درمان تیرگی زیر بغل

علت تیره شدن پوست و راه های درمان تیرگی پوست

نویسنده: دکتر گیتا مجیدزاده

اردیبهشت 8, 1400
بازدید: 159577

نویسنده: دکتر گیتا مجیدزاده

اردیبهشت 8, 1400
بازدید: 159577

فهرست مطالب

علت تیره شدن ناگهانی پوست صورت چیست؟ علت تیره شدن پوست صورت موارد مختلفی می تواند باشد. بدن، ممکن است تحت شرایط خاصی، ملانین (رنگدانه ی پوست) بیش از حد یا ملانین بسیار کمی تولید کند. تغییر رنگ پوست صورت دو نوع دارد. روشن تر شدن پوست که هایپوپیگمنتیشن نام دارد و تیره شدن پوست که  هایپرپیگمنتیشن نامیده می شود. 

هایپوپیگمنتیشن یا روشن شدن پوست، فقدان میزان ملانین طبیعی پوست است که موجب سفید شدن یا روشن شدن پوست می گردد. در ادامه علت تیرگی پوست صورت را بیان می کنیم.

هایپرپیگمنتیشن یا تیره شدگی پوست، ناشی از تولید ملانین بیش از حد می باشد و موجب می شود برخی از نقاط پوست، به رنگ قهوه ای روشن یا قهوه ای تیره درآیند. در این مقاله به بحث هایپرپیگمنتیشن با تیرگی پوست صورت می پردازیم. با ما همراه باشید.

علت تیره شدن پوست صورت

علت تیره شدن پوست صورت چیست؟ عوامل زیادی از جمله قرارگرفتن در معرض نور فرابنفش میتوانند موجب روشن یا تیره شدن پوست شوند. گرچه، اکثر تغییر رنگ های پوستی بی خطر هستند، اما این احتمال وجود دارد که نشانه ی سرطان پوست باشند.

هر زمانی که پوستتان تغییر رنگ پیدا کرد، وقت آن است که به متخصص پوست مراجعه کنید. ارزیابی درست می تواند به مراقبت و درمان شرایط شما کمک کند.

هایپرپیگمنتیشن یا تیرگی پوست، یک عارضه پوستی شایع می باشد. لکه های تیره  که لکه های پیری یا لکه های خورشیدی نیز نامیده می شوند، اغلب روی پوست صورت، دستها و دیگر نقاط بدن که در معرض نور خورشید هستند، ظاهر می شوند.

علت سیاه شدن ناگهانی پوست صورت

این مقاله، انواع مختلف هایپرپیگمنتیشن  و علل آن را شرح می دهد. ما در مرحله اول به شما کمک می کنیم که از تیره شدن پوست جلوگیری کنید، سپس اقداماتی را که می توانید برای کاهش نقاط یا لکه های پوستی انجام دهید، بررسی می کنیم.

هایپرپیگمنتیشن یا تیره شدن پوست صورت چیست؟

علت سیاه شدن ناگهانی پوست صورت چیست ؟ هایپرپیگمنتیشن، اصطلاحی است که برای تیره شدن غیریکنواخت پوست به کار می رود. هایپرپیگمنتیشن زمانی رخ می دهد که نقاط یا لکه های تیره ای به صورت غیریکنواخت روی پوست شما ظاهر شوند.

این لکه ها، که به لکه های پیری یا لکه های خورشیدی نیز شناخته می شوند، می توانند در اثر عوامل مختلفی مانند التهاب پوست و همچنین بیماری های پوستی از جمله ملاسما رخ دهند.

افرادی که پوست تیره دارند نسبت به کسانی که پوست روشنتری دارند، بیشتر در معرض تیرگی پوست قرار دارند، چرا که رنگدانه های پوستی در پوست تیره قوی تر هستند. در مورد برداشتن خال بیشتر بدانید.

