درمان سریع جای جوش

درمان سریع جای جوش با راهکارهای خانگی

نویسنده: دکتر گیتا مجیدزاده

آذر 13, 1396
بازدید: 120201

نویسنده: دکتر گیتا مجیدزاده

آذر 13, 1396
بازدید: 120201

فهرست مطالب

معمولا شیوع جوش در دوران بلوغ رخ می دهد، اما به نظر می رسد که درمان آن در تمامی سنین با مشکل مواجه است. همانطور که همگی می دانیم از بین بردن جوش و درمان سریع جای جوش کار بسیار دشواری است، در حالی که هر کسی می تواند با استفاده از روش های طبیعی این کار را انجام دهد.

بدن به طور طبیعی آسیب های وارده به پوست و بافت های زیرین آن را ترمیم می کند و در طول این فرایند، بدن شما کلاژن (ماده ای که وظیفه ی آن حفاطت از بافت هاست) تولید می کند. کاهش تولید کلاژن می تواند باعث ایجاد اسکار و یا گسترش آن گردد. در ادامه به درمان خانگی جای جوش و روش از بین بردن جای جوش در یک روز میپردازیم.

۹ راه برای درمان سریع جای جوش

برای از بین بردن جای جوش در کمترین زمان چه باید کرد ؟ سریعترین روش از بین بردن جای جوش کدام است ؟

۱- آلوئه ورا

مردم قرن هاست که از آلوئه ورا برای بهره بردن از ویژگی های ضد باکتریایی، ضد میکروبی، ضد ویروسی و ضد عفونی کننده قوی آن به ویژه در بازسازی سلول های سالم در سطح سلولی استفاده می کنند.

استفاده ی موضعی از آلوئه ورا می تواند پوست را مرطوب و بافت های آسیب دیده را بهبود بخشد، که همین امر باعث می شود آن را به یک ضد عفونی کننده ی ضروری و لازم تبدیل کند.

از برگ های آلوئه ورا، پوسته ی سبز را جدا کرده و ژل سفید داخل آن را بر روی جای جوش بمالید و اجازه دهید که حدود نیم ساعت بر روی پوستتان بماند تا درون پوست نفوذ کند. سپس با استفاده از آب گرم (نه داغ)، آن را شست و شو دهید. پوست خود را با یک حوله ی نرم خشک کنید.

برای حصول نتیجه ی مطلوب، این کار را دو بار در روز (یک بار در صبح و یک بار در شب، قبل از رفتن به رختخواب) استفاده کنید. شما می توانید کرم مرطوب کننده ی خود را با ژل آلوئه ورا مخلوط کرده و آن را به پوست بمالید و اجازه دهید یک شب بماند. صورت شما صبح نرم تر شده و همچنین جوش ها محو خواهند شد.

درمان سریع جای جوش

۲- جوش شیرین

جوش شیرین دارای ده ها ویژگی است اما مهم ترین آن، توانایی تحریک پوست به دلیل خواص مختلفی است که دارد. ذرات جوش شیرین شما را از شر سلول های مرده خلاص می کند.

چند قاشق غذا خوری جوش شیرین را با مقدار کافی آب مخلوط کرده و سپس آن را بر روی پوست خود به ویژه نواحی دارای جوش به مدت ٣ دقیقه ماساژ دهید. اجازه دهید این مخلوط روی پوستتان تا چند دقیقه بماند و آن را با آب گرم بشوید. در نهایت از یک کرم مرطوب کننده معمولی استفاده کنید.

جوش شیرین می تواند پوست را بسیار خشک کند بنابراین از این روش درمان فقط یک یا دو بار در هفته و قبل از خواب استفاده کنید.

٣-ماسک صورت لیمو

همانطور که قبلا ذکر شد، اسکار جوش زمانی ایجاد می شود که بدن قادر به تولید کلاژن کافی برای کمک به ترمیم آسیب ناشی از آکنه نباشد. حال یک ماسک خانگی برای جای جوش را تهیه میکنیم.

