشان داده است که افراد مبتلا به آلوپسی، در مقایسه با افراد سالم، میزان کمتری ویتامین D در بدن خود دارند. همچنین برخی از داروها می توانند بر میزان ویتامین D بدن شما تأثیر بگذارند. 

در صورت ریزش موی صورت چه باید بکنیم؟

سایر عوارض جانبی:

درمان های احتمالی:

  • مکمل ویتامین D مصرف کنید.
  • غذاهای حاوی ویتامین D مانند آووکادو، تخم مرغ، دانه های چیا، ماهی و مغزها را مصرف کنید.
  • با خیال راحت اوقات خود را در زیر نور آفتاب بگذرانید.
  • اگر داروهایی که مصرف می کنید، ممکن است روی سطح ویتامین D بدن شما تأثیر بگذارند، در مورد داروهای جایگزین با پزشک خود مشورت کنید.

بیوتین (ویتامین B7)

بیوتین نه تنها برای پوست و مو بسیار مفید است، بلکه مطالعات نشان داده است که این ویتامین می تواند باعث استحکام ناخن ها شده، و قند خون را در افراد دیابتی کاهش دهد.

از آنجا که بیوتین در بیشتر غذا ها وجود دارد، احتمال اینکه به کمبود بیوتین دچار شوید، بسیار کم است. کمبود بیوتین معمولاً به دلیل شرایط ارثی، مانند کمبود بیوتین در رژیم غذایی مادر در دوران بارداری، یا شیردهی رخ می دهد. از دیگر عوامل کمبود این ویتامین، می توان به سیگار کشیدن، مصرف آنتی بیوتیک ها، استفاده زیاد از الکل و داروهای آکنه (چند مورد) اشاره کرد. در مورد تخلیه چربی تزریق شده به صورت بخوانید.

فیلر مو

سایر عوارض جانبی:

درمان های احتمالی:

  • مکمل بیوتین مصرف کنید.
  • غذاهای سرشار از بیوتین مانند زرده تخم مرغ، پنیر، برنج، انواع گوشت ها و میوه و سبزیجات مختلف مصرف کنید.

ویتامین A

ویتامین A علاوه بر این که برای سالم نگه داشتن موهای شما بسیار مفید است، به داشتن سیستم ایمنی سالم، سیستم تولید مثل، بینایی، پوست سالم، دندان ها، کبد، کلیه ها، ریه ها و استخوان ها کمک می کند.

بنابراین، منطقی است که داشتن ویتامین A بسیار کم، یا بسیار بالا، باعث ریزش مو شود. ویتامین A بسیار بالا می تواند منجر مسمومیت در بدن شما شود، در این موارد، شما باید میزان مصرف روزانه خود را کاهش داده و به کبد اجازه دهید از طریق ذخایر فعلی، ویتامین A مورد نیاز بدن شما را تأمین کند. از آنجا که بیشتر ویتامین A از طریق خوردن سبزیجات زرد، قرمز، نارنجی و سبز تیره تأمین می شود که معمولاً بی ضرر هستند، اکثر افرادی که سطح مسمومیت را تجربه می کنند، معمولاً از مکمل ها یا موارد درمانی مو برای تقویت رشد مو استفاده کرده اند.

سایر عوارض جانبی:

درمان های احتمالی:

  • برای کمبود ویتامینA ، باید سعی کنید غذاهای حاوی ویتامین A بیشتری، مانند سبزیجات سبز، سبزیجات برگی، میوه ها و سبزیجات زرد تیره یا نارنجی، جگر، تخم مرغ و لبنیات را مصرف کنید.
  • اگر بیش از حد ویتامین A در بدن خود دارید، به غذاهایی که می خورید، یا دارو ها / کرم های احتمالی که ممکن است استفاده کنید و باعث افزایش سطح ویتامین A می شود، توجه کنید.
  • مقدار ویتامین A استفاده شده را اندازه بگیرید. همانطور که سطح این ویتامین در بدن شما تثبیت می شود، باید شاهد رشد بیشتر موهایتان باشید.
فیلر موی سر زنان

آهن

آهن، به علت این که به ساختن هموگلوبین خون – که وظیفه ی انتقال اکسیژن به سلول ها را دارد – کمک می کند، یکی از عناصر ضروری برای عملکرد بدن است. با کمبود آهن در سیستم بدن، بدن شما اصطلاحاً به حالت survival mode (حالت بقا) می رود، تا اکسیژن را به اندام های بنیادی برساند. درنتیجه، اولویت های بیشتری نسبت به ارسال مواد مغذی به فولیکول های مو دارد. این موضوع ممکن است منجر به ریزش مو شود. ریزش مو در صورت کمبود آهن به ویژه در افراد مبتلا به کم خونی کامل اتفاق می افتد.

