بررسی انواع جوش و روش های درمان جوش

بررسی انواع جوش و روش های درمان جوش

نویسنده: دکتر گیتا مجیدزاده

آبان 18, 1401
بازدید: 2701

نویسنده: دکتر گیتا مجیدزاده

آبان 18, 1401
بازدید: 2701

فهرست مطالب

صورت پر از جوش، کابوس بسیاری از ما است. اینکه هر روز مجبور باشیم به جوش‌های سیاه ‌و سفید صورت خود زل بزنیم، لحظات آزار دهنده‌ای را برای ما ایجاد می‌کند. بسیاری از ما راه‌های مختلفی را برای درمان جوش‌های خود امتحان کرده‌ایم و به هر توصیه‌ای و دستاویزی چنگ انداخته‌ایم تا از شر آن‌ها راحت شویم. آرزوی بدن و صورتی عاری از جوش، به دغدغه روزها و شب‌های بسیاری از افراد بدل شده است. در این مقاله قصد داریم شما را با انواع جوش آشنا کنیم، دلایل تشکیل آن‌ها را شرح دهیم و روش‌های درمان جوش را معرفی نماییم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید تا متوجه شوید که چگونه باید از دست این لعنتی‌های کوچک عذاب‌آور خلاص شوید.

آشنایی با جوش

پوست انسان سوراخ‌های ریزی دارد که به آنها منفذ می‌گویند. وقتی منافذ با چربی، آلودگی، باکتری و سلول‌های مرده مسدود شوند، شما در صورت یا بدن خود شاهد بروز جوش خواهید بود.

جوش در بین افراد بسیار شایع است و بسیاری از افراد حداقل یکی از انواع آن را در طول زندگی خود تجربه می‌کنند. در حالت کلی، جوش‌ها تاثیر جدی بر سلامت فیزیکی ما ندارند، اما بعضی از آن‌ها می‌توانند همراه با درد باشند و اگر بهبود نیابند، تبدیل به زخم ‌شوند.

بدون شک وجود جوش می‌تواند باعث آسیب‌های روانی شود و اعتماد به‌ نفس فرد را پایین آورد. حتی در بعضی از موارد به‌ دلیل حساسیت و وسواس بیش از حد، موجب اضطراب و افسردگی در فرد می‌شود. این را به‌ خاطر داشته باشید که درمان جوش به‌ راحتی صورت می‌گیرد. حتی بعضی از جوش‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن از بین می‌روند و نیاز به ناراحتی نیست.

انواع جوش

در این بخش به معرفی انواع جوش خواهیم پرداخت.

جوش‌ سرسیاه

جوش‌های سر سیاه در سراسر سطح پوست دیده می‌شوند و اکسیژن هوا باعث می‌شود تیره‌تر به نظر بیایند. این نوع جوش‌ها مثل نقطه‌های سیاه بر پوست به نظر می‌آیند و بسیار معمول هستند.

جوش‌ سرسفید

این نوع جوش‌ها به این معروف هستند که همیشه در بدترین زمان ممکن بر صورت و بدن انسان ظاهر می‌شوند. جوش‌های سر سفید در اثر مسدود شدن روزنه‌های پوست به دلایل مختلف تشکیل می‌گردند. خبر خوب این است که با اندکی مراقبت، این نوع از جوش‌ها درمان می‌شوند و جای نگرانی نیست.

جوش چرکی

در این نوع جوش‌ها شاهد یک برآمدگی قرمز رنگ که مرکزی به رنگ سفید دارد، خواهید بود. این جوش‌ها بسیار سفت‌وسخت به نظر می‌رسند و باید با استفاده از کرم یا دارو آنها را درمان نمود. همچنین نباید آن‌ها را دست‌کاری کرد یا ترکاند. در همین مقاله با روش درمان جوش چرکی آشنا خواهید شد.

