بهترین روش برای برداشتن خال

روش های برداشتن خال: لیزر و جراحی + انواع خال

نویسنده: دکتر گیتا مجیدزاده

آبان 30, 1396
بازدید: 36552

نویسنده: دکتر گیتا مجیدزاده

آبان 30, 1396
بازدید: 36552

فهرست مطالب

خال یکی از ضایعات پوستی است که در اثر عوامل مختلف بر روی پوست صورت یا بدن ایجاد می‌شود. با توجه به دنیای کنونی که اکثر افراد به دنبال زیباتر دیده شدن هستند، برداشتن خال می‌تواند به این موضوع کمک شایانی نماید. علاوه بر این بسیاری از درمان‌های خال با عملیات برداشتن تنها به منظور زیبایی انجام نمی‌شود. روش های مختلفی برای برداشتن خال وجود دارد که می توان برای همیشه با این مهمان ناخوانده خداحافظی کرد.

نحوه برداشتن خال صورت

آشنایی با خال‌ها

در بدن تمام افراد تعدادی خال وجود دارد. این یک نوع ضایعه پوستی است که از همان بدو تولد در نوزاد ایجاد شده و ممکن است تعدادی از خال‌ها نیز در دوران نوجوانی نیز به وجود آیند.

خال ها (در پزشکی : nevi) خوشه هایی از سلول های رنگدانه دار هستند که به صورت نقاط کوچک و تیره بر روی پوست نمایان شده و می توانند در اندازه ها و رنگ های بسیار متفاوتی وجود داشته باشند. خال ها معمولاً در صورت، بازوها، پاها  ظاهر می شوند، اما می توانند در هر جای دیگری از بدن نیز یافت شوند.

اگر چه بیشتر خال های پوست بی ضرر هستند، اما در موارد نادر می توانند پیش سرطانی بوده و به عمل جراحی نیاز داشته باشند. همچنین خال برداشتن ضمن افزایش اعتماد به نفس در افراد با توجه به نوع خال که گوشتی یا سطحی باشد انجام می‌شود.

[irp posts=”1879″ name=”18 نکته ضروری که باید قبل از لیزر موهای زائد بدانید!”]

انواع خال

روش های برداشتن خال

خال‌ها به دو صورت گوشتی ( برجسته) یا سطحی (صاف) بر روی نقاط مختلف بدن ایجاد می‌شوند. رنگ خال‌ها در طیف قهوه‌ای روشن تا قهوه‌ای تیره قرار می‌گیرند. خال‌ها می‌توانند به صورت مو دار یا بی‌مو، صاف یا زبر در اندازه‌های مختلف زیر یک سانتی‌متر وجود داشته باشند.

خال مادرزادی، خال معمولی یا اکتسابی، خال آتیپیک و خال‌های غیر معمول از جمله انواع خال هستند که متناسب با آن‌ها روش‌های برداشتن خال نیز به صورت‌های متفاوت به کار برده می‌شوند.

خال ها و سرطان پوست

از آنجایی که خال های غیرطبیعی پوست به احتمال زیاد به ملانوما – سرطانی ترین و کشنده ترین نوع سرطان پوست – تبدیل می شوند، نظارت بر هرگونه تغییر در شکل، اندازه یا رنگ آن ها حائز اهمیت است. اگر خالی دارید که پزشک به شما گفته ممکن است سرطانی باشد، باید از آن نمونه برداری شود. چنانچه در نمونه ی شما شواهدی مبنی بر وجود سرطان باشد، برداشتن خال ضروری است. در مورد برداشتن خال گوشتی بیشتر بدانید.

برداشتن خال

روش برداشتن خال

اگرچه خال برداشتن در بیماران مبتلا به ملانوم پیشرفته ضروری است، اما بسیاری از بیماران خال های پوستی خود را به عنوان یک اقدام پیشگیرانه یا به دلیل داشتن ظاهری زیباتر اقدام به برداشتن خال می‌کنند. در بیماران مبتلا به خال های سرطانی، جراحی تنها روش موثر برداشتن خال است. برای کسانی که می خواهند خال خود را بنا به دلایل زیبایی بردارند، جراحی و لیزر  گزینه های مناسبی هستند. در مورد رفع جای جوش صورت بیشتر بدانید.

همان طور که گفته شد نوع خال، مکان خال ایجاد شده می‌تواند در انتخاب نوع روش‌های برداشتن خال نقش اساسی داشته باشد. علاوه بر این توجه به سن بیمار، میزان عمق خال و رنگ آن نیز تأثیر به سزایی در شیوه برداشتن خال دخالت دارند.