ویتامین C یک محرک طبیعی برای ساخت کلاژن است. استفاده از این ماسک مخصوصاً اگر با عسل و روغن بادام تهیه شود می تواند به درمان سریع جای جوش کمک کند.

۱ قاشق غذاخوری آب لیمو، ۱ قاشق غذاخوری عسل، ۱ قاشق غذاخوری روغن بادام و ۱ قاشق غذاخوری شیر را ترکیب و خوب مخلوط کنید و آن را هر روز و به مدت ۱۰ روز مصرف کنید.

همچنین می توانید از آب لیموی ساده برای درمان سریع جای جوش استفاده کنید. از نصف یک لیمو آب آن را گرفته و با نوک انگشت به جوش های خود بمالید. اگر پوست شما حساس و مستعد خشک شدن است، آب لیمو را با گلاب رقیق کرده و سپس استفاده کنید.

برای افزودن آنتی اکسیدان ها و سایر مواد مغذی که ساختار پوست را بهبود می بخشند، می توانید یک قاشق چای خوری آب لیمو را با ۱یا ۲ قاشق چای خوری روغن ویتامین E مخلوط کنید.

از بین بردن جای جوش در کمترین زمان

۴- عسل برای درمان سریع جای جوش

عسل می تواند برای درمان سریع جای جوش موثر باشد. مطالعات نشان داده اند که استفاده مداوم و منظم از عسل می تواند موجب بهبود ظاهر پوست شود. ۲ قاشق غذاخوری عسل با ۱/۴ فنجان بلغور جو دوسر را مخلوط کرده و آن را در قسمت هایی که جوش دارد بمالید و اجازه دهید حدود ۱۵-۲۰ دقیقه بر روی پوست بماند و سپس با آب گرم آن را بشویید. این روش برای از بین بردن سریع جای جوش کارامد است.

همچنین می توانید با استفاده از یک قاشق غذاخوری عسل و نصف قاشق چای خوری دارچین ماسک موثر دیگری تهیه کنید. اگرچه توصیه می شود که این ماسک را فقط یک ساعت روی پوست بگذارید، اما می توانید کل طول شب نیز از آن استفاده کنید، زیرا دارچین باعث تسریع بازسازی سلول و بهبود جوش ها خواهد شد.

مخلوط عسل و آسپرین را امتحان کنید. اسید سالیسیلیک موجود در آسپرین معمولاً در درمان بسیاری از بیماری های پوستی استفاده می شود و محققان نشان داده اند که بافت پوست و ظاهر آن با مصرف این ماسک بهبود می یابد. این یک ماسک برای جای جوش اشت.

۵– مخلوط آب خیار و ماست

ماست حاوی اسید لاکتیک، که غنی از اسیدهای هیدروکسی آلفا است، می باشد. این ماده پوست شما را زنده می کند. از سوی دیگر، خیار منبع غنی از ویتامین های A، B1 و C است که می تواند التهاب، قرمزی، تورم را کاهش داده و ظاهر پوست شما را بهبود بخشد و در درمان سریع جای جوش موثر واقع شود.

خیار را در مخلوط کن ریخته و آن را پوره کنید. ماست را به آن اضافه کرده و به هم بزنید. این ماسک را روی پوستی که آسیب دیده است برای ۱۵-۲۰ دقیقه قرار دهید و سپس آن را با آب گرم بشویید. اگر هر دو را در دسترس ندارید از یکی به صورت جداگانه استفاده کنید. در نهایت با استفاده از یک حوله تمیز پوست خود را خشک کنید.  یک ماسک برای از بین بردن جای جوش در کمترین زمان خانگی است.

