سیاه شدن پوست بینی بعد از عمل

علت سیاه شدن پوست بینی بعد از عمل (نکروز) + راه درمان

نویسنده: دکتر گیتا مجیدزاده

بهمن 10, 1400
بازدید: 11871

نویسنده: دکتر گیتا مجیدزاده

بهمن 10, 1400
بازدید: 11871

فهرست مطالب

سیاه شدن پوست بینی بعد از عمل یکی از مشکلاتی است که به ندرت رخ می‌دهد و طبیعتا واکنش افراد در رابطه با این اتفاق مثبت نخواهد بود. به طور حتم اولین تفکر افراد بعد از بروز نکروز پوست بینی یا سیاه شدن پوست بینی این است که حتماً دکتر جراحشان کار خود را اشتباه انجام داده است. در حقیقت نکروز پوستی بینی دلایل نسبتاً زیادی دارد که تنها چند مورد از آن‌ها به نابلدی و اشتباهات جراح‌ها باز می‌گردد. قبل از هر چیز باید این نکته را بدانید که نکروز بینی به معنی سیاه شدن قسمتی از آن است و تنها می‌تواند یک دلیل داشته باشد؛ عدم رسیدن خون کافی به بافت بینی.

در این مقاله قصد داریم در رابطه با علت نکروز بینی و علائم سیاه شدن بینی بعداز جراحی، اطلاعاتی را در اختیارتان بگذاریم. اگر اسم چنین اتفاقی را شنیده‌اید و از ترس آن نمی‌خواهید بینی خود را جراحی کنید، پیشنهاد می‌کنم تا انتهای این مطلب همراه ما باشید…

نکروز پوست بینی

[irp posts=”6206″ name=”تزریق بوتاکس بعد از عمل بینی | تزریق بوتاکس قبل از عمل بینی”]

علت سیاه شدن پوست بینی بعد از عمل ( نکروز بینی)

همانطور که در بخش مقدمه اشاره کردیم، نکروز به معنی سیاه شدن بخشی از بینی است که دلیل آن هم نرسیدن خون افی به بافت بینی است. لازم به ذکر است که اگر خونرسانی به یک بافت صورت نگیرد، در مدت زمانی نسبتاً کوتاه، آن بافت به بافتی مرده تبدیل شده و کم کم سیاه می‌شود. نکروز بینی نیز دقیقاً به همین دلیل پیش می‌اید. سیاه شدن پوست بینی بعد از عمل نیز به این دلیل رخ می‌دهد که جراح اشتباهی در جراحی مرتکب شده و جریان خونرسانی به بینی را قطع کرده است.

روش درست تمیز کردن بینی بعد از عمل بینی را بدانید.

سیاه شدن پوست بینی بعد از عمل

علت نکروز پوست بینی بعد از جراحی بینی

لازم است بدانید که علت نکروز پوست بینی بعد از جراحی بینی عبارت‌اند از:
⦁ اختلالات عروقی(در اثر ضربه، تصادف، شکستگی، طبیعی و…)
⦁ وجود عفونت‌های داخل بینی
⦁ استعمال دخانیات

⦁ مصرف یا تزریق داروی آکوتان یا رواکوتان قبل از جراحی بینی(حداقل ۶ ماه قبل از جراحی باید قطع شوند)
⦁ تکنیک‌های اشتباه و خطرناک جراح بینی و دست زدن به بافت‌های حساس هنگام جراحی و تخریب آن‌ها
⦁ جراحی ترمیمی بینی: جراحی ترمیمی به جراحی گفته می‌شود که برای بار دوم و بعد از دستکاری‌های زیادی که بر روی بافت بینی انجام شده است، صورت می‌گیرد. این جراحی‌ها می‌توانند به بافت‌های آسیب دیده و ضعیف قدیمی آسیب مجدد رسانده و باعث شوند که خونرسانی به آن‌ها قطع شود. به همین دلیل است که جراحی ترمیمی بینی دلیلی برای وقوع نکروز پوست بینی به مار می‌رود.
⦁ استفاده از ژل‌های غیر استاندارد و تزریق آن‌ها به محلی نامناسب. همچنین استفاده بی‌رویه از آن‌ها می‌تواند خونرسانی را با مشکل مواجه کرده و در نهایت نکروز بینی را به ارمغان آورد.

