استفاده از بوتاکس آیا عوارض دارد؟ بوتاکس دیسپورت؟ یا بوتاکس کانادایی؟

نویسنده: دکتر گیتا مجیدزاده

اردیبهشت 7, 1396
بازدید: 15492

نویسنده: دکتر گیتا مجیدزاده

اردیبهشت 7, 1396
بازدید: 15492

فهرست مطالب

توده های هایپواکو در ناحیه صورت؛ این جواب سونوگرافی چهره زن میانسالی بود که چند ماه پیش برای بوتاکس اقدام کرده بود. این زن میانسال حالا چند وقتی است که با آزمایش های گوناگون به پزشکان مختلف مراجعه می کند تا شاید عوارض ناشی از بوتاکس را درمان کند.

متاسفانه، تصور ماندگاری بیشتر و قیمت ارزان تر دلایلی بود که این خانم و صدها نفر دیگر را به سمت استفاده از بوتاکس های چینی و یا بوتاکس های چینی تقلبی که با نام کانادایی عرضه می شوند، برده است.

⛔⛔به علت آزاردهنده بودن، تصویر این فرد را قرار ندادیم⛔⛔

عوارض بوتاکس

قائم مقام مرکز تحقیقات کاربرد لیزر در علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی در این گزارش گفت: ” اگر بوتاکس آگاهانه و به صورت علمی انجام شود، نتایج خوبی به همراه دارد، ابتدا از سم بوتاکس در چشم پزشکی برای رفع لوچی و اسپاسم چشم استفاده می شد که پس از مشاهده اثرات آن در بهبود چین و چروک و اخم و همچنین عدم عارضه برای جوانسازی در کل دنیا باب شد.

مزایای بوتاکس دیسپورت

سرعت

در بسیاری از موارد، بیماران ممکن است بلافاصله نتیجه تزریق بوتاکس را متوجه شوند. در موارد دیگر، ممکن است یک یا دو روز طول بکشد، اما بیشترین زمان آن، حداکثر یک هفته طول می کشد تا اثرات کامل درمان بوتاکس ظاهر شود. همچنین این روش بسیار سریع است و بسیاری از بیماران از این روش سریع برای رسیدن سریع به اهداف خود استفاده می کنند .

 کمتر تهاجمی بودن

تزریق بوتاکس، کمتر از روش های دیگر زیبایی مانند فیلر های پوست کشنده است اما همچنان نتایج مشابهی دارد که مزیت عمده درمان بوتاکس است.

عوارض جانبی موقت

همانند هر نوع درمان پزشکی و زیبایی، بوتاکس نیز عوارض جانبی دارد. با این حال، اکثر این عوارض جانبی بسیار موقت هستند و اغلب بیش از چند روز طول نمی کشند .

استفاده چندگانه

یکی از مزایای سودمند بوتاکس این است که می تواند برای درمان موارد زیاد زیبایی مورد استفاده قرار می گیرد، به این معنی که این یک درمان متنوع و ارزشمند است.

رفع خط اخم و چروک پیشانی و دور چشم با تزریق بوتاکس

معایب بوتاکس

نتایج موقت

یکی از معایب برجسته بوتاکس این است که اثرات درمان موقت می باشد و دو تا هشت ماه طول می کشد.  بیماران مجبور به انجام مجدد تزریق می باشند .

درد

یکی دیگر از ضعف درمان بوتاکس این است که می تواند دردناک باشد. تزریق معمولا با سوزن های کوچک انجام می شود که ممکن است برای بعضی از بیماران دردناک باشد.

کبودی

تقریبا تمام درمان های بوتاکس، باعث کبودی در اطراف محل تزریق می شود . این امر ممکن است ناخوشایند باشد، اما تنها یک یا دو روز طول خواهد کشید.

