بیماری پوست مرغی

درمان پوست مرغی و علت پوست مرغی شدن بدن

نویسنده: دکتر گیتا مجیدزاده

بهمن 7, 1396
بازدید: 170409

نویسنده: دکتر گیتا مجیدزاده

بهمن 7, 1396
بازدید: 170409

فهرست مطالب

عارضه پوست مرغی یا کراتوزیس پیلاریس یک بیماری بسیار شایع پوستی بوده که افراد را در همه ی رده های سنی درگیر می کند. کراتوزیس پیلاریس ممکن است از نظر زیبایی ناخوشایند باشد، اما برای سلامتی کاملا بی ضرر است.

پوست مرغی چیست ؟ عارضه پوست مرغی (دون دون شدن پوست) یک بیماری خوش خیم بوده که با تعداد زیادی زائده ی کوچک و قرمز یا در درجه ی نخست لکه های تیره ی اطراف فولیکول های مو در قسمت فوقانی بازو، پاها، باسن و گاهی اوقات گونه ها خود را نشان می دهد. کراتوزیس پیلاریس باعث ایجاد حالتی شبیه پوست مرغ و دون دون می شود.  این بیماری حتی در افراد کاملا سالم نیز شایع است.

 چه کسی ممکن است به بیماری پوست مرغی مبتلا شود؟

همه ی افراد می توانند به کراتوزیس پیلاریس یا بیماری پوست مرغی مبتلا شوند. اگرچه این بیماری پوستی بیشتر در کودکان و نوجوانان شایع است، اما به فراونی در بالغین نیز مشاهده می شود. خانم ها در مقایسه با آقایان بیشتر به این بیماری مبتلا می شوند. هرچند عارضه پوست مرغی ممکن است در هر سنی بروز یابد، سن بروز بیماری معمولا ده سال اول زندگی بوده و ممکن است در طی بلوغ بدتر شود.

[irp posts=”1518″ name=”10 خاصیت فوق العاده چای سبز برای پوست و مو”]

به نظر می رسد این بیماری ارثی باشد و معمولا در افراد دوقلو به طور همسان دیده می شود. این بیماری همچنین در کسانی که بیماری پوستی درماتیت آتوپیک (نوعی التهاب پوستی ارثی) و یا افرادی که پوست خشک دارند مشاهده می شود. در ادامه به علت پوست مرغی شدن بدن ز( دلیل دون دون شدن پوست) میپردازیم. آیا پماد ترتینوئین برای پوست مرغی مفید است؟

عکس پوست مرغی

علت پوست مرغی شدن بدن چیست؟

علت دون دون شدن پوست چیست ؟ علت اصلی این بیماری ناشناخته است. به نظر میرسد این بیماری با اشکال در ساخت بیش از حد کراتین در پوست مرتبط باشد. افراد مبتلا به کراتوزیس پیلاریس یک نقص ژنتیکی مستعد کننده داشته و بقیه اعضای خانواده ی آن ها نیز تحت تاثیر قرار می گیرند. کراتوزیس پیلاریس میتواند به همراه ایکتیوزیس ولگاریس، پوست خشک، آلرژی تنفسی فصلی (تب یونجه)، رینیت (التهاب مخاط بینی)، آسم، اگزما و درماتیت آتوپیک خود را نشان دهد. خواص روغن بادام برای دور چشم را بخوانید.

 برآمدگی های کراتوزیس پیلاریس به نظر می رسد که در اثر تجمع مقادیر اضافی کراتین که از لایه ی سطحی پوست در فولیکول های موی فرد منشا می گیرند به وجود آمده باشند. اگر پوست زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار بگیرد، یک ضخیم شدگی خفیف و سوراخ هایی در فولیکول مو مشاهده می شود. لایه ی فوقانی پوست ممکن است دارای گشاد شدگی عروق سطحی باشد که سبب ایجاد پوستی قرمز و یا ظاهر گُر گرفته می شود.

علائم بیماری پوست مرغی چیست؟

معمولا بیماران کراتوزیس پیلاریس با بثورات پراکنده و خفیف خیلی کوچک قرمز یا برآمدگی های تیره مشخص می شوند. ناحیه  درگیر ممکن است ظاهری طبیعی یا کاغذ مانند داشته باشد. بعضی از برآمدگی ها ممکن است کمی قرمز باشند، حتی ممکن است هاله ای قرمز داشته باشند که به معنی التهاب است.

