عفونت بعد از عمل بینی | علائم، ترشحات، تغییر رنگ پوست

نویسنده: دکتر گیتا مجیدزاده

دی 21, 1400
بازدید: 7073

نویسنده: دکتر گیتا مجیدزاده

دی 21, 1400
بازدید: 7073

فهرست مطالب

جراحی زیبایی بینی یکی از متداول‌ترین روش‌های جراحی پلاستیک است. علیرغم پیچیدگی و چالش‌های این روش، عوارض آن معمولاً نادر است. علائم عفونت بینی بعد از عمل، یک رویدادی است که در کمتر از ۰.۱٪ تا ۰.۵٪ موارد رخ می‌دهد. در برخی از موارد، در افرادی که جراحی بینی انجام می‌دهند، ترشحات زرد رنگ بعد عمل بینی دیده می‌شود. ما در این مقاله قصد داریم در مورد عفونت بعد از عمل بینی، علائم و ترشحات آن صحبت کنیم. اگر به تازگی عمل بینی انجام داده‌اید و یا اینکه به طور کلی می‌خواهید در این زمینه اطلاعاتی داشته باشید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

علائم عفونت بینی بعد از عمل (عفونت بعد از عمل بینی)

باقی ماندن مقداری لخته خون، ترشحات و چرک ناشی از خونریزی بعد از هر عمل جراحی در بدن طبیعی است. یکی از مشکلاتی که در سوراخ‌های بینی بعد از عمل جراحی انجام می‌شود، خونریزی و لخته است که باید تخلیه شوند در غیر این صورت، باعث ایجاد لخته‌های بینی می‌شود. داخل بینی باید همیشه مرطوب باشد. این کار با ترشح مخاط از طریق غدد بینی انجام می‌شود. موکوس ماده چسبناکی است که باعث مرطوب ماندن پوست بینی و همچنین سطح داخلی بینی می‌شود.

برخی از علائم عفونت بینی بعد از عمل به شرح زیر است:
⦁ تب بالاتر از ۱۰۱٫۵ درجه فارنهایت
⦁ داشتن درد در محل برش بینی
⦁ افزایش دما و همچنین قرمزی در محل برش (قرمزی پوست بینی بعد از عمل)
⦁ بوی بد از محل برش
⦁ ترشحات ناشی از برش

علاوه بر این موارد، التهاب داخل بینی بعد از عمل هم یکی دیگر از علائمی است که خیلی از افراد بعد از عمل جراحی بینی تجربه می‌کنند.

ترشحات زرد رنگ بعد عمل بینی

روش‌های از بین بردن عفونت بعد از جراحی بینی چیست؟

تمیز کردن داخل سوراخ‌های بینی، شستشو و همچنین ضد عفونی کردن داخل بینی با اسپری‌های مخصوص، به رفع عفونت و کاهش بوی بد بینی کمک می‌کند. اگر خون، چرک و عوامل دیگر در داخل بینی باقی بماند، بینی مخاط عفونی می‌شود که با درد و سوزش در داخل بینی همراه است.
میکروب‌ها همچنین می‌توانند از طریق زخم بینی به زیر پوست و حتی وارد جریان خون شوند. در چنین مواردی لازم است که فرد بیمار دارو مصرف کند. به طور کلی برخی از متداول‌ترین روش‌های از بین بردن عفونت بینی بعد از به شرح زیر هستند.

تمیز کردن داخل بینی برای جلوگیری از عفونت بعد از عمل بینی

بعد از جراحی باید یک تا دو هفته صبر کنید تا بتوانید بینی خود را بشویید. در این مدت محل عمل و بخیه‌ها نباید خیس باشد. بعد از این مدت می‌توانید گوش‌پاک‌کن را با سرم آب نمک مرطوب کرده و داخل سوراخ‌های بینی را تمیز کنید. . گوش پاک کن را زیاد داخل سوراخ‌های بینی فرو نکنید. مراقب باشید که چرک و لخته‌های خون را بالا نبرید.