دوام

همانطور که ذکر شد، بوتاکس دائمی نیست، به این معنی که باید مجدد انجام شود . با گذشت زمان، افزایش تزریقات ممکن است دوز سم را افزایش دهد

تزریق بوتاکس در 20 سالگی

در این مطلب تعدادی از رایج ترین عوارض جانبی احتمالی تزریق بوتاکس و اقدامات لازم برای هر کدام بیان شده اند. تزریق بوتاکس در صورتی که توسط یک پزشک با تجربه انجام شود، معمولا ایمن خواهد بود. قبل از تزریق بوتاکس، حتما با یک متخصص پوست مشورت کنید.

در صورتی که بوتاکس تزریقی به تایید سازمان غذا و دارو نرسیده یا توسط پزشکی بدون تجربه تزریق شود، احتمال بروز عوارض جانبی نامطلوب، افزایش خواهد یافت. اغلب پزشکان تزریق بوتاکس را در صورت بارداری، شیردهی یا حساسیت به پروتئین موجود در شیر گاو، توصیه نمی کنند.

عوارض بوتاکس دیسپورت

۱- کبودی، تورم و درد خفیف

اغلب اوقات، واکنش به تزریق بوتاکس و فیلر، در محل تزریق اتفاق می افتد. تجربه کبودی، تورم و درد خفیف در محل تزریق رایج بوده و ورود کوچک ترین سوزن به بدن نیز می تواند سبب بروز این علائم شود.

کبودی هنگامی ایجاد می شود که عروق خونی آسیب بینند. با این که افراد باید درباره شرایط شخصی خود با پزشک صحبت کنند اما اقداماتی برای به حداقل رساندن کبودی یا اجتناب از بروز آن وجود دارد. از جمله این موارد می توان به نمونه های زیر اشاره کرد:

کاندیدای بلفاروپلاستی

۲- علائم شبیه به آنفلوآنزا

یک مطالعه بیان داشت که ۹.۲ درصد از ۲۱۸ بیماری که تحت بررسی قرار گرفتند، به علائمی همچون علائم آنفلوآنزا دچار شدند. این علائم معمولا در اولین ماه پس از درمان رخ داده و معمولا شدتی خفیف تا متوسط دارند. علائم می توانند مشابه علائم عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی و به همراه تب و خستگی باشند. علائم یاد شده را با پیروی از اقدامات ساده زیر می توان رفع کرد:

۳- سردرد

برخی بیماران پس از فرایند تزریق بوتاکس به سردرد دچار می شوند. تاکنون علت دقیق این سردرد بیان نشده اما برخی فرضیه های پیرامون آن به شرح زیر هستند:

  • برخورد تصادفی سوزن با استخوان پیشانی
  • انقباض بیش از حد برخی عضلات صورت
  • ناخالصی های احتمالی در برخی انواع بوتاکس

 اقدامات لازم برای رفع این عارضه به صورت زیر بیان شده اند:

با این که علت دقیق سردرد ناشناخته است اما با مصرف دارو های مسکن بدون نسخه، همچون استامینوفن می توان آن را به آسانی برطرف کرد. رهایش از درد، ظرف چند ساعت پس از مصرف داروی های بدون نسخه صورت می پذیرد. افراد باید جهت کسب توصیه های مخصوص شرایط خود با پزشک مشورت کنند.

۴- یبوست و حالت تهوع

درد معده، حالت تهوع یا یبوست می توانند در ۱ تا ۱۰ درصد بیماران بروز دهند. این علائم شدتی خفیف تا متوسط داشته و معمولا از چند روز تا ۲ هفته ماندگار هستند. یبوست و حالت تهوع را می توان با پیروی از موارد زیر برطرف کرد:

درمان گامی اسمایل (لبخند لثه ای) با بوتاکس

۵- خشکی دهان

گاهی اوقات، افراد پس از تزریق بوتاکس خشکی دهان را تجربه می کنند. این عارضه چندان غیر رایج نبوده و معمولا ظرف چند روز برطرف می شود. هر کدام از علائم زیر می توانند بیانگر خشکی دهان در اثر تزریق بوتاکس باشند:

  1. خشکی یا چسبندگی در دهان
  2. غلیظ و چسبناک شدن بزاق
  3. احساس خشکی یا گرفتگی گلو
  4. مشکل در بلع

