بهترین روش برای برداشتن خال

روش های برداشتن خال: لیزر و جراحی + انواع خال

نویسنده: دکتر گیتا مجیدزاده

آبان 30, 1396
بازدید: 36544

نویسنده: دکتر گیتا مجیدزاده

آبان 30, 1396
بازدید: 36544

فهرست مطالب

خال یکی از ضایعات پوستی است که در اثر عوامل مختلف بر روی پوست صورت یا بدن ایجاد می‌شود. با توجه به دنیای کنونی که اکثر افراد به دنبال زیباتر دیده شدن هستند، برداشتن خال می‌تواند به این موضوع کمک شایانی نماید. علاوه بر این بسیاری از درمان‌های خال با عملیات برداشتن تنها به منظور زیبایی انجام نمی‌شود. روش های مختلفی برای برداشتن خال وجود دارد که می توان برای همیشه با این مهمان ناخوانده خداحافظی کرد.

نحوه برداشتن خال صورت

آشنایی با خال‌ها

در بدن تمام افراد تعدادی خال وجود دارد. این یک نوع ضایعه پوستی است که از همان بدو تولد در نوزاد ایجاد شده و ممکن است تعدادی از خال‌ها نیز در دوران نوجوانی نیز به وجود آیند.

خال ها (در پزشکی : nevi) خوشه هایی از سلول های رنگدانه دار هستند که به صورت نقاط کوچک و تیره بر روی پوست نمایان شده و می توانند در اندازه ها و رنگ های بسیار متفاوتی وجود داشته باشند. خال ها معمولاً در صورت، بازوها، پاها  ظاهر می شوند، اما می توانند در هر جای دیگری از بدن نیز یافت شوند.

اگر چه بیشتر خال های پوست بی ضرر هستند، اما در موارد نادر می توانند پیش سرطانی بوده و به عمل جراحی نیاز داشته باشند. همچنین خال برداشتن ضمن افزایش اعتماد به نفس در افراد با توجه به نوع خال که گوشتی یا سطحی باشد انجام می‌شود.

[irp posts=”1879″ name=”18 نکته ضروری که باید قبل از لیزر موهای زائد بدانید!”]

انواع خال

روش های برداشتن خال

خال‌ها به دو صورت گوشتی ( برجسته) یا سطحی (صاف) بر روی نقاط مختلف بدن ایجاد می‌شوند. رنگ خال‌ها در طیف قهوه‌ای روشن تا قهوه‌ای تیره قرار می‌گیرند. خال‌ها می‌توانند به صورت مو دار یا بی‌مو، صاف یا زبر در اندازه‌های مختلف زیر یک سانتی‌متر وجود داشته باشند.

خال مادرزادی، خال معمولی یا اکتسابی، خال آتیپیک و خال‌های غیر معمول از جمله انواع خال هستند که متناسب با آن‌ها روش‌های برداشتن خال نیز به صورت‌های متفاوت به کار برده می‌شوند.

خال ها و سرطان پوست

از آنجایی که خال های غیرطبیعی پوست به احتمال زیاد به ملانوما – سرطانی ترین و کشنده ترین نوع سرطان پوست – تبدیل می شوند، نظارت بر هرگونه تغییر در شکل، اندازه یا رنگ آن ها حائز اهمیت است. اگر خالی دارید که پزشک به شما گفته ممکن است سرطانی باشد، باید از آن نمونه برداری شود. چنانچه در نمونه ی شما شواهدی مبنی بر وجود سرطان باشد، برداشتن خال ضروری است. در مورد برداشتن خال گوشتی بیشتر بدانید.