 گاهی اوقات امکان دارد موهای کوچک در زیر برآمدگی ها وجود داشته باشند. بیماران ممکن است از پوست زبر و ظاهر نامرتب و بد پوستشان در اثر عوارض بیماری ناراضی باشند. گونه ها ممکن است صورتی، قرمز، گرگرفته و حتی ظاهری با پوست پوست های کوچک داشته باشند.

درمان پوست مرغی

چه پزشکی بیماری پوست مرغی را درمان می کند؟

خیلی از متخصص های عمومی و متخصصان اطفال می توانند این بیماری را تشخیص داده و آن را درمان کنند. گاهی اوقات ممکن است نیاز به ارجاع به متخصص پوست باشد.

پزشکان چگونه بیماری پوست مرغی را تشخیص می دهند؟

تشخیص این بیماری بسیار ساده بوده و بر پایه ی شواهد پوستی معمول آن روی نواحی مشخصی مانند قسمت فوقانی بازو می باشد. سابقه ی خانوادگی کراتوزیس پیلاریس بسیار کمک کننده و مهم است، زیرا این بیماری با مسائل ژنتیکی ارتباط قوی ای دارد. تشخیص با معاینه ی بالینی پزشک تایید میشود.

آیا آزمایشاتی برای کمک به تشخیص بیماری پوست مرغی وجود دارند؟

از آن جا که وجود کراتوزیس پیلاریس به راحتی قابل تشخیص است، تست آزمایشگاهی خاصی برای تشخیص آن نیاز نیست. نمونه برداری پوست ممکن است برای بیماران غیر معمول یا افرادی با درگیری گسترده کمک کننده باشد.

آیا رژیم غذایی با بیماری پوست مرغی ارتباط دارد؟

رژیم غذایی روی کراتوزیس پیلاریس تاثیری ندارد. کمبود ویتامین آ ممکن است باعث بروز علائمی شبیه به کراتوزیس پیلاریس شود، اما این شرایط باعث ایجاد بیماری پوست مرغی نمیشود. مقاله ما در مورد برداشتن خال را مطالعه نمایید.
علت دون دون شدن پوست

آیا کراتوزیس پیلاریس قابل درمان است؟

می توان گفت درمان شناخته شده ای برای این بیماری وجود ندارد. این بیماری بعضی اوقات خود به خود و بدون درمان از بین میرود. آیا برای کراتوزیس پیلاریس داروهای خانگی ای وجود دارد؟

[irp posts=”1362″ name=”استفاده از درمارولر برای رفع جای جوش و ترک پوستی”]

برای بهبود آن موارد زیر را انجام دهید:

۱- از خشک شدن پوستتان با انجام اقدامات لازم جلوگیری کنید، به خصوص در ماه های سرد سال
۲- از صابون های ملایم استفاده کنید.
۳- برای لکه های پوستی از لوسیون های مخصوص آن استفاده کنید.
۴- روزی دو بار ناحیه ی مربوطه را با لوسیون ماساژ دهید.
برای بهبود آن موارد زیر را انجام ندهید:
۱- از صابون ها و پاک کننده های تند استفاده نکنید.
۲- سعی نکنید ناحیه مربوطه را خراش دهید تا از بین برود.
۳- بعد از استفاده از کرم های موضعی انتظار بهبودی فوری نداشته باشید.

۴- هیچ وقت نا امید نشوید.

پماد برای رفع پوست مرغی

برای درمان پوست مرغی چه کنیم؟

برای از بین بردن پوست مرغی چه کنیم ؟ برای کنترل کراتوزیس پیلاریس و بهبود پوست درمان های مختلف و متنوعی وجود دارد. اغلب بعد از یک مدت چرب کردن پوست بهبودی موقت خوبی حاصل می شود. به عنوان یک قانون کلی، نیاز است درمان ادامه داشته باشد. با این وجود که درمان قطعی کاملی برای کراتوزیس پیلاریس وجود ندارد، برای بهبود علائم آن لوسیون ها و کرم های پوستی مختلفی وجود دارند. باید این موضوع را در نظر بگیرید که درمان های مختلف، در همه ی افراد یکسان نبوده و پاسخ دهی متفاوتی دارند. از بین بردن کامل بیماری احتمالا ممکن نیست. در خیلی افراد ممکن است کراتوزیس پیلاریس خود به خود و بدون هیچ درمانی بهبود یابد. جه کرم برای پوست مرغی مفید است ؟