۶- پوست پرتقال برای درمان سریع جای جوش

پوست پرتقال نه تنها بوی خوبی دارد، بلکه با تحریک تولید کلاژن می تواند به ترمیم پوست کمک کند . علاوه بر این، پوست پرتقال منبع رتینول است، ماده ای که باعث تخریب پوست طبیعی شده و سلول های مرده را از سطح آن پاک می کند و برای از بین بردن جوش در یک شب مناسب است.

پوست پرتقال را زیر نور خورشید یا در دستگاه خشک کن قرار دهید تا خشک شود. توجه کنید که پوست پرتقال به اندازه ای خشک شود که بتوان آن را پودر کرد. گلاب را به میزان کافی به آن اضافه کنید تا خمیر به دست بیاید و سپس از آن استفاده کنید. بعد از گذشت چند دقیقه آن را شسته و از مقداری کرم مرطوب کننده استفاده کنید تا به نتیجه مطلوب در درمان سریع جای جوش برسید.

از بین بردن جای جوش در یک روز

۷- اسیدهای چرب امگا ۳

ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی خود برای داشتن پوستی سالم و عاری از جوش ، ضروری است. علاوه بر این، داشتن عادت های خاص در زندگی سبب پیشگیری از بروز جوش در آینده و حفظ روشنایی و شفافیت پوست خواهد شد. به گفته ی کارشناسان، اسید های چرب دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند که التهاب را کاسته و در عین حال پوست را بسیار انعطاف پذیر می کنند.

غذا های زیادی وجود دارند که حاوی مقدار زیادی اسیدهای چرب امگا ۳ می باشند، سالم ترین این غذا ها عبارتند از:

  • ماهی تن
  • ماهی سالمون
  • شاه ماهی
  • ساردین

با این حال، ماهی ها تنها منبع اسید های چرب نبوده و غذاهای دیگری از جمله گردو، بادام، دانه ها و پسته نیز می توانند مورد استفاده قرار بگیرند. جو، گندم کامل، جودوسر، سبوس جو، برنج قهوه ای، سبوس گندم و کوینوآ نیز حاوی امگا ۳ هستند.

۸- ویتامین A

به گفته ی کارشناسان NIH، روی و ویتامین A از دیگر مواد مغذی مهم هستند که می توانند به عنوان آنتی اکسیدان عمل کرده و برای داشتن پوست سالم باید در رژیم غذایی لحاظ شوند.

به طور کلی، ویتامین A را می توان در گوشت قرمز، تخم مرغ و محصولات لبنی به وفور یافت، اما به دلیل وجود مقادیر زیاد چربی بد (LDL) و چربی های اشباع شده در این غذاها نباید در مصرف آن ها از حد بگذرید.

منابع گیاهی ویتامین A در ارجحیت اند، زیرا حاوی چربی نبوده و در نتیجه سالم تر هستند. این منابع شامل زردآلو، گریپ فروت، طالبی، هویج، کدو تنبل، کلم بروکلی، سیب زمینی شیرین، اسفناج و دیگر سبزیجات با برگ سبز تیره می شوند. دیگر روش های رفع جای جوش صورت را مطالعه نمایید.

سریعترین روش از بین بردن جای جوش

۹- کاهش مصرف کافئین

مطالعات نشان داده اند که کافئین می تواند بدن را دچار بی آبی (خشکی یا دهیدراته) کرده و پوست شما را در معرض اسکار جوش قرار دهد و بنابراین بهبودی آن را با مشکل مواجه کند.

از نوشیدن بیش از ۲ فنجان کوچک قهوه در روز اجتناب کنید. برخی از انواع چای نیز ممکن است حاوی کافئین باشند مثل چای سیاه، سبز و سفید . نوشیدین بیش از یک فنجان در روز مجاز نیست به خصوص اگر در حال حاضر روزی ۲ فنجان قهوه می نوشید. روش های رفع گودی زیر چشم را مطالعه کنید.

