علل ایجاد خطوط حاملگی

علل ایجاد خطوط حاملگی ( استریا) چیست ؟

نویسنده: دکتر گیتا مجیدزاده

بهمن 10, 1400
بازدید: 2011

نویسنده: دکتر گیتا مجیدزاده

بهمن 10, 1400
بازدید: 2011

فهرست مطالب

خطوط حاملگی، خطوط باریک و رگه مانندی هستند که می‌توانند روی سطح پوست ایجاد شوند. بسته به رنگ پوست فرد، این خطوط می‌توانند به رنگ‌های صورتی، قرمز، بنفش یا قهوه‌ای باشند. این خطوط در دوران بارداری شایع هستند و از هر ۱۰ زن باردار، ۸ نفر را تحت تأثیر قرار می‌دهند. با گذشت زمان بارداری و شروع بزرگ شدن شکم، این خطوط معمولاً روی شکم و گاهاً در قسمت بالای ران و سینه‌ها ظاهر می‌شوند. علل ایجاد خطوط حاملگی ، در یک خانم تا خانم دیگر متفاوت است. ما در این متن شما را با علل ایجاد خطوط حاملگی بیشتر آشنا می‌کنیم.

علل ایجاد خطوط حاملگی

شاید اولین علامتی که می‌توان به آن پی برد، خارش اطراف ناحیه‌ای باشد که پوست در حال نازک شدن است. خطوط حاملگی خطری ندارند و مشکل پزشکی ایجاد نمی‌کنند و همچنین درمان خاصی برای آن‌ها وجود ندارد. پس از تولد نوزاد، ممکن است علائم به تدریج محو و به زخم‌های کم‌رنگ‌تر تبدیل شوند و کمتر قابل توجه باشند. اما این خطوط احتمالاً به طور کامل از بین نخواهند رفت.

علل ایجاد خطوط حاملگی
ترک‌ های پوستی بسیار شایع هستند و فقط زنان باردار را تحت تأثیر قرار نمی‌دهند. این ترک‌ها می‌توانند در هر زمان که پوست کشیده می‌شود، به عنوان مثال در دوران بلوغ و سن رشد یا هنگام افزایش وزن، اتفاق بیفتد. تغییرات هورمونی در بارداری می‌تواند روی پوست فرد تأثیر بگذارد و احتمال ابتلا به ترک‌های پوستی را افزایش دهد.

خطوط حاملگی زمانی رخ می‌دهند که لایه‌ی میانی پوست (درم) در مکان‌هایی کشیده و شکسته شود.
اگر این سؤال برایتان پیش آمده که آیا شما نیز دچار ترک‌های پوستی می‌شوید یا نه، و اینکه علت استریا چیست؟ پاسخ بستگی به نوع پوست شما دارد؛ زیرا پوست برخی افراد خاصیت ارتجاعی بیشتری دارد.

تغییرات پوست در بارداری

اگر در دوران بارداری، افزایش وزن بیشتر از حد متوسط را تجربه کنید، احتمال بروز ترک‌های پوستی بارداری بیشتر است. اکثر زنان در دوران بارداری، حدود ۱۰ تا ۱۲.۵ کیلوگرم (۲۲ تا ۲۸ پوند) اضافه وزن پیدا می‌کنند؛ هر چند که افزایش وزن در زنان بسیار متفاوت است. میزان افزایش وزن ممکن است به وزن قبل از بارداری شما بستگی داشته باشد.
کاهش وزن با رژیم در دوران بارداری درست نیست، اما باید یک رژیم غذایی سالم و متعادل داشته باشید.

اگر نگران وزن خود و تغییرات پوست در بارداری خود هستید، با ماما یا پزشک خود صحبت کنید. اگر وزن شما بیش از ۱۰۰ کیلوگرم یا کمتر از ۵۰ کیلوگرم باشد، ممکن است به شما توصیه کنند رژیم بگیرید.

جلوگیری از خطوط حاملگی

برخی از کرم‌ها ادعا می‌کنند که خطوط حاملگی را از بین می‌برند، اما هیچ مدرک قابل اعتمادی مبنی بر اثربخشی آن‌ها وجود ندارد. همچنین شواهد محدودی در مورد اینکه روغن یا کرم می‌تواند از ظهور خطوط حاملگی جلوگیری کند، وجود دارد.