علت نکروز پوست بینی بعد از جراحی بینی

چه کسانی مستعد بیمار نکروز بینی هستند؟

همانطور که در بخش قبل اشاره کردیم، تزریق نادرست و بی‌رویه ژل برای پر کردن تورفتگی‌های بینی و یا برای از بین بردن خطوط اطراف آن امکان دچار شدن به نکروز را افزایش می‌دهد. همچنین ژل غیر استاندارد نیز احتمال این مشکل را بیشتر خواهد کرد. افرادی که بعد از جراحی و عمل بینی خود دچار درد شدید می‌شوند و در روز‌های اولیه بعد از عملشان رنگ بینیشان تغییر می‌کند نیز مستعد دچار شدن به نکروز بینی هستند. سیاه شدن پوست بینی بعد از عمل در روز‌های اولیه پس از جراحی شروع خواهد شد. ابتدا شاهد قرمز شدن یا تغییر رنگ در قسمت‌هایی از بینی خواهید بود و سپس این تغییر رنگ به رنگ سیاه تبدیل می‌شود.

پیشگیری از نکروز پوست بینی چگونه است؟

شاید بهتر باشد اینگونه بگوییم که پیشگیری از بروز عارضه‌ای مثل نکروز و سیاه شدن پوست بینی بعد از عمل تا حدود زیادی به جراح وابسته است. جراحان می‌بایست عمل برداشتن لایه چربی از پوست بینی بیمار را با دقتی فراوان و با احتیاط بالا انجام دهند. در صورتی که برداشتن لایه چربی با افراط و بدون احتیاط انجام شود می‌تواند دلیلی برای عدم خونرسانی به بافت و پوست بینی باشد. همچنین فشار ناشی از چسب و اسپلینت نیز می‌تواند باعث سیاه شدن یا نکروز بینی بعد از عمل جراحی شود.

بنابراین پیشگیری از نکروز تا حدود زیادی به جراح بینی و انژکتور شما بستگی دارد. در نتیجه انتخاب یک دکتر متخصص و عالی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

در مورد عفونت بعد از عمل بینی بیشتر بدانید.

نکروز پوست بینی یا سیاه شدن پوست بینی

روش درمان نکروز بینی

روش درمان نکروز بینی کاری به شدت پیچیده است و در اکثر مواقع بیماران مجبور می‌شوند که بار‌ها زیر تیغ جراحی رفته و درد ناشی از عمل را نیز تحمل کنند. جراحان سعی می‌کنند بافت نکروز شده که جریان خونرسانی برای آن وجود ندارد را با بافت‌های طبیعی دیگر جایگزین کنند. این جایگزینی می‌تواند از غضروف‌های نقاط مختلف بدن صورت گیرد که رایج‌ترین آن‌ها غضروف گوش و دنده است. این روش هنگامی جوابگو خواهد بود که بینی فرد در بخش کوچکی دچار نکروز شده باشد.

اگر نکروز بینی قسمت زیادی از آن را دربر گرفته باشد باید با پروتز آن را جایگزین کرد. البته ناگفته نماند که استفاده از پروتز نیز شرایط خاصی دارد. برای استفاده از پروتز می‌بایست کل بافت آسیب دیده ترمیم شده باشد و عفونتی باقی نماند که پروتز را تهدید کند. توجه داشته باشید که گوش یا بینی مصنوعی دیگر مانند اول نخواهند شد و طبیعتا نتایج این عمل آنچنان برای افراد خوشایند نیست.

با عوارض جراحی بینی  آشنا شوید.

کلام آخر

به عنوان آخرین نکته باید اعلام کنیم که اگر نکروز پره گوش را فرا گرفته باشد، جای ترمیم و دوخت بافت بینی به جا خواهد ماند و ظاهر بینی را تحت الشعاع قرار می‌دهد. در جهت مخالف، اگر نکروز در قسمت میانی و دیوار بینی باشد جای دوخت و ترمیم باقی نمی‌ماند و مشخص نمی‌شود. در نهایت باید به یاد داشته باشید که نوع ترمیم و ضایعه می‌تواند در نتیجه نهایی کار تأثیرگذار باشد. امیدواریم هیچگاه با سیاه شدن پوست بینی بعد از عمل روبرو نشوید اما اگر این اتفاق افتاد، سعی کنید به سراغ بهترین متخصص‌ها رفته و از آن‌ها کمک بگیرید.

برای مشاوره و رزرو وقت فرم زیر را پر کنید:

پیشنهاد ما:

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

با ربات تلگرام دکتر گیتا مجید زاده

جواب پرسش های خود را سریع تر دریافت کنید!

برای مشاوره و رزرو وقت فرم زیر را پر کنید:

پرسش از دکتر