سایر عوارض جانبی:

  1. احساس خستگی
  2. هوس عجیب و غریب برای خاک / خاک رس / یخ
  3. سندرم پای بی قرار
  4. احساس اضطراب
  5. زخم شدن زبان
  6. تنگی نفس
  7. شکنندگی ناخن

درمان های احتمالی:

کمبود کدام ویتامین باعث ریزش مو

شاید برای شما هم سوال باشد که کمبود کدام ویتامین باعث ریزش مو می‌شود؟ باید بگوییم که همانطور که در ابتدای مقاله هم خواندید سه ویتامین اصلی که باعث تقویت ریشه‌های مو می‌شوند عبارتند از: ویتامین A، ویتامین B7 و آهن. بدن همه ما در طول روز برای اینکه بتواند وظایف روزهمره خودش را به خوبی انجام بدهد، نیازمند انجام یک سری از ویتامین هاست. اگر این ویتامین‌ها به بدن نرسد ممکن است باعث بروز برخی از نارسایی‌هایی جسمی و روحی مثل ریزش مو، آکنه، افسردگی و… شود.

از این رو ویتامین برای ریزش مو ارزش بسیار بالایی دارد. استفاده روزانه از ویتامین به همراه مصرف زیاد آب باعث می‌شود که موهایی نرم و شفاف و به دور از ریزش داشته باشید. در واقع همانطور که کمبود ویتامین ب و ریزش مو ارتباط مستقیمی با هم دارند، کمبود آهن و رفتارهای غلطی که جز سبک زندگی ما شده‌اند هم باعث تشدید ریزش مو می‌شوند.

در کنار وعده‌های غذایی که مصرف می‌کنید، استفاده از قرص زینک یا اهن را حتماً در برنامه غذایی خود داشته باشید. دوری از استرس و ایجاد شرایطی که در آن آرامش نسبی حکم فرما باشد، می‌تواند تا حد بسیار زیادی به سلامت موهای شما کمک کند و از تشدید ریزش مو جلوگیری کند. در مورد درمان جای جوش با لیزر فرکشنال بیشتر بدانید.

ویتامین برای ریزش مو

درستکه مصرف ویتامین برای ریزش موی شدید مفید و کاربردی است اما پیش از مصرف هرگونه دارو و مکمل پیشنهاد می‌کنیم که این موارد را رعایت کنید:
⦁ با پزشک خود مشورت کنید.
⦁ از شرایط استرس‌زا دوری کنید.
⦁ مصرف آب زیاد را فراموش نکنید.
⦁ غذاهای چرب و سرخ کرده را فراموش کنید.
⦁ سیگار و الکل را ترک کنید.
⦁ از سبزیجات در برنامه غذایی خود کمک بگیرید.
⦁ سعی کنید در طول هفته یک تا دو بار میوه مصرف کنید.

 

با رعایت این موارد به سوال بعدی شما می‌رسیم که اغلب بیان می‌شود چه ویتامینی برای ریزش مو خوبه؟ در جواب به این سوال باید گفت می‌توانید هم از ویتامین‌هایی که در بالا اسم برده شد استفاده کنید و هم از یک شربت مولتی ویتامین پلاس به جای قرص استفاده کنید. ولی به هر جهت در میزان و مقدار مصرف خود حتما باید با یک پزشک مشورت کنید. 

ویتامین برای ریزش موی شدید مناسب است اما مصرف بیش از اندازه ویتامین هم ممکن است منجر به صدماتی شود که برای جلوگیری از این آسیب‌ها باید از پزشک خود نحوه مصرف و میزان مصرف را بپرسید. آسیب‌های کلیوی شایع‌ترین بیماری است که از مصرف خودسرانه ویتامین یا مصرف بیش از حد ویتامین‌ها ممکن است پیش آید. پس به یاد داشته باشید که اگر چه ویتامین برای ریزش مو مفید است و مصرف ویتامین‌ها به مقدار لازم در طول روز حتی ضروری بدن هم هستند؛ اما مصرف بیش از حد آن‌ها ممکن است آسیب‌زا باشد.

  گفتیم که اگر این ویتامین‌ها به بدن نرسد ممکن است باعث بروز برخی از نارسایی‌هایی جسمی و روحی مثل ریزش مو، آکنه، افسردگی و… شود. به همین دلیل بایستی در کنار وعده‌های غذایی که مصرف می‌کنید، استفاده از قرص زینک یا اهن را حتماً در برنامه غذایی خود داشته باشید. بدن همه ما در طول روز برای اینکه بتواند وظایف روزهمره خودش را به خوبی انجام بدهد، نیازمند انجام یک سری از ویتامین هاست. استفاده از ویتامین A، ویتامین B7 و آهن برای همه پیشنهاد می‌شود.

ویتامین برای ریزش مو

ویتامین برای ریزش مو

از مواد غذایی زیر هم برای درمان و جلوگیری از ریزش مو در برنامه غذایی خود می‌توانید استفاده کنید که تاثیر بسیار زیادی روی سلامتی شما خواهد داشت.