در پایان در نظر داشته باشید، تمام توصیه های دارویی و یا طبیعی ذکر شده در مقاله فوق در تمام افراد موثر نیست و یا ممکن است در بعضی از افراد با حساسیت های پوستی، ایجاد واکنش یا عارضه نماید، به همین منظور خواهشمند است حتما جهت درمان تحت نظر پزشک باشید، جهت مشاوره حضوری رایگان با پزشک با شماره های ذکر شده در پایان همین مقاله تماس حاصل فرمایید.

برای مشاوره و رزرو وقت فرم زیر را پر کنید:

پیشنهاد ما:

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مسلم یکشنبه ۳۰ مهر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 181 مشاهده پرسش
    با سلام، مرسی از اینکه وقت میذارین من فرورفتگی های زیادی داره جای جوشام و خیلی اذیت میشم امکانش هست با لیزر و عمل وهر چیزی ک هست این فرو رفتگی ها و جای قرمز جاش از بین بره؟
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده یکشنبه ۳۰ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام همراه گرامی خواهش میکنم
      درمان های این چنین مشکل شما را حل نخواهند کرد، به پزشک جراح پلاستیک مراجعه بفرمایید
  • تصویر کاربر رومينا پنجشنبه ۲۷ مهر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 156 مشاهده پرسش
    با عرض سلام خسته نباشيد خدمت شما. خانم دكتر من رو صورتم منافذ باز دارم و جوش هاى سفيد ميزنم. واقعا نميدونم چه شوينده اى و چه مرقبت پوستى رو انجام بدم لطفا كمكم كنين لازم باشه حضورى ميام.
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده پنجشنبه ۲۷ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام شما جوش فعال دارید، اول از همه باید با درمان دارویی شما را درمان کنیم، تشریف بیاورید از نزدیک معاینه شوید
  • تصویر کاربر عطيه جمعه ۱۴ مهر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 201 مشاهده پرسش
    درمان جوش و جاي جوش؟
    آيا ميكرونيدلينگ مناسب است؟
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده جمعه ۱۴ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام عزیزم میکرونیدلینگ هم مثل خیلی از روش های درمانی باید توسط پزشک تشخیص داده شود، استفاده در فرد اشتباهی حتی ممکن است منجر به بروز عارضه هم شود، باید از نزدیک معاینه شوید تا بهترین راهکار درمانی در مورد شرایط پوست شما تشخیص داده شود
      اینکه بگوییم میکرونیدلینگ یا هر روش دیگری برای همه مفید است، خیر
      ضمنا صورتی که در حال حاضر جوش فعال دارد به هیچ عنوان نباید دست زده شود، یا کار عملی انجام شود چون باعث تشدید آکنه می شود، ابتدا با درمان دارویی جوش ها را کاملا برطرف کرد، سپس با روش های درمانی عملی جای آن را باید برطرف کرد
  • تصویر کاربر نيوشا سه شنبه ۴ مهر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 168 مشاهده پرسش
    برداشتن خال كوچك و برجسته كنار لب با چه روشي است؟
    هزينه حدودا چه مقدار است؟
    ايا امكان اسكار وجود دارد؟
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده سه شنبه ۴ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام به وسیله لیزر انجام می شود و خیر جای نگرانی نیست عارضه ای ندارد، (البته اگر توسط پزشک انجام شود) هزینه هم حقیقتا بستگی به شرایط خال، وسعت، نوع و... دارد
      اما معمولا این خال های کوچک زیر 200 تومان خواهد بود
  • تصویر کاربر مجید سه شنبه ۴ مهر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 197 مشاهده پرسش
    سلام من موهای سرم به شدت چرب هستش و ریزش مو دارم موهای جلوی سرم هم ریخته چه کنم موهام دوباره رویش مجدد کنن؟ممنون و مرسی