برداشتن خال

روش برداشتن خال

اگرچه خال برداشتن در بیماران مبتلا به ملانوم پیشرفته ضروری است، اما بسیاری از بیماران خال های پوستی خود را به عنوان یک اقدام پیشگیرانه یا به دلیل داشتن ظاهری زیباتر اقدام به برداشتن خال می‌کنند. در بیماران مبتلا به خال های سرطانی، جراحی تنها روش موثر برداشتن خال است. برای کسانی که می خواهند خال خود را بنا به دلایل زیبایی بردارند، جراحی و لیزر  گزینه های مناسبی هستند. در مورد رفع جای جوش صورت بیشتر بدانید.

همان طور که گفته شد نوع خال، مکان خال ایجاد شده می‌تواند در انتخاب نوع روش‌های برداشتن خال نقش اساسی داشته باشد. علاوه بر این توجه به سن بیمار، میزان عمق خال و رنگ آن نیز تأثیر به سزایی در شیوه برداشتن خال دخالت دارند.

[irp posts=”1595″ name=”آیا لیزر خانگی موهای زائد واقعا موثر است؟”]

۱. جراحی برداشتن خال

جراحی برداشتن خا

سه روش برای جراحی  و برداشت خال وجود دارد: تراشیدن، بیوپس پانچ و عمل جراحی

۱) روش تراشه‌ای ( تراشیدن )

با استفاده از بیهوشی موضعی، پزشک معالج با یک جراحی کوچک برشی بر روی سطح خال ایجاد می‌کند تا آن را با قسمت دیگر پوست هم سطح سازد.

۲) بیوپسی پانچ

 یکی از انواع خال‌های پوستی در نوع کوچک‌تر هستند که برای برداشتن آن‌ها با استفاده از یک دستگاه مخصوص، خال را توسط یک قطعه مربعی شکل بر روی پوست پانچ می‌کنند. .

۳) عمل جراحی برشی

در این شیوه نیز برای برداشتن خال آن را به صورت کامل برش می‌زنند و در نهایت بخیه می‌زنند. بیشترین کاربرد این روش برای خال‌های پوستی بدخیم و صاف است. در مورد ترک های پوستی بیشتر بدانید.

 برداشتن خال با لیزر

۲. خال‌برداری با کمک فریز کردن

یهترین راه برداشتن خال صورت برای خال‌هایی که ریشه عمیقی نداشته و غیر سرطانی هستند، استفاده از فریز کردن است. نام دیگر این روش کرایو است. با کمک یک دستگاه مخصوص مقداری نیتروژن مایع بر روی خال‌زده می‌شود تا از طریق وارد شدن یک شوک سرمایی عمل خون‌رسانی به سلول‌های خال توقف شده و در نهایت پزشک بتواند آن را بردارد. این روش معمولاً برای برداشتن خال صورت استفاده می‌شود.

۳. خال‌برداری با روش سوزاندن

سوزاندن خال یکی از قدیمی‌ترین شیوه‌های خال برداشتن است که در دنیای امروز با توجه به پیشرفت فناوری کمتر کسی از آن استفاده می‌کند. در این روش با کمک دستگاهی به نام کوتر یا استفاده از جریان برق و گرمای تولید شده اقدام به برداشتن خال می‌کنند.
یکی از معایب این روش ایجاد اسکار و چاله در خال‌های دارای ریشه‌های عمیق است. به همین علت توصیه می‌شود برای برداشتن خال صورت که به صورت ریز و سطحی هستند به کار برده شود.

۴. خال‌برداری با لیزر

خال‌برداری با لیزر

پیشرفت دنیا و به کار‌گیری فناوری در علم پزشکی موجب شده است تا با ساخت دستگاه لیزر بسیاری از جراحی‌ها به آسانی و در عرض مدت کوتاهی بدون هیچ گونه درد و خونریزی انجام شود. امروزه افراد بسیاری برای برداشتن خال به منظور افزایش زیبایی به خصوص در ناحیه صورت از روش لیزر استفاده می‌کنند.
در واقع لیزر، بهترین راه برداشتن خال صورت است که توسط افراد مختلفی انتخاب می‌شود.