[irp posts=”1595″ name=”آیا لیزر خانگی موهای زائد واقعا موثر است؟”]

۱. جراحی برداشتن خال

جراحی برداشتن خا

سه روش برای جراحی  و برداشت خال وجود دارد: تراشیدن، بیوپس پانچ و عمل جراحی

۱) روش تراشه‌ای ( تراشیدن )

با استفاده از بیهوشی موضعی، پزشک معالج با یک جراحی کوچک برشی بر روی سطح خال ایجاد می‌کند تا آن را با قسمت دیگر پوست هم سطح سازد.

۲) بیوپسی پانچ

 یکی از انواع خال‌های پوستی در نوع کوچک‌تر هستند که برای برداشتن آن‌ها با استفاده از یک دستگاه مخصوص، خال را توسط یک قطعه مربعی شکل بر روی پوست پانچ می‌کنند. .

۳) عمل جراحی برشی

در این شیوه نیز برای برداشتن خال آن را به صورت کامل برش می‌زنند و در نهایت بخیه می‌زنند. بیشترین کاربرد این روش برای خال‌های پوستی بدخیم و صاف است. در مورد ترک های پوستی بیشتر بدانید.

 برداشتن خال با لیزر

۲. خال‌برداری با کمک فریز کردن

یهترین راه برداشتن خال صورت برای خال‌هایی که ریشه عمیقی نداشته و غیر سرطانی هستند، استفاده از فریز کردن است. نام دیگر این روش کرایو است. با کمک یک دستگاه مخصوص مقداری نیتروژن مایع بر روی خال‌زده می‌شود تا از طریق وارد شدن یک شوک سرمایی عمل خون‌رسانی به سلول‌های خال توقف شده و در نهایت پزشک بتواند آن را بردارد. این روش معمولاً برای برداشتن خال صورت استفاده می‌شود.

۳. خال‌برداری با روش سوزاندن

سوزاندن خال یکی از قدیمی‌ترین شیوه‌های خال برداشتن است که در دنیای امروز با توجه به پیشرفت فناوری کمتر کسی از آن استفاده می‌کند. در این روش با کمک دستگاهی به نام کوتر یا استفاده از جریان برق و گرمای تولید شده اقدام به برداشتن خال می‌کنند.
یکی از معایب این روش ایجاد اسکار و چاله در خال‌های دارای ریشه‌های عمیق است. به همین علت توصیه می‌شود برای برداشتن خال صورت که به صورت ریز و سطحی هستند به کار برده شود.

۴. خال‌برداری با لیزر

خال‌برداری با لیزر

پیشرفت دنیا و به کار‌گیری فناوری در علم پزشکی موجب شده است تا با ساخت دستگاه لیزر بسیاری از جراحی‌ها به آسانی و در عرض مدت کوتاهی بدون هیچ گونه درد و خونریزی انجام شود. امروزه افراد بسیاری برای برداشتن خال به منظور افزایش زیبایی به خصوص در ناحیه صورت از روش لیزر استفاده می‌کنند.
در واقع لیزر، بهترین راه برداشتن خال صورت است که توسط افراد مختلفی انتخاب می‌شود.

[irp posts=”1266″ name=”قیمت لیزر موهای بدن آقایان سال ۹۹″]

حذف خال با لیزر برای خال هایی که صاف و قهوه ای یا سیاه هستند ، مناسب تر است. نحوه برداشت خال صورت با کمک لیزر باید حتماً تحت نظر یک پزشک متخصص انجام شود. مدت زمان لازم برای برداشتن خال ۳۰ الی ۴۰ دقیقه است که برای انجام کار به صورت کامل بهتر است دو الی سه جلسه به پزشک خود مراجعه نمایید.
استفاده از این روش برای خال برداشتن با استفاده از بی‌حسی موضعی بدون درد، خونریزی و ایجاد اسکار بر روی صورت یا نواحی مختلف بدن انجام می‌شود. لیزر به این دلیل بهترین روش برداشتن خال صورت شناخته می‌شود که بدون ایجاد خطر عفونت صورت می‌گیرد.
اما دقت داشته باشید که این روش بیشتر برای خال‌های ریز و گوشتی موجود بر روی سطح پوست کاربرد دارد زیرا پرتو لیزر نمی‌تواند وارد نقاط عمیق پوستی شود.

سخن آخر

خال‌ها یکی از شایع‌ترین معضلات پوستی هستند که شیوه‌های گوناگونی برای برداشتن خال از نواحی مختلف بدن وجود دارد. توجه به نوع خال، محل قرار گرفتن آن و بدخیم و خوش خیم بودن آن می‌تواند در انتخاب روش‌های برداشتن خال مؤثر باشد.