هایپرپیگمنتیشن: لکه های رنگی مانند لکه های پیری

لکه های رنگی از جمله لکه های پیری (که به لکه های خورشیدی نیز شناخته می شوند) ناشی از قرار گرفتن در معرض خورشید می باشند. به همین دلیل، آنها اساساً روی بخش هایی از بدن (مانند صورت، گردن، دست ها و بازوها) ظاهر می شوند که بیشتر در معرض نور خورشید قرار می گیرند. این لکه ها، معمولاً به صورت نقاطی تیره در ناحیه کوچکی از پوست ظاهر شوند.

هایپرپیگمنتیشن

هایپرپیگمنتیشن: ملاسما

ملاسما که کلوآسما نیز نامیده می شود، نوعی بیماری پوستی است که لکه های تیره ی بزرگتری روی پوست صورت ظاهر می شوند. ملاسما، با وجود اینکه می تواند هم مردان و هم زنان را مبتلا کند، در زنان، شایع تر است و تصور می شود که بر اثر تغییرات سطوح هورمون ها ایجاد می شود.

ملاسما در ۱۵-۱۰ درصد از زنان باردار و در ۲۵-۱۰ درصد از زنانی که قرص های ضدبارداری خوراکی مصرف می کنند، اتفاق می افتد و گاهی اوقات ماسک بارداری نیز نامیده می شود. ملاسما در بسیاری از مواقع علت تیره شدن پوست صورت و همچنین علت تیره شدن پوست بدن می باشد. 

ملاسما

هایپرپیگمنتیشن: لکه های تیره پس از التهاب

تیره شدن پوست پس از التهاب زمانی رخ می دهد که آسیب پوستی بهبود پیدا می کند و ممکن است نقاط تیره ای بر جای بگذارد. نوع رایج این لکه ها، آکنه می باشد که در اثر برخی از عمل های زیبایی مانند درم آبریژن، لیزردرمانی و لایه برداری شیمیایی به وجود می آید و علت کدر شدن پوست صورت است.

عوامل دیگری از جمله جای زخم، ماه گرفتگی، کراتوزهای آکتینیک یا خورشیدی و سرطان های پوست  نیز می توانند موجب تیره شدن پوست صورت شوند، اما از انواع هایپرپیگمنتیشن محسوب نمی شوند.  در مورد لیزر جای جوش بیشتر بدانید.

هایپرپیگمنتیشن، بیماری و دارو

هایپرپیگمنتیشن می تواند علامت بیماری خاصی همچون برخی از بیماری های خود ایمنی و گوارشی، اختلالات متابولیکی و کمبود ویتامین ها باشد. داروهای خاصی مانند داروهای شیمی درمانی، آنتی بیوتیک  ها، داروهای ضد مالاریا و داروهای ضد تشنج نیز می توانند موجب تیره شدن پوست شوند.

علت تیرگی پوست صورت

رفع تیرگی پوست:

چگونه می توانم از تیره شدن پوست صورتم جلوگیری کنم؟

اولین علت تیره شدن پوست صورت قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید است. محافظت در برابر نور خورشید، اولین کاری  است که شما می توانید در کمک به پیشگیری از هایپرپیگمنتیشن انجام دهید. به یاد داشته باشید که اشعه های نورخورشید حتی در روزهای ابری نیز می توانند پوست را تحت تأثیر قرار دهند، بنابراین به طور مرتب از ضدآفتاب استفاده کنید.

علت تیره شدن پوست صورت

استفاده از کرم ضدآفتاب با  SPF 30 علاوه بر کاهش لکه های پوستی، می تواند از پوست در برابر پرتوهای  UVA و UVB محافظت کند و از تشکیل لکه های رنگی بر روی پوست جلوگیری کند. استفاده از سرُم دوگانه در کنار ضدآفتاب به عنوان بخشی از روتین محافظت از پوست نیز می تواند به جلوگیری و کاهش لکه های تیره ی پوست کمک کند.

برای کاهش لکه های تیره روی پوست، مواجهه با نورخورشید را تا جایی که امکان دارد محدود کنید. سعی کنید در شدیدترین ساعات تابش آفتاب، از خورشید دور بمانید و در صورت امکان از کلاه  و عینک آفتابی استفاده کنید. در زمانی که پوست در معرض خورشید قرار می گیرد، از ضدآفتابی متناسب با نوع پوست خود استفاده کنید و به طور مرتب آن را تجدید کنید. 