کورک

این نوع جوش به رنگ قرمز است، اما مانند جوش چرکی، مرکزی سفیدرنگ ندارد. کورک‌ها در نقاط مختلف بدن ظاهر می‌شوند. اگر این جوش‌ها ترکانده شوند، باکتری‌های خارج شده از آن‌ها روی پوست می‌نشیند و مناطق دیگر پوست را هم آلوده می‌نماید.

در ادامه مقاله ۳ نوع جوش سرسفید، سرسیاه و چرکی را بیشتر با هم بررسی می‌کنیم و با روش‌های درمان آن‌ها آشنا می‌شویم. این ۳ نوع جوش بیشتر در بین افراد شایع هستند.

جوش‌های سرسفید چگونه تشکیل و درمان می‌شوند؟

آگاهی از نحوه شکل‌گیری جوش سرسفید به ما کمک می‌کند تا از تشکیل آن جلوگیری کنیم. بسته‌شدن روزنه‌های پوستی مهم‌ترین دلیل تشکیل این نوع جوش‌ها هستند. به دلایل مختلفی منافذ پوست بسته می‌شوند. یکی از این دلایل، تغییرات هورمونی در بدن ما است. سبک زندگی نامناسب می‌تواند باعث تشکیل چربی در پوست شود که این چربی‌ها منافذ پوست را می‌بندند. افزایش چربی هم جوش‌های سرسفید را تشکیل می‌دهد. همچنین عوامل زیر بر تشکیل این نوع از جوش‌ها موثر هستند.

  • بلوغ
  • بارداری
  • عادت ماهیانه

برخی از مطالعات نشان داده‌اند که ژنتیک می‌تواند نقش مهمی را در تشکیل جوش‌های سرسفید بازی کند. به این معنی که اگر در خانواده شما این نوع جوش شایع باشد، احتمال دارد که شما هم به آن دچار شوید.

جوش سرسفید در نقاط زیر در بدن تشکیل می‌شود.

  • بینی
  • پیشانی
  • گونه
  • بازوها
  • شانه‌ها
  • سینه
  • کمر

در خانم‌ها استفاده از قرص‌های ضدبارداری منجر به تغییرات هورمونی می‌شود و شاید یکی از عوارض آن، بروز جوش‌های سرسفید در بدن آن‌ها باشد.

بیشتر بخوانید: هیر فیلر چیست

درمان جوش سرسفید

روش‌های مختلفی برای درمان این نوع جوش وجود دارند که به ‌اختصار آن‌ها را توضیح می‌دهیم.

هیچ کاری نکردن

اولین روش برای درمان این جوش­ها، دست نزدن و حساس نکردن پوست صورت است. درصد بالایی از جوش‌های سرسفید در زمان کمی از بین می‌روند، فقط نباید به آنها دست بزنید.

درمان‌های خانگی

تهیه مخلوط عسل، آب‌لیمو و سرکه سیب و مالیدن آن‌ به جوش ممکن است کمک کند که این نوع جوش از بین برود و درمان شود. البته باید توجه داشته باشید که امکان دارد پوست شما به لیمو یا سرکه سیب حساسیت نشان دهد. در این صورت نباید بر استفاده از آن اصرار نمایید.

درمان‌های طبیعی

امروزه استفاده از کرم‌های طبیعی و مواد ارگانیک بسیار در درمان و مراقبت از پوست معمول شده است. استفاده از پماد ویتامین A به دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان بالا به درمان جوش سرسفید بسیار کمک می‌کند. در روز ۲ بار این پماد را به صورت و مناطقی که جوش دارند، بمالید تا در زمان کوتاهی بهبود پیدا نمایند. استفاده از آله ورا نیز می‌تواند تاثیرات شگفت‌آوری را بر پوست داشته باشد.

درمان‌های دارویی

استفاده از پماد بنزوئیل پراکساید یکی از روش‌های درمانی پزشکی است که در کوتاه‌ترین زمان شما را از شر جوش‌های سرسفید صورت راحت می‌کند. پماد سالیسیلیک اسید نیز به کاهش چربی روزنه‌های پوست کمک خواهد نمود و باعث درمان جوش‌های سرسفید می‌شود. با استفاده از این نوع درمان‌ها و عدم دست زدن به پوست، جای جوش‌ها هم بر بدن باقی نمی‌ماند.

