بیماری پوست مرغی

درمان پوست مرغی و علت پوست مرغی شدن بدن

نویسنده: دکتر گیتا مجیدزاده

بهمن 7, 1396
بازدید: 170408

نویسنده: دکتر گیتا مجیدزاده

بهمن 7, 1396
بازدید: 170408

فهرست مطالب

عارضه پوست مرغی یا کراتوزیس پیلاریس یک بیماری بسیار شایع پوستی بوده که افراد را در همه ی رده های سنی درگیر می کند. کراتوزیس پیلاریس ممکن است از نظر زیبایی ناخوشایند باشد، اما برای سلامتی کاملا بی ضرر است.

پوست مرغی چیست ؟ عارضه پوست مرغی (دون دون شدن پوست) یک بیماری خوش خیم بوده که با تعداد زیادی زائده ی کوچک و قرمز یا در درجه ی نخست لکه های تیره ی اطراف فولیکول های مو در قسمت فوقانی بازو، پاها، باسن و گاهی اوقات گونه ها خود را نشان می دهد. کراتوزیس پیلاریس باعث ایجاد حالتی شبیه پوست مرغ و دون دون می شود.  این بیماری حتی در افراد کاملا سالم نیز شایع است.

 چه کسی ممکن است به بیماری پوست مرغی مبتلا شود؟

همه ی افراد می توانند به کراتوزیس پیلاریس یا بیماری پوست مرغی مبتلا شوند. اگرچه این بیماری پوستی بیشتر در کودکان و نوجوانان شایع است، اما به فراونی در بالغین نیز مشاهده می شود. خانم ها در مقایسه با آقایان بیشتر به این بیماری مبتلا می شوند. هرچند عارضه پوست مرغی ممکن است در هر سنی بروز یابد، سن بروز بیماری معمولا ده سال اول زندگی بوده و ممکن است در طی بلوغ بدتر شود.

[irp posts=”1518″ name=”10 خاصیت فوق العاده چای سبز برای پوست و مو”]

به نظر می رسد این بیماری ارثی باشد و معمولا در افراد دوقلو به طور همسان دیده می شود. این بیماری همچنین در کسانی که بیماری پوستی درماتیت آتوپیک (نوعی التهاب پوستی ارثی) و یا افرادی که پوست خشک دارند مشاهده می شود. در ادامه به علت پوست مرغی شدن بدن ز( دلیل دون دون شدن پوست) میپردازیم. آیا پماد ترتینوئین برای پوست مرغی مفید است؟

عکس پوست مرغی

علت پوست مرغی شدن بدن چیست؟

علت دون دون شدن پوست چیست ؟ علت اصلی این بیماری ناشناخته است. به نظر میرسد این بیماری با اشکال در ساخت بیش از حد کراتین در پوست مرتبط باشد. افراد مبتلا به کراتوزیس پیلاریس یک نقص ژنتیکی مستعد کننده داشته و بقیه اعضای خانواده ی آن ها نیز تحت تاثیر قرار می گیرند. کراتوزیس پیلاریس میتواند به همراه ایکتیوزیس ولگاریس، پوست خشک، آلرژی تنفسی فصلی (تب یونجه)، رینیت (التهاب مخاط بینی)، آسم، اگزما و درماتیت آتوپیک خود را نشان دهد. خواص روغن بادام برای دور چشم را بخوانید.

 برآمدگی های کراتوزیس پیلاریس به نظر می رسد که در اثر تجمع مقادیر اضافی کراتین که از لایه ی سطحی پوست در فولیکول های موی فرد منشا می گیرند به وجود آمده باشند. اگر پوست زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار بگیرد، یک ضخیم شدگی خفیف و سوراخ هایی در فولیکول مو مشاهده می شود. لایه ی فوقانی پوست ممکن است دارای گشاد شدگی عروق سطحی باشد که سبب ایجاد پوستی قرمز و یا ظاهر گُر گرفته می شود.

علائم بیماری پوست مرغی چیست؟

معمولا بیماران کراتوزیس پیلاریس با بثورات پراکنده و خفیف خیلی کوچک قرمز یا برآمدگی های تیره مشخص می شوند. ناحیه  درگیر ممکن است ظاهری طبیعی یا کاغذ مانند داشته باشد. بعضی از برآمدگی ها ممکن است کمی قرمز باشند، حتی ممکن است هاله ای قرمز داشته باشند که به معنی التهاب است.

 گاهی اوقات امکان دارد موهای کوچک در زیر برآمدگی ها وجود داشته باشند. بیماران ممکن است از پوست زبر و ظاهر نامرتب و بد پوستشان در اثر عوارض بیماری ناراضی باشند. گونه ها ممکن است صورتی، قرمز، گرگرفته و حتی ظاهری با پوست پوست های کوچک داشته باشند.

