بیماری پوست مرغی

درمان پوست مرغی و علت پوست مرغی شدن بدن

نویسنده: دکتر گیتا مجیدزاده

بهمن 7, 1396
بازدید: 170618

نویسنده: دکتر گیتا مجیدزاده

بهمن 7, 1396
بازدید: 170618

فهرست مطالب

عارضه پوست مرغی یا کراتوزیس پیلاریس یک بیماری بسیار شایع پوستی بوده که افراد را در همه ی رده های سنی درگیر می کند. کراتوزیس پیلاریس ممکن است از نظر زیبایی ناخوشایند باشد، اما برای سلامتی کاملا بی ضرر است.

پوست مرغی چیست ؟ عارضه پوست مرغی (دون دون شدن پوست) یک بیماری خوش خیم بوده که با تعداد زیادی زائده ی کوچک و قرمز یا در درجه ی نخست لکه های تیره ی اطراف فولیکول های مو در قسمت فوقانی بازو، پاها، باسن و گاهی اوقات گونه ها خود را نشان می دهد. کراتوزیس پیلاریس باعث ایجاد حالتی شبیه پوست مرغ و دون دون می شود.  این بیماری حتی در افراد کاملا سالم نیز شایع است.

 چه کسی ممکن است به بیماری پوست مرغی مبتلا شود؟

همه ی افراد می توانند به کراتوزیس پیلاریس یا بیماری پوست مرغی مبتلا شوند. اگرچه این بیماری پوستی بیشتر در کودکان و نوجوانان شایع است، اما به فراونی در بالغین نیز مشاهده می شود. خانم ها در مقایسه با آقایان بیشتر به این بیماری مبتلا می شوند. هرچند عارضه پوست مرغی ممکن است در هر سنی بروز یابد، سن بروز بیماری معمولا ده سال اول زندگی بوده و ممکن است در طی بلوغ بدتر شود.

[irp posts=”1518″ name=”10 خاصیت فوق العاده چای سبز برای پوست و مو”]

به نظر می رسد این بیماری ارثی باشد و معمولا در افراد دوقلو به طور همسان دیده می شود. این بیماری همچنین در کسانی که بیماری پوستی درماتیت آتوپیک (نوعی التهاب پوستی ارثی) و یا افرادی که پوست خشک دارند مشاهده می شود. در ادامه به علت پوست مرغی شدن بدن ز( دلیل دون دون شدن پوست) میپردازیم. آیا پماد ترتینوئین برای پوست مرغی مفید است؟

عکس پوست مرغی

علت پوست مرغی شدن بدن چیست؟

علت دون دون شدن پوست چیست ؟ علت اصلی این بیماری ناشناخته است. به نظر میرسد این بیماری با اشکال در ساخت بیش از حد کراتین در پوست مرتبط باشد. افراد مبتلا به کراتوزیس پیلاریس یک نقص ژنتیکی مستعد کننده داشته و بقیه اعضای خانواده ی آن ها نیز تحت تاثیر قرار می گیرند. کراتوزیس پیلاریس میتواند به همراه ایکتیوزیس ولگاریس، پوست خشک، آلرژی تنفسی فصلی (تب یونجه)، رینیت (التهاب مخاط بینی)، آسم، اگزما و درماتیت آتوپیک خود را نشان دهد. خواص روغن بادام برای دور چشم را بخوانید.

 برآمدگی های کراتوزیس پیلاریس به نظر می رسد که در اثر تجمع مقادیر اضافی کراتین که از لایه ی سطحی پوست در فولیکول های موی فرد منشا می گیرند به وجود آمده باشند. اگر پوست زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار بگیرد، یک ضخیم شدگی خفیف و سوراخ هایی در فولیکول مو مشاهده می شود. لایه ی فوقانی پوست ممکن است دارای گشاد شدگی عروق سطحی باشد که سبب ایجاد پوستی قرمز و یا ظاهر گُر گرفته می شود.

علائم بیماری پوست مرغی چیست؟

معمولا بیماران کراتوزیس پیلاریس با بثورات پراکنده و خفیف خیلی کوچک قرمز یا برآمدگی های تیره مشخص می شوند. ناحیه  درگیر ممکن است ظاهری طبیعی یا کاغذ مانند داشته باشد. بعضی از برآمدگی ها ممکن است کمی قرمز باشند، حتی ممکن است هاله ای قرمز داشته باشند که به معنی التهاب است.

 گاهی اوقات امکان دارد موهای کوچک در زیر برآمدگی ها وجود داشته باشند. بیماران ممکن است از پوست زبر و ظاهر نامرتب و بد پوستشان در اثر عوارض بیماری ناراضی باشند. گونه ها ممکن است صورتی، قرمز، گرگرفته و حتی ظاهری با پوست پوست های کوچک داشته باشند.

