جوانسازی پوست

انواع روشهای زیباسازی و جوانسازی پوست و ویژگی های آنها

نویسنده: دکتر گیتا مجیدزاده

شهریور 14, 1397
بازدید: 43300

نویسنده: دکتر گیتا مجیدزاده

شهریور 14, 1397
بازدید: 43300

فهرست مطالب

سالهاست که به تاخیر انداختن روند پیری پوست و تغییراتی که بعد از دهه سوم زندگی در آن ایجاد می شود از مهم ترین دغدغه ها برای پزشکان و متخصصان زیبایی است. برخی ترجیح می دهند در طبیعت بدن خود تغییر چندانی ایجاد نکنند، اما رفته رفته بر تعداد افرادی که چنین مداخلاتی را اجتناب ناپذیر می دانند و به استفاده از شیوه های جوانسازی پوست رو می آورند افزوده می شود. در این نوشته بر آن خواهیم بود تا مروری بر انواع این شیوه ها و ویژگی هر یک داشته باشیم. انواع کارهای زیبایی پوست چه هستند ؟

کارهای زیبایی صورت

کارهای زیبایی صورت

انواع زیبا سازی پوست صورت به شرح زیر است:

تزریق ژل

تزریق ژل یک درمان زیبایی برای صاف کردن چروک ها یا اسکارهای فرو رفته در پوست است که معمولا برای پوست صورت استفاده می شود. همچنین برای پرتر نشان دادن لب ها نیز استفاده می شود. هنگامی که تزریق ژل انجام می شود، ناحیه مورد نظر بالا رفته و پر می شود، اما معمولا در طول زمان از بین می رود. به همین دلیل بعد از تزریق باید به برخی نکات توجه کنید.

انواع مختلفی از پرکننده های تزریقی وجود دارد از جمله

  • ژل های نسل قدیم یا پاژ، که حالت دائم یا نیمه دائم داشتند که از مواد مصنوعی ساخته شده اند، تزریق این ژل ها به علت ماندگاری طولانی جذاب بودند اما به این علت که مواد مصنوعی بودند عوارض بسیار زیادی داشتند که تزریق آن تقریبا در تمام دنیا ممنوع و منسوخ شده است.
  • ژل های هیالورونیک اسید طبیعی (Restylane، Juvederm، Stylage, Belotero, Teosyal) که مایع را به محل مورد نظر می رساند.

۴ هفته قبل از درمان به تست آلرژی نیاز دارید.

کلاژن در طول زمان از بین می رود، اما دانه های پلاستیکی به طور دائم زیر پوست قرار می گیرند. برخی از پزشکان از پرکننده هایی استفاده می کنند که توسط اداره غذا و داروی آمریکا (FDA) تأیید نشده است. برای انتخاب مناسب ترین راه حل مناسب با پزشک خود مشورت کنید.

برای بعضی از پرکننده ها، پوست ابتدا با روش موضعی بی حس می شود. سپس یک جراح زیبایی یا متخصص پوست با یک سوزن، پرکننده را زیر پوست تزریق می کند. جلسه درمان حدود ۱۵ دقیقه طول می کشد. برخی از پرکننده ها در جلسات تکراری چند هفته ای تزریق می شوند.

کارهای زیبایی صورت

تزریق چربی

یک روش پیوند چربی وجود دارد که چربی ها را از ناحیه هایی از بدن که چربی بیش از حد دارد (مانند قسمت بیرونی ران) به ناحیه هایی که ممکن است فاقد حجم باشد مانند صورت، دست، سینه یا باسن تزریق می کند. یکی از روش های زیبا سازی صورت است.

این روش کم ریسک و نسبتا طولانی مدت است و به خوبی تحمل می شود و نتایج طبیعی ایجاد می کند. هر سال هزاران نفر از افراد پیوند چربی انجام می دهند و از نتایج راضی هستند.