علت استریا چیست؟

علت استریا چیست؟

هورمون‌های فرد در دوران بارداری، می‌توانند الیاف پوست را نرم و آن را بیشتر مستعد ترک‌های پوستی کنند. ممکن است با رشد کودک و کشیده شدن پوست، خطوط حاملگی روی شکم فرد ایجاد شود. همچنین ممکن است با بزرگتر شدن، روی ران و سینه ایجاد شود. همان طور که گفته شد، معمولاً اولین علامت آن خارش است. ترک‌های پوستی مضر نیستند و هیچ مشکل پزشکی ایجاد نمی‌کنند.

ترک‌ های پوستی در بارداری

جلوگیری از بروز ترک‌های پوستی به خصوص در دوران بارداری همیشه میسر نیست. ترک‌های پوستی حدود۸ نفر از هر ۱۰ زن باردار را تحت تأثیر قرار می‌دهند.
اگر افزایش وزن شما در بارداری بیشتر از حد متوسط ​​باشد، احتمال بروز خطوط حاملگی بیشتر است. وزن هر زن باردار متفاوت است، بنابراین نسخه‌ی واحدی برای همه وجود ندارد. مهمترین موضوع این است که یک رژیم غذایی سالم و متعادل داشته باشید. این کار به شما کمک می‌کند تا وزن خود را در حد ایمن و سالم برای خود و فرزندتان حفظ کنید. اکثر زنان در طول بارداری خود بین ۱۰ تا ۱۲.۵ کیلوگرم اضافه می‌کنند که در زنان مختلف، متفاوت است.

افزایش وزنِ منظم در دوران بارداری، می‌تواند به کاهش ترک‌های پوستی کمک کند. ظهور خطوط حاملگی برای برخی از زنان می‌تواند گران تمام شده و اعتماد به نفسشان را تحت تأثیر قرار دهد. اما حتی وقتی نگران ترک‌های پوستی باشید، در دوران بارداری سعی نکنید وزن خود را کاهش دهید. این کار برای شما و کودکتان مضر است.

ترک پوستی بعد از حاملگی

صرف نظر از دلایل ترک و خطوط بعد از حاملگی، چند گزینه درمانی برای خطوط حاملگی در دسترس است، اگرچه شواهد زیادی برای اثبات اثربخشی آن‌ها وجود ندارد.
⦁ استفاده از آرایش
⦁ استفاده از کرم، ژل یا لوسیون. محصولات مختلفی در بازار وجود دارد و سازندگان اغلب ادعا می‌کنند که می‌توانند خطوط حاملگی را حذف کنند. بعید است که این محصولات بتوانند از خطوط حاملگی جلوگیری یا آن‌ها را محو کنند. این محصولات باید زمانی استفاده شوند که خطوط حاملگی قرمز یا بنفش هستند. ماساژ پوست ممکن است کمک کند.
⦁ لیزر درمانی. این راه نیز نمی‌تواند خطوط حاملگی را به طور کامل از بین ببرد، اما ممکن است به محو شدن آن‌ها کمک کند. لیزر درمانی ممکن است گران باشد.

خطوط حاملگی شما احتمالاً پس از تولد نوزاد به طور کامل از بین نخواهند رفت. اما باید به تدریج از رنگ صورتی یا بنفش به سفید محو شوند و بسیار کمتر به چشم بیایند.

زنان زیادی در دوره بارداری دچار این ترک پوستی می‌شوند. دلیل این است که پوست فرد، همراه با رشد بدن برای سازگاری با کودک، کشیده می‌شود. شما نمی‌توانید به طور کامل از خطوط حاملگی جلوگیری کنید، اما می‌توانید کار‌هایی برای کاهش احتمال ابتلا به آن‌ها انجام دهید. زیاد نگران نباشید؛ زیرا خطوط حاملگی معمولاً با گذشت زمان از بین ‌می‌روند.