پماد برای رفع پوست مرغی

لایه بردار قوی برای پوست مرغی چیست ؟ برای جلوگیری از خشک شدن پوست اقدامات لازم مانند استفاده از صابون پاک کننده ی ملایم را انجام دهید. چرب کردن پوست در بیشتر موارد اصلی ترین درمان در اکثر افراد است. افرادی که به بیماری خفیف مبتلا شده اند ممکن است با استفاده از مرطوب کننده های بدون نسخه مانند کتافیل یا لوسیون لوبریدرم بهبود یابند. به علاوه برای افرادی که بیماری جدی تری دارند لوسیون هایی مانند لوسیون لاکتیک اسید، لوسیون آلفا هیدروکسی اسید، کرو اوره، سالیسیلیک اسید و کرم های موضعی استروئیدی ممکن است مفید باشند.

ناحیه ی مربوطه باید روزی یک یا دو بار با پاک کننده هایی که نام برده شد ششسته شود. لوسیون ها باید روزی یک تا دو بار در ناحیه مربوطه ماساژ داده شوند. پوست خشک و تحریک شده را باید فقط با مرطوب کننده های ملایم درمان کرد تا التهاب آن کاملا برطرف شود.

ندرتا ممکن است پزشکان کرم های موضعی استروئیدی را برای پوست هایی که خارش داشته و قرمز شده اند، برای ۷ تا ۱۰ روز تجویز کنند. در مورد رفع سریع ترک های پوستی بیشتر بدانید.

[irp posts=”4076″ name=”استفاده از سرکه سیب برای جوانسازی پوست”]

درمان پوست مرغی با لیزر

خیلی از درمان ها مانند لیزر کربن دیا اکسید برای کراتوزیس پیلاریس امتحان شده اند و نتایج مختلفی داشته اند. به این دلیل که هیچ درمان قطعی شناخته شده ای برای کراتوزیس پیلاریس وجود ندارد، مهم است که در برخورد با آن احتیاط بیشتری داشته و انتظار بهبود سریع نداشته باشید.

به این دلیل که این بیماری یک بیماری مزمن بوده و نیاز به نگهداری طولانی مدت دارد، ممکن است خیلی از درمان ها نیاز به تکرار داشته یا نیاز باشد تا طولانی مدت استفاده شوند.

برای مشاوره و رزرو وقت فرم زیر را پر کنید:

پیشنهاد ما:

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر الهه سه شنبه ۲۶ مهر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 116 مشاهده پرسش
    سلام خانم هستم ۲۴ساله پوست باسنم دون دونه زبره وتیرس.آیاراه درمان داره اگ امکان داره پمادی پیشنهاد بدیدکه از داروخونه بخرم
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده سه شنبه ۲۶ مهر ۱( 1 سال پیش)

      سلام وقت بخیر 

      عزیزم حتما باید از نزدیک ویزیت بشین و نوع پوستتون بررسی بشه اما با توجه به توضیحاتتون احتمال داشتن پوست مرغی بسیار زیاد هست که بعد از ویزیت حضوری میشه اظهار نظر قطعی کرد 

      عارضه پوست مرغی یا کراتوزیس پیلاریس یک بیماری بسیار شایع پوستی بوده که افراد را در همه ی رده های سنی درگیر می کند. کراتوزیس پیلاریس ممکن است از نظر زیبایی ناخوشایند باشد، اما برای سلامتی کاملا بی ضرر است.

