بهترین روش برای برداشتن خال

روش های برداشتن خال: لیزر و جراحی + انواع خال

نویسنده: دکتر گیتا مجیدزاده

آبان 30, 1396
بازدید: 36496

نویسنده: دکتر گیتا مجیدزاده

آبان 30, 1396
بازدید: 36496

فهرست مطالب

خال یکی از ضایعات پوستی است که در اثر عوامل مختلف بر روی پوست صورت یا بدن ایجاد می‌شود. با توجه به دنیای کنونی که اکثر افراد به دنبال زیباتر دیده شدن هستند، برداشتن خال می‌تواند به این موضوع کمک شایانی نماید. علاوه بر این بسیاری از درمان‌های خال با عملیات برداشتن تنها به منظور زیبایی انجام نمی‌شود. روش های مختلفی برای برداشتن خال وجود دارد که می توان برای همیشه با این مهمان ناخوانده خداحافظی کرد.

نحوه برداشتن خال صورت

آشنایی با خال‌ها

در بدن تمام افراد تعدادی خال وجود دارد. این یک نوع ضایعه پوستی است که از همان بدو تولد در نوزاد ایجاد شده و ممکن است تعدادی از خال‌ها نیز در دوران نوجوانی نیز به وجود آیند.

خال ها (در پزشکی : nevi) خوشه هایی از سلول های رنگدانه دار هستند که به صورت نقاط کوچک و تیره بر روی پوست نمایان شده و می توانند در اندازه ها و رنگ های بسیار متفاوتی وجود داشته باشند. خال ها معمولاً در صورت، بازوها، پاها  ظاهر می شوند، اما می توانند در هر جای دیگری از بدن نیز یافت شوند.

اگر چه بیشتر خال های پوست بی ضرر هستند، اما در موارد نادر می توانند پیش سرطانی بوده و به عمل جراحی نیاز داشته باشند. همچنین خال برداشتن ضمن افزایش اعتماد به نفس در افراد با توجه به نوع خال که گوشتی یا سطحی باشد انجام می‌شود.

[irp posts=”1879″ name=”18 نکته ضروری که باید قبل از لیزر موهای زائد بدانید!”]

انواع خال

روش های برداشتن خال

خال‌ها به دو صورت گوشتی ( برجسته) یا سطحی (صاف) بر روی نقاط مختلف بدن ایجاد می‌شوند. رنگ خال‌ها در طیف قهوه‌ای روشن تا قهوه‌ای تیره قرار می‌گیرند. خال‌ها می‌توانند به صورت مو دار یا بی‌مو، صاف یا زبر در اندازه‌های مختلف زیر یک سانتی‌متر وجود داشته باشند.

خال مادرزادی، خال معمولی یا اکتسابی، خال آتیپیک و خال‌های غیر معمول از جمله انواع خال هستند که متناسب با آن‌ها روش‌های برداشتن خال نیز به صورت‌های متفاوت به کار برده می‌شوند.

خال ها و سرطان پوست

از آنجایی که خال های غیرطبیعی پوست به احتمال زیاد به ملانوما – سرطانی ترین و کشنده ترین نوع سرطان پوست – تبدیل می شوند، نظارت بر هرگونه تغییر در شکل، اندازه یا رنگ آن ها حائز اهمیت است. اگر خالی دارید که پزشک به شما گفته ممکن است سرطانی باشد، باید از آن نمونه برداری شود. چنانچه در نمونه ی شما شواهدی مبنی بر وجود سرطان باشد، برداشتن خال ضروری است. در مورد برداشتن خال گوشتی بیشتر بدانید.

برداشتن خال

روش برداشتن خال

اگرچه خال برداشتن در بیماران مبتلا به ملانوم پیشرفته ضروری است، اما بسیاری از بیماران خال های پوستی خود را به عنوان یک اقدام پیشگیرانه یا به دلیل داشتن ظاهری زیباتر اقدام به برداشتن خال می‌کنند. در بیماران مبتلا به خال های سرطانی، جراحی تنها روش موثر برداشتن خال است. برای کسانی که می خواهند خال خود را بنا به دلایل زیبایی بردارند، جراحی و لیزر  گزینه های مناسبی هستند. در مورد رفع جای جوش صورت بیشتر بدانید.

همان طور که گفته شد نوع خال، مکان خال ایجاد شده می‌تواند در انتخاب نوع روش‌های برداشتن خال نقش اساسی داشته باشد. علاوه بر این توجه به سن بیمار، میزان عمق خال و رنگ آن نیز تأثیر به سزایی در شیوه برداشتن خال دخالت دارند.

[irp posts=”1595″ name=”آیا لیزر خانگی موهای زائد واقعا موثر است؟”]

۱. جراحی برداشتن خال

جراحی برداشتن خا

سه روش برای جراحی  و برداشت خال وجود دارد: تراشیدن، بیوپس پانچ و عمل جراحی

۱) روش تراشه‌ای ( تراشیدن )

با استفاده از بیهوشی موضعی، پزشک معالج با یک جراحی کوچک برشی بر روی سطح خال ایجاد می‌کند تا آن را با قسمت دیگر پوست هم سطح سازد.