درمان پوست مرغی

چه پزشکی بیماری پوست مرغی را درمان می کند؟

خیلی از متخصص های عمومی و متخصصان اطفال می توانند این بیماری را تشخیص داده و آن را درمان کنند. گاهی اوقات ممکن است نیاز به ارجاع به متخصص پوست باشد.

پزشکان چگونه بیماری پوست مرغی را تشخیص می دهند؟

تشخیص این بیماری بسیار ساده بوده و بر پایه ی شواهد پوستی معمول آن روی نواحی مشخصی مانند قسمت فوقانی بازو می باشد. سابقه ی خانوادگی کراتوزیس پیلاریس بسیار کمک کننده و مهم است، زیرا این بیماری با مسائل ژنتیکی ارتباط قوی ای دارد. تشخیص با معاینه ی بالینی پزشک تایید میشود.

آیا آزمایشاتی برای کمک به تشخیص بیماری پوست مرغی وجود دارند؟

از آن جا که وجود کراتوزیس پیلاریس به راحتی قابل تشخیص است، تست آزمایشگاهی خاصی برای تشخیص آن نیاز نیست. نمونه برداری پوست ممکن است برای بیماران غیر معمول یا افرادی با درگیری گسترده کمک کننده باشد.

آیا رژیم غذایی با بیماری پوست مرغی ارتباط دارد؟

رژیم غذایی روی کراتوزیس پیلاریس تاثیری ندارد. کمبود ویتامین آ ممکن است باعث بروز علائمی شبیه به کراتوزیس پیلاریس شود، اما این شرایط باعث ایجاد بیماری پوست مرغی نمیشود. مقاله ما در مورد برداشتن خال را مطالعه نمایید.
علت دون دون شدن پوست

آیا کراتوزیس پیلاریس قابل درمان است؟

می توان گفت درمان شناخته شده ای برای این بیماری وجود ندارد. این بیماری بعضی اوقات خود به خود و بدون درمان از بین میرود. آیا برای کراتوزیس پیلاریس داروهای خانگی ای وجود دارد؟

[irp posts=”1362″ name=”استفاده از درمارولر برای رفع جای جوش و ترک پوستی”]

برای بهبود آن موارد زیر را انجام دهید:

۱- از خشک شدن پوستتان با انجام اقدامات لازم جلوگیری کنید، به خصوص در ماه های سرد سال
۲- از صابون های ملایم استفاده کنید.
۳- برای لکه های پوستی از لوسیون های مخصوص آن استفاده کنید.
۴- روزی دو بار ناحیه ی مربوطه را با لوسیون ماساژ دهید.
برای بهبود آن موارد زیر را انجام ندهید:
۱- از صابون ها و پاک کننده های تند استفاده نکنید.
۲- سعی نکنید ناحیه مربوطه را خراش دهید تا از بین برود.
۳- بعد از استفاده از کرم های موضعی انتظار بهبودی فوری نداشته باشید.

۴- هیچ وقت نا امید نشوید.

پماد برای رفع پوست مرغی

برای درمان پوست مرغی چه کنیم؟

برای از بین بردن پوست مرغی چه کنیم ؟ برای کنترل کراتوزیس پیلاریس و بهبود پوست درمان های مختلف و متنوعی وجود دارد. اغلب بعد از یک مدت چرب کردن پوست بهبودی موقت خوبی حاصل می شود. به عنوان یک قانون کلی، نیاز است درمان ادامه داشته باشد. با این وجود که درمان قطعی کاملی برای کراتوزیس پیلاریس وجود ندارد، برای بهبود علائم آن لوسیون ها و کرم های پوستی مختلفی وجود دارند. باید این موضوع را در نظر بگیرید که درمان های مختلف، در همه ی افراد یکسان نبوده و پاسخ دهی متفاوتی دارند. از بین بردن کامل بیماری احتمالا ممکن نیست. در خیلی افراد ممکن است کراتوزیس پیلاریس خود به خود و بدون هیچ درمانی بهبود یابد. جه کرم برای پوست مرغی مفید است ؟

پماد برای رفع پوست مرغی

لایه بردار قوی برای پوست مرغی چیست ؟ برای جلوگیری از خشک شدن پوست اقدامات لازم مانند استفاده از صابون پاک کننده ی ملایم را انجام دهید. چرب کردن پوست در بیشتر موارد اصلی ترین درمان در اکثر افراد است. افرادی که به بیماری خفیف مبتلا شده اند ممکن است با استفاده از مرطوب کننده های بدون نسخه مانند کتافیل یا لوسیون لوبریدرم بهبود یابند. به علاوه برای افرادی که بیماری جدی تری دارند لوسیون هایی مانند لوسیون لاکتیک اسید، لوسیون آلفا هیدروکسی اسید، کرو اوره، سالیسیلیک اسید و کرم های موضعی استروئیدی ممکن است مفید باشند.

