بیماری پوست مرغی

درمان پوست مرغی و علت پوست مرغی شدن بدن

نویسنده: دکتر گیتا مجیدزاده

بهمن 7, 1396
بازدید: 170615

نویسنده: دکتر گیتا مجیدزاده

بهمن 7, 1396
بازدید: 170615

فهرست مطالب

عارضه پوست مرغی یا کراتوزیس پیلاریس یک بیماری بسیار شایع پوستی بوده که افراد را در همه ی رده های سنی درگیر می کند. کراتوزیس پیلاریس ممکن است از نظر زیبایی ناخوشایند باشد، اما برای سلامتی کاملا بی ضرر است.

پوست مرغی چیست ؟ عارضه پوست مرغی (دون دون شدن پوست) یک بیماری خوش خیم بوده که با تعداد زیادی زائده ی کوچک و قرمز یا در درجه ی نخست لکه های تیره ی اطراف فولیکول های مو در قسمت فوقانی بازو، پاها، باسن و گاهی اوقات گونه ها خود را نشان می دهد. کراتوزیس پیلاریس باعث ایجاد حالتی شبیه پوست مرغ و دون دون می شود.  این بیماری حتی در افراد کاملا سالم نیز شایع است.

 چه کسی ممکن است به بیماری پوست مرغی مبتلا شود؟

همه ی افراد می توانند به کراتوزیس پیلاریس یا بیماری پوست مرغی مبتلا شوند. اگرچه این بیماری پوستی بیشتر در کودکان و نوجوانان شایع است، اما به فراونی در بالغین نیز مشاهده می شود. خانم ها در مقایسه با آقایان بیشتر به این بیماری مبتلا می شوند. هرچند عارضه پوست مرغی ممکن است در هر سنی بروز یابد، سن بروز بیماری معمولا ده سال اول زندگی بوده و ممکن است در طی بلوغ بدتر شود.

[irp posts=”1518″ name=”10 خاصیت فوق العاده چای سبز برای پوست و مو”]

به نظر می رسد این بیماری ارثی باشد و معمولا در افراد دوقلو به طور همسان دیده می شود. این بیماری همچنین در کسانی که بیماری پوستی درماتیت آتوپیک (نوعی التهاب پوستی ارثی) و یا افرادی که پوست خشک دارند مشاهده می شود. در ادامه به علت پوست مرغی شدن بدن ز( دلیل دون دون شدن پوست) میپردازیم. آیا پماد ترتینوئین برای پوست مرغی مفید است؟

عکس پوست مرغی

علت پوست مرغی شدن بدن چیست؟

علت دون دون شدن پوست چیست ؟ علت اصلی این بیماری ناشناخته است. به نظر میرسد این بیماری با اشکال در ساخت بیش از حد کراتین در پوست مرتبط باشد. افراد مبتلا به کراتوزیس پیلاریس یک نقص ژنتیکی مستعد کننده داشته و بقیه اعضای خانواده ی آن ها نیز تحت تاثیر قرار می گیرند. کراتوزیس پیلاریس میتواند به همراه ایکتیوزیس ولگاریس، پوست خشک، آلرژی تنفسی فصلی (تب یونجه)، رینیت (التهاب مخاط بینی)، آسم، اگزما و درماتیت آتوپیک خود را نشان دهد. خواص روغن بادام برای دور چشم را بخوانید.

 برآمدگی های کراتوزیس پیلاریس به نظر می رسد که در اثر تجمع مقادیر اضافی کراتین که از لایه ی سطحی پوست در فولیکول های موی فرد منشا می گیرند به وجود آمده باشند. اگر پوست زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار بگیرد، یک ضخیم شدگی خفیف و سوراخ هایی در فولیکول مو مشاهده می شود. لایه ی فوقانی پوست ممکن است دارای گشاد شدگی عروق سطحی باشد که سبب ایجاد پوستی قرمز و یا ظاهر گُر گرفته می شود.