انواع تیرگی پوست

علت تیره شدن پوست دارای انواع متفاوت بسیار گوناگونگی استکه برخی از عوامل مؤثر که اغلب جزء علت سیاه شدن پوست صورت و بدن هستند عبارتند از:

⦁ نور خورشید عمده‌ترین دلیل تیره شدن پوست
نوعی از تیرگی به شکل لکه‌های قهوه‌ای تیره یا لکه‌های محو سیاه رنگ که بر روی سطح پوست صورت یا بدن ظاهر می‌شود اغلب باید دلیل تیره شدن پوست این قسمت‌ها را در نور خورشید جست و جو کرد. این نوع تیرگی در اغلب مواقع به دلیل نور خورشید، مشکلات کبدی یا افزایش سن حاصل می‌شود و این تیرگی و لک‌های پوست در اثر قرارگیری بدون پوشش مناسب و بی‌پرده در معرض نور خورشید پدیدار می‌شود.

همچنین علت تیره شدن پوست صورت مردان اغلب ممکن است به همین دلیل باشد. چرا که بیشتر از خانم‌ها زمان خود را بیرون از خانه صرف می‌کنند و همین عامل ممکن است به تیرگی پوست آن‌ها بی‌انجامد.

⦁ حاملگی
حتی ممکن است که علت سیاه شدن صورت به دلیل تغییرات هورمونی در دوران حاملگی هم باشد. این نوع تیرگی پوست در اغلب مواقع زمان حاملگی و تغییرات هورمونی در زنان پیش می‌آید و از این رو در اکثر مواقع نیمی از صورت را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

دلیل تیره شدن پوست 

تیره شدن پوست به چه علت است؟

دلایل تیرگی پوست:

دلایل زیادی وجود دارد که احتمال دارد سبب تیرگی پوست شود و حتی شاید جالب باشد بدانید که گاهی متخصصین به برخی بیماری پوستی سیاه شدن پوست هم اشاره کرده‌اند و به طور کلی علت تیره شدن پوست شامل موارد زیر است:

اختلالات ارثی
برخی از دلایل تیره شدن پوست می‌تواند تا حد زیادی معلول ارث باشد و این تیرگی یا لکه‌ها از زمان تولد همراه نوزاد باشد و با بزرگ شدن و پا به سن گذشتن فرد و در نتیجه بروز برخی دیگر از مشکلات، تیرگی نیز بیشتر می‌شود.  

اختلالات پوستی
اختلالات پوستی سبب تیرگی و ضخیم شدن پوست می‌شود و جذب ناکافی ویتأمین‌های ضروری مثل A, E, C, B اثر مشابه دارند و نیز پوست را زشت نشان می‌دهد.  در مورد رفع تیرگی زیر بغل بیشتر بخوانید.

اختلالات کبد
عدم عملکرد صحیح کبد و اختلالات کبدی شایع می‌تواند جز مواردی باشد که سبب بروز تیرگی پوست می‌شود. اغلب مواقع اختلالات کبدی جزء شایع‌ترین مواردی هستند که منجر به سیاهی پوست صورت یا تیرگی آن می‌شوند. خوب است که قبل از استفاده از روش‌های گوناگون، با پزشک خود درباره علت پدیدار شدن لکه‌ها روی صورت خود مشورت کنید.

تغییرات هورمونی
تغییرات هورمونی در زمان بارداری برای زنان جزء موارد بسیار شایع است که می‌تواند در نهایت به تیرگی پوست صورت و بدن در زنان منجر شود و نیز تولید بیش از اندازه ملانین که در شرایط بارداری به نهایت خود می‌رسد می‌تواند که آن را بدتر کند. در نتیجه حتی ممکن است تغییرات آنقدر زیاد باشد که رنگ یک طرف صورت با طرف دیگر بسیار متفاوت شود.  