جهت رهایی از خشکی دهان می توان توصیه های زیر را امتحان کرد:

  • به صورت متداول، جرعه هایی کوچک از آب بنوشید
  • یک آبنبات بدون شکر را بمکید
  • آدامس بدون شکر بجوید
  • از دهان شویه های بدون الکل استفاده کنید

۶- دیس فاژی یا مشکل در بلع

از آن جایی که پاسخ به بوتاکس می تواند در بین بیماران بسیار متفاوت باشد، مشکل در بلع ممکن است پس از حرفه ای ترین تزریقات بوتاکس نیز انجام شود. در حالی که مقداری بوتاکس برای یک فرد کافی نیست، برای فردی دیگر بیش از حد نیاز به شمار می رود. تزریق مقدار زیاد بوتاکس سبب انتشار آن به عضلات اطراف ناحیه تزریق و فلج شدن آن ها می شود.

این عارضه جانبی معمولا ظرف ۲ تا ۱۰ روز پس از درمان بروز داده و تقریبا همیشه به صورت خود به خود برطرف می شود. افراد باید علائم دقیق خود را برای پزشک بیان کنند تا در صورت نیاز مقدار تزریق در نوبت های بعدی متعادل شود. در صورت تجربه مشکل در بلع، پس از تزریق بوتاکس می توان اقدامات زیر را انجام داد:

مشکل در بلع

۷- افتادگی پلک ها

هنگامی که بوتاکس به پیشانی یا ناحیه بین دو چشم انتشار می یابد، ممکن است افتادگی پلک ها رخ دهد. یکی از دلایل انتخاب بوتاکس می تواند کاهش ظاهر خطوط اخم یا پیشانی باشد. گاهی اوقات مقداری بوتاکس به پلک بالایی منتشر شده، عضلات نگه دارنده آن را فلج کرده و افتادگی آن ها را رقم می زند.

افتادگی پلک ها ظرف ۴ تا ۶ هفته برطرف شده اما جهت تسکین علائم آن می توان روش های زیر را امتحان کرد:

  • آپراکلونیدین: یک قطره چشمی است که می تواند به رفع افتادگی چشم ها کمک کند.
  • تزریق بوتاکس بیشتر با هدف فلج کردن عضلات متقابل
  • انتخاب پزشک مناسب می تواند خطر ابتلا به عوارض جانبی همچون افتادگی پلک ها را به طور چشم گیری کاهش دهد.

کلینیک زیبایی دکتر گیتا مجیدزاده 

برای مشاوره و رزرو وقت فرم زیر را پر کنید:

پیشنهاد ما:

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر تارا شنبه ۲۴ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 308 مشاهده پرسش
    سلام شبتون بخير
    ميشه به جاي بوتاكس از ژل براي رفع اخم استفاده كرد
    چون هربار كه بوتاكس زدم خط اخم بطور كامل از بين نرفته
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۲۴ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)

      سلام جایگزین نمی توان کرد برای تزریق فیلر در پیشانی حتما قبلش باید بوتاکس تزریق شده باشه

  • تصویر کاربر فاطيما شنبه ۲۴ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 191 مشاهده پرسش
    با سلام ايا بعد از تزريق ژل براي خط خنده ورم وكبودي ايجاد ميشه؟؟؟؟اگر ايجادميشه چه مدت طول ميكشه تا كاملا ورمش خوب بشه..لطفا راهنمايي كنيد برام خيلي مهمه اخه از هر پزشكي ميپرسم هر كي يك جوابي ميده.
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۲۴ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)

      سلام ببینید احتمال ورم و کبودی هست و نه در همه افراد به هیچ عنوان هم نمیشه تصمین داد در برخی افراد احتمال دارد و معمولا تا تا ۳-۴ روز ماندگار است اما ممکن است حتی تا دو هفته هم طول بکشه

درحال دریافت اطلاعات

برای مشاوره و رزرو وقت فرم زیر را پر کنید:

پرسش از دکتر