       عارضه پوست مرغی (دون دون شدن پوست) یک بیماری خوش خیم بوده که با تعداد زیادی زائده ی کوچک و قرمز یا در درجه ی نخست لکه های تیره ی اطراف فولیکول های مو در قسمت فوقانی بازو، پاها، باسن و گاهی اوقات گونه ها خود را نشان می دهد. کراتوزیس پیلاریس باعث ایجاد حالتی شبیه پوست مرغ و دون دون می شود.  این بیماری حتی در افراد کاملا سالم نیز شایع است

      ای بهبود آن موارد زیر را انجام دهید:

      ۱- از خشک شدن پوستتان با انجام اقدامات لازم جلوگیری کنید، به خصوص در ماه های سرد سال
      ۲- از صابون های ملایم استفاده کنید.
      ۳- برای لکه های پوستی از لوسیون های مخصوص آن استفاده کنید.
      ۴- روزی دو بار ناحیه ی مربوطه را با لوسیون ماساژ دهید.
      برای بهبود آن موارد زیر را انجام ندهید:
      ۱- از صابون ها و پاک کننده های تند استفاده نکنید.
      ۲- سعی نکنید ناحیه مربوطه را خراش دهید تا از بین برود.
      ۳- بعد از استفاده از کرم های موضعی انتظار بهبودی فوری نداشته باشید.

  • تصویر کاربر ملودی شنبه ۳۰ مهر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 116 مشاهده پرسش
    سلام من قبلا از کراپیل نوروا استفاده میکردم برای داخل حمام هم از فوم شستشوی بدن استفاده میکردم که عالی بودن ولیمتاسفنه هیچ کدوم دیگه پیدا نمیشه، الان کراپیل داروخانه دست ساز برام درست کرده استفاده میکنم ولی نمیدونم برای داخل حمام و لیف زدن از چه شوینده ای استفاده کنم لطفا برای شستن پوست داخل حمام راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۳۰ مهر ۱( 1 سال پیش)

      سلام وقت بخیر 

      شما میتونین از شوینده اس وی ای مخصوص پوست های چرب و یا خشک استفاده کنید 

  • تصویر کاربر زندی چهارشنبه ۵ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 280 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر من بعد از دو جلسه لیزر موهای زائد بیکینی دچار مولوسکوم شدم و خیلی آزار دهندس چند جا هم رفتم دکتر گفتن باید خود بخود خوب بشه کاری نمیشه کرد حالا میخام ببینم چه کاری باید انجام بدم ک از شرشون خلاص بشم و بدلیل دوری مسیر میخام ببیم اگه کاری میشه کرد برای ویزیت بیام مطب اگر نه ک هیچی
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده چهارشنبه ۵ آبان ۰( 2 سال پیش)
      سلام وقت بخیر حتما باید درمان مولوسکوم رو شروع کنید و زمانی که برطرف شد لیزر موهای زاید رو شروع کنید اگر به صورت حضوری نمیتونین تشریف بیارین به صوت انلاین از وب سایت وقت بگیرین پزشک مجموعه ما باهاتون تماس تصویری خواهند داشت
  • تصویر کاربر شقایق شنبه ۲۵ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 391 مشاهده پرسش
    سلام من کل پاهام به شدتتتتت پوست مرغی شده و با کلی لوسیون و روغن و.... تا میتونم بهش رسیدگی میکنم اما متاسفانه هیچ جوابی نگرفتم شما بهترین و سریع ترین راه حلی که دارید چیه؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۲۵ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      سلام وقت بخیر لطفا لیف نکشید و در اسرع وقت تشریف بیارین تا توسط پزشک متخصص مجموعه ما ویزیت بشین
    2. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۲۵ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      شما میتونین با همکارانم در بخش روابط عمومی تماس بگیرین تا نزدیک ترین وقت رو براتون رزرو کنند
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر ترانه یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 433 مشاهده پرسش
    سلام.روز خوش.دخترم ۷ سالشه .از بچگی یه قسمت از پوست ساق پاش حالت پوست مرغی دونه دونه ولی رنگش همرنگ پوستشو بود.قرمزی نداشت.الان اون قسمت خوب شده.روی باباش شده.ابعادش تقریبا ۵.۵سانتب متر.میهواستم بفرمائید نیاز به درمان خاصی هست؟ ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      سلام وقت بخیر برای بررسی دقیق تر حتما باید تشریف بیارین تا از نزدیک پوست بدن دخترتون بررسی بشه و دوره درمان براشون شروع بشه
    2. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      شما میتونین همه روزه از ساعت 8 تا 10 شب با همکارانم در بخش روابط عمومی تماس بگیرین تا نزدیک ترین وقت رو براتون رزرو کنند
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر محسن یکشنبه ۱۵ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 336 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر ، میخواستم بدونم برای رفع اسکار پوست با درمارولر چند بار باید استفاده بشه با درمارولر سایز 1.5 zgts
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده یکشنبه ۱۵ تیر ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام وقت بخیر