برای مشاوره و رزرو وقت فرم زیر را پر کنید:

پیشنهاد ما:

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سیدحمیدرضا یکشنبه ۲۳ مهر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 192 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام
    جای زخمی (جوش)در صورتم حدود 7 سال قبل باقی مانده است،فکر می کنم یکجور اسکار فرو رفته می باشد،ایا امکان درمان وجود دارد؟
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده یکشنبه ۲۳ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام همراه گرامی تصاویرتون رو دیدم، نیاز به چندین جلسه پانچ (حدودا 2-3 جلسه) دارد و پس از آن هم لیزر فرکشنال (2 الی 4 جلسه) حداقل 70 درصد بهبودی خواهد داشت
  • تصویر کاربر سلطاني شنبه ۲۲ مهر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 156 مشاهده پرسش
    سلام
    الان نزديك به ٣ ماه است كه زائده روي انگشت پسر ٢5 ساله ام در اومده كه با مراجعه به پزشك متخصص و استفاده از يك پماد لإيه بردار كه اسمش يادم نيست درمان نشد
    آيا نياز به مراجعه مجدد به پزشك و برداشتن ضايعه هست ؟
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۲۲ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام سن فرزندتون رو نتوانستیم بخوانیم
      25 ساله؟
  • تصویر کاربر مهرداد پنجشنبه ۱۳ مهر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 217 مشاهده پرسش
    سلام خانم دکتر من سرکارم نمیتونم بیام مطبتون امکانش هست از طریق همین معاینه کنید پول ویزیتم هرچقد بود میفرستم. من رفتم دکتر روی سرم جوش سفید میزد و خیلی اذیت میشدم دکتر برام دارو ترکیبی نوشت استفاده کردم رفتن ولی بعدش دوباره جوش میزد و سرمم چرب شده انگار روغن ریختی روش. بعدش سرمم قرمز هست عکس میفرستم نگاهش کنید ممنونم میشم دارو بهم معرفی کنید که بگیرم استفاده کنم. بخدا این کار خوبیه که انجام دادید دیگه انلاین ویزیت میکنید.
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده پنجشنبه ۱۳ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام سلامت باشید، مساله هزینه ویزیت نیست، برای تجویز دارو باید حتما شما رو از نزدیک معاینه کنیم
      تصویری که ارسال فرمودید مشکوک به پسوریازیس است، اگر این باشد برای توقف آن باید زودتر اقدام فرمایید
      در صورت تمایل روزهای فرد تعیین نوبت فرمایید
  • تصویر کاربر زهراخزاعی پنجشنبه ۱۳ مهر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 171 مشاهده پرسش
    سلام روزتون بخیروخوشی.من پوست چربی دارم و پوستم پراز منافذهست روی گونه هام بینی و کناره هاش پراز منفذه.دو مرحله لیزر Co2 فرکشنال انجام دادم.اما خب منافذم زیادتر که شد هیچ به علاوه این که سوراخ هایی که به خاطر زخم های لیزر بوجوداومده بود همون جوری دون دون دون مونده (بعداز گذشت سه ماه از اخرین لیزر)و منم پشیمون شدم از لیزر.به نظرتون حالا همون لیزر رو ادامه بدم از اول، منافذم رو از بین میبره یا این که درمارولر و ماسک و تونر و شوینده های دیگرو امتحان کنم؟؟میشع کمکم کنید؟؟خیلی ناراحتم. درضمن 7 جلسه لیزر موهای زائد انجام دادم و فردا اخرین جلسش هست
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده پنجشنبه ۱۳ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام عزیزم مساله اول این است که نباید پس از لیزر فرکشنال چنین مشکلاتی پیش بیاید
      دوم اینکه: شما در حال حاضر جوش فعال دارید، در پله اول باید با درمان دارویی جوش های فعال شما را درمان کنیم
      روزهای فرد تعیین نوبت فرمایید
  • تصویر کاربر سیما سه شنبه ۱۱ مهر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 241 مشاهده پرسش
    بنده عملی روی صورتم انجام داده ام که جای بخیه آن مانده
    (زیر بینی)
    سوال من این هست که از چه روشی می‌توان انرا از بین برد؟
    لیزر میکرودرمابریژن و یا...؟
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده سه شنبه ۱۱ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام با 4-5 جلسه لیزر قابل بهبودی است، میزان بهبودی هم بین 50 تا 70 درصد خواهد بود
      میکرودرم ابریژن صرفا نوعی لایه برداری سطحی است که افراد می توانند به صورت مداوم انجام دهند و نوع پاکسازی می کند اینکه درمان جای زخم و اسکار باشد خیر به هیچ عنوان