آلودگی‌هایی که در قسمت‌های پایین سوراخ‌های بینی هستند را می‌توانید با یک گوش پاک کن، به راحتی تمیز کنید. ترشحات بینی، آلودگی به آرامی و لخته‌های خون قسمت‌های بالایی را به سمت پایین حرکت می‌دهند. فشار بیش از حد جرم گوش به دیواره بینی آسیب می‌رساند و پوست در حال بهبودی است. دقت داشته باشید که فرآیند تمیز کردن بین را با حوصله انجام دهید و طبق آنچه که جراح مورد نظر به شما گفته، اقدام کنید.

استفاده از پماد‌های ضد عفونی‌کننده

اگر عفونت بینی شدیدتر باشد، پزشک معمولاً پماد‌هایی ضد عفونی‌کننده تجویز می‌کند. پماد‌های ضدعفونی‌کننده، دارای آنتی بیوتیکی و خواص ضد عفونی‌کننده هستند که معمولاً بعد از عمل بینی، برای هر بیمار تجویز می‌شوند. می‌توانید یک گوش پاک کن را به پماد آغشته کنید و سطح داخلی سوراخ‌های بینی و محل عفونت بینی به راحتی تمیز کنید. به یاد داشته باشید که طبق دستور پزشک، از مقدار پماد مصرفی استفاده کنید؛ چرا که در غیر این صورت ممکن است باعث التهاب بینی و زخم شود.

علائم عفونت بینی بعد از عمل

مصرف آنتی بیوتیک

معمولاً جراح پلاستیک، بعد از جراحی برای شما دارو‌هایی را تجویز خواهد کرد که باید در ساعت و تا پایان دوره مشخص شده مصرف کنید. بسیاری از افراد پس از یک یا دو روز مصرف دارو را قطع می‌کنند، با این فرض که مشکل یا بیماری ندارند. یادتان باشد که زخم‌ها و بخیه‌های بعد از عمل بسیار مستعد عفونت هستند.

به غیر از این موارد، لازم است موارد زیر را هم در نظر داشته باشید و رعایت کنید:
⦁ هنگام دوش گرفتن، سعی کنید قرار گرفتن در معرض آب با پانسمان بینی را به حداقل برسانید. ابتدا زیر گردن خود را بشویید، سپس شامپو بزنید و صورت خود را بشویید و بلافاصله از حمام خارج شوید. صورت خود را بکشید و پانسمان را به آرامی خشک کنید. حواستان باشد که پانسمان را خیس نکنید.

⦁ تا چند هفته پس از جراحی یا تا زمانی که به شما دستور داده نشده است، بینی خود را به زور باد نکنید. این کار می‌تواند خونریزی را تسریع کند.
⦁ پس از چند هفته، متوجه برخی از پوسته‌ها و برجستگی‌ها یا بی‌نظمی در داخل سوراخ‌های بینی خود خواهید شد. این‌ها کاملاً طبیعی هستند و به آرامی و خود به خود برطرف می‌شوند. ممکن است وسوسه‌انگیز باشد که خودتان سعی کنید این‌ها را برطرف کنید، اما انجام این کار به راحتی می‌تواند نوک بینی شما را برای همیشه مختل کند. آیا میدانید سابسیژن چیست ؟

سخن پایانی
اگرچه عفونت بعد از عمل بینی غیر معمول هستند، اما بیشتر عفونت‌ها با اقدامات مناسب قابل پیشگیری هستند. با این حال، هنگامی که عفونت رخ می‌دهد، شناسایی و درمان زودهنگام و همچنین درمان تهاجمی (اما نه لزوماً جراحی) مورد نیاز است. اگر بعد از عمل عفونت دارید، به راحتی با راهکار‌های گفته شده در این مقاله می‌توانید عفونت خود راکاهش دهید، توجه داشته باشید که اگر شدت عفونت زیاد است، حتماً به پزشکتان مراجعه کنید.

برای مشاوره و رزرو وقت فرم زیر را پر کنید:

پیشنهاد ما:

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

برای مشاوره و رزرو وقت فرم زیر را پر کنید:

پرسش از دکتر