علائم بیماری پوست مرغی چیست؟

معمولا بیماران کراتوزیس پیلاریس با بثورات پراکنده و خفیف خیلی کوچک قرمز یا برآمدگی های تیره مشخص می شوند. ناحیه  درگیر ممکن است ظاهری طبیعی یا کاغذ مانند داشته باشد. بعضی از برآمدگی ها ممکن است کمی قرمز باشند، حتی ممکن است هاله ای قرمز داشته باشند که به معنی التهاب است.

 گاهی اوقات امکان دارد موهای کوچک در زیر برآمدگی ها وجود داشته باشند. بیماران ممکن است از پوست زبر و ظاهر نامرتب و بد پوستشان در اثر عوارض بیماری ناراضی باشند. گونه ها ممکن است صورتی، قرمز، گرگرفته و حتی ظاهری با پوست پوست های کوچک داشته باشند.

درمان پوست مرغی

چه پزشکی بیماری پوست مرغی را درمان می کند؟

خیلی از متخصص های عمومی و متخصصان اطفال می توانند این بیماری را تشخیص داده و آن را درمان کنند. گاهی اوقات ممکن است نیاز به ارجاع به متخصص پوست باشد.

پزشکان چگونه بیماری پوست مرغی را تشخیص می دهند؟

تشخیص این بیماری بسیار ساده بوده و بر پایه ی شواهد پوستی معمول آن روی نواحی مشخصی مانند قسمت فوقانی بازو می باشد. سابقه ی خانوادگی کراتوزیس پیلاریس بسیار کمک کننده و مهم است، زیرا این بیماری با مسائل ژنتیکی ارتباط قوی ای دارد. تشخیص با معاینه ی بالینی پزشک تایید میشود.

آیا آزمایشاتی برای کمک به تشخیص بیماری پوست مرغی وجود دارند؟

از آن جا که وجود کراتوزیس پیلاریس به راحتی قابل تشخیص است، تست آزمایشگاهی خاصی برای تشخیص آن نیاز نیست. نمونه برداری پوست ممکن است برای بیماران غیر معمول یا افرادی با درگیری گسترده کمک کننده باشد.

آیا رژیم غذایی با بیماری پوست مرغی ارتباط دارد؟

رژیم غذایی روی کراتوزیس پیلاریس تاثیری ندارد. کمبود ویتامین آ ممکن است باعث بروز علائمی شبیه به کراتوزیس پیلاریس شود، اما این شرایط باعث ایجاد بیماری پوست مرغی نمیشود. مقاله ما در مورد برداشتن خال را مطالعه نمایید.
علت دون دون شدن پوست

آیا کراتوزیس پیلاریس قابل درمان است؟

می توان گفت درمان شناخته شده ای برای این بیماری وجود ندارد. این بیماری بعضی اوقات خود به خود و بدون درمان از بین میرود. آیا برای کراتوزیس پیلاریس داروهای خانگی ای وجود دارد؟

[irp posts=”1362″ name=”استفاده از درمارولر برای رفع جای جوش و ترک پوستی”]

برای بهبود آن موارد زیر را انجام دهید:

۱- از خشک شدن پوستتان با انجام اقدامات لازم جلوگیری کنید، به خصوص در ماه های سرد سال
۲- از صابون های ملایم استفاده کنید.
۳- برای لکه های پوستی از لوسیون های مخصوص آن استفاده کنید.
۴- روزی دو بار ناحیه ی مربوطه را با لوسیون ماساژ دهید.
برای بهبود آن موارد زیر را انجام ندهید:
۱- از صابون ها و پاک کننده های تند استفاده نکنید.
۲- سعی نکنید ناحیه مربوطه را خراش دهید تا از بین برود.
۳- بعد از استفاده از کرم های موضعی انتظار بهبودی فوری نداشته باشید.

۴- هیچ وقت نا امید نشوید.