علت سیاه شدن پوست صورت


پیشگیری از تیره شدن پوست

روش‌های متعددی برای درمان تیرگی پوست صورت و همچنین جلوگیری از تیرگی پوست وجود دارد. درمان تیرگی پوست و پیشگیری از ابتلا به آن را با مواردی که در زیر آمده است می‌توانید تا حد بسیار زیادی کنترل کنید که شامل موارد زیر است:
⦁ خود را در معرض نور مستقیم خورشید یا تابش هر نوع اشعه فرابنفش قرار ندهید.
⦁ قبل از بیرون رفتن در شرایطی که نور خورشید بسیار زننده است، حتماً ازضد آفتاب استفاده کنید.
⦁ مقدار زیادی آب بنوشید، این کار را جدی بگیرید و در طول روز ۸ لیوان آب بخورید و بدن خود را مرطوب نگه دارید.
⦁ از مصرف غذا‌های چرب با روغن و شکر بسیار زیاد و غذا‌های اسپایسی و تند به جد خودداری کنید.
⦁ میوه‌ها و سبزیجاتی را در طول روز و در برنامه غذایی خود مصرف کنید که علاوه بر مفید و سالم بودن حاوی مقادیر زیادی ویتأمین A, B, C, E هستند

کلینیک زیبایی دکتر گیتا مجیدزاده

برای مشاوره و رزرو وقت فرم زیر را پر کنید:

پیشنهاد ما:

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر گودرزی شنبه ۹ مهر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 168 مشاهده پرسش
    سلام پوست من از هفت سال پیش شروع به تیره شدن کرد از دستام شروع شد و الان به باقی بدنم سرایت کرده دکتر زیاد رفتم درمان نشد خیلی آزارم میده یه جاهایی مثل سوختگیه پوستم چروک شده راه درمانی هست؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۹ مهر ۱( 1 سال پیش)

      سلام وقت بخیر 

      این لکه ها، که به لکه های پیری یا لکه های خورشیدی نیز شناخته می شوند، می توانند در اثر عوامل مختلفی مانند التهاب پوست و همچنین بیماری های پوستی از جمله ملاسما رخ دهند.

      افرادی که پوست تیره دارند نسبت به کسانی که پوست روشنتری دارند، بیشتر در معرض تیرگی پوست قرار دارند، چرا که رنگدانه های پوستی در پوست تیره قوی تر هستند

       

  • تصویر کاربر سونا سه شنبه ۳۰ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 336 مشاهده پرسش
    دخترم از کودکی تا حال که 12سال دارد نمیتواند از هیچ کرم ومرطوب کننده ای استفاده کند به محض استفاده حتی از مرطوب کننده کودکان هم دچار جوش صورت میشود بعد از یک ساعت
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده سه شنبه ۳۰ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      سلام وقت بخیر احتمال حساسیت وجود دارد به نوع کرم مرطوب کننده اما حتما باید پوستشون ازنزدیک بررسی بشه و کرم مناسب پوستشون براشون تجویز بشه
    2. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده سه شنبه ۳۰ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      شما میتونی همه روزه از ساعت 8 تا 10شب با همکارانم در بخش روابط عمومی تماس بگیرین تا نزدیک ترین وقت روبراتون رزروکنند
    3. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده سه شنبه ۳۰ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      02126806595
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۲۴ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 292 مشاهده پرسش
    سلام دکتر جان من آشپزخونه کار میکنم و در طول روز شاید ۱ ساعتم اصن آفتاب به چشم نبینم ولی پوست صورتم شدید سیاه شده میشه لطف کنی راه حلی بهم بگین....
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده دوشنبه ۲۴ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام وقت بخیر ما در این مرکز برای سفیدی صورت خدماتی انجام نمیدیم اما معمولا با استفاده مداوم از کرم های روزانه و سفید کننده میتونین تا حدی این مشکل رو بر طرف کنید که باید حتما تحت نظر پزشک متخصص این موارد تجویز بشه
    2. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده دوشنبه ۲۴ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      شما میتونین همه روزه از ساعت 8 تا 10 شب با همکارانم در بخش روابط عمومی تماس بگیرین تا نزدیک وقت رو براتون رزرو کنند
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

با ربات تلگرام دکتر گیتا مجید زاده

جواب پرسش های خود را سریع تر دریافت کنید!

برای مشاوره و رزرو وقت فرم زیر را پر کنید:

پرسش از دکتر