      اطلاعات کامل در لینک زیر موجود است.

      https://drmajidzadeh.com/1362

  • تصویر کاربر Fahime یکشنبه ۱۵ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 346 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید من ۸ساله بیماری لیکن پلان دارم هیچ درمانی جواب نمیده البته خیلی خوب شدم ولی لکه های قهوه ای از بین نمیرن تازه زیادم میشه در زیر بغل ها وناحیه تناسلی این لکه ها وجود داره همه دکترای پوست رو رفتم میخوام بدونم این لکه ها هیچ وقت نمیره؟؟و پماد elidel ایا تو این بیماری موثره که ازش استفاده کنم؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده یکشنبه ۱۵ تیر ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام عزیزم

      یک نسخه ثابت برای تمام افراد موجود نیست، در این خصوص حتما باید از نزدیک معاینه شوید تا تشخیص داده شود کدام راهکار مناسب شرایط پوست شماست.

  • تصویر کاربر M یکشنبه ۲۲ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 306 مشاهده پرسش
    سلام خانم دکتر ببخشيد ليزر موهاي زاﺋد ب پوست مرغي کمک ميکنه يا بدتر ميشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده یکشنبه ۲۲ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام عزیزم

      ببینید تاثیر لیزر موهای زائد فقط بر روی رنگدانه مو هستش و درواقع پوست مرغی نوعی بیماری پوستی هست که باید بصورت جداگانه درمان شود برای اظهار نظر تخصصی لازم هست از نزدیک معاینه شوید ولی در نهایت 

      هر آنچه که نیاز است در مورد لیزر موهای زائد بدانید شامل نوع دستگاه، تعداد جلسات، هزینه ها، عوارض، درد و... در لینک زیر آمده است پس از مطالعه اگر سوالی بود بفرمایید. پس از کلیک تا باز شدن لینک اندکی تامل فرمایید، اگر باز نشد لینک زير را کپی کنید و در مرورگر گوشی Paste نمایید تا باز شود👇🏾👇🏾👇🏾 . https://drmajidzadeh.com/178 . تعرفه لیزر موهای زائد: . https://drmajidzadeh.com/1048/

  • تصویر کاربر سارا شنبه ۱۷ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 341 مشاهده پرسش
    سلام خانم دکتر. دختری 18 ساله دارم و دچار پوست مرغی بر روی صورت هست.ابا میتوان در این سن لیزر کرد؟
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۱۷ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام عزیزم

      ابتدا لازم هست از نزدیک معاینه شوید تا درمان مناسب با شرایط شما برایتان صورت گیرد.

  • تصویر کاربر پریسا دوشنبه ۱۹ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 327 مشاهده پرسش
    سلام خانم دکتر من بازوهام بشدت پوست مرغیه البته وقتی بزارم موهاش در بیاد و شیو نکنم خیلی خوب میشه و پوست مرغی کم میشه میخاستم ببینم لیزر موهای زائد میتونه خوبش کنه البته موها پرزی هستند؟
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده دوشنبه ۱۹ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام عزیزم

      مکانیزم تمام لیزرها یکسان است: جذب توسط رنگدانه ها، پس اگر مویی کرکی و بور باشد هیچ لیزری موثر نخواهد بود، اینکه گفته می شود یک دستگاهی موثر است یا خیر، اصلا چنین چیزی از نظر علمی نداریم و تبلیغات غیرواقعی است ابن رو هم باید در نظر داشته باشید که باتوجه به این موضوع که تاثیر لیزر فقط بر رنگدانه مو هست پس تاثیری بر بیماری پوست مرغی ندارد و باید بصورت جداگانه درمان شود.

درحال دریافت اطلاعات

با ربات تلگرام دکتر گیتا مجید زاده

جواب پرسش های خود را سریع تر دریافت کنید!

برای مشاوره و رزرو وقت فرم زیر را پر کنید:

پرسش از دکتر