این مواد غذایی عبارتند از:
⦁ اسفناج
⦁ چغندر
⦁ تخم آفتاب گردان
⦁ ماهی سالمون
⦁ جو دوسر
⦁ مرغ
⦁ فلفل دلمه‌ای قرمز
⦁ تخم مرغ
⦁ عدس
⦁ گوشت گاو
⦁ گوشت سفید
⦁ جو
⦁ مغزها
⦁ ماهی سرشار از منیزیم
⦁ هویج
⦁ آلو
⦁ لوبیا سبز

همچنین مواد آلی زیر هم اگر به مقدار لازم به بدن شما برسد، می‌تواند مفید باشد:
⦁ اسیدهای چرب امگا ۳
⦁ روی
⦁ پروتئین
⦁ آهن
⦁ ویتامین‌های آ و ث
⦁ منیزیوم
⦁ سلنیوم

آزمایش دهید!​

ویتامین های بسیاری وجود دارند که می توانند به ریزش مو مرتبط باشند. ما برخی از کمبودهای ویتامین رایج را ذکر کرده ایم. اگر هر یک از علائم ذکر شده را داشتید، به پزشک مراجعه کنید. پزشک با یک آزمایش خون ساده، می تواند تعیین کند که کمبود کدام ویتامین باعث ریزش مو شما می شود (در صورت وجود این مشکل). هنگامی که نتایج آزمایش به دست آمد، شما و پزشک می توانید برنامه ای در مورد چگونگی بهبود سلامت کلی خود به کمک مکمل ها، تغییر رژیم، نسخه ها یا سایر درمان های رایج را تهیه کنید. ما همیشه توصیه می کنیم به جای تلاش برای خود درمانی و تشخیص خود سرانه، با پزشک مشورت کنید.


کلینیک زیبایی دکتر گیتا مجید زاده

برای مشاوره و رزرو وقت فرم زیر را پر کنید:

پیشنهاد ما:

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر کاملیا شنبه ۳۰ مهر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 143 مشاهده پرسش
    سلام خانم دکتر
    من درخواست وقت حضوری داشتم ولی وقت ها تا پایان سال پر بودند به این خاطر چون نظر شما برام مهم بود, سوال ام رو اینجا میپرسم
    من تقریبا 6ماهه که دونه های قرمزی روی پوستم ظاهر شده و هیچ خارش و مشکلی نداره ولی ظاهر پوست پام خیلی بد شده که اذیتم داره میکنه.
    لیزر موی زاید پا دارم انجام میدم و تقریبا به جلسه 6ام رسیده ولی گویا مشکل قرمزی فقط به خاطر فولیکول مو نیست.
    مطالب سایت تون که خوندم سعی کردم لایه برداری مرتب با کیسه و ماسک انجام بدم و کرم مرطوب کننده بزنم که بهتر شد ولی هنوزم قابل توجهه.
    ممنون میشم بفرمایید سریع ترین درمان برای این مشکل چیه و اگر کرمی میتونه برطرف کنه لطفا معرفی کنید.
    سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۳۰ مهر ۱( 1 سال پیش)

      سلام وقت بخیر 

      با توجه به توضیحاتی که دادین باید خدمتتون عرض کنم که تا زمانی که نوع این دونه های قرمز معلوم نباشه درمان قطعی رو نمیشه شروع کرد هم چنان استفاده از لایه بردار رو ادامه بدید و در اسرع وقت جهت ویزیت حضوری تشریف بیارن 

      شما میتونین همه روزه از ساعت 8 تا 10 صبح با همکارانم در بخش روابط عمومی تماس بگیرین تا نزدیک ترین وقت رو راتون رزرو کنند  

      02126806595

  • تصویر کاربر زهرا شنبه ۲ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 424 مشاهده پرسش
    ریزش موهای من حدودا یک سالو نیم هست .
    آزمایش گرفتم همه چیز سالم هست قرص ویتامین ها هم خوردم افاقع نکرد.
    حدود ۱ما الی دوماه ریزش کمتر شد ولی باز به روال قبل برگشت و داخل حمام بیش از حد ریزش داره .
    ممنون میشم دلیل این ریزش را بهم بگید🙏🙏🙏
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۲ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام وقت بخیر ریزش مو معمولا عوامل متعددی دارد ازجمله عوامل ارثی استرس اضطراب نوع تغذیه که حتماباید از نزدیک ویزیت بشین و این مواردبررسی بشه و یا در صورت نیاز ازمایشات مربوط به مو مجدد تکرارا بشه براتون
    2. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۲ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      شما میتونین همه روزه از ساعت 8 تا 10 شب با همکارانم در بخش روابط عمومی تماس بگیرین تا نزدیک ترین وقت براتون رزروبشه
    3. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۲ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      02126806595
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

با ربات تلگرام دکتر گیتا مجید زاده

جواب پرسش های خود را سریع تر دریافت کنید!

برای مشاوره و رزرو وقت فرم زیر را پر کنید:

پرسش از دکتر