درمان پوست مرغی

چه پزشکی بیماری پوست مرغی را درمان می کند؟

خیلی از متخصص های عمومی و متخصصان اطفال می توانند این بیماری را تشخیص داده و آن را درمان کنند. گاهی اوقات ممکن است نیاز به ارجاع به متخصص پوست باشد.

پزشکان چگونه بیماری پوست مرغی را تشخیص می دهند؟

تشخیص این بیماری بسیار ساده بوده و بر پایه ی شواهد پوستی معمول آن روی نواحی مشخصی مانند قسمت فوقانی بازو می باشد. سابقه ی خانوادگی کراتوزیس پیلاریس بسیار کمک کننده و مهم است، زیرا این بیماری با مسائل ژنتیکی ارتباط قوی ای دارد. تشخیص با معاینه ی بالینی پزشک تایید میشود.

آیا آزمایشاتی برای کمک به تشخیص بیماری پوست مرغی وجود دارند؟

از آن جا که وجود کراتوزیس پیلاریس به راحتی قابل تشخیص است، تست آزمایشگاهی خاصی برای تشخیص آن نیاز نیست. نمونه برداری پوست ممکن است برای بیماران غیر معمول یا افرادی با درگیری گسترده کمک کننده باشد.

آیا رژیم غذایی با بیماری پوست مرغی ارتباط دارد؟

رژیم غذایی روی کراتوزیس پیلاریس تاثیری ندارد. کمبود ویتامین آ ممکن است باعث بروز علائمی شبیه به کراتوزیس پیلاریس شود، اما این شرایط باعث ایجاد بیماری پوست مرغی نمیشود. مقاله ما در مورد برداشتن خال را مطالعه نمایید.
علت دون دون شدن پوست

آیا کراتوزیس پیلاریس قابل درمان است؟

می توان گفت درمان شناخته شده ای برای این بیماری وجود ندارد. این بیماری بعضی اوقات خود به خود و بدون درمان از بین میرود. آیا برای کراتوزیس پیلاریس داروهای خانگی ای وجود دارد؟

[irp posts=”1362″ name=”استفاده از درمارولر برای رفع جای جوش و ترک پوستی”]

برای بهبود آن موارد زیر را انجام دهید:

۱- از خشک شدن پوستتان با انجام اقدامات لازم جلوگیری کنید، به خصوص در ماه های سرد سال
۲- از صابون های ملایم استفاده کنید.
۳- برای لکه های پوستی از لوسیون های مخصوص آن استفاده کنید.
۴- روزی دو بار ناحیه ی مربوطه را با لوسیون ماساژ دهید.
برای بهبود آن موارد زیر را انجام ندهید:
۱- از صابون ها و پاک کننده های تند استفاده نکنید.
۲- سعی نکنید ناحیه مربوطه را خراش دهید تا از بین برود.
۳- بعد از استفاده از کرم های موضعی انتظار بهبودی فوری نداشته باشید.

۴- هیچ وقت نا امید نشوید.

پماد برای رفع پوست مرغی

برای درمان پوست مرغی چه کنیم؟

برای از بین بردن پوست مرغی چه کنیم ؟ برای کنترل کراتوزیس پیلاریس و بهبود پوست درمان های مختلف و متنوعی وجود دارد. اغلب بعد از یک مدت چرب کردن پوست بهبودی موقت خوبی حاصل می شود. به عنوان یک قانون کلی، نیاز است درمان ادامه داشته باشد. با این وجود که درمان قطعی کاملی برای کراتوزیس پیلاریس وجود ندارد، برای بهبود علائم آن لوسیون ها و کرم های پوستی مختلفی وجود دارند. باید این موضوع را در نظر بگیرید که درمان های مختلف، در همه ی افراد یکسان نبوده و پاسخ دهی متفاوتی دارند. از بین بردن کامل بیماری احتمالا ممکن نیست. در خیلی افراد ممکن است کراتوزیس پیلاریس خود به خود و بدون هیچ درمانی بهبود یابد. جه کرم برای پوست مرغی مفید است ؟

پماد برای رفع پوست مرغی

لایه بردار قوی برای پوست مرغی چیست ؟ برای جلوگیری از خشک شدن پوست اقدامات لازم مانند استفاده از صابون پاک کننده ی ملایم را انجام دهید. چرب کردن پوست در بیشتر موارد اصلی ترین درمان در اکثر افراد است. افرادی که به بیماری خفیف مبتلا شده اند ممکن است با استفاده از مرطوب کننده های بدون نسخه مانند کتافیل یا لوسیون لوبریدرم بهبود یابند. به علاوه برای افرادی که بیماری جدی تری دارند لوسیون هایی مانند لوسیون لاکتیک اسید، لوسیون آلفا هیدروکسی اسید، کرو اوره، سالیسیلیک اسید و کرم های موضعی استروئیدی ممکن است مفید باشند.