پماد برای رفع پوست مرغی

برای درمان پوست مرغی چه کنیم؟

برای از بین بردن پوست مرغی چه کنیم ؟ برای کنترل کراتوزیس پیلاریس و بهبود پوست درمان های مختلف و متنوعی وجود دارد. اغلب بعد از یک مدت چرب کردن پوست بهبودی موقت خوبی حاصل می شود. به عنوان یک قانون کلی، نیاز است درمان ادامه داشته باشد. با این وجود که درمان قطعی کاملی برای کراتوزیس پیلاریس وجود ندارد، برای بهبود علائم آن لوسیون ها و کرم های پوستی مختلفی وجود دارند. باید این موضوع را در نظر بگیرید که درمان های مختلف، در همه ی افراد یکسان نبوده و پاسخ دهی متفاوتی دارند. از بین بردن کامل بیماری احتمالا ممکن نیست. در خیلی افراد ممکن است کراتوزیس پیلاریس خود به خود و بدون هیچ درمانی بهبود یابد. جه کرم برای پوست مرغی مفید است ؟

پماد برای رفع پوست مرغی

لایه بردار قوی برای پوست مرغی چیست ؟ برای جلوگیری از خشک شدن پوست اقدامات لازم مانند استفاده از صابون پاک کننده ی ملایم را انجام دهید. چرب کردن پوست در بیشتر موارد اصلی ترین درمان در اکثر افراد است. افرادی که به بیماری خفیف مبتلا شده اند ممکن است با استفاده از مرطوب کننده های بدون نسخه مانند کتافیل یا لوسیون لوبریدرم بهبود یابند. به علاوه برای افرادی که بیماری جدی تری دارند لوسیون هایی مانند لوسیون لاکتیک اسید، لوسیون آلفا هیدروکسی اسید، کرو اوره، سالیسیلیک اسید و کرم های موضعی استروئیدی ممکن است مفید باشند.

ناحیه ی مربوطه باید روزی یک یا دو بار با پاک کننده هایی که نام برده شد ششسته شود. لوسیون ها باید روزی یک تا دو بار در ناحیه مربوطه ماساژ داده شوند. پوست خشک و تحریک شده را باید فقط با مرطوب کننده های ملایم درمان کرد تا التهاب آن کاملا برطرف شود.

ندرتا ممکن است پزشکان کرم های موضعی استروئیدی را برای پوست هایی که خارش داشته و قرمز شده اند، برای ۷ تا ۱۰ روز تجویز کنند. در مورد رفع سریع ترک های پوستی بیشتر بدانید.

[irp posts=”4076″ name=”استفاده از سرکه سیب برای جوانسازی پوست”]

درمان پوست مرغی با لیزر

خیلی از درمان ها مانند لیزر کربن دیا اکسید برای کراتوزیس پیلاریس امتحان شده اند و نتایج مختلفی داشته اند. به این دلیل که هیچ درمان قطعی شناخته شده ای برای کراتوزیس پیلاریس وجود ندارد، مهم است که در برخورد با آن احتیاط بیشتری داشته و انتظار بهبود سریع نداشته باشید.

به این دلیل که این بیماری یک بیماری مزمن بوده و نیاز به نگهداری طولانی مدت دارد، ممکن است خیلی از درمان ها نیاز به تکرار داشته یا نیاز باشد تا طولانی مدت استفاده شوند.

برای مشاوره و رزرو وقت فرم زیر را پر کنید:

پیشنهاد ما:

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما سریعترین زمان از طریق ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر فاطمه چهارشنبه ۱۴ آذر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 193 مشاهده پرسش
    سلام خانم دکتر وقتتون بخیر
    من 2ماه پیش با دستگاه کوتر 2تا خال خیلی ریز رو سینم برداشتم همچنین 2تا ریز دیگ روی صورتم.حالا بعد از گذشت 2ماه جای خالهای روی سینم قرمز شده انگار گلوله خورده و ب زخم فوق العاده بدی تبدیل شده و گوشت اضافه اورده و جای خالهای روی صورتم بصورت لکهای تیره بدی تبدیل شده
    من خالهارو برداشتم ک چیزی نباشه ولی بدنم و صورتم خیلی افتضاح شده میترسم همینجوری بمونه البته دکتر رفتم بهم دارو داد ولی گفتم از حضور محترمتون سوال کنم و مشاوره بگیرم
    شما چه راهحلی بمن پیشنهاد میکنید ایا باید بازم صبر کنم برای بهبودی ،چه مدت دیگ کاملا ازبین میبره؟؟؟؟
    خواهشا کمکم کنید خیلی عذاب اوره برام
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده چهارشنبه ۱۴ آذر ۹۷( 5 سال پیش)