ناحیه ی مربوطه باید روزی یک یا دو بار با پاک کننده هایی که نام برده شد ششسته شود. لوسیون ها باید روزی یک تا دو بار در ناحیه مربوطه ماساژ داده شوند. پوست خشک و تحریک شده را باید فقط با مرطوب کننده های ملایم درمان کرد تا التهاب آن کاملا برطرف شود.

ندرتا ممکن است پزشکان کرم های موضعی استروئیدی را برای پوست هایی که خارش داشته و قرمز شده اند، برای ۷ تا ۱۰ روز تجویز کنند. در مورد رفع سریع ترک های پوستی بیشتر بدانید.

[irp posts=”4076″ name=”استفاده از سرکه سیب برای جوانسازی پوست”]

درمان پوست مرغی با لیزر

خیلی از درمان ها مانند لیزر کربن دیا اکسید برای کراتوزیس پیلاریس امتحان شده اند و نتایج مختلفی داشته اند. به این دلیل که هیچ درمان قطعی شناخته شده ای برای کراتوزیس پیلاریس وجود ندارد، مهم است که در برخورد با آن احتیاط بیشتری داشته و انتظار بهبود سریع نداشته باشید.

به این دلیل که این بیماری یک بیماری مزمن بوده و نیاز به نگهداری طولانی مدت دارد، ممکن است خیلی از درمان ها نیاز به تکرار داشته یا نیاز باشد تا طولانی مدت استفاده شوند.

برای مشاوره و رزرو وقت فرم زیر را پر کنید:

پیشنهاد ما:

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۱۶ فروردین ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 180 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید
    دکتر من 5 عدد زگیل تناسلی توسط عفونت HPV دارم
    میخواستم هزینه برداشتن و روش اون رو بپرسم
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده پنجشنبه ۱۶ فروردین ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام حتما باید ابتدا از نزدیک معاینه شوید
      روزهای شنبه دوشنبه سه شنبه بعدظهر تعیین نوبت فرمایید آقای دکتر ریاحی شما رو معاینه می کنند
  • تصویر کاربر مهيار سه شنبه ۲۲ اسفند ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 171 مشاهده پرسش
    سلام.من ١٨سالمه حدود ٣سال هست رو صورتم و پشتم جوش ميزنم.خيلي دكتر رفتم و دارو مصرف كردم ولي نتيجه نداده.آزمايش ندادم ولي احساس ميكنم كبدم چرب باشه.واقعا نميدونم از چيه اصلا قطع بشو نيست.يه جوشو خوب ميكنم فردا يه جوش ديگه ميزنم.هر جوشي هم كه ميره جاشم ميمونه.الانم ايران نيستم لطفا اگر هر كاري آزمايشي لازمه بگين كه انجام بدم مرسي.
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده سه شنبه ۲۲ اسفند ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام شما در حال حاضر جوش فعال دارید، ابتدا باید از نزدیک معاینه شوید تا با درمان دارویی تمام جوش های فعال رو از بین ببریم، پس از آن با روش های عملی جای جوش ها را درمان خواهیم کرد
      روزهای شنبه دوشنبه سه شنبه تعیین نوبت فرمایید
  • تصویر کاربر الهام چهارشنبه ۲ اسفند ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 254 مشاهده پرسش
    تمامی مطالبی که بنده مطالعه کردم حاکی از آن است که لیزر فرکشنال CO2 برای اسکار و جای جوش کمترین درد و زخم و التهاب پس از انجام را بهمراه دارد . درصورتیکه 1 بار انجام دادم و بسیار دردناک و همراه با زخمها و خونابه ی بسیار بخصوص در روز اول بود. (به گفته پزشک انرژی 200 برایم استفاده شد) البته تا 1هفته پس از انجام زخمها از بین رفت و تا الان که 45 روز گذشته هیچ گونه اثر مطلوبی احساس نکردم. سوالم این است که اولا آن مقدار دردو التهاب طبیعی است و اینکه چرا هیچگونه تاثیر محسوسی ندیدم. برای جلسه آینده مردد هستم که مجدد مراجعه کنم یا خیر.
    سپاسگزار میباشم اگر بنده را راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده چهارشنبه ۲ اسفند ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام عزیزم برای اظهار نظر در این خصوص حتما باید از نزدیک معاینه شوید
  • تصویر کاربر ســهیــلــا چهارشنبه ۲ اسفند ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 275 مشاهده پرسش
    چــنــد ســالــے هســت روے گــونــه هام یــه تــیــڪــه بــه انــدازه ے ے ســڪــه ے ڪــوچــولــو لــڪ قــهوه اے ڪــمــرنــگ افــتــاده دڪــتــر پــوســت هم رفــتــم امــا درســت نــشــد لــیــزر مــیــتــونــه درســتــش ڪــنــه
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده چهارشنبه ۲ اسفند ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام لکه ها انواع مختلف دارند و بدون معاینه نمی توان صد در صد گفت که قابل درمان است یا خیر باید حتما از نزدیک معاینه شوید
      روزهای شنبه دوشنبه سه شنبه بعدظهر تعیین نوبت فرمایید
  • تصویر کاربر ملیحه پنجشنبه ۱۹ بهمن ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 149 مشاهده پرسش
    هزینه لیزر برای رفع تیرگی و گودی زیر چشم جلسه ای چقدر هست؟ ♥️ برای هر سه متد فیلر و مزو و کربوکسی
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده پنجشنبه ۱۹ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام فیلر حتما باید اول از نزدیک معاینه شوید
      اما مزوتراپی زیر چشم و کربوکسی تراپی هر کدام جلسه ای 150 تومان
  • تصویر کاربر فاطمه شنبه ۷ بهمن ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 166 مشاهده پرسش
    Fatima:
    با سلام .مدتی است که( حدودا دو ماه) صورتم جوش های زیرپوستی زیادی میزنه قبلن هم بود ولی نه خیلی زیاد. الان به حدی زیاد شده که پوستم رو ناصاف کرده و برجستگیهاش مشخصه و گاها خودم با سوزن تخلیه میکنم ولی فایده ای نداره و بیشتر شده و جاش روی صورتم لک شده. خواستم در این مورد راهنماییم کنید و اگه لازم شد حضوری خدمتتون برسم. با تشکر?
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۷ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام برای درمان جوش حتما باید از نزدیک معاینه شوید
      روزهای شنبه دوشنبه سه شنبه بعدظهر تعیین نوبت فرمایید
  • تصویر کاربر سما شنبه ۷ بهمن ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 193 مشاهده پرسش
    اگر درصد بهبودی 30 تا 60 درصد هست عمل بینی فقط همون قسمت میتونه 100 درصدش کنه؟ و اینکه اون جای ابله مال 11 سال پیش هست
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۷ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام عزیزم تعداد سوالاتی که ما در روز پاسخ میدهیم بالای 100 عدد است، شما سوالتون رو در قالب سوال جدید مطرح کردید و ما نمی دانیم مشکل شما چه بوده است
  • تصویر کاربر منصور سه شنبه ۲۶ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 204 مشاهده پرسش
    با سلام وخسته نباشید . دختر 12 ساله ای دارم که مدتی است دائما بدنش را می خواراند . تمامی ملحفه ، پتو و روکش تشک خواب را عوض کردیم .سپس آزمایش خون انجام دادیم همه چیز خوب بوده سپس از کبد وطحال سونوگرافی انجام دادیم همه چیز نرمال بود .و پیش دختر بردیم ولی چیزی متوجه نشد و خوااشمندم راهنمایی کنید با تشکر .از طرف دخترم .پدر
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده سه شنبه ۲۶ دی ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام از این شرح خال که صرفا بدن دختر شما خارش دارد، حقیقتا نه بنده و نه هیچ پزشک دیگری می تواند تشخیص دهد
      ایشان بایستی از نزدیک معاینه شوند روزهای شنبه دوشنبه سه شنبه تعیین نوبت فرمایید
  • تصویر کاربر الهام یکشنبه ۳ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 236 مشاهده پرسش
    برای ریزش سکه ای چه راه حلی پیشنهاد میکنید
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده یکشنبه ۳ دی ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام برای درمان ریزش سکه ای یا آلوپشیا باید حتما از نزدیک معاینه شوید روزهای شنبه دوشنبه سه شنبه بعدظهر تعیین نوبت فرمایید
  • تصویر کاربر فاطمه یکشنبه ۳ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 202 مشاهده پرسش
    درباره درمان تيرگي دور چشم درمان داعمي تيرگي دور چشم
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده یکشنبه ۳ دی ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام تیرگی دور چشم، درمان های متفاوتی مانند مزوتراپی و کربوکسی تراپی دارد که برای اظهار نظر باید از نزدیک معاینه شوید
      همچنین نه در ایران در هیچ جای دنیا رفع دائمی این مساله وجود ندارد
درحال دریافت اطلاعات

با ربات تلگرام دکتر گیتا مجید زاده

جواب پرسش های خود را سریع تر دریافت کنید!

برای مشاوره و رزرو وقت فرم زیر را پر کنید:

پرسش از دکتر