[irp posts=”1266″ name=”قیمت لیزر موهای بدن آقایان سال ۹۹″]

حذف خال با لیزر برای خال هایی که صاف و قهوه ای یا سیاه هستند ، مناسب تر است. نحوه برداشت خال صورت با کمک لیزر باید حتماً تحت نظر یک پزشک متخصص انجام شود. مدت زمان لازم برای برداشتن خال ۳۰ الی ۴۰ دقیقه است که برای انجام کار به صورت کامل بهتر است دو الی سه جلسه به پزشک خود مراجعه نمایید.
استفاده از این روش برای خال برداشتن با استفاده از بی‌حسی موضعی بدون درد، خونریزی و ایجاد اسکار بر روی صورت یا نواحی مختلف بدن انجام می‌شود. لیزر به این دلیل بهترین روش برداشتن خال صورت شناخته می‌شود که بدون ایجاد خطر عفونت صورت می‌گیرد.
اما دقت داشته باشید که این روش بیشتر برای خال‌های ریز و گوشتی موجود بر روی سطح پوست کاربرد دارد زیرا پرتو لیزر نمی‌تواند وارد نقاط عمیق پوستی شود.

سخن آخر

خال‌ها یکی از شایع‌ترین معضلات پوستی هستند که شیوه‌های گوناگونی برای برداشتن خال از نواحی مختلف بدن وجود دارد. توجه به نوع خال، محل قرار گرفتن آن و بدخیم و خوش خیم بودن آن می‌تواند در انتخاب روش‌های برداشتن خال مؤثر باشد.

برای مشاوره و رزرو وقت فرم زیر را پر کنید:

پیشنهاد ما:

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر نیره چهارشنبه ۲۰ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 165 مشاهده پرسش
    خانم دکتر من رو صورتم جوش دارم و مدام پشت سر هم جوش درمیاد و کیست تخمدان هم دارم میخواستم ببینم با برداشتن کیست و خوب شدنش جوش ها هم خوب میشوند?? و الان بعضی جوش ها جاشون مونده میخواستم ببینم اول اینکه چجوری جوش ها برطرف میشه و بعد اینکه برای جای جوش چیکار کنم??
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده چهارشنبه ۲۰ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام عزیزم یک نسخه ثابت برای تمام افراد موجود نیست، در این خصوص حتما باید از نزدیک معاینه شوید تا تشخیص داده شود کدام راهکار مناسب شرایط پوست شماست
      روزهای شنبه دوشنبه سه شنبه بعدظهر تعیین نوبت فرمایید
  • تصویر کاربر زینب دوشنبه ۴ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 452 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت شما خانم دکتر عزیز،اطراف چشم و روی گونه ام دانه های ریزی دارم که گاهی خارش هم دارند روش درمان و هزینه ش رو میخواستم بدونم و همچنین لکه های بسیار ریز قهوه ای روی صورتم مخصوصا دور دهان
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده دوشنبه ۴ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام در تشخیص افتراقی شما میلیا، سیرنگوما و اکراین هیدروسیستما مطرح می گردد که در نهایت حتما باید از نزدیک معاینه شوید
      روزهای شنبه دوشنبه سه شنبه بعدظهر تعیین نوبت فرمایید
  • تصویر کاربر Maryam دوشنبه ۴ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 169 مشاهده پرسش
    Slm khanom dr man ye modatie zire chesham siah shode khaily tirast albate man ghorse tiroed ba ghorse espironolakton mikhoram .bad inke modati pish raftam khalamo bardashtam roye pishoni va binim ke vahshatnak joshaye zir posti daram mizanam hamonjae ke khalamo bardashtam va inke khaily zebro khashen shode age mishw komakam konid man ram dore nemitonam biam😔
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده دوشنبه ۴ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام مواردی که شما فرمودید اصلا ارتباطی با هم ندارند برای اظهار نظر باید حتما از نزدیک معاینه شوید
  • تصویر کاربر مریم پنجشنبه ۲۴ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 228 مشاهده پرسش
    من چند سالی هست که ریزش مو دارم به دکتر متخصص مو مراجعه کردم امپول بپانتن و بیوتن وقرص فینپشیا و محلول ترکیبی ماینوکسیدل بهم دادن تا چند ماه ریزش کلا قطع شد و موها مجددا دراومدن ولی وقتی داروها قطع شذباز شروع به ریزش کردن به طوری که وقتی میخوام حمام کنم غصم میگیره چون بیشترین ریزش داخل حمامه. دکتر سنتی هم رفتم باز اثری نداشت.چکاب رفتم تیرویید ندارم فقط چربی خونم بالاست به گفته پزشکی رفتم سونوگرافی که شاید کیست تخمدان داشته باشم اون هم نبود که متوجه شدم فیبروم دارم به نظر شما فیبروم میتونه دلیل ربزش مو بشه دیگه نمیدونم چکار کنم گفتم شاید پزشک غدد بتونه کمکم کنه خانم دکتر لطفا کمکم کنید من واقعا به موهام خیلی ضعف دارم ممنون میشم از راهنماییتون
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده پنجشنبه ۲۴ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام یک نسخه ثابت برای تمام افراد موجود نیست، در این خصوص حتما باید از نزدیک معاینه شوید تا تشخیص داده شود کدام راهکار مناسب شرایط پوست شماست
      روزهای شنبه دوشنبه سه شنبه بعدظهر تعیین نوبت فرمایید
  • تصویر کاربر فاطمه چهارشنبه ۲۳ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 153 مشاهده پرسش
    با سلام، در خصوص درمان جوش سوال دارم ازتون،من از دوازده سالگي جوش ميزنم الان كه سي ى دو سالمه هنوز هم جوش ميزنم، حدود ده سال قبل دو دوره ايزوتريتينوئين مصرف كردم و انواع داروهايي كه براي جوش تجويز ميشه، ولي فقط حين مصرف تا حدي نتيجه گرفتم و بعد جوشا برگشتن با اينكه درمان كامل بوده، دو سال هم ديان و اسپيرونولاكتون مصرف كردم كه واقعا نتيجه داد ولي بعد از قطع مصرف جوشام برگشت، الان واقعا مستاصل شدم نميدونم براي درمان چه اقدامي انجام بدم، همين حين يه توده فيبروادنوماي بزرگ تو سينه داشتم كه ميترسم به علت همين قرصا به وجود اومده باشه ولي چون دكترها نظر مشخصي ندادن شك دارم به اين موضوع، و با اينكه قرص هاي ضدبارداري واقعا براي درمان جوش هام موثره ميترسم استفاده كنم ازتون راهنمايي ميخوام در اين زمينه و اگر بتونيد كمكم كنيد حتما وقت ميگيرم كه حضوري معاينه بشم
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده چهارشنبه ۲۳ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام در خصوص درمان جوش حتما باید از نزدیک معاینه شوید
      روزهای شنبه دوشنبه سه شنبه بعدظهر تعیین نوبت فرمایید
  • تصویر کاربر کیوان شنبه ۱۹ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 260 مشاهده پرسش
    با سلام ، من کیوان 29 ساله متاهل ، مدتی قبل حدودا یک هفته پیش متوجه سیفیدی کم رنگی روی پوست و روی کلاهک الت تناسلی خود شدم اما جذی نگرفتم اما الان با گذشت چند وز متوجه شدم که این سفیدی که شبیه به قارچ پوستی است بزرگتر و برجسته تر شده ، لطفا راهنمای کنیم که راه درمان ان چیست و ایا این از راه رابطه جنسی با همسرم انتقال داده شده یا دلیل دیگری دارد ،ممنون .با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۱۹ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام تصویر شما مطمئنا قارچ نیست، برای تشخیص و اظهار نظر باید از نزدیک معاینه شوید