خطوط بعد از حاملگی

آن‌ها، خطوط یا فرورفتگی‌های رگه‌ای در پوست هستند که به رنگ‌های صورتی، قرمز، بنفش یا قهوه‌ای هستند. در اصطلاح پزشکی به آن striae gravidarum گفته می‌شود که در لاتین به معنی نوار‌های حاملگی است. آن‌ها بسیار شایع هستند و معمولاً در شکم، سینه‌ها، ران‌ها، باسن و حتی بالای بازو‌ها ظاهر می‌شوند.

ژنتیک در ایجاد خطوط حاملگی و میزان قابل مشاهده بودن آن‌ها نقش دارد. در پوست‌های روشن، ممکن است بیشتر دیده شوند. همچنین اگر مادر جوانی باشیدو در دوران بارداری به سرعت وزن زیادی اضافه کنید، یا دوقلو یا چند قلو داشته باشید، احتمال ابتلا به آن‌ها بیشتر است. سایر شاخص‌های حساسیت عبارتند از اینکه آیا قبل از بارداری این علائم را داشته‌اید یا سایر اعضای خانواده این علائم را دارند. تغییرات در سطح هورمون‌ها در دوران بارداری نیز می‌تواند پوست را کمی نازک‌تر و برخی از زنان را مستعدتر کند. دلیل ترک های حاملگی

دلیل ترک‌ های حاملگی

دلیل ترک‌ های حاملگی ممکن است برای هر فرد متفاوت باشد. ترک‌های پوستی اغلب در حین دوران بارداری ظاهر می‌شوند؛ زیرا پوست در نتیجه افزایش وزن و برای جا دادن نوزاد و رحم در حال رشد، کشیده می‌شود. برخی از زنان در سه ماهه‌ی دوم، برخی دیگر در حدود هفته‌ی ۳۰ بارداری آن‌ها را می‌بینند و برخی دیگر ممکن است در چند هفته‌ی آخر سه ماهه‌ی سوم متوجه آن‌ها شوند. برخی از زنان اصلاً دچار آن نمی‌شوند.

چگونه از ترک‌های پوستی در دوران بارداری جلوگیری کنیم؟

متأسفانه، هیچ کاری برای پیشگیری کامل از ترک‌ های پوستی در دوران بارداری وجود ندارد و هیچ کرم معجزه‌آسایی نیست که باعث از بین رفتن آن‌ها شود.

چند راه برای کاهش خطر ابتلا به آن‌ها و به حداقل رساندن تظاهرشان این است:
⦁ افزایش وزن را در حد متوسط نگه دارید و سعی کنید وزن را به تدریج در طول بارداری افزایش دهید. پیروی از یک رژیم غذایی سالم برای بارداری به شما کمک می‌کند.

⦁ آب زیاد بنوشید.
⦁ به ورزش خود در بارداری ادامه دهید.
⦁ برای جلوگیری از کشیدگی روی سینه‌ها، از یک سوتین مناسب و حمایت‌کننده استفاده کنید.
⦁ اگرچه گفتیم که کرم‌ها و روغن‌ها ممکن است از خطوط حاملگی جلوگیری نکنند، اما می‌توانند به آبرسانی پوست و جلوگیری از خارش کمک کنند.

ترک پوستی بعد از حاملگی

ترک پوستی بعد از حاملگی ممکن است به طور کامل ناپدید نشوند، اما پس از پایان بارداری، در نهایت محو شوند.
ممکن است نگران تغییراتی باشید که بدنتان در طول بارداری متحمل می‌شود، اما بدنتان در حال انجام یک آفرینش باورنکردنی برای محافظت از کودک و ملاقات او با جهان است.

جمع‌بندی
یکی مسائل مهمی که در دوران بارداری به وجود می‌آید، ایجاد خطوط حاملگی است. ما در این متن شما را با علل ایجاد خطوط حاملگی آشنا کردیم. همانطور که در متن اشاره شد، تغییراتی در پوست، قبل و بعد از حاملگی به وجود می‌آید که البته از هر فرد به فرد دیگر میزان آن متفاوت است. میزان ایجاد استریا نیز به هورمون هر فرد بستگی دارد. در صورت عادی، خطوط حاملگی پس از گذشت زمان در اکثر مواقع محو می‌شوند.

برای مشاوره و رزرو وقت فرم زیر را پر کنید:

پیشنهاد ما:

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

برای مشاوره و رزرو وقت فرم زیر را پر کنید:

پرسش از دکتر