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده سه شنبه ۴ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام ریزش مو به صدها علت اتفاق می افتد و یک درمان ثابت برای تمام افراد موجود نیست، برای اظهار نظر باید از نزدیک معاینه شوید روزهای فرد تعیین نوبت فرمایید
  • تصویر کاربر الناز یکشنبه ۲ مهر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 340 مشاهده پرسش
    من صورتم صاف بود و جوش نداشتم گه گاه جوش ميزد كه ميرفت و موردي نبود روي پيشونيم خيلي كم جوشهاي زير جلدي در اومد كه با مراجعه به دكتر لايه بردار اورياژ دادن استفاده كردم و بعد استفاده صورتم به شدت خشك شد طوري كه نميتونستم حرف بزنم دهنم باز نميشد كه از كرم ترميم كننده استفاده كردم در عرض ١هفته صورتم پرازجوش شده طور كه وحشت ميكنم به اينه نگاه كنم و از خونه بيرون برم به دكتر مراجعه كردم لايه بردار گلوبال كير هاي فك داد اونم اذيتم ميكنه به يه دكتر ديگه رفتم قرص مينو سايكلين هگزال داده و ژل كليندامايسن و كرم اكتي پور خيلي داغون صوتم من اصلا جوش نداشتم لطفا راهنماييم كنين
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده یکشنبه ۲ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام عزیزم حقیقتا بدون معاینه نمی توان اظهار نظر کرد، برای معاینه روزهای فرد تعیین نوبت فرمایید (به همراه تمام سوابق درمانی که انجام داده اید) اگر آزمایش هورمونی + سونوگرافی در 6 ماه گذشته داشتید هم همراه خودتان بیاورید
  • تصویر کاربر نازنین سه شنبه ۲۱ شهریور ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 220 مشاهده پرسش
    سلام ممنون از پاسخ سوال قبلی، من یه خال کوچک همرنگ پوستم درست روی نوک بینیم دارم، بهم قبلا گفتن که برداشتنش ریسکه و ممکنه بدتر بشه یا جاش گود بشه، میخوام نظر شما رو هم بدونم.عکسشو میفرستم واستون
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده سه شنبه ۲۱ شهریور ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام خیر این رو نباید جراحی کرد، اما با لیزر قابل رفع است و مشکلی ندارند روزهای فرد تعیین نوبت فرمایید
  • تصویر کاربر اسماعیل شنبه ۲۱ مرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 199 مشاهده پرسش
    با سلام پسر من الان ۱۸ سال تمام دارد چرا تعداد زیادی از موهای سر آن سفید شده لطفا راهنمایی بفرمایید با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۲۱ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام سفید شدن مو، تحت تاثیر عواملی مثل وراثت و پس از آن استرس است، در غیر از این دو مورد اگر بیماری باشد باید برای اظهار نظر از نزدیک معاینه شوند، روزهای فرد برای معایینه تعیین نوبت فرمایید
  • تصویر کاربر سید دوشنبه ۱۶ مرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 200 مشاهده پرسش
    سلام مجدد خدمت دکتر عزیز
    مممنونم بابت پاسخگویی پرسش قبل و باتوجه به اینکه پیشنهاد لیزر را برای اسکار صورتم فرمودین من 5جلسه درسالهای گذشته به مراکز لیزر دزفول و اهواز رفتم و لی هیچ نتیجه ای نداشته و حتی دکتر هم میگفتند که هیچ تضمینی نمیدهم دکتر زهتاب فوق تخصص پوست و لیزر واقع درکیانپارس و هزینه خیلی زیادی برای هرجلسه میگرفتند
    بهرحال ازشما کمک میخوام تا بهترین روش رو راهنمایی بفرمایید بازم از این پاسخ هایی که میفرمایین کمال تشکر را دارم.
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده دوشنبه ۱۶ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      سلامت باشید
      حقیقتا بدون معاینه از نزدیک امکان اظهار نظر قطعی نمی باشد
درحال دریافت اطلاعات

با ربات تلگرام دکتر گیتا مجید زاده

جواب پرسش های خود را سریع تر دریافت کنید!

برای مشاوره و رزرو وقت فرم زیر را پر کنید:

پرسش از دکتر