ناحیه ی مربوطه باید روزی یک یا دو بار با پاک کننده هایی که نام برده شد ششسته شود. لوسیون ها باید روزی یک تا دو بار در ناحیه مربوطه ماساژ داده شوند. پوست خشک و تحریک شده را باید فقط با مرطوب کننده های ملایم درمان کرد تا التهاب آن کاملا برطرف شود.

ندرتا ممکن است پزشکان کرم های موضعی استروئیدی را برای پوست هایی که خارش داشته و قرمز شده اند، برای ۷ تا ۱۰ روز تجویز کنند. در مورد رفع سریع ترک های پوستی بیشتر بدانید.

[irp posts=”4076″ name=”استفاده از سرکه سیب برای جوانسازی پوست”]

درمان پوست مرغی با لیزر

خیلی از درمان ها مانند لیزر کربن دیا اکسید برای کراتوزیس پیلاریس امتحان شده اند و نتایج مختلفی داشته اند. به این دلیل که هیچ درمان قطعی شناخته شده ای برای کراتوزیس پیلاریس وجود ندارد، مهم است که در برخورد با آن احتیاط بیشتری داشته و انتظار بهبود سریع نداشته باشید.

به این دلیل که این بیماری یک بیماری مزمن بوده و نیاز به نگهداری طولانی مدت دارد، ممکن است خیلی از درمان ها نیاز به تکرار داشته یا نیاز باشد تا طولانی مدت استفاده شوند.

برای مشاوره و رزرو وقت فرم زیر را پر کنید:

پیشنهاد ما:

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر هاله سه شنبه ۲۰ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 291 مشاهده پرسش
    سلام با تشکر از توضییحات کاملتون.من بیماری پوست مرغی دارم.۳۵سال سن دارم و دائم این بیماریم درحال پیشرفته.چون موهای بازوهام نازک بود لیزر موی زائد کمکی نکرد.من وقتی دونه های روی پوستم رو فشار میدم یک حجم سفید رنگ شبیه ریشه مو از پوستم بیرون میزنه و اون دونه تخلیه میشه ولی جای اون میمونه.آیا لیزر برای پاک کردن جای این دونه ها کمکی میکنه؟و اینکه آیا کرم کراپیل به تنهایی برای درمانم کافیه؟ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده سه شنبه ۲۰ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام عزیزم

      تاثیر لیزر موهای زائد فقط بر رنگدانه مو هست پس نمیتونه درمان مناسبی برای بیماری هایی مانند پوست مرغی باشه برای اظهار نظر تخصصی که چه روش درمانی برای شما مناسب است باید از نزدیک معاینه شوید.

  • تصویر کاربر ستاره شنبه ۲۴ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 377 مشاهده پرسش
    سلام دختر 17 ساله ای هستم ک روی کل بدنم ( پشت بازوها و کل پاهام ) دون دون های قرمز و قهوه ای وجود داره بعضیاشون برجسته هستن و بعضیاشون نه
    راه درمانش چی هس؟ خواهشا کمکم کنین چون ظاهر پوشتم واقعا نامناسبه
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۲۴ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام عزیزم

      برای اظهار نظر تخصصی لازم هست از نزدیک معاینه شوید 

  • تصویر کاربر Helia شنبه ۲۴ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 209 مشاهده پرسش
    سلام خانم دکتر.میخواستم بدونم با توجه به اطلاعاتی که درباره ی پوست مرغی دادید رفع موهای زائد از طریق اپیلاسیون کمکی میکنه؟آخه اپیلاسیون هم باعث زیر پوستی شدن موهای زائد میشه
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۲۴ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام عزیزم

      پوست مرغی نوعی بیماری پوستی هست که باید بصورت جداگانه درمان گردد برای اظهار نظر تخصصی که چه روش درمانی برایتان مناسب است باید از نزدیک معاینه شوید.