اما در نهایت باید در نظر داشت که ورود شیوه های جدیدتری مانند تزریق ژل های هیالورونیک اسید، به تدریج از رواج تزریق چربی کاسته. به ویژه که بسیاری از مراجعان که بعد از تزریق ژل از تصمیمشان پشیمان شدند تنها با تزریق یک آنزیم توانستند به حالت اولیه بازگردند، درحالیکه هنگام تزریق چربی چنین گزینه ای موجود نیست. اما همچنان در مواردی که به دلایل مختلف به تشخیص پزشک امکان تزریق ژل نیست از این شیوه استفاده می گردد.

برای آکاهی از نکات ریز و درشت تزریق چربی و مقایسه آن با تزریق ژل این نوشته را مطالعه نمایید

انواع کارهای زیبایی پوست

بوتاکس

بوتاکس بیش از یک قرن است که شناخته شده و بیش از ۵۰ سال است که برای اهداف پزشکی استفاده می شود. استفاده های اولیه آن برای تنبلی چشم (استرابیسم)، بلفارواسپاسم (عدم توانایی حرکت پلک ها در جهت های خاص) و دیس تونی رحم بود.

در سال ۲۰۰۲، برای بهبود و ریلکس کردن خطوط اخم در منطقه پیشانی بین دو چشم (glabella) مورد استفاده قرار گرفت و بر اساس برآورد داده ها که توسط شرکت Allergen انجام شده تا به حال بیش از ۱۱ میلیون بیمار این روش را با موفقیت انجام داده اند.

در سال ۲۰۰۴، بوتاکس برای تعریق بیش از حد (hyperhidrosis) و در سال ۲۰۱۰ برای درمان سردردهای میگرنی مورد استفاده قرار گرفت. استفاده بی رویه از بوتاکس می تواند عوارضی در پی داشته باشد. با این وجود، اما اکثر پزشکان به فقط میزان مورد نیاز به بیمار تزریق می کنند.

بیماران باید بدانند که بوتاکس باعث جلوگیری از بیان حرکات صورت آنها نمی شود، بلکه صرفا به منظور جلوگیری از ایجاد خطوط اخم و خطوطی در صورت که عادت شده اند و ناخواسته هستند، استفاده می شود.

اگر بوتاکس به درستی انجام شود افرادی که آموزش زیبایی ندیده اند، متوجه آن نمی شوند، اما بیمار آرام تر و شادتر به نظر می رسد.

کارهای زیبایی پوست

هایفو (HIFU)

یک پیشرفت قابل توجه در تکنولوژی و جایگزین غیر تهاجمی برای جراحی لیفتینگ پوست صورت و یک گزینه درمانی است. تنها درمان مورد تایید FDA برای بهبود خطوط و چین و چروک صورت و گردن است، و قابلت نفوذ به عمق دارد که قبلا فقط با عمل جراحی ممکن بود.

در این روش با قدرت سونوگرافی به راحتی پوست را لیفتینگ می کنند و استحکام می بخشند. سونوگرافی نوعی از انرژی است که به طور قابل توجهی نسبت به نورهایی مانند IPL و لیزر و یا انرژی برق (فرکانس رادیویی) متفاوت است. Hifu از سطح پوست محافظت می کند و نفوذ عمیق تر و دمای بالاتری از فرکانس رادیویی دارد به عنوان مثال برای درمان لایه های درم و قاعده ای که در آنها تضعیف ساختاری شروع می شود، استفاده می شود.

بافت در نقطه مورد نظر تا دمای ۶۵ درجه سانتیگراد گرم می شود، گرمای حرارتی با بافت پوست ایجاد می شود که با ایجاد زخم و اصطکاک سلولی باعث تسریع بهبودی می شود و بلافاصله کلاژن را تحریک کرده و موجب تسریع تولید آن می شود. در طی ۹۰ تا ۱۸۰ روز آینده در پاسخ به ترمیم زخم، بافت ها را تحریک کرده و منجر به لیفتینگ و استحکام بیشتر در درازمدت می شود، که نتایج آن می تواند تا سال ها ماندگار باشد.

همچنین تونیسیته و تمام ویژگی های صورت مانند چشم ها، گونه ها، دهان، چانه و پوست را بهبود می بخشد و جایگزینی مناسب برای بوتاکس با امکان حفظ حرکات صورت است. برای حفظ لیفتینگ پوست پس از جراحی عالی است و استاز خون، جای زخم و بی حسی را درمان می کند.