      سلام عزیزم حقیقتا در این خصوص باید حتما از نزدیک معاینه شوید تا ببینیم چرا جای خال ها مانده است

       


      روزهای شنبه دوشنبه سه شنبه بعدظهر تعیین نوبت فرمایید

  • تصویر کاربر حسین یکشنبه ۱۱ آذر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 342 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض ادب می خواستم در مود شیوه پانچ برای زایده های پوستی جای جوش بپرس که کاملا با این شیوه برطرف میشه ؟ و معمولا دوره درمان چند روز طول میکشه ؟ تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده یکشنبه ۱۱ آذر ۹۷( 5 سال پیش)

      سلام ببینید پانچ هم یک روش درمانی برای جای جوش است اما یک نسخه ثابت برای تمام افراد موجود نیست، در این خصوص حتما باید از نزدیک معاینه شوید تا تشخیص داده شود کدام راهکار مناسب شرایط پوست

      شماست ضمنا راهکارهای رفع جای جوش هیچ گاه 100 درصد نیست معمولا بین 30 تا 60 درصد بهبود پیدا میکنند


      روزهای شنبه دوشنبه سه شنبه بعدظهر تعیین نوبت فرمایید

  • تصویر کاربر آنسه چهارشنبه ۱۸ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 215 مشاهده پرسش
    سلام من مشاوره براي پوست صورت و جوشهاي كه جديدا ميزنم
    و واريس پا و براي پوست بدن و مو سر مشاوره مي خواستم
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده چهارشنبه ۱۸ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام عزیزم برای درمان این موراد باید حتما از نزدیک معاینه شوید

      روزهای شنبه دوشنبه سه شنبه بعدظهر تعیین نوبت فرمایید
  • تصویر کاربر مریم یکشنبه ۲۰ آبان ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 221 مشاهده پرسش
    سلام خانم دکتر من 19 سالمه متعهلم و به مدت 3 ساله ریزش مو شدید گرفتم الان دیگه بدتر شدم 4 جلسه مزوتراپی و اسکارلت کردم ولی بدترم شد الان دارو استفاده میکنم ولی هیچ فایده ای نداره آزمایش هم دادم فقط تیرویید کم کار دارم یه بارم نرمال شده از موقعی که عروسی کردم اینطوری شدم مشکل ارثی هم ندارم ریزش موهامو نمیبینم فقط تار موهام نازک میشه .دکترم بهم گفت اصلا جواب نمیگیری دارم دیونه میشم فقط میخوام بفهمم ریشه مشکلم از کجاست قابل درمان هست یا نه
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده یکشنبه ۲۰ آبان ۹۷( 5 سال پیش)

      سلام عزیزم ببینید برای مشکلات ریزش و یا کم پشتی مو حتما باید از نزدیک معاینه شوید
      زیرا یک نسخه ثابت برای تمام افراد موجود نیست