  • تصویر کاربر یاسمن پنجشنبه ۲۵ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 242 مشاهده پرسش
    سلام دکتر پاهای زخمهایی ب شکل جوش زده چندبارهم رفتم پیش متخصص ولی نمیدونن چطور درمان شه این بار بهم پماد دادن kelapil دادن ایا این پماد ب تنهایی کافیه؟
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده پنجشنبه ۲۵ مهر ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام عزيزم🌼
      براي اين مورد حتما بايد كه از نزديك معاينه بشيد .
      روزهاي شنبه الي چهارشنبه تعيين نوبت بفرماييد.🙏🏼🌸
  • تصویر کاربر یاسمن پنجشنبه ۲۵ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 175 مشاهده پرسش
    ایا پوست من دانه مرغی است؟
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده پنجشنبه ۲۵ مهر ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام عزيزم🌼
      عكستون باز نشد متاسفانه.
      بيماري پوست مرغي به هيچ عنوان در عكس مشخص نخواهد شد، حتما بايد كه از نزديك معاينه بشيد .
      اطلاعات كامل در ارتباط با بيماري پوست مرغي در لينك زير موجود ميباشد:
      https://drmajidzadeh.com/1570/بیماری-پوست-مرغی/
  • تصویر کاربر نفس چهارشنبه ۲۹ خرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 164 مشاهده پرسش
    سلام خانم دکتر روزتون بخیر
    من دچار عارضه پوست مرغی ژنتیکی هستم!
    برخی دکترها گفتند با لیزر برخی گفتن با کرم های ساختنی و برخی دیگه گفتن از کلیه و کبد چربه! چند دکتر هم ک گفتن کلا خوب تمیشه! میخواستم نظر شماروهم بدونم!؟!؟!؟
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده چهارشنبه ۲۹ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام سلامت باشید مطلب زیر را حتما بخوانید:
      https://drmajidzadeh.com/1570

  • تصویر کاربر kh جمعه ۱۵ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 171 مشاهده پرسش
    سلام
    خانم دکتر من بعد اپیلاسیون دستام کلی جوش های زیر پوستی میزنه دون دون میشه ینی همون پوست مرغی بعضی اوقاتم سفید میشه که موداخل جوشا هس وبعضی وقتام جوش سرسیاه میزنه خانم دکتر چه کرمی خوبه که اینا ازبین بردن توروخدا خیلی زشت شده دستام 😢😞
    1. تصویر کاربر kh یکشنبه ۱۹ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)
      خانم دکتر میشه بگین چه کرمی خوبه واسه این مشکل من
    2. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده جمعه ۱۵ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام 🌼
      به هر حال استفاده از روش هاي سنتي رفع موهاي زائد يه مقدار عوارض را داره كه ليزر فراگير شده، واينكه اگر ما يه كرمي رو به شما تجويز بكنيم خيلي غير علمي و تجاريه ( مثل تبليغات تلوزيوني، اينترنتي كه مثلا اين دارو براي همه مناسبه)
      پس بهتره كه حتما از نزديك معاينه بشيد.
      روزهاي شنبه تا چهارشنبه عصر ها تعيين نوبت بفرماييد.🌸🙏🏼
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر مهتاب سه شنبه ۲۵ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 249 مشاهده پرسش
    بهترین وسریعترین درمان پوست مرغی پوست چیه به نظرتون
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده سه شنبه ۲۵ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام مطلب زیر را حتما بخوانید:
      https://drmajidzadeh.com/1570

  • تصویر کاربر رها یکشنبه ۲۳ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 168 مشاهده پرسش
    سلام ببخشید دکتر من چوش های صورتم و میکنم هخواستم ببینم برای ترمیم زخم جوش هام کرم erikeh مناسبه؟
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده یکشنبه ۲۳ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام اصلا این کار رو نکنید چون با بهترین روش ها و گران ترین روش ها عملی مثل لیزر پانچ میکرونیدلینگ هم ممکن بین ۳۰ تا ۶۰ درصد بهبود پیدا کند استفاده از داروهای موضعی که تاثیر بسیار کمتری دارند

      اینکه یه نسخه ثابت برای همه تجویز کنیم کار کاملا اشتباهی است و باید از نزدیک معاینه شوید 

      روزهای شنبه دوشنبه سه شنبه بعدظهر تعیین نوبت فرمایید

  • تصویر کاربر احسان سه شنبه ۲۵ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 178 مشاهده پرسش
    سلام ،پسر۱۱ساله ام باسابقه VSD sub Aorticترمیم شده و تعویض دریچه (فلزی-سنجود)ومصرف روزانه یک ویک دوم وارفارین از ۵سالگی،که ازکودکی دچارکراتوزیس پلازیس بوده وچندبار دارو‌بانظر متخصص پوست مصرف کرده خوب شده مجددا عودکرده،درحال حاضر فقط با روغن زیتون روزی دوبارپوستشو چرب میکنم که اخیرا اصلا بهبودی نداشته است،روی هردوتا بازو عارضه بصورت وسیه وقرمز وبرجسته همچنین روی هردوتا پا مشاهده میشه که خیلی نگرانم کرده بی زحمت راهنمایی بفرمایید .باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده سه شنبه ۲۵ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام از ضایعات پوستی لطفا عکس بفرستید

درحال دریافت اطلاعات

برای مشاوره و رزرو وقت فرم زیر را پر کنید:

پرسش از دکتر