مهمترین نکته درباره هایفو، کیس سلکشن و انتخاب درست است.  مثلا زمانیکه افراد افتادگی هایی دارند که تنها راه حل آن هایفو است. هایفو با توجه به تعداد جلسات و میزان جواب دهی اش مناسب همه کیس ها نیست.

انواع کارهای زیبایی

مزوتراپی

مزوتراپی یک تکنیک است که با تزریق ویتامین ها، آنزیم ها، هورمون ها و عصاره های گیاهی باعث جوان به نظر رسیدن، سفت کردن پوست و همچنین حذف چربی اضافی می شود. در مورد مزوتراپی دور چشم بیشتر بدانید.
میشل پیستور، یک پزشک فرانسوی، این تکنیک را در سال ۱۹۵۲ ایجاد کرد. در اصل این روش برای از بین بردن درد استفاده می شد اما سالها پس از آن، در ایالات متحده و سایر نقاط جهان محبوب شد. امروزه، مزوتراپی در این موارد مورد استفاده قرار می گیرد:

  1. چربی را از مناطقی مانند شکم، ران، باسن، داخل ران، پاها، بازوها و صورت، بر می دارد.
  2. سلولیت را کاهش می دهد.
  3. خطوط و چروک ها را محو می کند.
  4. پوست شل را سفت می کند.
  5. بد را روی فرم می آورد.
  6. پوست را روشن می کند.
  7. آلوپسی، که یک بیماری و عامل ریزش مو است را درمان می کند.

این روش از سوزن های بسیار نازک برای انجام یک سری تزریقات به لایه میانی (مزودرم) پوست استفاده می کند. ایده پشت مزوتراپی این است که مسائل اساسی مانند گردش خون ضعیف و التهاب را که موجب آسیب به پوست می شود، تصحیح کند.

یک فرمول استاندارد برای مواد تزریقی در مزوتراپی وجود ندارد. پزشکان از گزینه های مختلفی استفاده می کنند از جمله:

  1. داروهای تجویزی مانند وازودیلاتورها (گشاد کننده های عروق) و آنتی بیوتیک ها
  2. هورمون هایی مانند کلسیتونین و تیروکسین
  3. آنزیم هایی مانند کلاژناز و هیالورونیداز
  4. عصاره های گیاهی
  5. ویتامین ها و مواد معدنی

درباره مزوتراپی صورت بیشتر بدانیم

زیبا سازی پوست

پی آر پی

پی آر پی یک ماده ی طبیعی است که بدن آن را می سازد. مقدار کمی خون از شما می گیرند و در لوله ی استریلی در سانتریفیوژ برای جدا کردن اجزای مختلف خون قرار می دهند. گلبول های قرمز و سفید از پلاکت ها و پلاسما (مایع روشن) جدا می شوند. پلاسمای حاصل دارای تعداد بیشتری از پلاکت های طبیعی است و پلاسمای غنی از پلاکت یا پی آر پی نامیده می شود.

چرا پلاکت باعث بازسازی پوست می شود؟

پلاکتها سلولهای خونی هستند که به بازسازی بافتها و رشد سلول های جدید کمک می کنند. PRP تزریق شده به مناطق خاصی از پوست، مثل یک ماتریکس عمل می کند و باعث رشد کلاژن و بازسازی بافت می شود و در نتیجه پوست را یکنواخت و سفت می کند. به این ترتیب، PRP موجب از بین رفتن چروک ها می شود و پوست را لطیف می کند.

مطلب مرتبط: برای درمان ریزش مو مزوتراپی بهتر است یا پی آر پی؟

زیباسازی پوست صورت

میکرودرم ابریژن

میکرودرم ابریژین که به عنوان میکرودرم نیز شناخته می شود، یکی از ساده ترین، امن ترین و موثر ترین درمان های ضد پیری حال حاضر است و مزایای زیادی دارد. میکرودرم ، یک پاکسازی و مراقبت روتین از پوست است. اکثر افراد با گذشت سن، نیاز به انجام مداوم آن دارند تا پوستی شاداب و زیبا داشته باشند.