  • تصویر کاربر شکیبا دوشنبه ۱۰ مهر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 384 مشاهده پرسش
    راه جلوگیری از سفید شدن مو در 20 سالگی چیست؟
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده دوشنبه ۱۰ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      اصلی ترین عامل سفیدی مو وراثت و استرس است، شما فقط می توانید روی عامل دوم موثر باشید
  • تصویر کاربر ساناز دوشنبه ۱۰ مهر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 176 مشاهده پرسش
    Sani Khamse:
    سلام و عرض ادب خانم دکتر جان صورتم به شدت لک داره، البته لک ها خیلی تیره نیست، کک و مکم يه مقدار دارم، متاسفانه با لایه بردار و روشن کننده کمرنگ ميشه اما نميره،منافذم هم روی پوستم بازه ، ميخوام ببینم دستگاهی برای از بین بردن لک وجود داره؟
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده دوشنبه ۱۰ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام عزیزم بله قابل درمان هستند از ترکیب درمان دارویی و احتمالا لیزر فرکشنال و میکرونیدلینگ استفاده خواهیم کرد تا بهترین جواب را بگیریم
      البته این تشخیص با توجه به تصاویرتون بود، برای اظهار نظر قطعی باید از نزدیک معاینه شوید
  • تصویر کاربر پونه دوشنبه ۱۰ مهر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 185 مشاهده پرسش
    عفونت هايي بر روي لب بعد از تاتو مشاهده شده پيشنهاد شما براي اين عفونت ها براي چيست!؟
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده دوشنبه ۱۰ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام اين ايجاد بافت گرانولوماتوز بدنبال ماده خارجي در بافت بدن هست (رنگ تاتو)
      البته احتمالا، چون با تصویر هیچ گاه نمی توان نظر 100 درصد داد، برای اظهار نظر روزهای فرد تعیین نوبت فرمایید
  • تصویر کاربر پریس سه شنبه ۴ مهر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 197 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام
    اول تشکر می کنم از کار بسیار زیباتون که مشاوره رایگان میدین
    من مدت 7-6 ماه هست که صورتم جوش می زنه
    ازمایش دادم مشکل هورمون و یا کبد نداشتم
    لوازم ارایشمو هم عوض نکردم
    ماه پیش مکمل day vit probitic و این ماه prfectil مصرف می کنم
    جوش ها کل صورتم هستند، نه فقط گونه و یا پیشونی
    موهامم تو این مدت به شدت میریزه
    با توجه به اینکه مشکل کبد نداشتم می تونم راکوتان مصرف کنم؟ یا شما امپول بیوتین رو پیشنهاد می کنید؟
    بلا نسبت شما، پزشکان پوست مخصوصا شرکت های وارد کننده محصولات ارایشی اونقدر پورسانتی شدن که ادم می ترسه بره دکتر
    هزینه نسخه زیر 500 تومن نمیشه
    یک دوره انتی بیوتیک مصرف کردم،
    صابون no bacter استفاده می کنم
    و روی جوش هام محلول اریترو مایسین 4درصد و یا زل کلیندامایسین 1درصد (با یرند tidact) استفاده می کنم
    متشکر میشم راهنماییم کنید
    و ممنون از وقتی که در اختیارمون گذاشتین
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده سه شنبه ۴ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام عزیزم خواهش میکنم انجام وظیفست
      خیر خدا رو شکر ما با هیچ شرکت و سازمان تبادل مالی نداریم، برای اظهار نظر در خصوص مورد شما احتمالا نیاز به بررسی نتایج آزمایشات هست، صورت شما در حال جوش فعال دارد و فقط باید با دارو درمان کنیم
      نگران نباشید، روزهای فرد تعیین نوبت فرمایید
  • تصویر کاربر سوگند سه شنبه ۴ مهر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 212 مشاهده پرسش
    سلام.خانم دکتر من چند ساله بونم جوش میزد.الان خوب شده فقط جاهاش شدید مونده همه لک قهوه ای شدن.میخواستم بدونم لیزر فراکشنال واسه من میشه؟؟خودش باز لک نمیاره؟آخه پوستم تیرس یه کم.حالا غیر از این آیا روش دیگه ایم هست من بیام خدمتتون و برام انجام بدین
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده سه شنبه ۴ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام عزیزم به هیچ عنوان نباید روی پوست شما هیچ کار عملی انجام شود، چون منجر به تشدید آن می شود، در فاز اول فقط باید درمان دارویی انجام داد، سپس در صورت نیاز وارد مراحل بعدی درمان می شویم
درحال دریافت اطلاعات

برای مشاوره و رزرو وقت فرم زیر را پر کنید:

پرسش از دکتر