      روزهای شنبه دوشنبه سه شنبه بعدظهر تعیین نوبت فرمایید

  • تصویر کاربر ساراآزاد شنبه ۱۷ شهریور ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 159 مشاهده پرسش
    سلام خانم دکتر،من پوستم سبزست ن اینکه خیلی تیره باشه ولی دوسدارم چن درجه روشن بشه ایاامکانش هست؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده شنبه ۱۷ شهریور ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      رنگ پوست مادرزادی رو نمی توان تغییر داد، این تغییر رنگ در پوست مادرزادی سال هاست که توسط افراد بسیار ثروتمند هم متقاضی داشت که با صرف مبالغ بسیار کلان نتیجه ای در برنداشت، معروف ترین آنها هم مایکل جکسون خواننده پاپ امریکایی بود
      اما اگر تغییر رنگ به علت مرور زمان، آفتاب یاعدم مراقبت از پوست باشد بله تا حدودی قابل درمان است
  • تصویر کاربر لیلا یکشنبه ۱۱ شهریور ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 182 مشاهده پرسش
    پوست من لک داره برای رفع لک چه روشی رو توصیه می کنید
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده یکشنبه ۱۱ شهریور ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام یک نسخه ثابت برای تمام افراد موجود نیست، در این خصوص حتما باید از نزدیک معاینه شوید تا تشخیص داده شود کدام راهکار مناسب شرایط پوست شماست
  • تصویر کاربر مجيد چهارشنبه ۲۳ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 228 مشاهده پرسش
    باعرض سلام وتشكرازابنكه جواب داده بودين فرمودين از دارو هام استفاده شود وكفته بودين اگزما دست طول درمانش زياد هسش اقاى دكتر همانطور كه گفتم فقطكف دستام هستش وخارش واذيت هم ندارد فقط پوست پوست ميشه وپوستش ضخيم ميشه وترك ميخوره شهرستانكه دكتررفتم ميگه به يه چيزى حساسيت داده هيچ پمادى نداد فقط نرم كنندهDLوروغن شترمرغ وويتامين انگلستان پرفكتل چندماه هستش خوب نميشه لطفا پماد ويا كرم برام معرفى كنيد خيلى ممنون ميشم
    ت prifectil
    1. تصویر کاربر مجيد سه شنبه ۱۵ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      are
    2. تصویر کاربر مجيد سه شنبه ۱۵ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      are
    3. تصویر کاربر مجيد سه شنبه ۱۵ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      are
    4. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده چهارشنبه ۲۳ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام حقیقتا هر گونه تجویز بدون معاینه غیرعلمی و خطرناک است
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر حدیث چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 318 مشاهده پرسش
    زائده ها و بیماری های پوست و مو زائده ها و بیماری های پوست و مو سلام خسته نباشید من قسمت سمت راست صورتم زیر خط گونه جوش داره میخواستم ببینم با دیدن عکسش میتونید بهم بگید با لیزر و داروی ترکیبی چقد هزینش میشه تقریبا و چند جلسه زمان میبره چون گفته بودید با عکسش میشه تقریبی گفت.
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام عزیزم شما در حال حاضر جوش فعال دارید، ابتدا باید از نزدیک معاینه شوید تا با درمان دارویی تمام جوش های فعال رو از بین ببریم، پس از آن با روش های عملی جای جوش ها را درمان خواهیم کرد
      روزهای شنبه دوشنبه سه شنبه تعیین نوبت فرمایید
  • تصویر کاربر حمیدرضا سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 181 مشاهده پرسش
    سلام خانم دکتر. من حدود ۱۰ روز پیش برای جای جوش ها سابسیژن انجام دادم که بعد از یک هفته ورم و کبودی بهبود یافت اما این هماتومی که تشکیل شده بود الان جاش مثل یک لک رو صورتم هست به نظرتون این به تدریج بهبود پیدا می کنه یا اگر کرم یا هر چیز دیگری که میتونه کمک کننده باشه لطفا برام معرفی کنید چون خیلی نگران جای این هماتوم هستم؟ ممنون از راهنماییتون خانم دکتر
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام بهترین فرد برای اظهار نظر پزشک معالج شماست، اما برای اظهار نظر قطعی باید از نزدیک معاینه شوید
  • تصویر کاربر شقایق یکشنبه ۱۹ فروردین ۹۷( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 186 مشاهده پرسش
    چطور می شود شپش سر را از بین برد
    1. تصویر کاربر دکتر گیتا مجیدزاده یکشنبه ۱۹ فروردین ۹۷( 6 سال پیش)
      سلام برای درمان شپش حتما باید از نزدیک معاینه شوید
      روزهای شنبه دوشنبه سه شنبه بعدظهر تعیین نوبت فرمایید
درحال دریافت اطلاعات

برای مشاوره و رزرو وقت فرم زیر را پر کنید:

پرسش از دکتر