سابسیژن چیست ؟ + هزینه + مزایا + معایب

سابسیژن یک روش جراحی است که برای درمان انواع خاصی از اسکار‌ها به ویژه اسکار‌های آکنه استفاده می‌شود.

جوش‌های سرسیاه چگونه تشکیل و درمان می‌شوند؟

به این نوع جوش‌ها در اصطلاح چربی‌های سرباز می‌گویند. روزنه‌ها یا منافذ پوست به ‌وسیله چربی مسدود می‌شوند. در زیر پوست، چربی دچار واکنش شیمیایی خواهد شد و در اثر این واکنش، ملانین موجود در پوست اکسید و جوش سرسیاه تشکیل می‌شود. این جوش معمولا در صورت، شانه، کمر و صورت ظاهر می‌شود. درمان جوش سرسیاه ‌مانند جوش سرسفید است و روش‌های درمانی مشابه دارند.

جوش‌های چرکی چگونه تشکیل و درمان می‌شوند؟

در این نوع جوش نیز روزنه‌ها یا منافذ پوستی مسدود می‌شوند و در نتیجه، جوش چرکی شکل می‌گیرد. همانطور که گفته شد، یکی از مهم‌ترین نشانه‌های این نوع جوش، مرکز سفید چرکی است که دور آن را برآمدگی ریز قرمزرنگی احاطه می‌کند. مرکز سفید چرکی به این دلیل تشکیل می‌شود که پوست با این نوع جوش مقابله می‌کند و به همین علت، عفونت بر سطح آن تشکیل می‌شود.

درمان جوش چرکی

برای درمان این نوع جوش باید اطراف آن را با صابون مخصوص و آب گرم ۲ بار در روز شستشو داد. همچنین به‌ هیچ ‌عنوان نباید به این نوع از جوش‌ها دست زد. استفاده از ماسک شن و ژل آلورا نیز در درمان این نوع جوش موثر است.

درمان دارویی این جوش با پماد صورت می‌گیرد. شما می‌توانید به پزشک مراجعه نمایید و برحسب تشخصیص ایشان، پماد و کرم برای شما تجویز خواهد شد. سولفور، سالیسیلیک اسید و پراکساید، پمادها و کرم‌های رایجی هستند که پزشکان تجویز می‌کنند.

نکته مهم این است که باید با این نوع جوش مدارا نمایید تا تبدیل به زخم نشوند و رد آن‌ها بر پوست باقی نماند. زیرا یکی از خطراتی که این نوع جوش دارد، تبدیل‌شدن آن به زخم‌هایی است که رد آن‌ها بر بدن باقی می‌مانند.

درمان جای جوش

اگر جوش‌ها را دست‌کاری کنید و تبدیل به زخم شوند، مسلما رد آنها بر صورت و بدن باقی می‌ماند. برای رفع رد جای جوش روش‌های زیر مفید هستند:

  • استفاده از فیلرها
  • لیزر درمانی
  • میکرونیدیلینگ
  • لایه‌برداری شیمیایی
  • جراحی
درمان جوش چرکی

جمع‌بندی

اگر تا اینجای مطلب را مطالعه کرده باشید، حتما متوجه شده‌اید که درمان جوش به ‌راحتی امکان‌پذیر است. همانگونه که در این مطلب هم اشاره شد، جوش‌های پوستی ترسناک و رازآلود نیستند. مهم‌ترین نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید، این است که از دست‌کاری جوش‌ها خودداری نمایید تا تبدیل به زخم نشوند.

منابع: healthline

برای مشاوره و رزرو وقت فرم زیر را پر کنید:

پیشنهاد ما:

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

با ربات تلگرام دکتر گیتا مجید زاده

جواب پرسش های خود را سریع تر دریافت کنید!

برای مشاوره و رزرو وقت فرم زیر را پر کنید:

پرسش از دکتر