این شیوه به ایجاد بافتی نرم و لطیف در پوست صورت کمک می کند، آثار زخم های سطحی و اندازه ی منافذ و میزان تجمع رنگدانه ها را که به عنوان لکه های سنی می شناسیم کاهش می دهد. میکرودرم ابریشن این کار را به راحتی با سرم های با تکنولوژی بالا و محصولات مراقبت از پوست که به لایه های عمیق پوست نفوذ می کنند انجام می دهد. همچنین به ساخت کلاژن که باعث پر و جوان شدن پوست می شود کمک می کند.

زیبا سازی صورت

لیزر برای جوانسازی پوست

بازسازی (جوان سازی) پوست با لیزر، درمانی است برای کاهش چین و چروک ها و بی نظمی های پوست صورت از جمله لکه ها یا جوش ها.
در این تکنیک، پرتوهای نور به صورت متمرکز و ضربان دار و کوتاه و مستقیم بر سطح پوست نامنظم هدایت شده و لایه های پوستی را لایه به لایه به طور دقیق از بین می برد. این روش محبوب به نام تبخیر با لیزر نیز شناخته می شود.

لیزر CO2 فرکشنال

دو نوعی که اخیراً در جوان سازی با لیزر بیش تر استفاده می شوند عبارتند از دی اکسید کربن (CO2) و اربیوم. هر لیزر سلولهای پوستی را که در سطح آسیب دیده اند تبخیر می کند. اطلاعات مفید و پاسخ سوالات در زمینه لیزر فرکشنال

یکی از بهترین روشهای جوان سازی پوست، استفاده از لیزر CO2 فرکشنال است، که یک درمان غیر تهاجمی است و با استفاده از انرژی نور رشد طبیعی کلاژن را تحریک کرده، منافذ پوست را بهبود بخشیده، پیگمانتاسیون ( تجمع رنگ دانه ها ) نامنظم را از بین برده و خطوط و چین و چروک ها را کاهش می دهد.

لیزر باعث تحریک تولید کلاژن در پوست شده و این کلاژن جدید تولید شده می تواند خطوط و چین و چروک ها را کاهش دهد. علاوه بر این، نور لیزر در لکه های ناشی از افزایش سن و سایر رنگدانه ها نفوذ می کند. گزارشات بیماران و همچنین مطالعات انجام شده تایید کرده اند که جوان سازی پوست با لیزر باعث ایجاد ظاهری شاداب، نرمی بافت پوست و حتی کاهش اندازه روزنه های پوست می شود.

به خاطر داشته باشیم که بهترین زمان استفاده از این شیوه، نیمه دوم سال است، چراکه پس از لیزر، باید از آفتاب دوری نمایید.

زیباسازی صورت

RF

استفاده از تکنولوژی انقلابی RF باعث برداشت بافت جوشگاه زخم ها، کاهش جوشگاه های فرورفته، جوان سازی پوست، کاهش چین و چروک ها و ترک خوردگی ها بدون وجود خطرات جراحی است. درمان با آن موثرتر از دیگر درمان های موجود در بازار است و همچنین درد کم تری داشته و خطرات کم تری نسبت به دیگر درمان ها همچون روش Fraxel دارد.

این درمان با ورود سوزن های میکرو متعدد و گرمایش عمقی به درم (لایه ی دوم) پوست ناحیه ی هدف، باعث تحریک تولید طبیعی کلاژن می شود و در نهایت اجازه ی بازسازی پوست در طول زمان را خواهد داد و در نتیجه ایمن ترین، پیشرفته ترین روش درمان غیر جراحی در بازار امروز است.