      روزهای شنبه دوشنبه سه شنبه بعدظهر تعیین نوبت فرمایید آقای دکتر ریاحی معاینه را انجام می دهند
  • تصویر کاربر مهدیه دوشنبه ۷ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 196 مشاهده پرسش
    سلام،خسته نباشید
    من گوشه های دهانم تیره هستش و باعث شده که طول دهانم بیشتر دیده بشه و خیلی تاثیر در چهره م گذاشته. تیرگی گوشه دهان رو میتونید برطرف کنید؟
    و یک سوال دیگه: روشی هست برای روشن تر شدن رنگ پوست صورت؟
    ممنون از وقتی که میگذارید🙏
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده دوشنبه ۷ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام بله با درمان دارویی تا مقداری قابل درمان است
      روزهای شنبه دوشنبه سه شنبه بعدظهر تعیین نوبت فرمایید
  • تصویر کاربر atenasadeghi سه شنبه ۱ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 197 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید خانم دکتر
    من 16 سالمه و موهای من ریزش شدیدی داره و جلوی موهام حس میکنم داره خالی میشه تو این سن خیلی بده موهایه سرم خالی بشه،
    میخواستم ببینم تو این سن میتونم مزو کنم برای موهام؟
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده سه شنبه ۱ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام بله، اما ریزش مو باید علت آن بررسی شود ابتدا
      اینکه بگوییم مزوتراپی برای تمام افراد مناسب است، خیر چنین مساله این نیست برای اظهار نظر حتما باید از نزدیک معاینه شوید عزیزم
  • تصویر کاربر حمید دوشنبه ۷ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 172 مشاهده پرسش
    27سالمه وحدود4سال پیش صورتم جوش زد ومتاسفانه همه دکترا بجای پیدا کردن علت جوش فقط به من صابون وکرم پیشنهاد دادن واستفاده ی مرتب از اینا صورتمو نابود کرد شل شدگی پوستو افزایش چین واحساس مردگی و...تا اینکه بامصرف 1 ماه رواکوتان تمام جوشام به سادگی ازبین رفت ولی عوارض صابونها همچنان با جای جوش وتغییر در رنگدانه های پوستی چند وقته باقی مونده و وقتی که صورتمو اصلاح میکنم تا3روز که موهام ی کم رشد میکنه خیلی میسوزه وبه شدت به نور حساسه ایا راهی برای بهبود هست ممنون وسپاسگذارم
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده دوشنبه ۷ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام سلامت باشید
      ببینید حقیقتا نمی توان قطعا اعلام کرد تشخیص آن پزشکان اشتباه بوده، مصرف داروهای جوش صورت مثل روآکوتان در هر فردی مجاز نیست، شاید آن زمان شرایط مساعد نبوده است
      در نهایت برای درمان این مساله که فرمودید باید از نزدیک معاینه شوید
      روزهای شنبه دوشنبه سه شنبه بعدظهر تعیین نوبت فرمایید
  • تصویر کاربر هانیه چهارشنبه ۲ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 170 مشاهده پرسش
    سلام. وقتتون بخیر.
    چند ساله زیر چشمم دونه های ریز داشت اما مدتی تعدادش زیاد شد و همشون به هم چسبیدن. جوری که از نزدیک کاملا معلوم بود. رفتم دکتر برام لیزر انجام دادن اما الان بعد از 10روز انگار بزرگتر و متورم شدن یا شاید دارهگوشت اضافه میزنه. لطفا راهنمایی کنید من با اینا چه کنم . خیلی روحیه مو داغون کرده
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده چهارشنبه ۲ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام، برای اظهار نظر حتما باید از نزدیک معاینه شوید
      روزهای شنبه دوشنبه سه شنبه بعدظهر تعیین نوبت فرمایید
درحال دریافت اطلاعات

برای مشاوره و رزرو وقت فرم زیر را پر کنید:

پرسش از دکتر