۲) بیوپسی پانچ

 یکی از انواع خال‌های پوستی در نوع کوچک‌تر هستند که برای برداشتن آن‌ها با استفاده از یک دستگاه مخصوص، خال را توسط یک قطعه مربعی شکل بر روی پوست پانچ می‌کنند. .

۳) عمل جراحی برشی

در این شیوه نیز برای برداشتن خال آن را به صورت کامل برش می‌زنند و در نهایت بخیه می‌زنند. بیشترین کاربرد این روش برای خال‌های پوستی بدخیم و صاف است. در مورد ترک های پوستی بیشتر بدانید.

 برداشتن خال با لیزر

۲. خال‌برداری با کمک فریز کردن

یهترین راه برداشتن خال صورت برای خال‌هایی که ریشه عمیقی نداشته و غیر سرطانی هستند، استفاده از فریز کردن است. نام دیگر این روش کرایو است. با کمک یک دستگاه مخصوص مقداری نیتروژن مایع بر روی خال‌زده می‌شود تا از طریق وارد شدن یک شوک سرمایی عمل خون‌رسانی به سلول‌های خال توقف شده و در نهایت پزشک بتواند آن را بردارد. این روش معمولاً برای برداشتن خال صورت استفاده می‌شود.

۳. خال‌برداری با روش سوزاندن

سوزاندن خال یکی از قدیمی‌ترین شیوه‌های خال برداشتن است که در دنیای امروز با توجه به پیشرفت فناوری کمتر کسی از آن استفاده می‌کند. در این روش با کمک دستگاهی به نام کوتر یا استفاده از جریان برق و گرمای تولید شده اقدام به برداشتن خال می‌کنند.
یکی از معایب این روش ایجاد اسکار و چاله در خال‌های دارای ریشه‌های عمیق است. به همین علت توصیه می‌شود برای برداشتن خال صورت که به صورت ریز و سطحی هستند به کار برده شود.

۴. خال‌برداری با لیزر

خال‌برداری با لیزر

پیشرفت دنیا و به کار‌گیری فناوری در علم پزشکی موجب شده است تا با ساخت دستگاه لیزر بسیاری از جراحی‌ها به آسانی و در عرض مدت کوتاهی بدون هیچ گونه درد و خونریزی انجام شود. امروزه افراد بسیاری برای برداشتن خال به منظور افزایش زیبایی به خصوص در ناحیه صورت از روش لیزر استفاده می‌کنند.
در واقع لیزر، بهترین راه برداشتن خال صورت است که توسط افراد مختلفی انتخاب می‌شود.

[irp posts=”1266″ name=”قیمت لیزر موهای بدن آقایان سال ۹۹″]

حذف خال با لیزر برای خال هایی که صاف و قهوه ای یا سیاه هستند ، مناسب تر است. نحوه برداشت خال صورت با کمک لیزر باید حتماً تحت نظر یک پزشک متخصص انجام شود. مدت زمان لازم برای برداشتن خال ۳۰ الی ۴۰ دقیقه است که برای انجام کار به صورت کامل بهتر است دو الی سه جلسه به پزشک خود مراجعه نمایید.
استفاده از این روش برای خال برداشتن با استفاده از بی‌حسی موضعی بدون درد، خونریزی و ایجاد اسکار بر روی صورت یا نواحی مختلف بدن انجام می‌شود. لیزر به این دلیل بهترین روش برداشتن خال صورت شناخته می‌شود که بدون ایجاد خطر عفونت صورت می‌گیرد.
اما دقت داشته باشید که این روش بیشتر برای خال‌های ریز و گوشتی موجود بر روی سطح پوست کاربرد دارد زیرا پرتو لیزر نمی‌تواند وارد نقاط عمیق پوستی شود.

سخن آخر

خال‌ها یکی از شایع‌ترین معضلات پوستی هستند که شیوه‌های گوناگونی برای برداشتن خال از نواحی مختلف بدن وجود دارد. توجه به نوع خال، محل قرار گرفتن آن و بدخیم و خوش خیم بودن آن می‌تواند در انتخاب روش‌های برداشتن خال مؤثر باشد.

برای مشاوره و رزرو وقت فرم زیر را پر کنید:

پیشنهاد ما:

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر فرزانه پنجشنبه ۲۳ فروردین ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 173 مشاهده پرسش
    لك هاي سفيد روي پوستم دارم در همه جاي بدن و دست و صورت كه همان لك و پيس و در اكثر مواقع ارثي هستند. روش درماني داريد؟ ايا با ليزر يا موارد ديگه ميشه كاري كرد؟!
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده پنجشنبه ۲۳ فروردین ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام برای اظهار نظر باید از نزدیک معاینه شوید
      روزهای شنبه دوشنبه سه شنبه بعدظهر تعیین نوبت فرمایید
  • تصویر کاربر فاطمه یکشنبه ۱۹ فروردین ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 160 مشاهده پرسش
    صورت من خیلی کک و مک داره.و احساس میکنم شادابی نداره و داره چروک میافته
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده یکشنبه ۱۹ فروردین ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام شما در اولین مرحله جوش فعال دارید، ابتدا باید از نزدیک معاینه شوید تا با درمان دارویی تمام جوش های فعال رو از بین ببریم، پس از آن با روش های عملی جای جوش ها را درمان خواهیم کرد
      پس از آن باید به درمان لک ها پرداخت
      روزهای شنبه دوشنبه سه شنبه تعیین نوبت فرمایید
  • تصویر کاربر ریحانه یکشنبه ۱۹ فروردین ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 281 مشاهده پرسش
    صورتم جای آبله مرغان مونده روش چطوری ازبین می‌رن؟
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده یکشنبه ۱۹ فروردین ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام حتما باید از نزدیک معاینه شوید
  • تصویر کاربر سلام یکشنبه ۱۹ فروردین ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 159 مشاهده پرسش
    سلام دختری 18ساله هستم و تیرگی زیر چشم دارم .برای رفع تیرگی چه کاری رو پیشنهاد میکنید؟
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده یکشنبه ۱۹ فروردین ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام یک نسخه ثابت برای تیرگی تمام افراد موجود نیست
      برای اظهار نظر باید از نزدیک معاینه شوید
  • تصویر کاربر هليا پنجشنبه ۱۶ فروردین ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 244 مشاهده پرسش
    من تهران نيستم
    ميخواستم ببينم ميتونم عكس بفرستم از صورتم و هزينه و تعداد جلسات نياز براى رفع جوش و جاى جوش رو بهم بگيد.
    و اينكه من پوستم هنوز مستعد جوش هست اين راه درمان هم ميكنه.چون قبلن دكتر رفته بودم گفته بودن بايد حتما اول با دارو از زير پوست جوش هارو ريشه كن كنى بعد با ليزر با هرچيز جاى جوش رو از بين ببرى
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده پنجشنبه ۱۶ فروردین ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام بله دقیقا ایشون درست فرمودند
      شما در حال حاضر جوش فعال دارید، ابتدا باید از نزدیک معاینه شوید تا با درمان دارویی تمام جوش های فعال رو از بین ببریم، پس از آن با روش های عملی جای جوش ها را درمان خواهیم کرد
      روزهای شنبه دوشنبه سه شنبه تعیین نوبت فرمایید
  • تصویر کاربر نسیم سه شنبه ۲۲ اسفند ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 149 مشاهده پرسش
    مبلغ و تعداد جلسات برای رفع اسکار محدود پوست و روزنه های پوستی.
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده سه شنبه ۲۲ اسفند ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام سوال شما بسیار کلی است، یک دستور العمل ثابت و نسخه ثابت برای تمام افراد موجود نیست
      برای اظهار نظر باید از نزدیک معاینه شوید
  • تصویر کاربر اميرحسين چهارشنبه ۲ اسفند ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 273 مشاهده پرسش
    سلام.خسته نباشيد من17سالمه زير چشمام خيلي باد داره خستم كرده ديگه نميدونم چكاركنم رفتم ازمايش كليه و تيروئيد دادم هنوز جوابش نيومده به نظرتون همين ازمايشا كافيه يا راه هاي ديگه هم هس لطفا راهنمايي كنيد ممنون...
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده چهارشنبه ۲ اسفند ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام در این خصوص حتما باید از نزدیک معاینه شوید، بدون معاینه حقیقتا امکان اظهار نظر نیست
  • تصویر کاربر آرزو دوشنبه ۳۰ بهمن ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 207 مشاهده پرسش
    سلام
    من جوش میزنم و برای درمان از قرص اکنوزان استفاده میکنم و نمیتونم قرص قوی تری مصرف کنم جوش هام کمتر شده و الان جاشون مونده
    ماه دیگه مراسم عقدمه میخواستم ببینم میشه الان جای جوشارو برطرف کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده دوشنبه ۳۰ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام برای درمان جای جوش باید تمام جوش های فعال به طور کامل درمان شده باشند، همچنین درمان جای جوش یک ماهه میسر نیست
      برای اظهار نظر باید از نزدیک معاینه شوید
  • تصویر کاربر حامد چهارشنبه ۲ اسفند ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 156 مشاهده پرسش
    چه روش هایی برای از بین بردن لک و جوانسازی پوست هست و کدام بهتر است
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده چهارشنبه ۲ اسفند ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام برای اظهار نظر قطعی باید از نزدیک معاینه شوید

      روزهای شنبه دوشنبه سه شنبه بعدظهر تعیین نوبت فرمایید
  • تصویر کاربر آذر پنجشنبه ۲۶ بهمن ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 174 مشاهده پرسش
    با سلام، خواستم بدونم ليزر براى ترك بدن هم داريم؟ يعنى درمانى براى ترك پوست هست؟ ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده پنجشنبه ۲۶ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام مطلب زیر را بخوانید:

      https://drmajidzadeh.com/530
درحال دریافت اطلاعات

با ربات تلگرام دکتر گیتا مجید زاده

جواب پرسش های خود را سریع تر دریافت کنید!

برای مشاوره و رزرو وقت فرم زیر را پر کنید:

پرسش از دکتر