{ در این مرکز RF توسط جدیدترین دستگاه، بنام Scarlet انجام می گیرد. در این دستگاه، هر نوبت از سوزن های شخصی استفاده می شود؛ و پس از اتمام جهت استفاده در نوبت های بعدی به بیمار تحویل می گردد. }

حرف آخر

جوانسازی پوست امروزه مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته و با توجه به پیشرفت علم و دستیابی به شیوه هایی با نتایج راضی کننده، کم ضرر و مقرون به صرفه، روز به روز بیشتر در معرض توجه قرار می گیرد. در این نوشته تلاش کردیم تا مهمترین شیوه های زیبا سازی و جوانسازی پوست را با شما مرور کنیم، بلکه به شناخت و تصمیم گیری بهتر شما درباره این شیوه ها کمک کرده باشیم. برای مطالعه بیشتر درباره این مبحث می توانید به این لینک مراجعه نمایید و درصورتیکه سوالی دارید آن را از طریق بخش پرسش و پاسخ با ما در میان بگذارید.

برای مشاوره و رزرو وقت فرم زیر را پر کنید:

پیشنهاد ما:

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر ارام چهارشنبه ۴ مرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 196 مشاهده پرسش
    سلام من 20سالمه ولی پوستم همش جوش میزنه از 12سالکی اینجوریم کمکم کنیر ممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده چهارشنبه ۴ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام عزیزم برای درمان جوش حتما باید از نزدیک معاینه شوید، نتایج آزمایشات و احتمالات سونوگرافی هم بررسی شود و بر اساس نوع جوش ها درمان را آغاز میکنیم زمانی که جوش ها به طور کامل از بین رفتند درمان جای آنها را آغاز میکنیم
  • تصویر کاربر سميه سه شنبه ۲۰ تیر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 360 مشاهده پرسش
    سلام ..ايا شما ليزر اسكارلت هم داريد..در صورت موجود قيمت بابت هر جلسه چقدر مي شود؟ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده سه شنبه ۲۰ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام اسکارلت نام برند می باشد، تکنولوژی این دستگاه امواج رادیوفرکوئنسی می باشد
      بله ما هم RF Fractional و Thermal RF انجام می دهیم، اما نه با برند اسکارلت
      همچنین شما باید از نزدیک معاینه شوید تا تشخیص داده آیا انجام RF به صلاح وضعیت پوست شما هست یا خیر
      هر جلسه حدودا 300 تومان
  • تصویر کاربر سارا شنبه ۱۰ تیر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 742 مشاهده پرسش
    سلام پروتز دائمی لب و گونه چه قیمتی هستش؟ و زاویه دار کردن فک؟ و پروتز سینه و گونه
    قبلا ژل و چربی زدم برگشته چند ماهه
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۱۰ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام عزیزم
      استفاده از هر گونه ماده مصنوعی که ماندگاری طولانی داشته باشد در صورت در کل دنیا منسوخ شده است، این ژل های که اصطلاحا دائم یا ماندگاری طولانی داشتند چون بر پایه مواد مصنوعی و شیمایی داشتند به علت عوارض وحشتناک کنار گذاشته شدند
      در عمل های زیبایی (چه جراحی چه غیر جراحی) دنبال روش های دائم نباشید چون در دنیا وجود ندارد
      مطلب زیر را حتما مطالعه کنید:

      https://drmajidzadeh.com/187
  • تصویر کاربر سارا شنبه ۳ تیر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 175 مشاهده پرسش
    برای کسانی که شرایط مراجعه به کلینیک دکتر مجیدزاده را نداشته باشند به چه طریقی می توان ژل های تئوسیال و تهیه کرد؟با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۳ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام، باید به مراکزی مراجعه کنید که حتما از این ژل های استفاده کنند، چون تمایل به استفاده از ژل های ارزان قیمت بسیار است مراکز کمتری این مارک ها دارند، اگر خودتان هم بخواهید به صورت تکی تهیه فرمایید قیمت آن گرانتر خواهد بود. اما معمولا داروخانه های معتبر در تهران مارک استایلج فرانسه و تئوسیال سوئیس را دارند، البته به خاطر داشته باشید بسته بندی این ژل های حاوی دو سی سی است.
درحال دریافت اطلاعات

با ربات تلگرام دکتر گیتا مجید زاده

جواب پرسش های خود را سریع تر دریافت کنید!

برای مشاوره و رزرو وقت فرم زیر را پر کنید:

پرسش از دکتر